Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag är ny både här inom studio vad gäller inspelning, mix, mastra osv

För att hålla det så kort som möjligt så det jag är ute efter är en bra isolering för att minska ljudet utåt men också få en så bra "inspelningsakustik" som möjligt.

Det som ska göras är golv från grunden, regla och fixa väggarna, fixa taket och sätta in ett fönster + heltäckningsmatta på golvet och väggarna. Sen ska alla studioliknande saker köpas. Mac, externt ljudkort, mickar och ett trumset. Tackar för alla tips möjligen.

Annons
Postat

Hej och välkommen hit. När det gäller bygget så kan jag inte tipsa om så mycket då jag inte är insatt i ämnet. Men när det gäller studioprylarna. Vad har du tänkt för budget? Vad ska du spela in? Hur många kanaler behöver du som max spela in samtidigt?

MVH

Anders

Postat
Hej och välkommen hit. När det gäller bygget så kan jag inte tipsa om så mycket då jag inte är insatt i ämnet. Men när det gäller studioprylarna. Vad har du tänkt för budget? Vad ska du spela in? Hur många kanaler behöver du som max spela in samtidigt?

MVH

Anders

En budget på ca 30 000, ska spela in allt, men mestadels och fokus på trummor. Vill ha det bästa för budgeten, men det ska räcka till mac, mickar och externt ljudkort.

"inspireras" av band och är ute efter ljudet av band som :

http://www.myspace.com/augustburnsred

http://www.myspace.com/ohsleeper

http://www.myspace.com/hicf

http://www.myspace.com/dancegavindance

http://www.myspace.com/parkwaydrive

Postat (redigerat)

Okej.

Vilken MAC har du tittat på så vi får fram budgeten för ljudkort och mikrofoner.

MVH

Anders

EDIT: är lyssning och alla kablar medräknade i din budget?

Redigerat av Gizmozis
Postat
Okej.

Vilken MAC har du tittat på så vi får fram budgeten för ljudkort och mikrofoner.

MVH

Anders

Du kan gärna säga vilket som är bäst men jag hade tänkt 20" 2.66GHz för 12.595

Tack för hjälpen

MVH/lars

Postat (redigerat)
Okej.

MVH

Anders

Tack för hjälpen

MVH/lars

Okej

Jag är rätt dålig på de tekniska bitarna 😮 så om det är rätt dator kan nog någon annan svara bättre på. Men du har vi ca 18.000 att röra oss med. Hm... det var inte så mycket om du ska ha mikrofoner till ett helt trumset, ljudkort med iaf 8 pre-amps för att kunna närmicka de olika trummorna också. Jag kan nog med handen på hjärtat inte ge så matnyttig information, men med tanke på din budget så kommer du kanske få titta på en av dessa budgetpaket som har kommit på marknaden till trumset. Har inte testat någon av dessa själv. Exempel på fabrikat som gör dessa paket är JJlabs och TSM. Men jag är tveksam mot dessa mikrofoner och med tanke på det ljud jag hörde på inspelningarna, men jag har ju inte testat som sagt 🙂

Men några tips ska du få som är beprövade:

Till virvel och pukor kan du använda dig av shure sm57, det är en klassiker, lite tråkig i sitt sound tycker jag (låter lite instängt i mina öron), men den är beprövad och fungerar bra.

Till rummet så skulle en TSM MT87 fungera helt okej.

Det jag kan tipsa om som jag inte vill tipsa om i ditt fall är digidesigns produkter, exempelvis deras digi003, men den kommer nog spräcka din budget då du behöver köpa till pre-amps för att få fler ingångar. Så det överlåter jag till någon annan att tipsa om ljudkort. M-audio profire 2626 fick iaf ett okej betyg i studiotidningen, men mer vet jag inte 🙂 Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig så mycket mer, men detta forum är ju fullt med folk så det finns säkert de som testat massa olika prylar som kan ge dig lite mer matnyttiga tips 🙂

MVH

Anders

EDIT: för att förtydliga. Anledningen med 8 pre-amps är att de låtar du länkade till är närmickning ett måste. Jag tänker då iaf.

1 kagge

1virvel

3 pukor

2 överhäng

1 rumsmikrofon

Redigerat av Gizmozis
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mac 13 000:-

Ljudkort med Presonus 8 in och preamps 5 000:-

Mickar till trummor 1 400:- från billigt typ Jams grejer.

Logic Express 1 900:-

Beggat trumset med cymbaler 5 000:-

3 700 spänn över högtalare...

Kolla in begagnat det sänker kostnaderna betydligt.

Redigerat av drloop
Postat
Okej.

MVH

Anders

Tack för hjälpen

MVH/lars

Okej

Jag är rätt dålig på de tekniska bitarna 😮 så om det är rätt dator kan nog någon annan svara bättre på. Men du har vi ca 18.000 att röra oss med. Hm... det var inte så mycket om du ska ha mikrofoner till ett helt trumset, ljudkort med iaf 8 pre-amps för att kunna närmicka de olika trummorna också. Jag kan nog med handen på hjärtat inte ge så matnyttig information, men med tanke på din budget så kommer du kanske få titta på en av dessa budgetpaket som har kommit på marknaden till trumset. Har inte testat någon av dessa själv. Exempel på fabrikat som gör dessa paket är JJlabs och TSM. Men jag är tveksam mot dessa mikrofoner och med tanke på det ljud jag hörde på inspelningarna, men jag har ju inte testat som sagt 🙂

Men några tips ska du få som är beprövade:

Till virvel och pukor kan du använda dig av shure sm57, det är en klassiker, lite tråkig i sitt sound tycker jag (låter lite instängt i mina öron), men den är beprövad och fungerar bra.

