Jump to content
Annons

Vilken/Vilka artister


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Claes nu är du på farlig mark. Sluta slagga Håkan. Jag har mycket stor respekt för dig men vare sig du eller din fu når upp till Håkan sångmässigt även om ni kanske. Möjligen sjunger renare. Förlåt om jag är en dum gubbe men det rena är inte alltid viktigast utan uttrycket. Evert Taube hade ett uttryck och det har Håkan också. För mig måste du fortfarande bevisa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är ett väldigt lustigt sätt att försöka ignorera det faktum att han sjunger väldigt orent. När alla instrumenten spelar enligt våra normala skalor, så är det en fördel om sången kommer i närheten av liknande toner som resten i bandet spelar - annars kan ju alla börja spela lite hur som helst, i varsin tonart - så blir det ännu "charmigare"... 🙂 Han skulle passa bra i modern jazz - för där låter det som om alla spelar varsin låt och tävlar om vem som ska bli klar först, typ...

Jag hade inte klagat ett dugg om det handlade om andra skalor, som i kinesisk eller arabisk musik, där det är kvartstoner och annat som kan göra att vi västerländningar uppfattar det som "falskt" - men där är det inte falskt, eftersom alla ju följer samma skalor.

HH har ju inte ens kunnat hålla några rena toner när han har varit med i "allsång på skansen", när det är allsång och det är meningen att alla ska sjunga likadant. Han har ju sjungit värre än många i publiken då - och då är det illa... 😉

Ja - jag har tyvärr råkat höra bitar av det där eländiga programmet när sambon har sett det och jag har gjort något vettigt i stället, som att slå mig på tummen med en hammare eller sågat mig i handen eller något... 😄

Det börjar bli riktigt roligt när du gång på gång stångar dig blodig över Håkan. Din jämförelse med modern jazz säger dessutom ganska mycket om din musikaliska förståelse och lyssningsförmåga. Kör hårt, jag plockar fram popcornen.

Lite mer ved på brasan: Karlheinz Stockhausen, är han bra eller dålig enligt ditt välutformade regelverk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Stockhausen måste ju vara totalt omusikalisk (om vi skall följa Claes normer) då han varken följer kinesiska, arabiska, västerländska eller någon annan skala heller för den delen. Men så länge det uppfattas som falskt av någon så måste det ju vara falskt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes nu är du på farlig mark. Sluta slagga Håkan. Jag har mycket stor respekt för dig men vare sig du eller din fu når upp till Håkan sångmässigt även om ni kanske. Möjligen sjunger renare. Förlåt om jag är en dum gubbe men det rena är inte alltid viktigast utan uttrycket. Evert Taube hade ett uttryck och det har Håkan också. För mig måste du fortfarande bevisa det.

Jag är inte ute på någon farlig mark. HH sjunger falskt. Om han har andra kvaliteter kan jag inte avgöra eftersom det verkligen skär i öronen om jag försöker lyssna på honom. Evert Taube sjöng också falskt. Det är ett lika säkert faktum som att HH gör det. Jag förstår helt enkelt inte varför det är så svårt att erkänna att en idol sjunger falskt, när det är så uppenbart att han gör det.

Om jag eller någon annan sjunger rent eller falskt är ovidkommande eftersom diskussionen inte handlar om det - så det är en meningslös kommentar.

Visst är uttrycket enormt viktigt - men det bästa är väl ändå alltid att ha både uttryck OCH rena toner, så att allt låter bra - men det lyckas HH aldrig med. Varför stämmer man annars sin gitarr? Det är ju meningslöst att stämma den om man bara ser till att ha ett bra uttryck i spelstilen, enligt detta resonemang.

Man får helt enkelt konstatera att det finns de som av någon märklig orsak tycker att falsksång är "fint" - och att jag inte tillhör den gruppen och aldrig kommer att tillhöra den gruppen heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes nu är du på farlig mark. Sluta slagga Håkan. Jag har mycket stor respekt för dig men vare sig du eller din fu når upp till Håkan sångmässigt även om ni kanske. Möjligen sjunger renare. Förlåt om jag är en dum gubbe men det rena är inte alltid viktigast utan uttrycket. Evert Taube hade ett uttryck och det har Håkan också. För mig måste du fortfarande bevisa det.

Jag är inte ute på någon farlig mark. HH sjunger falskt. Om han har andra kvaliteter kan jag inte avgöra eftersom det verkligen skär i öronen om jag försöker lyssna på honom. Evert Taube sjöng också falskt. Det är ett lika säkert faktum som att HH gör det. Jag förstår helt enkelt inte varför det är så svårt att erkänna att en idol sjunger falskt, när det är så uppenbart att han gör det.

