Jump to content
Annons

GANGSTARAP PÅ SVENSKA FÖR FÖRSTA GÅNGEN I SVERIGE


Mandanga (oregistrerad)

Recommended Posts

Mandanga (oregistrerad)

TIPS!! Gå in på www.myspace.com/kartellen och lyssna på lite smakprov av skivan som släpps i augusti. Låtarna är omixade men låter bra ändå. KARTELLEN agerar förband åt ICE CUBE's kommande konsert på Kägelbanan i Sthlm. Äkta grejer ingen lek. F.T.P!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför vill man syssla med gangsterrap över huvudtaget? Förstår inte poängen med att ha med vapenljud och skott i låtar och rappa om hur tuff man är(enligt egen utsago). Ne låt hiphop vara det den ska vara och glöm aldrig hiphopens grundpelare. Inget våld, inga droger, ingen rasism. Det är äkta hiphop.

Musiken ni gör tycker jag är bra, men den dödas av texterna. Kartellen var riktigt skön men jag skulle vilja höra något mer talangfullt och tilltänkt i textväg.

Vh, En old B-Boy 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mandanga (oregistrerad)

Gangsterrappen behövs..Kartellen speglar Sveriges miljonprogram och attityden som många bär därute.Vi lever trots allt inte i en perfekt värld direkt.Du fattar inte hur man kan hålla på med det..Kan tänka mig att du har växt upp i en skyddad värld långtifrån det kartellen rappar om.Men grabbarna i kartellen har växt upp i Rinkeby osv..Och har fått sett och upplevt saker som inte är så roliga.Lyssna på"hårda vägen"låten..Sanna grejer.Dessutom så tänkte kartellen på alla grabbar ute i programmen som kan relatera till musiken.Om Sverige skulle vara ett tryggt land skulle kartellen existera(det finns inga " trygga"länder idag..5 skjutna i Göteborg på en helg!Rån nästan varje dag i Sverige..Hur många gäng finns det inte idag?Kartellen gör det för dom som lever det livet,och samtidigt hoppas att makthavare tar en titt på vart Sverige är på väg.Allt är inte så svart el vitt.Mvh.PEEZ!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag citerar bara dan le sac & scrubious pip

"guns, bitches and bling where never a part of the four elements!"

och gangstarap på svenska har funnits tidigare, så först är ni definitivt inte. ta bara

. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Gangsterrappen behövs..Kartellen speglar Sveriges miljonprogram och attityden som många bär därute.Vi lever trots allt inte i en perfekt värld direkt.Du fattar inte hur man kan hålla på med det..Kan tänka mig att du har växt upp i en skyddad värld långtifrån det kartellen rappar om.Men grabbarna i kartellen har växt upp i Rinkeby osv..Och har fått sett och upplevt saker som inte är så roliga.Lyssna på"hårda vägen"låten..Sanna grejer.Dessutom så tänkte kartellen på alla grabbar ute i programmen som kan relatera till musiken.Om Sverige skulle vara ett tryggt land skulle kartellen existera(det finns inga " trygga"länder idag..5 skjutna i Göteborg på en helg!Rån nästan varje dag i Sverige..Hur många gäng finns det inte idag?Kartellen gör det för dom som lever det livet,och samtidigt hoppas att makthavare tar en titt på vart Sverige är på väg.Allt är inte så svart el vitt.Mvh.PEEZ!

Alltså nu ska vi verkligen granska det du säger. Vad grundar du att jag skulle leva i en skyddad värld på? Bara på att min åsikt viker från din?

För att undvika att säga för mycket kan jag meddela att jag har växt upp i precis samma förhållanden som råder i Rinkeby. Jag är uppväxt i ett område vilket jag väljer att inte nämna vid namn, som idag är extremt drabbat av gäng med resultat av misshandel, rån och hot. Det är en riktig otäck miljö för många som bor där idag, som inte vill ha en del i detta.

Många av mina ex-vänner har suttit inne, drogat, sålt droger, misshandlat poliser, sina nära och kära, hotat vänner(inkl. mig), rånat, bedrivit indrivningsverksamhet. En del av dem är döda idag, en del är fortfarande kvar i skiten, och en del har verkligen ryckt upp sig och lever idag trygga liv. Stämpeln finns tyvärr alltid kvar, men dom lever iaf.

Det som jag vill framföra just när det gäller denna gangsterrap är att ni kallar det gangsterrap. Vilket indikerar på just kriminell verksamhet och som om det vore något häftigt(om man tolkar mycket texter, inte relaterat till era). De flesta som sysslar med detta är så himla amerikaniserade att dom är för blinda för sitt eget bästa. Jag har fortfarande inte hört någon så kallad gangsterrap där personerna som rappar ångrar sitt liv och sina val och vill bort från det.

