Jump to content
Annons

Hjälp med trum inspening


Filly

Recommended Posts

Halli hallo!

ska spela in i replokalen, de e en väldigt stor lokal så nu undrar jag ju hur man ska gå tillväga,

ska man micka som vanligt o köra eller ska man täcka me filtar eller något?

eller ska man helt enkelt köra in trummorna i ett mindre rum?

Alla tips är välkomna!

/F

Redigerat av Filly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Halli hallo!

ska spela in i replokalen, de e en väldigt stor lokal så nu undrar jag ju hur man ska gå tillväga,

ska man micka som vanligt o köra eller ska man täcka me filtar eller något?

eller ska man helt enkelt köra in trummorna i ett mindre rum?

Alla tips är välkomna!

/F

Det beror helt på vad du är ute efter för ljud. Generellt gillar jag större rum för trummor, är det mindre rum så är det viktigt att det är bra akustik annars blir det lätt "burkigt" i mindre rum. Har ni akustikbehandlat rummet på något sätt?

... Filtar gör ju inte så jättemkt nytta mer än dämpar lite i de högre frekvenserna, bra om du inte vill ha för mkt cymbalskrammel som studsar runt men sånna där typ kontorsskärmar är bättre isf. Kan ju vara vettigt att skärma av lite med nått sånt om rummet inte låter så kul...

Har du däremot bra akustik som du tycker gör att trummorna låter bra så är det ju bara att smälla upp rumsmickar och utnyttja rumsklangen istället för att försöka dämpa den. =)

Vill du ha riktigt torrt sound så är de ju lättare att dämpa ett mindre rum, så svaret är helt upp till vilket ljud du vill få fram. =)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Halli hallo!

ska spela in i replokalen, de e en väldigt stor lokal så nu undrar jag ju hur man ska gå tillväga,

ska man micka som vanligt o köra eller ska man täcka me filtar eller något?

eller ska man helt enkelt köra in trummorna i ett mindre rum?

Alla tips är välkomna!

/F

Det beror helt på vad du är ute efter för ljud. Generellt gillar jag större rum för trummor, är det mindre rum så är det viktigt att det är bra akustik annars blir det lätt "burkigt" i mindre rum. Har ni akustikbehandlat rummet på något sätt?

... Filtar gör ju inte så jättemkt nytta mer än dämpar lite i de högre frekvenserna, bra om du inte vill ha för mkt cymbalskrammel som studsar runt men sånna där typ kontorsskärmar är bättre isf. Kan ju vara vettigt att skärma av lite med nått sånt om rummet inte låter så kul...

Har du däremot bra akustik som du tycker gör att trummorna låter bra så är det ju bara att smälla upp rumsmickar och utnyttja rumsklangen istället för att försöka dämpa den. =)

Vill du ha riktigt torrt sound så är de ju lättare att dämpa ett mindre rum, så svaret är helt upp till vilket ljud du vill få fram. =)

Tack för bra svar!

Om man spelar in i stora lokalen då, finns det nåt mer man måste tänka på då? typ fasfel och liknande, hur gör man med sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Halli hallo!

ska spela in i replokalen, de e en väldigt stor lokal så nu undrar jag ju hur man ska gå tillväga,

ska man micka som vanligt o köra eller ska man täcka me filtar eller något?

eller ska man helt enkelt köra in trummorna i ett mindre rum?

Alla tips är välkomna!

/F

Det beror helt på vad du är ute efter för ljud. Generellt gillar jag större rum för trummor, är det mindre rum så är det viktigt att det är bra akustik annars blir det lätt "burkigt" i mindre rum. Har ni akustikbehandlat rummet på något sätt?

... Filtar gör ju inte så jättemkt nytta mer än dämpar lite i de högre frekvenserna, bra om du inte vill ha för mkt cymbalskrammel som studsar runt men sånna där typ kontorsskärmar är bättre isf. Kan ju vara vettigt att skärma av lite med nått sånt om rummet inte låter så kul...

Har du däremot bra akustik som du tycker gör att trummorna låter bra så är det ju bara att smälla upp rumsmickar och utnyttja rumsklangen istället för att försöka dämpa den. =)

Vill du ha riktigt torrt sound så är de ju lättare att dämpa ett mindre rum, så svaret är helt upp till vilket ljud du vill få fram. =)

Tack för bra svar!

Om man spelar in i stora lokalen då, finns det nåt mer man måste tänka på då? typ fasfel och liknande, hur gör man med sånt?

Fasfel är alltid ett litet bekymmer med truminspelning, och ju fler mickar man har desto större chans är det att man får nå fasfel nånstans. Även här är de svårt att säga nått generellt, man får placera mickarna och lyssna sig till att det låter rätt i fasen helt enkelt. Några saker kan man ju dock tänka på: mickar man under virveln så är ju oftast denna i ofas mot den mick som är på ovansidan, enklast är då att fasvända micken i efterhand. Likadant kan de bli om man mickar baskaggen från båda hållen så att säga. Jag brukar alltid se till att mickarna, när man mickar en trumma från båda hållen, verkligen pekar mot varandra så mkt som möjligt, för att det ska bli så mkt ur fas som möjligt, så att när jag vänder fasen på ena micken blir de helt i fas =)

En annan sak man kan klura med om man vill är att om man har problem med fasen m. rumsmickar eller överhängsmickar så kan man ju faktiskt flytta fram dessa ljudfiler så de sammanfaller med närmickarna. Brukar jag oftast inte göra, men man kan ju göra så 😠

Finns massa mer matnyttig info om trummickning på forumet, läs på och lycka till! Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...