Om jag eller någon annan sjunger rent eller falskt är ovidkommande eftersom diskussionen inte handlar om det - så det är en meningslös kommentar.

Visst är uttrycket enormt viktigt - men det bästa är väl ändå alltid att ha både uttryck OCH rena toner, så att allt låter bra - men det lyckas HH aldrig med. Varför stämmer man annars sin gitarr? Det är ju meningslöst att stämma den om man bara ser till att ha ett bra uttryck i spelstilen, enligt detta resonemang.

Man får helt enkelt konstatera att det finns de som av någon märklig orsak tycker att falsksång är "fint" - och att jag inte tillhör den gruppen och aldrig kommer att tillhöra den gruppen heller.

Ja - Hellström sjunger falskt, men inte på ett sätt som kan anses vara falskt på ett fel eller misslyckat sätt, även om du nu anser det. Hellström sjunger falskt på ett alldeles korekt sätt och därför finns det ingen anledning att bli upprörd, upprörd över att någon gör något på precis det sättet han förväntas att göra det.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jag hade inte klagat ett dugg om det handlade om andra skalor, som i kinesisk eller arabisk musik, där det är kvartstoner och annat som kan göra att vi västerländningar uppfattar det som "falskt" - men där är det inte falskt, eftersom alla ju följer samma skalor.

HH har ju inte ens kunnat hålla några rena toner när han har varit med i "allsång på skansen", när det är allsång och det är meningen att alla ska sjunga likadant. Han har ju sjungit värre än många i publiken då - och då är det illa... 😄

Ja - jag har tyvärr råkat höra bitar av det där eländiga programmet när sambon har sett det och jag har gjort något vettigt i stället, som att slå mig på tummen med en hammare eller sågat mig i handen eller något... 🙂

Garanterar att när du slår dig på tummen eller sågar dig i handen så är dina skrik i mycket renare toner än HH 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett väldigt lustigt sätt att försöka ignorera det faktum att han sjunger väldigt orent. När alla instrumenten spelar enligt våra normala skalor, så är det en fördel om sången kommer i närheten av liknande toner som resten i bandet spelar - annars kan ju alla börja spela lite hur som helst, i varsin tonart - så blir det ännu "charmigare"... 🙂 Han skulle passa bra i modern jazz - för där låter det som om alla spelar varsin låt och tävlar om vem som ska bli klar först, typ...

Jag hade inte klagat ett dugg om det handlade om andra skalor, som i kinesisk eller arabisk musik, där det är kvartstoner och annat som kan göra att vi västerländningar uppfattar det som "falskt" - men där är det inte falskt, eftersom alla ju följer samma skalor.

HH har ju inte ens kunnat hålla några rena toner när han har varit med i "allsång på skansen", när det är allsång och det är meningen att alla ska sjunga likadant. Han har ju sjungit värre än många i publiken då - och då är det illa... 😉

Ja - jag har tyvärr råkat höra bitar av det där eländiga programmet när sambon har sett det och jag har gjort något vettigt i stället, som att slå mig på tummen med en hammare eller sågat mig i handen eller något... 😉

Det börjar bli riktigt roligt när du gång på gång stångar dig blodig över Håkan. Din jämförelse med modern jazz säger dessutom ganska mycket om din musikaliska förståelse och lyssningsförmåga. Kör hårt, jag plockar fram popcornen.

Ja - det säger att jag står för mina åsikter oavsett vad någon självutnämnd "elit" vill tvinga på mig. 😛 MIN lyssningsförmåga är det definitivt inget fel på. Jag hör när det låter illa och när sången inte stämmer ihop med instrumenten. 😄

Det som är så komiskt och samtidigt tragiskt, är att folk som gillar HH aldrig kan erkänna att han faktiskt sjunger väldigt falskt, utan då går de alltid till angrepp på annat...

Lite mer ved på brasan: Karlheinz Stockhausen, är han bra eller dålig enligt ditt välutformade regelverk?

Har aldrig ens hört talas om denne, så det har jag inte en aning om.

Det är för övrigt inte jag som har hittat på detta regelverk med skalor - utan det har funnits "lite" längre än jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är så komiskt och samtidigt tragiskt, är att folk som gillar HH aldrig kan erkänna att han faktiskt sjunger väldigt falskt, utan då går de alltid till angrepp på annat...