Du nämner ju själv att dom rappar om det hårda livet, sanna grejer. Visst, jag köper det, men vad är deras slutsats? Att dom fortfarande vill springa omkring med överdimensionerade kläder, använda vapen och sätta på bitches and ho's?

Det är därför som jag är så himla kritisk till denna gangsterrap. Livet är hårt där ute, jag håller med dig men det är fan så mycket värre för andra människor. Barn som föds med AIDS, fattigdomen i världen, alla människor som verkligen är i ett behov av att ens få leva ett drägligt liv.

Även om man är uppväxt i Botkyrka, Rinkeby, Fittja, Rosengård har man alltid ett VAL. Och det är hela poängen med detta, du har ett val. Vad ska du göra med ditt liv?

Att springa omkring som 17-åring och misshandla människor, sticka någon med en kniv, råna någon för att få en mobil och lite snabba pengar det är också ett val. Men om man har gjort det ska man inte rappa om hur hårt liv man lever då det är en medveten handling i livet man gjort. Detta var bara ett exempel från min sida.

Jag känner inte dig och jag har aldrig träffat personerna i Kartellen, och ni är säkert trevliga killar, så ta inte detta inlägg personligt. Men generellt sätt så är attityden till gangsterrap att det vore något ballt, vilket gör att syftet med musiken dör.

För tanken var väl ändå att man skulle förstå hur tufft det är för dom som lever det livet och att det inte är något man vill hamna i?

Hiphopen har ju från FÖRSTA början handlat om sin tillvaro i livet, oavsett vad det handlar om. Fattigdom, militär regim, slavhandel, uppväxt. Att rappa om ett kriminellt liv är helt ok men kontentan bör vara att det inte är ett liv man vill leva. Upplysning till kidsen som tycker det ser ballt ut med fina bilar med kromade rims men som inte förstår baksidan med detta.

Hoppas det blir en bra konsert, länge sen man hörde något från Isbiten 🙂

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag citerar bara dan le sac & scrubious pip

"guns, bitches and bling where never a part of the four elements!"

och gangstarap på svenska har funnits tidigare, så först är ni definitivt inte. ta bara

. 🙂

man får inte glömma

!! 😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Mandanga (oregistrerad)

Kan inte riktigt hålla med dig där..Du är från Linköping.Rinkeby,Fittja osv är lite annorlunda.Det är ingen lek.Alla har ett VAL..Tror inte att 13åringar har inte så mycket VAL..HÅRDA VÄGEN låten berättar lite.Jag är glad för din skull att du klarade dig ifrån problem,du hade säkert fullt engagerade och fokuserade föräldrar.Det har inte alla tyvärr,för en del föräldrar har inte haft egna föräldrar som har uppfostrat dom..En ond cirkel.Som är väldigt svåra att ta sig ur..Därför har en 13åring som lever under såna förhållanderna inget VAL.KARTELLENS album heter PROGRAMREBELLER..Det finns människor i underklassen som inte vill underkasta sig överklassen och bli deras knegarhundar som lever i en hyresrätt och hänger med alla halvalkade grannar på den lokala pizzan.Vi från KARTELLEN är missanpassade folk av olika anledningar som inte har haft så mycket VAL..Som väljer att stå utanför samhället.Vi är födda fattiga med problem som skiter i systemet helt enkelt.Har hamnat på institutioner i ung ålder osv.REBELLER är vad vi är.Vi tycker inte att det är häftigt med brott,90%av alla kriminella får göra tid..Det är inte många som får ett lungt liv av kriminalitet.KARTELLEN berättar om hur det är att vara en rebell..Vi kan inte ta ansvar för kids,det är bara musik det handlar om.Berättelse.NWA gjorde mig inte mer kriminell..Inte 50 heller.Det är makthavare som har ansvar för ungdomarna i miljonprogrammen..Segregering,Diskriminering,Klasskillnader..Det är inte vårt fel,inte KARTELLENS fel.Medelklasskidsen kan ju knappast påverkas av oss..Det kommer alltid att finnas sociala problem och kriminella på denna gjord,rebeller likaså..Den här musiken är för dom.Och dom älskar den..Lika mycket som jag älskar den.Vi har inte skapat KARTELLEN för pengarna.Gatan är knas i Sverige idag..Wannabeegangster är en låt där vi varnar folk för att leka gangsters för att dom kommer ångra det osv..Vi försöker göra den kriminella världen smartare,och inte så smutsig och pundig.Kriminalitet kommer alltid att finnas,det är något man får leva med..Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.Om KARTELLEN ska göra verser om att sluta knarka,stjäla osv..Skulle kidsen endå inte lyssna,vem fan lyssnade på predikningar när man var 15?Vid den åldern är allt uträknat tänker man.KARTELLEN manar inte till brott,missförstå mig inte.. Amerikaner kör sitt eget race med bitches and hos,vi berättar gatan ur ett svenskt perspektiv som är äkta.Hate it or love it..Vi gör det trots allt för gatan,och gatan älskar det.Vad ska man säga?Det är världen vi lever i idag.PEEZ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Fantastisk attityd....

