Jump to content
Annons

EWQL Symphonic Choirs


Hemluth

Recommended Posts

Jag fick nyligen mitt EWQLSC som jag försöker köra med min MacBook (2,16GHz C2D 2GBRAM MacOSXTiger) och mitt Mbox 2 PRO (med PT LE) och Kontakt 3.

När jag försöker öppna biblioteken i Kontakt säger den att jag först måste öppna det i motorn den kom med, men det installerades ingen Kompakt-spelare (vilket de gjorde med alla nadra EWQL-bibliotek). Jag har provat med en costum install men jag får fortfarande ingen SC-mapp i EW-mappen på hårddisken. Jag har även provat att bara kopiera över East West-mappen från DVD1 till hårddisken men när jag försöker starta det står det att jag måste installera om det.

Vad kan felet vara? Det är aktivierat genom NI Service Center.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag fick nyligen mitt EWQLSC som jag försöker köra med min MacBook (2,16GHz C2D 2GBRAM MacOSXTiger) och mitt Mbox 2 PRO (med PT LE) och Kontakt 3.

När jag försöker öppna biblioteken i Kontakt säger den att jag först måste öppna det i motorn den kom med, men det installerades ingen Kompakt-spelare (vilket de gjorde med alla nadra EWQL-bibliotek). Jag har provat med en costum install men jag får fortfarande ingen SC-mapp i EW-mappen på hårddisken. Jag har även provat att bara kopiera över East West-mappen från DVD1 till hårddisken men när jag försöker starta det står det att jag måste installera om det.

Vad kan felet vara? Det är aktivierat genom NI Service Center.

Ja, EW vet väl svaret. Men det följer med en Kompaktspelare så du måste ha den. Har du bara installerat pluggen, eller har du installerat Standalone-versionen också?

Prova annars att installera om det med både plugg och Standalone. Installera Word Buildern också. Om det inte GÅR att installera någon dedikerad Kompaktspelare, är det fel på produkten, alternativt datorn i övrigt. Kontakta säljaren med detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, EW vet väl svaret. Men det följer med en Kompaktspelare så du måste ha den. Har du bara installerat pluggen, eller har du installerat Standalone-versionen också?

Prova annars att installera om det med både plugg och Standalone. Installera Word Buildern också. Om det inte GÅR att installera någon dedikerad Kompaktspelare, är det fel på produkten, alternativt datorn i övrigt. Kontakta säljaren med detsamma.

Skumt, ordet "standalone" nämns överhuvudtaget inte på min installationsskiva. Övriga East West-pluggar har jag kunnat välja standalone i custom install men inte på Choirs. Ska jag misstänka att det är fel på skivan då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I krångligt ordalag finns något som med fantasi liknar mitt problem beskrivet i faqen. Man ska tydligen ta bort allting och ominstallera med "easy install" så ska allting lösa sig. Jag tycker fortfarande det ser skumt ut, men det kanske är en bugg på skivan som gör att jag inte kan få upp standalone i custom.

EDIT: Håller alltså på att ominstallera just nu. Det tar ju några timmar.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

I krångligt ordalag finns något som med fantasi liknar mitt problem beskrivet i faqen. Man ska tydligen ta bort allting och ominstallera med "easy install" så ska allting lösa sig. Jag tycker fortfarande det ser skumt ut, men det kanske är en bugg på skivan som gör att jag inte kan få upp standalone i custom.

EDIT: Håller alltså på att ominstallera just nu. Det tar ju några timmar.

Alltså först och främst borde du låta library-filerna (.nks-filerna) ligga kvar och sedan installera på någon annan plats och kryssa ur att du vill installera libraryt, då kommer det gå på fem röda att installera allt. Sen kopierar du bara över library-fil-mappen som du har sparat till den nya katalogen. När du startar standalonen får du då först gå in i options och ändra nya librarymappen, men sen ska det fungera.

Det borde verkligen finnas en "Standalone Application" att kryssa i. Om det inte fanns, så testa att installera igen som sagt, leta efter ställen där du kan få välja typ "custom install" eller några kryssrutor som skulle kunna betyda att en standalone kommer att installeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt, ordet "standalone" nämns överhuvudtaget inte på min installationsskiva. Övriga East West-pluggar har jag kunnat välja standalone i custom install men inte på Choirs. Ska jag misstänka att det är fel på skivan då?

