Jump to content
Annons

Köpa Mp3-spelare. Tipps!?


Carle

Recommended Posts

Tänkte jag skulle köpa mig en ny Mp3.

De jag haft innan har varit av märket Creative och dem har jag varit nöjda med.

Senast hade jag en Creative Zen V med ett minne på 2gb. Efter drygt ett årslutade displayen lysa, trotts detta fungerade spelaren som den skulle i övrigt. Men det känns lite uppgivet att famla i mörkret bland menyerna så jag måste ha mig en ny.

Ljudet får gärna vara av god kvalitet även om jag inte är någon Auidiofil och Display med en vettig meny är ett måste.

Jag lägger prisklassen runt tusenlappen och spelaren får gärna ha 2gig eller mer. Jag vill kunna ha mycket Musik.

Den får gärna vara av märket Creative men jag är öppen för Ipods också. I nuläget lutar det åt att jag köper en näst intill likadan som den jag hade innan.

Ha det bra och tack för svar på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Asså skippa iPod ärligt talat! Bara en hypad pryl, punkt! Dom är jäkligt snygga visst, men dom är inte bäst for the buck.

Om du kommer använda spelaren till träning också kan jag rekommendera en spelare jag själv ska att köpa. Sandisk gör riktigt bra grejer(äger en just nu) och de fungerar både till pc och mac och du är inte bunden till någon mjukvara för överföring. Den fungerar och hittas som vanligt USB minne så det är bara att dra och släppa musiken till spelaren.

Den som jag ska satsa på heter Sandisk Clip och har precis som Ipod Shuffle en klämma på baksidan som är lätt att fästa på kläder. Välljudande och snygg, och den finns upp till 4gb till en bra peng. http://www.webhallen.com/prod.php?id=87450 länk till 4gb modellen som är en riktig pärla och bara 719:-. 2gb modellen går loss på 439:-(svarta modellen) och det räcker oftast. Den ska jag själv köpa.

Fler modeller finns på Sandisk hemsida. http://www.sandisk.com/sansa/

Detta märke är det som fungerat bäst generellt för mig, och du får mycket för pengarna. Jag har ägt allt från iAudio till Samsung spelare och aldrig haft problem med Sandisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nån av Creatives Zen-skit för några månader sedan. Jag vet en till som har samma problem. Så fort man åker på resa (och har behov av portabel musik) hänger sig plötsligt spelaren så att man varken kan stänga av den eller någonting (man kan inte ta ut batteriet, då det är inbyggt) . När man sedan stoppar in den i datorn är hela minnet borta och alla musik man haft. Detta har hänt två gånger nu. Jag är bortrest så min musik är helt enkelt borta. Otroligt irriterande. För övrigt låter den ganska hyffsat, men vad spelar det för roll om det inte finns något på den?

Tidigare har jag haft något jag inte minns vad det hette just nu. Den var liten, billig och ful och lät illa. Däremot fungerade den jämt. Den drevs med batterier man kan köpa vart som helst och hade en vanlig usb-kontakt som man kunde stoppa i vilken dator som helst. Det sämsta som kunde hända var att batteriet tog slut, och då kunde man bara gå till ICA eller en kiosk eller nåt och köpa nya.

Ipodarna låter bra, men de verkar ju vara sjukt låsta. Ipodarna är knutna till en dator, vilket gör att du inte kan stoppa in den i kompisens dator för att föra över någon låt. I praktiken oanvändbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipodarna låter bra, men de verkar ju vara sjukt låsta. Ipodarna är knutna till en dator, vilket gör att du inte kan stoppa in den i kompisens dator för att föra över någon låt. I praktiken oanvändbart.

För att du inte kan sno musik av en kompis vilket för övrigt är olagligt så är iPods oanvändbara?

Intressant

Utveckla gärna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipodarna låter bra, men de verkar ju vara sjukt låsta. Ipodarna är knutna till en dator, vilket gör att du inte kan stoppa in den i kompisens dator för att föra över någon låt. I praktiken oanvändbart.

För att du inte kan sno musik av en kompis vilket för övrigt är olagligt så är iPods oanvändbara?