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Fantastisk attityd....

Verkligen. Jag känner att denna diskussion bara kommer leda till konflikt så jag väljer inte att inte kommentera mer.

Men jag vill slutplädera en sak: Det står att jag bor i Linköping men jag har aldrig nämnt vart jag kommer ifrån. *gone*

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Ursäkta mig i förhand men hur jävla dumma i huvudet är ni?

Ni påstår att ni inte har nåt ansvar för hur "Kidsen" växer upp men det är klart som fan ni har det!

Unga människor är sjukt lättpåverkade och budskapen i eran musik är något som lätt kan glorifieras och apas efter.

Om ni nu har levt den hårda vägen, vill ni att dagens ungdomar ska göra det också?

Har ni lite innanför skallen så är ju svaret nej och då är det väl bättre att skriva om hur dåligt det är att leva ett kriminellt liv.

Inte uppmana att skita i pundandet och istället satsa på värdetransportrån vilket är ett långt grövre brott som även påverkar andra människor och inte bara er själva.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Ursäkta mig i förhand men hur jävla dumma i huvudet är ni?

Ni påstår att ni inte har nåt ansvar för hur "Kidsen" växer upp men det är klart som fan ni har det!

Unga människor är sjukt lättpåverkade och budskapen i eran musik är något som lätt kan glorifieras och apas efter.

Om ni nu har levt den hårda vägen, vill ni att dagens ungdomar ska göra det också?

Har ni lite innanför skallen så är ju svaret nej och då är det väl bättre att skriva om hur dåligt det är att leva ett kriminellt liv.

Inte uppmana att skita i pundandet och istället satsa på värdetransportrån vilket är ett långt grövre brott som även påverkar andra människor och inte bara er själva.

Guldstjärna Lavrell!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jobbigt att vara så bitter och skylla allt på någon annan.

Du påpekar att ni inte glorifierar kriminalitet, men det är ju precis det du gör i hela ditt inlägg.. Det var väldigt mycket som gick emot sig självt i det du skrev. Kolla igenom det du skriver, och fundera lite på varför det blev som det blev!

Många inom hiphop verkar tycka att det är områdets fel att de är som de är. mycket märkligt tycker jag.

Dessutom pratar du om miljonprogrammen, vilket är 40 år för sent. Det är så mycket mer som är betydligt mer aktuellt och viktigare än det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Fantastisk attityd....

Verkligen. Jag känner att denna diskussion bara kommer leda till konflikt så jag väljer inte att inte kommentera mer.

Men jag vill slutplädera en sak: Det står att jag bor i Linköping men jag har aldrig nämnt vart jag kommer ifrån. *gone*

Fattar inte varför du måste vara så hemlig med "stället du växt upp i" skäms du lr? Jag tror inte att du kan relatera till musiken då du inte verkar förstå. Om ungdomarna i miljonprogrammen nu har ett val, hur kommer det sig ett så pass många hamnar "snett"? Är det av din åsikt att dom ungdomarna har sämre tankeförmåga och IQ? För det verkar vara det du vill påskina. Tror du att människor väljer ett sådant liv, ursäkta men då måste jag säga att det är du som verkar trångsynt och fördomsfull. Statistiken talar för sig själv, antingen är det som du försöker få fram, att man är dum i huvudet om man håller på med brott, eller så är dessa ungdomar mer utsatta än andra som växer upp med en trygg bakgrund och integrerade föräldrar. Vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Fantastisk attityd....

Verkligen. Jag känner att denna diskussion bara kommer leda till konflikt så jag väljer inte att inte kommentera mer.

Men jag vill slutplädera en sak: Det står att jag bor i Linköping men jag har aldrig nämnt vart jag kommer ifrån. *gone*

Fattar inte varför du måste vara så hemlig med "stället du växt upp i" skäms du lr? Jag tror inte att du kan relatera till musiken då du inte verkar förstå. Om ungdomarna i miljonprogrammen nu har ett val, hur kommer det sig ett så pass många hamnar "snett"? Är det av din åsikt att dom ungdomarna har sämre tankeförmåga och IQ? För det verkar vara det du vill påskina. Tror du att människor väljer ett sådant liv, ursäkta men då måste jag säga att det är du som verkar trångsynt och fördomsfull. Statistiken talar för sig själv, antingen är det som du försöker få fram, att man är dum i huvudet om man håller på med brott, eller så är dessa ungdomar mer utsatta än andra som växer upp med en trygg bakgrund och integrerade föräldrar. Vad tror du?