Ja - Hellström sjunger falskt, men inte på ett sätt som kan anses vara falskt på ett fel eller misslyckat sätt, även om du nu anser det. Hellström sjunger falskt på ett alldeles korekt sätt och därför finns det ingen anledning att bli upprörd, upprörd över att någon gör något på precis det sättet han förväntas att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Claes nu är du på farlig mark. Sluta slagga Håkan. Jag har mycket stor respekt för dig men vare sig du eller din fu når upp till Håkan sångmässigt även om ni kanske. Möjligen sjunger renare. Förlåt om jag är en dum gubbe men det rena är inte alltid viktigast utan uttrycket. Evert Taube hade ett uttryck och det har Håkan också. För mig måste du fortfarande bevisa det.

Jag är inte ute på någon farlig mark. HH sjunger falskt. Om han har andra kvaliteter kan jag inte avgöra eftersom det verkligen skär i öronen om jag försöker lyssna på honom. Evert Taube sjöng också falskt. Det är ett lika säkert faktum som att HH gör det. Jag förstår helt enkelt inte varför det är så svårt att erkänna att en idol sjunger falskt, när det är så uppenbart att han gör det.

Om jag eller någon annan sjunger rent eller falskt är ovidkommande eftersom diskussionen inte handlar om det - så det är en meningslös kommentar.

Visst är uttrycket enormt viktigt - men det bästa är väl ändå alltid att ha både uttryck OCH rena toner, så att allt låter bra - men det lyckas HH aldrig med. Varför stämmer man annars sin gitarr? Det är ju meningslöst att stämma den om man bara ser till att ha ett bra uttryck i spelstilen, enligt detta resonemang.

Man får helt enkelt konstatera att det finns de som av någon märklig orsak tycker att falsksång är "fint" - och att jag inte tillhör den gruppen och aldrig kommer att tillhöra den gruppen heller.

Ja - Hellström sjunger falskt, men inte på ett sätt som kan anses vara falskt på ett fel eller misslyckat sätt, även om du nu anser det. Hellström sjunger falskt på ett alldeles korekt sätt och därför finns det ingen anledning att bli upprörd, upprörd över att någon gör något på precis det sättet han förväntas att göra det.

Och hur fan sjunger man falskt på ett korrekt sätt? Antingen sjunger man falskt eller rent. Punkt slut! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte att säga att falsksång är fint: Det är inget självändamål. Jag bara konstaterade att ni sjöng falskt ibland på din testsite. Och om du frågar mig vem fan bryr sig.

Allt Gott!

Visst är det falskt där ibland - men det beror på att jag inte vill redigera någonting, utan ha de riktiga tagningarna. Ofta är det ganska ont om tid när man lånar ett gäng micar från olika ställen - och det räcker inte till så många omtagningar alltid, när man behöver ta det på kvällarna efter jobbet... Visst hade jag kunnat fixa alla sådana fel med Melodyne för att få det "perfekt", men det gör jag alltså inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes nu är du på farlig mark. Sluta slagga Håkan. Jag har mycket stor respekt för dig men vare sig du eller din fu når upp till Håkan sångmässigt även om ni kanske. Möjligen sjunger renare. Förlåt om jag är en dum gubbe men det rena är inte alltid viktigast utan uttrycket. Evert Taube hade ett uttryck och det har Håkan också. För mig måste du fortfarande bevisa det.

Jag är inte ute på någon farlig mark. HH sjunger falskt. Om han har andra kvaliteter kan jag inte avgöra eftersom det verkligen skär i öronen om jag försöker lyssna på honom. Evert Taube sjöng också falskt. Det är ett lika säkert faktum som att HH gör det. Jag förstår helt enkelt inte varför det är så svårt att erkänna att en idol sjunger falskt, när det är så uppenbart att han gör det.

Om jag eller någon annan sjunger rent eller falskt är ovidkommande eftersom diskussionen inte handlar om det - så det är en meningslös kommentar.

Visst är uttrycket enormt viktigt - men det bästa är väl ändå alltid att ha både uttryck OCH rena toner, så att allt låter bra - men det lyckas HH aldrig med. Varför stämmer man annars sin gitarr? Det är ju meningslöst att stämma den om man bara ser till att ha ett bra uttryck i spelstilen, enligt detta resonemang.

Man får helt enkelt konstatera att det finns de som av någon märklig orsak tycker att falsksång är "fint" - och att jag inte tillhör den gruppen och aldrig kommer att tillhöra den gruppen heller.