Vet inte. Det finns kanske många varianter av samma grundprodukt. Precis som du säger går det ibland att ta pluggars .nki-filer och spela upp dem i Kontakt/Intakt tex. Men med Symphonic Choir försvinner hela grejen då. Det är för att du med Word Buildern skriver texten som körerna ska sjunga. Skriver du in "We love Helmuth" sjunger körerna de orden. Det är helt ljuvligt. Man skriver på engelska eller på fonetiska eller på "kontaktiska". Därför vill du ha Ordbyggaren (Word Builder) och Kompaktspelaren, om det nu inte är så att du har någon specialvariant.

Kolla på dessa bilder hur det ser ut hemma hos mig:

EWQL_choir_dump1.jpg

EWQL_choir_dump2.jpg

Ord- och meningsbyggaren:

WordBuilder.jpg

I vissa versioner måste man, om man använder vissa Cubaseversioner, stänga av snabbkommandon i Cubase för att Ordbyggaren ska fungera som VST-insert.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag håller i dagsläget på att installera om alltihopa hur som helst.

I custam Install-fönstret ser det hos mig inte ut som på Fredrikas screenshots. Jag kan bara välja Library, Basic, VST, RTAS och nåt mer pluggformat jag inte kommer på just nu. Inget standsalone. Alternativet är "easy install", vilket jag provat just nu.

Kompakt fungerar inte på Intel-macar så jag måste köra det via Kontakt, men det ska gå att på samma sätt ladda det via Word Builder. Word Builder fanns inte heller på skivorna utan det fick jag ladda ned från soundsonline.

Allting kring detta känns lite B. :/

EDIT: Kan tilläggas att det är en riktig version jag köpt för pengar och jag har giltiga serie-nummer. Det är inget jag hittat på någon sida eller nåt, även om man kan tro det.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller i dagsläget på att installera om alltihopa hur som helst.

Allting kring detta känns lite B. :/

Nåja...det är ofta en del strul med såna här saker ju. Ibland ger jag upp allt för det blir inte så mycket musik, mest datorunderhåll. Men ge inte upp. Det verkar som om du är på rätt väg, ju. I detta fall är det värt jobbet. Förresten har jag inte uppgraderat min Word Builder, kom jag på! Du har nog den nya.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller i dagsläget på att installera om alltihopa hur som helst.

Allting kring detta känns lite B. :/

Nåja...det är ofta en del strul med såna här saker ju. Ibland ger jag upp allt för det blir inte så mycket musik, mest datorunderhåll. Men ge inte upp. Det verkar som om du är på rätt väg, ju. I detta fall är det värt jobbet.

De håller ju på att släppa play-versioner av alla pluggar de har. Sista utvägen skulle i så fall vara att köpa en upgradering för några tusenlappar och på så vis få den senaste mjukvaran.

Jag är på 60% på DVD nr 2/9 nu i alla fall. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte fått igång det fullt ut. I Kontakt så hörs bara det första instrumentet, vilket gör att bara issa vokaler hörs. Samma sak om man laddar mer eän ett instrument samtidigt. Är det en inställningssak? Exempelvis Choirs är ju uppbyggt kring multiinstrument, och det fungerar ju ite bara ettinstrument hörs.

Det sägs även att man ska kunna göra egna keyswitchinstrument, hur gör man det?

Det är lite rörigt med en manual till ljuden (som hänvisar till Kompakt) och en manual till Kontakt som mer känns som någon hyllning till standaloneversionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Har exakt samma problem. Har du hittat någon lösning på detta?

//JOJA

Jag har fortfarande inte fått igång det fullt ut. I Kontakt så hörs bara det första instrumentet, vilket gör att bara issa vokaler hörs. Samma sak om man laddar mer eän ett instrument samtidigt. Är det en inställningssak? Exempelvis Choirs är ju uppbyggt kring multiinstrument, och det fungerar ju ite bara ettinstrument hörs.

Det sägs även att man ska kunna göra egna keyswitchinstrument, hur gör man det?

Det är lite rörigt med en manual till ljuden (som hänvisar till Kompakt) och en manual till Kontakt som mer känns som någon hyllning till standaloneversionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...