Menar du på allvar att en gangsta-attityd är en lösning för integrationsproblemen el. kan det vara så att det bara spär på utanförskapet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Ursäkta mig i förhand men hur jävla dumma i huvudet är ni?

Ni påstår att ni inte har nåt ansvar för hur "Kidsen" växer upp men det är klart som fan ni har det!

Unga människor är sjukt lättpåverkade och budskapen i eran musik är något som lätt kan glorifieras och apas efter.

Om ni nu har levt den hårda vägen, vill ni att dagens ungdomar ska göra det också?

Har ni lite innanför skallen så är ju svaret nej och då är det väl bättre att skriva om hur dåligt det är att leva ett kriminellt liv.

Inte uppmana att skita i pundandet och istället satsa på värdetransportrån vilket är ett långt grövre brott som även påverkar andra människor och inte bara er själva.

Samma gäller för dig, titta på statistiken ist för att peka på folk och moralpredika. Du verkar dessvärre inte ha en aning om vad du pratar om då du verkar påstå att narkomaner inte påverkar andra människor än dom själva. Har du känt en narkoman? Har du en narkoman i släken? Har du någonsin sett din bror/syster/son/dotter levande död på plattan? Långsamt självmord är det och narkomanens vänner och familj står och ser detta hända och kan inte göra ett dyft. Detta är mycket frustrerande och otroligt sorgligt för alla inblandade. Dessutom har narkomaner med abstinens en tendens att leta efter pengar på väldigt desperata sätt, vilket också kan påverka andra som du säger att man ska tänka på.

Du verkar tro att alla männsikor på denna planet har fått exakt samma förutsättningar vilket är väldigt naivt och det åsyftar på din trygga bakgrund med föräldrar som såg efter dig och brydde sig om din framtid. Men saken är att många har föräldrar som har stora problem själva såsom alkoholmism osv och inte har tid elr ork att se efter sina bar, sorgligt javisst. Dessa barn är i mycket högre grad utsatta för att hamna i en kriminell bana då dom måste ta hand om sig själva vid en väldigt tidig ålder. Om du tänker efter en gång till och försöker sätta dig in i andras öden så kanske du kan leva ett rikare liv. Ingen väljer att leva ett liv fullt av stress, våld och fängelsevistelser. Att tro något sådant är i snudd på nazistiskt. Gatubarnen i Brasilien, har dom valt att leva så tycker du? Då säger du säkert: men herregud man kan ju inte jämföra gatubarnen med stockholmförorten! Jo det är precis vad man kan, inte till samma grad av misär, men i vilket fall misär. Eller skiljer du på misär och misär? isf vill jag höra ditt argument. Shoot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Fantastisk attityd....

Verkligen. Jag känner att denna diskussion bara kommer leda till konflikt så jag väljer inte att inte kommentera mer.

Men jag vill slutplädera en sak: Det står att jag bor i Linköping men jag har aldrig nämnt vart jag kommer ifrån. *gone*

Fattar inte varför du måste vara så hemlig med "stället du växt upp i" skäms du lr? Jag tror inte att du kan relatera till musiken då du inte verkar förstå. Om ungdomarna i miljonprogrammen nu har ett val, hur kommer det sig ett så pass många hamnar "snett"? Är det av din åsikt att dom ungdomarna har sämre tankeförmåga och IQ? För det verkar vara det du vill påskina. Tror du att människor väljer ett sådant liv, ursäkta men då måste jag säga att det är du som verkar trångsynt och fördomsfull. Statistiken talar för sig själv, antingen är det som du försöker få fram, att man är dum i huvudet om man håller på med brott, eller så är dessa ungdomar mer utsatta än andra som växer upp med en trygg bakgrund och integrerade föräldrar. Vad tror du?

Menar du på allvar att en gangsta-attityd är en lösning för integrationsproblemen el. kan det vara så att det bara spär på utanförskapet?