Intressant

Utveckla gärna 🙂

Vill inte ta någon i försvar gällande musikdelning men jag tycker det han skrev var lätt att tolka. I praktiken oanvändbart att använda iPoden för överföring via någon annans dator. Det nämns inget om hur iPoden fungerar i övrigt. Därav finns det heller inget att utveckla.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Ipodarna låter bra, men de verkar ju vara sjukt låsta. Ipodarna är knutna till en dator, vilket gör att du inte kan stoppa in den i kompisens dator för att föra över någon låt. I praktiken oanvändbart.

Vaddå knutna till en dator? det har jag aldrig märkt. Har två datorer själv (en stationär och en laptop) och min ipod (första versionen av video) funkar jättebra mot båda. Har även kompisar med ipods som jag pluggat i mina datorer och det har aldrig varit några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nån av Creatives Zen-skit för några månader sedan. Jag vet en till som har samma problem. Så fort man åker på resa (och har behov av portabel musik) hänger sig plötsligt spelaren så att man varken kan stänga av den eller någonting (man kan inte ta ut batteriet, då det är inbyggt) . När man sedan stoppar in den i datorn är hela minnet borta och alla musik man haft. Detta har hänt två gånger nu. Jag är bortrest så min musik är helt enkelt borta. Otroligt irriterande. För övrigt låter den ganska hyffsat, men vad spelar det för roll om det inte finns något på den?

Du har provat att reseta den va? Jag har en likadan (tror jag) sedan ett halvår tillbaka och den har hängt sig en gång (använder den ca 1-1½ timme varje dag och tittar både på film, lyssnar på mp3 och radio) men det gick lätt att fixa genom att lirka klammern ur Metron jag läste och trycka in i resetknappen och sedan funkade den som vanligt igen.

Min kompis har en likadan och samma sak har hänt honom en gång. Tycker själv problemet är värt med tanke på den lilla peng som spelaren kostar. Runt tusingen för en 8gb version. Man behöver ingen speciell mjukvara för att föra över filer heller...

Sen kanske inte ljudet är det absolut bästa men om man cyklar el. sitter på ett tåg så är det så många andra frekvenser som stör ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sony ericsson w880i, kan varmt rekommenderas =)

...ja det är en mobiltelefon.. men den har inbyggd mp3-spelare, som låter riktigt bra! Har inte hunnit jämföra den med så många olika mp3-spelare men låter underbart mycket bättre jämfört med sandisk sansa clip som min fru har. (bättre omvandlare tror jag)

Har även jämfört den mot andra mp3-spelare som alla låter dåligt i jämförelse.

Har aldrig ägt en iPod, kan tänka mig att den förhoppningsvis låter bättre då den kostar mkt pengar 😉

för min del är det onödigt med en mp3-spelare när man har en i mobilen, dessutom med minneskortsplats för 4gb, och det tycker jag räcker för mp3. =) iPod är väl dessutom knuten till iTunes vilket inte gör det lika smidigt att använda, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag avskyr Ipod över allt anna, dock har jag aldrig haft en sådan, sikken ironi. Men bara tanken av att måsta använda itunes får mig att kvälja.

Och jag tycker att batteritiden är väldigt viktig, och att batterina skall vara utbytbara(Vanliga AAA's).

Jag själv köpte en mp3 spelare och en batteriladdare för AAA's batterier. Jag köpte 8 st uppladningsbara batterier. Jag laddade upp alla och slänge ett i mp3 spelaren, 2 st i min jacka, eni min väska, en vid datorn och 4 på laddning. Så fort ett batteri tar slut så byter jag det slänger in det i laddaren och på det sättet är min mp3 spelare ALLTID full-laddad.

Jag hade en gång en mp3 spelare som endast gick att ladda via USB'n och det misstaget kommer jag aldrig göra om. T.ex om man är på skidresa så måste man såledas alltid ha en usb-kontakt vid sin sida för att kunna förfriska mp3-spelaren. Otagbart!

Nu vet jag inte längre vad jag skriver för det blev så mycket text. Hoppas alla dessa pixlar var till någon hjälp. /MVH Skrivaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok måste väl försvara ipoden lite. Det där med att den är låst till en dator är konstigt, är inte så för mig? Funkar hur bra som helst, använder oftast winamp för överföring och annat dock. Nya winamp funkar hur bra som helst med ipoden, så ifall man inte gillar itunes så slipper man det.