Ja - Hellström sjunger falskt, men inte på ett sätt som kan anses vara falskt på ett fel eller misslyckat sätt, även om du nu anser det. Hellström sjunger falskt på ett alldeles korekt sätt och därför finns det ingen anledning att bli upprörd, upprörd över att någon gör något på precis det sättet han förväntas att göra det.

Och hur fan sjunger man falskt på ett korrekt sätt? Antingen sjunger man falskt eller rent. Punkt slut! 😏

Om det är förväntat att en artist skall sjunga lite falskt "just på den där tonen" och artisten gör det - då är det korrekt gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är så komiskt och samtidigt tragiskt, är att folk som gillar HH aldrig kan erkänna att han faktiskt sjunger väldigt falskt, utan då går de alltid till angrepp på annat...

Ja - Hellström sjunger falskt,

Fantastiskt! 😏 Detta är det enda som behövs som kommentar. Då vet jag att det finns hopp om mänskligheten. 🙂 Det enda som jag blir så irriterad på varje gång ämnet dyker upp, är just att folk vägrar erkänna att det är falskt när det ÄR falskt. Om det sedan finns någon som tycker att det ändå är njutbart (och det finns det ju uppenbarligen), är upp till dem - och jag är inte ute efter att övertyga någon om att det är fel att lyssna på HH, utan det är ju upp till var och en hur mycket masochist de vill vara... 😉

Falskt = falskt.

Rent = rent.

Färdigdiskuterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

HH sjunger falskt.

😏

Nu börjar folk komma ut ur skåpen - så kan vi kanske slippa sådana här meningslösa diskussioner, när folk äntligen börjar förstå vad den "andra sidan" menar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom Jones, Mariah Carey etc. dom sjunger alla falskt. Om du tror att öronen är allt har du fel. Oavsett vilket instrument du har. Kör det genom melodyne och du kommer att upptäcka falska toner.

Jag fågar mig dock om det är viktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom Jones, Mariah Carey etc. dom sjunger alla falskt. Om du tror att öronen är allt har du fel. Oavsett vilket instrument du har. Kör det genom melodyne och du kommer att upptäcka falska toner.

Jag fågar mig dock om det är viktigt?

Det är ju helt sant - och även Mariah Carey och många andra sjunger riktigt surt med en kvarts ton fel då och då, men då handlar det inte om att ALLA toner blir helt åt skogen, utan det är enstaka misstag. Att det sedan varierar marginellt över och under den helt rena tonen hela tiden, är inget som stör eftersom det är så marginella fel att de försvinner i helheten, men man strävar ju normalt efter att nå tonerna så rent som möjligt.

Vår tempererade skala är egentligen inte heller helt perfekt - men alla som spelar enligt samma skala låter ju rätt tillsammans - och då är det rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gråta till: claire de lune av debussy (

) tidigare idag. Men för att den är fin. Tänker mig ett par i paris under månen, typ.

Sen bölade jag på en fest hos främlingar för någon vecka sedan när någon youtubade vad fan heter den.. eh ni vet "once upon a time i was falling in love, now im only falling apart.." ja! total eclipse of the heart.

Visst är det märkligt när man helt plötsligt förstår alla de där snyftlåtarna som man bara avvisat som patetiska innan? Det krävs väl en dumpning för det, kanske.

EDIT: en till claire de la lune, större arrangemang den här gången: http://www.youtube.com/watch?v=BzeCUlZz5aE...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunga eller spela falskt på ett korrekt sätt. Det gör alla musiker dagligen. Det finns ett A som man stämmer till men det går man ifrån sen.

😏

ta nu detta inte att juag menar enbart detta inlägg, utan det får innefatta en hel del kuli denna tråd.

Har bara pluggat 5 år på KMH så jag har tyvärr missuppfattat dedär med att spela falskt på ett korrekt sätt... eller så har jag missuppfattat hela diskussionen...

Om det menas med att man medvetet tar "falska" toner, så är jag med... Men, om det bara händer så är det bara taskigt musiköra... det handlar hela tiden om aktiva val... Rätt eller fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dissonans har sin plats, och kan vara helt underbart. Men jag är fortfarande helt allergisk mot Håkan, inte bara för sättet han sjunger på, jag ogillar också hans musik.

Grupper som fått mig att gråta, såhär på rak arm: Opeth, Meshuggah, The Mars Volta, Nine Inch Nails, Aphex Twin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är riktat till UmeMagnus. Jag är helt övertygad om att du har fel om du inte tror att du har spelat en falsk ton i hela dit liv. Jag är övertygad om motsattsen. Jag är också övertygad om att detta är inte viktigt. Allt är mycket viktigare om man har en ide. Om man tror på folkmusiken är det bra. Men hur många har du omvänt?