Ingen har påstått att det är en lösning, om du läser en gång till så yttras ej dom orden i texten. Det enda jag säger är att det är en produkt av samhället vi lever idag, tro det elr ej, men vi ser det just nu med egna ögon, så jag förstår inte varför det är så svårt att få in. Tycker du att det är dom utsatta barnen som lever med alkoholiserade föräldrar som ska ta ansvar för hela integrationsfrågan? Eller är det du och jag, som har en röst i samhället som inte dom har? Därför tycker jag att det är konstigt att lägga hela det ansvaret på Kartellen då dom bara berättar hur deras liv har utvecklats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk efter lite och reflektera era åsikter, hur ska en människa som inte har en aning om, och aldrig någonsin har levt ett normalt liv som dig och mig kunna predika om hur man lever som oss? Hjälper det att skrika och skälla på dom brasilianska gatubarnen, säga åt dom att dom e helt bakom flötet och ska lägga ner sitt limsniffande? Men dom är ju barn säger ni, jaha så ni påstår att dom växer upp till helt vanliga medborgare? Det finns ingen som helst logik i det.

Redigerat av Mems
Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Fantastisk attityd....

Verkligen. Jag känner att denna diskussion bara kommer leda till konflikt så jag väljer inte att inte kommentera mer.

Men jag vill slutplädera en sak: Det står att jag bor i Linköping men jag har aldrig nämnt vart jag kommer ifrån. *gone*

Fattar inte varför du måste vara så hemlig med "stället du växt upp i" skäms du lr? Jag tror inte att du kan relatera till musiken då du inte verkar förstå. Om ungdomarna i miljonprogrammen nu har ett val, hur kommer det sig ett så pass många hamnar "snett"? Är det av din åsikt att dom ungdomarna har sämre tankeförmåga och IQ? För det verkar vara det du vill påskina. Tror du att människor väljer ett sådant liv, ursäkta men då måste jag säga att det är du som verkar trångsynt och fördomsfull. Statistiken talar för sig själv, antingen är det som du försöker få fram, att man är dum i huvudet om man håller på med brott, eller så är dessa ungdomar mer utsatta än andra som växer upp med en trygg bakgrund och integrerade föräldrar. Vad tror du?

Menar du på allvar att en gangsta-attityd är en lösning för integrationsproblemen el. kan det vara så att det bara spär på utanförskapet?

Ingen har påstått att det är en lösning, om du läser en gång till så yttras ej dom orden i texten. Det enda jag säger är att det är en produkt av samhället vi lever idag, tro det elr ej, men vi ser det just nu med egna ögon, så jag förstår inte varför det är så svårt att få in. Tycker du att det är dom utsatta barnen som lever med alkoholiserade föräldrar som ska ta ansvar för hela integrationsfrågan? Eller är det du och jag, som har en röst i samhället som inte dom har? Därför tycker jag att det är konstigt att lägga hela det ansvaret på Kartellen då dom bara berättar hur deras liv har utvecklats.

Eftersom de ju också uppmanar till brott:

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.Om KARTELLEN ska göra verser om att sluta knarka,stjäla osv..Skulle kidsen endå inte lyssna,vem fan lyssnade på predikningar när man var 15?

...så är det verkligen ingen trevlig attityd som de planterar hos kidsen som lyssnar på texterna och tar dem till sig, för att sedan växa upp med ett stort hat mot allt och alla för att de hela tiden skyller sina problem på någon annan och ser allting i svart och vitt. I stället för att knarka, så ska man alltså råna värdetransporter. På vilket sätt är det bra att säga att en sorts brott är dåligt, men en annan sorts brott är bra? All brottslighet är förkastlig eftersom den alltid drabbar oskyldiga människor!

En lite mer ödmjuk attityd och andemeningen att "jag gjorde detta - och se på mig nu, vilket skit jag har hamnat i för att jag var korkad på den tiden", hade gjort mer nytta än att uppmana till att begå andra brott än de som kanske är vanligast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att horsa el trycka i dig sprutor gör ett välplanerat rån el något och gör något vettigare av ditt liv liksom.Det är den attityden vi har.

Ursäkta mig i förhand men hur jävla dumma i huvudet är ni?

Ni påstår att ni inte har nåt ansvar för hur "Kidsen" växer upp men det är klart som fan ni har det!

Unga människor är sjukt lättpåverkade och budskapen i eran musik är något som lätt kan glorifieras och apas efter.

Om ni nu har levt den hårda vägen, vill ni att dagens ungdomar ska göra det också?

Har ni lite innanför skallen så är ju svaret nej och då är det väl bättre att skriva om hur dåligt det är att leva ett kriminellt liv.

Inte uppmana att skita i pundandet och istället satsa på värdetransportrån vilket är ett långt grövre brott som även påverkar andra människor och inte bara er själva.

Samma gäller för dig, titta på statistiken ist för att peka på folk och moralpredika. Du verkar dessvärre inte ha en aning om vad du pratar om då du verkar påstå att narkomaner inte påverkar andra människor än dom själva. Har du känt en narkoman? Har du en narkoman i släken? Har du någonsin sett din bror/syster/son/dotter levande död på plattan? Långsamt självmord är det och narkomanens vänner och familj står och ser detta hända och kan inte göra ett dyft. Detta är mycket frustrerande och otroligt sorgligt för alla inblandade. Dessutom har narkomaner med abstinens en tendens att leta efter pengar på väldigt desperata sätt, vilket också kan påverka andra som du säger att man ska tänka på.