Till rummet så skulle en TSM MT87 fungera helt okej.

Det jag kan tipsa om som jag inte vill tipsa om i ditt fall är digidesigns produkter, exempelvis deras digi003, men den kommer nog spräcka din budget då du behöver köpa till pre-amps för att få fler ingångar. Så det överlåter jag till någon annan att tipsa om ljudkort. M-audio profire 2626 fick iaf ett okej betyg i studiotidningen, men mer vet jag inte 🙂 Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig så mycket mer, men detta forum är ju fullt med folk så det finns säkert de som testat massa olika prylar som kan ge dig lite mer matnyttiga tips 🙂

MVH

Anders

EDIT: för att förtydliga. Anledningen med 8 pre-amps är att de låtar du länkade till är närmickning ett måste. Jag tänker då iaf.

1 kagge

1virvel

3 pukor

2 överhäng

1 rumsmikrofon

Jag prioriterar som sakt mickar och ljudkort på sin höjd av ca 15 000

Postat

Men då har du ju lite mer att röra dig med än vad jag trodde om 15.000 är för mikrofoner och ljudkort. Om vi utgår ifrån det ljudkort som drloop föreslog så kan du iaf lägga ner en extra slant på kagge mikrofonen då. Då skulle jag kunna tänka mig en Audix D6 skulle falla dig i smaken då den har det där klickiga soundet som du verkade vilja ha när jag lyssnade på dina referenslåtar. Till virvel fungerar som sagt shure sm57, men jag skulle även titta på shure beta 56 då den har ett litet mer öppet sound. Sedan så kan du ju köra med TSM eller sm57 på pukorna. Till överhänget så behöver två bra kondensatormikrofoner. Jag testade line audio CM2 på akustisk gitarr en gång, och kan tänka på att det sound den presterade även skulle fungera bra som överhäng. Nya modellen heter CM3 och den har jag inte testat, men den fick bra betyg i studiotidningen iaf.

MVH

Anders

Postat

Men då har du ju lite mer att röra dig med än vad jag trodde om 15.000 är för mikrofoner och ljudkort. Om vi utgår ifrån det ljudkort som drloop föreslog så kan du iaf lägga ner en extra slant på kagge mikrofonen då. Då skulle jag kunna tänka mig en Audix D6 skulle falla dig i smaken då den har det där klickiga soundet som du verkade vilja ha när jag lyssnade på dina referenslåtar. Till virvel fungerar som sagt shure sm57, men jag skulle även titta på shure beta 56 då den har ett litet mer öppet sound. Sedan så kan du ju köra med TSM eller sm57 på pukorna. Till överhänget så behöver två bra kondensatormikrofoner. Jag testade line audio CM2 på akustisk gitarr en gång, och kan tänka på att det sound den presterade även skulle fungera bra som överhäng. Nya modellen heter CM3 och den har jag inte testat, men den fick bra betyg i studiotidningen iaf.

MVH

Anders

ska checka in allt, tack som fan för hjälpen. ska försöka höja min budget 😮

Postat (redigerat)

MVH

Anders

ska checka in allt, tack som fan för hjälpen. ska försöka höja min budget 😮

no problemas, vet själv vilken jungel man fortfarande tycker det är ibland, hoppas det kommr fler som kan ge ännu fler tips åt dig också. Samtidigt är det väldigt bra som du har gjort och satt en fast budget, f-n, om man inte gör det så skenar ju pengarna iväg väldigt lätt 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Mac 13 000:-

Ljudkort med Presonus 8 in och preamps 5 000:-

Mickar till trummor 1 400:- från billigt typ Jams grejer.

Logic Express 1 900:-

Beggat trumset med cymbaler 5 000:-

3 700 spänn över högtalare...

Kolla in begagnat det sänker kostnaderna betydligt.

...host... Funkar Presonus med Agere?

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ap...Agere&meta=

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ag...sonus&meta=

…för dom som missat det.

Postat

MVH

Anders

Om jag kommer ihåg rätt, så är skillnaden mellan CM2 och CM3, attt CM3 är rak lite längre ner i basen än CM2 - och att den har en rakare off axis-respons än CM2.

Postat

MVH

Anders

Om jag kommer ihåg rätt, så är skillnaden mellan CM2 och CM3, attt CM3 är rak lite längre ner i basen än CM2 - och att den har en rakare off axis-respons än CM2.

Då är det ju ännu bättre i överhänget 😄 Har du testat CM3 eller CM2 som överhäng? Jag testade ju på gitarr och tror det skulle fungera som överhäng med det resultat jag fick på gitarren. Någon som vet om jag tror rätt?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det finns lite kaggemickar att välja på. Beta-52, Beta-91 (som jag gillar) och D-112.

Akg-micken är lite punchigare medan 52:an har mycket botten. 91:an är mer linjär och den ska ligga inne i kaggen. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.