Musik är en religion som handlar om det gudomliga och det faktum att vi alla är del av något gudomligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tom Jones, Mariah Carey etc. dom sjunger alla falskt. Om du tror att öronen är allt har du fel. Oavsett vilket instrument du har. Kör det genom melodyne och du kommer att upptäcka falska toner.

Jag fågar mig dock om det är viktigt?

Det är ju helt sant - och även Mariah Carey och många andra sjunger riktigt surt med en kvarts ton fel då och då, men då handlar det inte om att ALLA toner blir helt åt skogen, utan det är enstaka misstag. Att det sedan varierar marginellt över och under den helt rena tonen hela tiden, är inget som stör eftersom det är så marginella fel att de försvinner i helheten, men man strävar ju normalt efter att nå tonerna så rent som möjligt.

Vår tempererade skala är egentligen inte heller helt perfekt - men alla som spelar enligt samma skala låter ju rätt tillsammans - och då är det rent.

Nja... De som spelar stråkinstrument brukar vara dåliga på att temperera så då surar det tillsammans med instrument med fasta tonlägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer ved på brasan: Karlheinz Stockhausen, är han bra eller dålig enligt ditt välutformade regelverk?

Har aldrig ens hört talas om denne, så det har jag inte en aning om.

Det är för övrigt inte jag som har hittat på detta regelverk med skalor - utan det har funnits "lite" längre än jag... 😏

Falskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunga eller spela falskt på ett korrekt sätt. Det gör alla musiker dagligen. Det finns ett A som man stämmer till men det går man ifrån sen.

😉

ta nu detta inte att juag menar enbart detta inlägg, utan det får innefatta en hel del kuli denna tråd.

Har bara pluggat 5 år på KMH så jag har tyvärr missuppfattat dedär med att spela falskt på ett korrekt sätt... eller så har jag missuppfattat hela diskussionen...

Om det menas med att man medvetet tar "falska" toner, så är jag med... Men, om det bara händer så är det bara taskigt musiköra... det handlar hela tiden om aktiva val... Rätt eller fel?

Aktiva val? 😑 Va, det finns ingen människa som kan göra några aktiva val!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Sjunga eller spela falskt på ett korrekt sätt. Det gör alla musiker dagligen. Det finns ett A som man stämmer till men det går man ifrån sen.

😄

ta nu detta inte att juag menar enbart detta inlägg, utan det får innefatta en hel del kuli denna tråd.

Har bara pluggat 5 år på KMH så jag har tyvärr missuppfattat dedär med att spela falskt på ett korrekt sätt... eller så har jag missuppfattat hela diskussionen...

Om det menas med att man medvetet tar "falska" toner, så är jag med... Men, om det bara händer så är det bara taskigt musiköra... det handlar hela tiden om aktiva val... Rätt eller fel?

Aktiva val? 😑 Va, det finns ingen människa som kan göra några aktiva val!

Ehh jo. Allt i livet handlar om aktiva val. Eller var det någon som styrde dig till att bli medlem på det här forumet eller skriva åt dig?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunga eller spela falskt på ett korrekt sätt. Det gör alla musiker dagligen. Det finns ett A som man stämmer till men det går man ifrån sen.

😄

ta nu detta inte att juag menar enbart detta inlägg, utan det får innefatta en hel del kuli denna tråd.

Har bara pluggat 5 år på KMH så jag har tyvärr missuppfattat dedär med att spela falskt på ett korrekt sätt... eller så har jag missuppfattat hela diskussionen...

Om det menas med att man medvetet tar "falska" toner, så är jag med... Men, om det bara händer så är det bara taskigt musiköra... det handlar hela tiden om aktiva val... Rätt eller fel?

Aktiva val? 😳 Va, det finns ingen människa som kan göra några aktiva val!

Ehh jo. Allt i livet handlar om aktiva val. Eller var det någon som styrde dig till att bli medlem på det här forumet eller skriva åt dig?? 😲

Nu är vi riktigt OT - säg till om det stör någon så slutar jag.

Bara för att varken du eller jag kan göra några igenliga val behöver det inte vara "någon" som styr oss eller våra handlingar. Även om vi hade spelat om tiden 1milj gånger så hade jag varje gång blivit medlem och skrivit på detta forumet - är det då ett aktivt val - den fria viljan är en illusion.

Läs på om determinism! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...