Du verkar tro att alla männsikor på denna planet har fått exakt samma förutsättningar vilket är väldigt naivt och det åsyftar på din trygga bakgrund med föräldrar som såg efter dig och brydde sig om din framtid. Men saken är att många har föräldrar som har stora problem själva såsom alkoholmism osv och inte har tid elr ork att se efter sina bar, sorgligt javisst. Dessa barn är i mycket högre grad utsatta för att hamna i en kriminell bana då dom måste ta hand om sig själva vid en väldigt tidig ålder. Om du tänker efter en gång till och försöker sätta dig in i andras öden så kanske du kan leva ett rikare liv. Ingen väljer att leva ett liv fullt av stress, våld och fängelsevistelser. Att tro något sådant är i snudd på nazistiskt. Gatubarnen i Brasilien, har dom valt att leva så tycker du? Då säger du säkert: men herregud man kan ju inte jämföra gatubarnen med stockholmförorten! Jo det är precis vad man kan, inte till samma grad av misär, men i vilket fall misär. Eller skiljer du på misär och misär? isf vill jag höra ditt argument. Shoot.

Det handlar inte alls om något moralpredikande utan helt enkelt sunt förnuft.

Det jag reagerade på är hur man kan tycka att råna en värdtransport är bättre än att knarka?

Varför ska man göra något av dom två sakerna iöht?

Tror du på fullaste allvar att kriminalitet löser dessa barns/ungdomars problem? Det förvärrar ju bara allt och gör integrationen snudd på omöjlig då en plats i belastningsregistret håller dig utanför jobb du kanske skulle kunna få.

Som du ser det så verkar det lika gärna bara vara att ge upp och starta sin kriminella bana om man kommer från en trasslig familj. Är jag naiv när jag tror det finns vägar ut?

Tycker du att Kartellen hjälper till att medverka för lyckad integration genom att framför sin musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mandanga (oregistrerad)

KARTELLEN är här!Hahaha!Ok..Jag såg det ni inte gillade.Vi uppmanar inte folk att göra brott i våra texter.Det ni quotade är min personliga åsikter..Jag har växt upp i JORDBRO..Och låten HÅRDA VÄGEN har jag skrivit.Det där var min vardag.Har sett många dö,både mördade och pga heroin..Det första mördade liket såg jag vid 14års åldern.Det var den Celals lik,han på HÅRDA VÄGEN.Sen har jag sett ett antal överdoslik..Hela tonåren.En kille blev mördad med 40knivhugg mitt på dagen i JORDBRO..Mordet såg jag från min pojkrum.När du gick utanför dörren var stjäla normalt,ALLA gjorde det mer el mindre..Dom som inte stal,sålde stöldgods..Hashet var en vardagsgrej,som att dricka bärst.Kommer ihåg gamla jorbbrogänget so,ett gäng svenskar som var duktiga på inbrott,rån..Osv.Dom åkte runt i märkesbilar och brände däck..Vi såg upp till dom.I skolan gick man runt i loppiskläder medans villabarnen gick runt och snackade om att man skulle ha levis..På helgerna var alla och åt på mcdonalds,jag och mina grabbar hade inte en spänn i fickan..Vi gjorde brott för våra pengar.Hemma åt man samma måltid 4ggr i veckan.Det var så min vardag såg ut..Hela tiden fick man se smärtan i polares ögon,vars bröder hade dött i överdos.Mammorna var helt förstörda när man var hemma hos dom..Själv ville jag bara fly.Men visste inte hur jag skulle lyckats med det..Min bästa polares pappa satt i fängelse för narkotika.Såg mamman må dåligt och börja dricka,min polare rökte hash varje dag för att slippa se skiten.För mig blev allt det där normalt..Äldre grabbar såg potential(bollar,hjärna)och gav mig jobb..Som inbrottstjuv.Började tjäna pengar,20.000-50.000varje gång.Det var en sån jävla känsla att få dom pengarna i handen,fyfan..Jag kommer ihåg det än idag.JAG KÄNDE MIG PÅ TOPP!Köpte levis,nike,armani osv..Fick en massa tjejer osv.Där kände jag att det där var min biljett ut från det där..Studera?vad var det?hehe..Det var aldrig någon som brydde sig om studier.Knappast dom äldre..Många av mina vänner från den tiden är döda,pga överdoser..Dom var kriminella,men valde knarket.Det jag menar är alltså..Är att,om man är där vi är/var är det bättre du gör något produktivt i det dåliga..Jag menar,när man dör av en överdos krossar man hela ens familj.När man gör ett schysst rån kan man göra positiva saker för pengarna som gynnar ens familj..Jag har köpt en vindsvåning till min sons mamma osv..Har egna verksamheter.It poker,it företag osv..Kan inte kalla mig kriminell idag.Min son är en kopia av mig i utseende,och han bor i Vasastan..Han slapp JORDBRO..Jag är fucking STOLT..Och ingen kan ta det ifrån MIG.Det spelar ingen roll vad ni säger..Idag när man ser på dom grabbarna i jordbro som var "lugna"så är dom inte i något bra skick..Dom har inte gjort brott,men dom är halvalkade hashrökande personer som ser allmänt slitna ut.Många har lidit av psykoser osv..Så att ni kan tänka er hur jag känner mig när jag kommer glidandes i min AMG merca med en klocka för 250.000kr runt handleden med en 10poängare i passagerarsätet?Imade it outta this motherfucka tänker jag och pumpar MOBB DEEP.Alla i KARTELLEN är som jag,vi berättar bara om våra liv.Vi har smarta texter också,men dom får ni höra när albumet kommer..Ni kan säkert ladda ner den:).Alla kan inte tycka om oss,för att vi tycker inte om alla heller.KARTELLEN kör sitt eget race,har alltid gjort det.PEEZ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig funderat på att de där "schyssta rånen" har bidragit till att krossa andras liv...? - och till att höja alla ärliga människors försäkringspremier - och till att vissa butiker inte ens kan få teckna försäkringar, utan innehavaren kan räkna med att gå i personlig konkurs vid nästa rån...?