Och ifall man vill ha batterier som går att byta ut så är det bara att köpa (eller bygga, http://www.instructables.com/id/MintyBoost...d-USB-charger/) en klump med extrabatterier som man kan ha med på långa resor och annat.

Annars verkar Iriver göra bra spelare som folk gillar http://www.iriver.com/product/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipodarna låter bra, men de verkar ju vara sjukt låsta. Ipodarna är knutna till en dator, vilket gör att du inte kan stoppa in den i kompisens dator för att föra över någon låt. I praktiken oanvändbart.

För att du inte kan sno musik av en kompis vilket för övrigt är olagligt så är iPods oanvändbara?

Intressant

Utveckla gärna 😉

Ur verkligheten:

Min son bor halvtid hos mig, halvtid hos sin mamma. Han kan inte plugga in sin iPod i min dagor, utan är låst till morsan.

Man kan ju ha fler datorer i huset oxå.

Problemet går att kringgå med alternativmjukvara, men inte med Apples egen.

Färdigutvecklat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en gång en mp3 spelare som endast gick att ladda via USB'n och det misstaget kommer jag aldrig göra om. T.ex om man är på skidresa så måste man såledas alltid ha en usb-kontakt vid sin sida för att kunna förfriska mp3-spelaren. Otagbart!

Det där avhjälps enkelt med en nätadapter-USB från Teknikmagasinet, 100 kr. Många mp3-spelare funkar ju så idag; t.ex iPoddarna.

***

Själv köpte jag en iRiver T60 för två månader sen (det är den lilla trekantiga), för 300 spänn. Ett rent fynd, svinbra. Musik och radio, 1GB. Ingen TV (men tittar man verkligen på film på en entumsdisplay??)

iRiver är bra. Teknikmagasinet (fan vad jag tjatar om dom 😉 ) kränger en fetare variant nu, 8GB, för en dryg tusenlapp. Säkert toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipodarna låter bra, men de verkar ju vara sjukt låsta. Ipodarna är knutna till en dator, vilket gör att du inte kan stoppa in den i kompisens dator för att föra över någon låt. I praktiken oanvändbart.

För att du inte kan sno musik av en kompis vilket för övrigt är olagligt så är iPods oanvändbara?

Intressant

Utveckla gärna 🙂

Ur verkligheten:

Min son bor halvtid hos mig, halvtid hos sin mamma. Han kan inte plugga in sin iPod i min dagor, utan är låst till morsan.

Man kan ju ha fler datorer i huset oxå.

Problemet går att kringgå med alternativmjukvara, men inte med Apples egen.

Färdigutvecklat.

Om en iPod är mac-formaterad fungerar den bara på macar, och om man har sin iPod inställd att synka mot sitt bibliotek kan det också uppkomma problem. Annars är det inga problem. Förövrigt kan jag inte förstå varför man inte gillar iTunes, smidigare spelare får man ju leta efter såvida man inte gillar att leka med "fräcka" skins och annat. Men smaken är ju som baken.

Link to comment
Dela på andra sajter

det där är skumt. jag kan som sagt använda den på flera datorer och jag har orginalmjukvaran.

Du kan inte föra över musiken från iPoden till mer än en dator.

Rätta mig om jag fortfarande har fel, jag har yrat förr 🙂

***

Fan tredje inlägget i samma tråd på 7 minuter. Egentligen vill jag oxå ha en egen iPod, men jag kan inte motivera det prismässigt 🙂

Edit: Att Emil: Missförstå inte mig bara, jag kör mer än gärna iTunes.

tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok måste väl försvara ipoden lite. Det där med att den är låst till en dator är konstigt, är inte så för mig? Funkar hur bra som helst, använder oftast winamp för överföring och annat dock. Nya winamp funkar hur bra som helst med ipoden, så ifall man inte gillar itunes så slipper man det.

Vad är det du skriver??

Att du kan använda iPoden utan iTunes? Menar du att det skulle gå att lägga in musik via annan mjukvara än iTunes eller hajar jag inte vad du skriver?

