Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej igen..! Kom pĂ„ att jag skulle behöva tips pĂ„ multibandskompressorer som funkar i windows, helst VST skulle juag tro.. Vad anvĂ€nder ni andra? Är det nĂ„n som har en bra multibandskompressor som Ă€r gratis..?

/Peter

Annons
Postat

Jag anvÀnder Waves LinMB (tror jag den heter).. Och L3:an som kommit ut nu Àr ju ocksÄ multiband. De Àr ju dock inte helt gratis tyvÀrr... =/

Postat (redigerat)

L3 Àr vÀl en limiter?

Edit: Annars finns ju Waves C4. Den Àr sÀkert bra...

Redigerat av Jocke
Postat
L3 Àr vÀl en limiter?

Ja, sÄ sant. Den Àr vÀldigt bra och flerbands iaf =D C4:an Àr ocksÄ bra ja. UngifÀr samma grej som linmb fast 4 band (om jag inte misstar mig)

Postat (redigerat)

Slim Slow Slider gör en Multibandkompressor ,gratis vst. Har haft den i endast 5 dagar och bara anvÀnt presetsen Àn sÄ lÀnge (det finns ca. 20 st. förinstÀllda kompressionsmetoder http://www.kvr-vst.com/news/1964.html Kan inte sÀga sÄ mycket mer Àn att den gör vad den lovar.

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat

Är vĂ€ldigt tacksam för alla tipsen..! Tack ska ni ha..! Ska testa lite..

/Peter

Postat

Det finns en trÄd om gratispluggar hÀr pÄ forumet om du orkar leta sÄ hittar du den sÀkert. DÀr finns bla lite multibandskommpresorer.

Postat

TÀnk pÄ att det kan vara lurigt att stÀlla in en multibandskompressor bra. I de flesta fall Àr det faktiskt bÀttre att anvÀnda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan...

Multibandskompressorn kan faktiskt stÀlla till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behÀrskar att anvÀnda den och det kan dÀrför bli svÄrt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, sÄ det Àr alltid bÀttre att börja med en fullbandsdito tills man har lÀrt sig anvÀnda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför nÄgot bra.

Postat
TÀnk pÄ att det kan vara lurigt att stÀlla in en multibandskompressor bra. I de flesta fall Àr det faktiskt bÀttre att anvÀnda en fullbandskompressor - möjligen med sidechainfunktion för att reducera basens inverkan...

Multibandskompressorn kan faktiskt stÀlla till med ganska mycket oreda i ljudbilen om man inte behÀrskar att anvÀnda den och det kan dÀrför bli svÄrt att lokalisera var problemet ligger ibland om man lyssnar p en mix, sÄ det Àr alltid bÀttre att börja med en fullbandsdito tills man har lÀrt sig anvÀnda den fullt ut - och sedan kanske ta steget till en multibandare om man trots allt tycker att det tillför nÄgot bra.

Äsch , det Ă€r ju bara att hĂ€mta upp och testa runt med olika preset som alltid kommer med i paketet.

Kör man med A/B lyssning sÄ kommer man snabbt pÄ om lÄten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter.

Postat

Okej, juste tips. Har testat ett par multibandskompressorer som Àr gratis nu, och gemensamt Àr ju att de kan vara riktigt luriga att stÀlla in. I alla fall om de bara bestÄr av skjutreglage elle rattar.. =)

Brukar vara vÀldigt sparsam med att anvÀnda multibandskompressor, men jag tycker liksom att ljudet kan bli klarare pÄ nÄt sÀtt nÀr jag gör det. FÄr inte till samma sak riktigt i en vanlig EQ eller kompressor.. Men - sÄ har jag inte hÄllit pÄ lÀnge heller.

VÀldigt tacksam för alla tips, lÀrt mig massor..

Postat

Äsch , det Ă€r ju bara att hĂ€mta upp och testa runt med olika preset som alltid kommer med i paketet.

Kör man med A/B lyssning sÄ kommer man snabbt pÄ om lÄten behöver multikomprimeras överhuvudtaget , oftast faktiskt inte enligt mina erfarenheter.

Att anvÀnda preset pÄ compressorer lÄter olÀmpligt. För varje ny lÄt man gör behöver man ju om compressorn.

Postat (redigerat)
iZotope Ozone 3! Sidan

Den ska va grym..... đŸ˜Č

EDIT: Men fy tusan vad dyr....

Edit2: Men va fan, plockar hem demot och testar.

Redigerat av Twilight_Zound
Postat

DÀr kan inte jag riktigt hÄlla med personligen. AnvÀnder man multibandskompressorn vid mastering sÄ lyfter den produktionen bra mycket. Förutsatt att man anvÀnder en flerbands-EQ dvs för att skÀra till det som kompressorn om möjligt skulle förÀndra till det sÀmre...

Det som dom flesta gör fel Àr att i masteringlÀge ta i alldeles för mycket med pluggarna och pÄ sÄ sÀtt fÄ det att lÄta rakt hÀmtat frÄn Power hit radio. Komprimerar alldeles för mycket och lÀgger till onödigt mycket botten bara för att det ska lÄta "fett" men det krÄngliga med multibandskompressorn Àr att den pÄverkar ju ocksÄ bredare frekvenser. SÄ den kan lika gÀrna förstöra mer Àn vad den gör nytta.

men detta Ă€r ju bara vad jag sjĂ€lv tycker. đŸ˜Č

Postat
iZotope Ozone 3! Sidan

Den ska va grym..... 😛

EDIT: Men fy tusan vad dyr....

Edit2: Men va fan, plockar hem demot och testar.

HEHE jo det kostar o ligga pĂ„ topp 🙂

• 4 veckor senare...
Postat
Skulle ocksÄ rekommendera Lin MB, C4 , L2

Viktigt att du lÀgger dom i den ordningen

Kör ni alltsÄ först LinMB och sen C4?? Varför?

De Àr multibandskompressorer bÀgge tvÄ ju... Blir det inte lite "tÄrta pÄ tÄrta"?

Postat

SĂ„ bra.. 😏 Ska prova dom sĂ„ snart jag kan...! /Peter

Postat (redigerat)

DÀr kan inte jag riktigt hÄlla med personligen. AnvÀnder man multibandskompressorn vid mastering sÄ lyfter den produktionen bra mycket. Förutsatt att man anvÀnder en flerbands-EQ dvs för att skÀra till det som kompressorn om möjligt skulle förÀndra till det sÀmre...

Det som dom flesta gör fel Àr att i masteringlÀge ta i alldeles för mycket med pluggarna och pÄ sÄ sÀtt fÄ det att lÄta rakt hÀmtat frÄn Power hit radio. Komprimerar alldeles för mycket och lÀgger till onödigt mycket botten bara för att det ska lÄta "fett" men det krÄngliga med multibandskompressorn Àr att den pÄverkar ju ocksÄ bredare frekvenser. SÄ den kan lika gÀrna förstöra mer Àn vad den gör nytta.

men detta Ă€r ju bara vad jag sjĂ€lv tycker. 😉

StĂ€mmer sĂ„ som du skriver. Glömde bara att skriva att multikomprimering liksom limitering , som absolut sista steg ( O.K - kanske normalisering , som sista , för vissa) Ă€r ibland överflödig om materialet redan gĂ„tt igenom ett komprimeringssteg pĂ„ hela mixen innan, dĂ€r brukar jag anvĂ€nda en alldeles vanlig analog kompressor. sĂ„ som jag brukar göra kanske inte Ă€r standard. 😆

Redigerat av Kill All Autotuner

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.