Tänk längre än till dig själv, så kanske du kommer närmare verkligheten, i stället för att hela tiden se dig själv som ett offer som har rätt att göra vad du känner för bara för att du på något sätt vill hämnas på de som har haft bättre tur i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mandanga (oregistrerad)

Hehe..Försäkringspremier??Du kan inte mena allvar..Alla pengar som värdetransporte leverarar är försäkrade.Försäkringsbolag kan knappast gå i konkurs.Angående väktarna,så är det deras jobb.Ingen skadar om.Dom som förstör liv är alla ekobrottslingar,och alla överklassens skattemitare som stashar sina pengar utomlands.Tänk om dom skulle skatta för alla pengar?Ja,man är ute på hal is om man tycker och tänker som jag..Det är därför vi får sitta i fängelse då och då.Vi är rebeller helt enkelt,därför heter plattan PROGRAMREBELLER..Hate it or lovet,KARTELLEN är här iaf.PEEZ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe..Försäkringspremier??Du kan inte mena allvar..Alla pengar som värdetransporte leverarar är försäkrade.Försäkringsbolag kan knappast gå i konkurs.Angående väktarna,så är det deras jobb.Ingen skadar om.Dom som förstör liv är alla ekobrottslingar,och alla överklassens skattemitare som stashar sina pengar utomlands.Tänk om dom skulle skatta för alla pengar?Ja,man är ute på hal is om man tycker och tänker som jag..Det är därför vi får sitta i fängelse då och då.Vi är rebeller helt enkelt,därför heter plattan PROGRAMREBELLER..Hate it or lovet,KARTELLEN är här iaf.PEEZ!

Om du står för vad du säger så hoppas jag på fullaste allvar att det går åt helvete för era rebelliska texter och musik. Sådana budskap ska låsas i en kammare och nyckeln slängas bort. Ni manar till kriminalitet, och det får aldrig ursäktas någonsin. Sedan får ni tycka vad fan ni vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mandanga (oregistrerad)

Jag känner till en kille som är en ekobrottsling..Hans pappa var chef på någon av BONNIERS media någonting.Den killen blåste pensionsparare på 90MILJONER..OK,han fick sitta i två år.Han bor idag i en bostadsrätt värt 8MILJONER..Killen fortsätter sitt race..Är inblandad i en ny härva.Ni kan läsa om den på kartellens hemsidas blogg..Han och hans kumpaner anlitade en POLISCHEF..Som skulle plantera knark hos några jobbiga fodringsägare som hade en fodring på 35MILJONER.Från en annan historia..OFF SHORE BANKING HISTORIA.Fodringsägarna var krögare,TAGE ÅSTRÖM(polischefen)sänkte hela deras verksamhet.6 krogar..Hur många anställda och fodringsägare blev utan ersättning pga bedragarna där?Och varför håller bedragaren på?Hans pappa jobbade för bonniers?Och när några förortsfattiglappar vill ha ett bättre tillvaro ska mer el mindre hängas?Fattar inte..Media är bra på att kasta skit på oss,när det finns 100 av den bedragaren.Tänkte bara.PEEZ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe..Försäkringspremier??Du kan inte mena allvar..Alla pengar som värdetransporte leverarar är försäkrade.Försäkringsbolag kan knappast gå i konkurs.Angående väktarna,så är det deras jobb.Ingen skadar om.Dom som förstör liv är alla ekobrottslingar,och alla överklassens skattemitare som stashar sina pengar utomlands.Tänk om dom skulle skatta för alla pengar?Ja,man är ute på hal is om man tycker och tänker som jag..Det är därför vi får sitta i fängelse då och då.Vi är rebeller helt enkelt,därför heter plattan PROGRAMREBELLER..Hate it or lovet,KARTELLEN är här iaf.PEEZ!