Du råkar inte ha en thailand iPod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok måste väl försvara ipoden lite. Det där med att den är låst till en dator är konstigt, är inte så för mig? Funkar hur bra som helst, använder oftast winamp för överföring och annat dock. Nya winamp funkar hur bra som helst med ipoden, så ifall man inte gillar itunes så slipper man det.

Vad är det du skriver??

Att du kan använda iPoden utan iTunes? Menar du att det skulle gå att lägga in musik via annan mjukvara än iTunes eller hajar jag inte vad du skriver?

Du råkar inte ha en thailand iPod?

hehe jaa för mig fungerar det att bara använda winamp för överföring. Har funkat ända sin min förra, en förstagenerations ipod mini. Man behöver inte itunes ifall man inte vill ha det allt (itunes är ju att föredra första gången man drar över hela sitt musikbibliotek då man kan vara säker på att alla taggar uppför sig rätt). Har en ny 80gb classic. Går också fint att dra musik från massa olika datorer med winamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nån av Creatives Zen-skit för några månader sedan. Jag vet en till som har samma problem. Så fort man åker på resa (och har behov av portabel musik) hänger sig plötsligt spelaren så att man varken kan stänga av den eller någonting (man kan inte ta ut batteriet, då det är inbyggt) . När man sedan stoppar in den i datorn är hela minnet borta och alla musik man haft. Detta har hänt två gånger nu. Jag är bortrest så min musik är helt enkelt borta. Otroligt irriterande. För övrigt låter den ganska hyffsat, men vad spelar det för roll om det inte finns något på den?

Du har provat att reseta den va? Jag har en likadan (tror jag) sedan ett halvår tillbaka och den har hängt sig en gång (använder den ca 1-1½ timme varje dag och tittar både på film, lyssnar på mp3 och radio) men det gick lätt att fixa genom att lirka klammern ur Metron jag läste och trycka in i resetknappen och sedan funkade den som vanligt igen.

Min kompis har en likadan och samma sak har hänt honom en gång. Tycker själv problemet är värt med tanke på den lilla peng som spelaren kostar. Runt tusingen för en 8gb version. Man behöver ingen speciell mjukvara för att föra över filer heller...

Sen kanske inte ljudet är det absolut bästa men om man cyklar el. sitter på ett tåg så är det så många andra frekvenser som stör ändå...

Min är lite mindre, men förövrigt ser det ungefär likadant ut. Det är ju inga svårigheter att få dem att fungera igen, problemet är ju bara att hårddisken är rom och al ens musik är borta. Har man ingen back-up med sig på resan är det ju kört.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Itunes var det ja, hehe... själv har jag en lista i winamp med all min mp3, filsystemet är upplagt efter artist\album. Sen kör jag bara drag and drop från utforskaren till ipodenheten Itunes när den behöver uppdateras 🙂

det finns ju annan mjukvara som löser det där med att kopiera från pod till dator men jag vet inte om det är så populärt att lista den här..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ipodarna låter bra, men de verkar ju vara sjukt låsta. Ipodarna är knutna till en dator, vilket gör att du inte kan stoppa in den i kompisens dator för att föra över någon låt. I praktiken oanvändbart.

För att du inte kan sno musik av en kompis vilket för övrigt är olagligt så är iPods oanvändbara?

Intressant

Utveckla gärna 🙂

Ur verkligheten:

Min son bor halvtid hos mig, halvtid hos sin mamma. Han kan inte plugga in sin iPod i min dagor, utan är låst till morsan.

Man kan ju ha fler datorer i huset oxå.

Problemet går att kringgå med alternativmjukvara, men inte med Apples egen.

Färdigutvecklat.

Om en iPod är mac-formaterad fungerar den bara på macar, och om man har sin iPod inställd att synka mot sitt bibliotek kan det också uppkomma problem. Annars är det inga problem. Förövrigt kan jag inte förstå varför man inte gillar iTunes, smidigare spelare får man ju leta efter såvida man inte gillar att leka med "fräcka" skins och annat. Men smaken är ju som baken.

Så som jag förstod det är alla (juridiskt) vita modeller låsta mot Itunes och bibliotek? Sedan kan man moralisera kring fildelning, men faktum är att ifall Ipoden är låst så kan du inte lägga in låten du gjorde hemma hos kompisen. Det kan givetvis vara irriterande.