Ni är inte rebeller, ni är svaga människor som väljer den korta kriminella vägen till pengar istället för att utbilda er/jobba hårt och känna er stolta över att ha gjort något bra i livet.

Sättet du uttalar dig på gör att du låter som en 13:årig pojke som skyller sina dåliga betyg på alla dumma jävla lärare istället för att inse att det är attityden och latheten som gör att du inte hänger med.

Den dagen du blir vuxen psykiskt kommer du nog också förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner till en kille som är en ekobrottsling..Hans pappa var chef på någon av BONNIERS media någonting.Den killen blåste pensionsparare på 90MILJONER..OK,han fick sitta i två år.Han bor idag i en bostadsrätt värt 8MILJONER..Killen fortsätter sitt race..Är inblandad i en ny härva.Ni kan läsa om den på kartellens hemsidas blogg..Han och hans kumpaner anlitade en POLISCHEF..Som skulle plantera knark hos några jobbiga fodringsägare som hade en fodring på 35MILJONER.Från en annan historia..OFF SHORE BANKING HISTORIA.Fodringsägarna var krögare,TAGE ÅSTRÖM(polischefen)sänkte hela deras verksamhet.6 krogar..Hur många anställda och fodringsägare blev utan ersättning pga bedragarna där?Och varför håller bedragaren på?Hans pappa jobbade för bonniers?Och när några förortsfattiglappar vill ha ett bättre tillvaro ska mer el mindre hängas?Fattar inte..Media är bra på att kasta skit på oss,när det finns 100 av den bedragaren.Tänkte bara.PEEZ.

Jamen nu fattar jag!

Såklart ni ska råna och misshandla/mörda folk när rika människor får göra det.

Detta bevisar ju din intelligens. Du tycker alltså att det rättfärdigar ditt beteende eftersom andra gjort det innan?

Stackars människor alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner till en kille som är en ekobrottsling..Hans pappa var chef på någon av BONNIERS media någonting.Den killen blåste pensionsparare på 90MILJONER..OK,han fick sitta i två år.Han bor idag i en bostadsrätt värt 8MILJONER..Killen fortsätter sitt race..Är inblandad i en ny härva.Ni kan läsa om den på kartellens hemsidas blogg..Han och hans kumpaner anlitade en POLISCHEF..Som skulle plantera knark hos några jobbiga fodringsägare som hade en fodring på 35MILJONER.Från en annan historia..OFF SHORE BANKING HISTORIA.Fodringsägarna var krögare,TAGE ÅSTRÖM(polischefen)sänkte hela deras verksamhet.6 krogar..Hur många anställda och fodringsägare blev utan ersättning pga bedragarna där?Och varför håller bedragaren på?Hans pappa jobbade för bonniers?Och när några förortsfattiglappar vill ha ett bättre tillvaro ska mer el mindre hängas?Fattar inte..Media är bra på att kasta skit på oss,när det finns 100 av den bedragaren.Tänkte bara.PEEZ.

En tjuv rättfärdigar inte en annan. Jag har full förståelse för att det är/har varit tufft men i Sverige har man faktiskt mer val än i (vad jag misstänker är) ert förebildsland, USA. Som fattig i USA kommer du inte någonstans utan stipendier, i Sverige har du valet att sköta dig och kunna skaffa dig en utbildning. Ansvaret ligger hos varje individ. Det finns ingen "pappa staten" som fixar allt åt dig. Det kommer aldrig att finnas någon som gör det, ansvaret ligger i varje individ - tar du inte det ansvaret kan du inte lägga det på någon annan. Jag struntar fullständigt om det är kids i någon förort som gör inbrott eller om det är en socialt "respektabel" figur som utför ekobrott - en tjuv rättfärdigar inte en annan. Inte för att jag tror att jag övertygar någon genom en post på ett musikforum men det är min åsikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...