Förövrigt förändrar Itunes ljudet regält. Det kanske är en inställningssak, men så fort jag spelar upp någon ting i Itunes låter det som 300% stereobreddare + lite ful eq.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nån av Creatives Zen-skit för några månader sedan. Jag vet en till som har samma problem. Så fort man åker på resa (och har behov av portabel musik) hänger sig plötsligt spelaren så att man varken kan stänga av den eller någonting (man kan inte ta ut batteriet, då det är inbyggt) . När man sedan stoppar in den i datorn är hela minnet borta och alla musik man haft. Detta har hänt två gånger nu. Jag är bortrest så min musik är helt enkelt borta. Otroligt irriterande. För övrigt låter den ganska hyffsat, men vad spelar det för roll om det inte finns något på den?

Du har provat att reseta den va? Jag har en likadan (tror jag) sedan ett halvår tillbaka och den har hängt sig en gång (använder den ca 1-1½ timme varje dag och tittar både på film, lyssnar på mp3 och radio) men det gick lätt att fixa genom att lirka klammern ur Metron jag läste och trycka in i resetknappen och sedan funkade den som vanligt igen.

Min kompis har en likadan och samma sak har hänt honom en gång. Tycker själv problemet är värt med tanke på den lilla peng som spelaren kostar. Runt tusingen för en 8gb version. Man behöver ingen speciell mjukvara för att föra över filer heller...

Sen kanske inte ljudet är det absolut bästa men om man cyklar el. sitter på ett tåg så är det så många andra frekvenser som stör ändå...

Min är lite mindre, men förövrigt ser det ungefär likadant ut. Det är ju inga svårigheter att få dem att fungera igen, problemet är ju bara att hårddisken är rom och al ens musik är borta. Har man ingen back-up med sig på resan är det ju kört.

Nä jag förstår att det är irriterande om all musik och data försvinner. Så illa var det inte för mig. Nåt hårdvaruproblem de fått rätt på kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok måste väl försvara ipoden lite. Det där med att den är låst till en dator är konstigt, är inte så för mig? Funkar hur bra som helst, använder oftast winamp för överföring och annat dock. Nya winamp funkar hur bra som helst med ipoden, så ifall man inte gillar itunes så slipper man det.

Vad är det du skriver??

Att du kan använda iPoden utan iTunes? Menar du att det skulle gå att lägga in musik via annan mjukvara än iTunes eller hajar jag inte vad du skriver?

Du råkar inte ha en thailand iPod?

Kopieringsskyddade M4A-filer från iTunes Music Store kan du enbart spela med iTunes.

Men om du inte har några inköp från iTunes och kör på egna mp3-filer kan du också använda Winamp 5.2 eller senare, visst.

Funkar med såväl iPod Classic som Nano.

Lifehacker: Manage your music with Winamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt förändrar Itunes ljudet regält. Det kanske är en inställningssak, men så fort jag spelar upp någon ting i Itunes låter det som 300% stereobreddare + lite ful eq.
Ja, det är en inställningssak.

Att inaktivera "Ljudförbättrare", "Uppspelning med övertoning" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket" är det första jag gör vid en ny iTunes-installation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt förändrar Itunes ljudet regält. Det kanske är en inställningssak, men så fort jag spelar upp någon ting i Itunes låter det som 300% stereobreddare + lite ful eq.
Ja, det är en inställningssak.

Att inaktivera "Ljudförbättrare", "Uppspelning med övertoning" och är det första jag gör vid en ny iTunes-installation.

"Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket" är ju en sjukt smidig funktion, ingen risk att det blir oordning i biblioteket alls med det aktiverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt förändrar Itunes ljudet regält. Det kanske är en inställningssak, men så fort jag spelar upp någon ting i Itunes låter det som 300% stereobreddare + lite ful eq.
Ja, det är en inställningssak.

Att inaktivera "Ljudförbättrare", "Uppspelning med övertoning" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket" är det första jag gör vid en ny iTunes-installation.

Tack. Jag använder det så sällan att jag aldrig orkat meka med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...