Jump to content
Annons

Sång-dubbare


Lindh

Recommended Posts

Hallå,

Söker lite kreativa ideer för sångspår.

Den senaste tiden har jag experimenterat med att dubba sång genom att sjunga in igen på ett nytt spår så likt som möjligt. Gillar resultatet rätt skarpt faktiskt. Alltid intressant att prova på nya saker.

Någon som har några heta tips appropå vocalsounds?

(Inte bakis-röst tipset tack 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå,

Söker lite kreativa ideer för sångspår.

Den senaste tiden har jag experimenterat med att dubba sång genom att sjunga in igen på ett nytt spår så likt som möjligt. Gillar resultatet rätt skarpt faktiskt. Alltid intressant att prova på nya saker.

Någon som har några heta tips appropå vocalsounds?

(Inte bakis-röst tipset tack 🙂 )

Jag gör ofta samma sak, och lägger det andra spåret längre bak, längre ut och längre ner. Oftast sjunger jag dessutom lite mjukare på det andra spåret. Men jag är rätt rookie på sånginspelning... finns många som kan mycket mer här. 🙂

Det där med bakisröst du inte vill ha tips om har du tips om här. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på bra musik som exempelvis Nine Inch Nails så får ni tokiga idéer. Exempelvis som att sjunga sången en gång och skrika den en gång för att motsägelsefullt nog lägga skriksången längst bak i mixen. Annars kan distar vara trevliga på dubbade stämmor i bakgrunden för att få till en grisigare röst. Det gamla vänd ljudspåret, lägg reverb och vänd tillbaka det är ju även en klassiker 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Någon som har några heta tips appropå vocalsounds?

Använd vocoder och dubbla rösten med en bakgrundsstämma.

Måste vara många band på vocodern och lite noise med i carriern för att inte låta Kraftwerk - tight decay är också nödvändigt. Använd t ex sågtand + puls med lite resonans inblandat för carrier.

Lägg en 10 ms delay på modulatorn.

Sen kör du carriern monofonisk med lite portamento och snedstämmer en smula.

Har du en tjusig vocoder kan du ju experimentera med formant shift och sånt.

Det fina med detta är att du får bättre kontroll över pitch än med klassisk harmonizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Artificiell dubbning. Kopiera sångspåret till ett annat och lägg det kopierade spåret några millisekunder efter det första, mellan 5 och 11.

Sjung oktaven nedanför och ovanför, dubba i falsett.

Om du dubbar mycket stämmor, sjung inte konstonanterna utan bara vokaler. ( om du inte är snortajt. ) Annars kan de lätt krocka.

Ibland kan det vara häftigt att viska konstonanterna i texten och bara sjunga vokalerna i en stämma och mixa ihop.

( allt för att fly ljudet från sin egen röst )

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

När jag har editerat sång & inte hittar det där "lilla extra" så brukar jag testa waves doubler. Ibland kör jag den även för att slippa sjunga dubs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns hur mkt som helst man kan göra med sånginspelningar.

Ett tips är att som standard ta 3-4 sångtagningar som man sedan "syncar" efter ett spår som man väljer som huvudspår....så att alla spåren ligger tight, så man slipper alla dubbla "t" och "k" ljud....sen kan man variera om man vill ha SNUSKIG tight eller låta det vara lite mindre tight....

1: Huvudspår i mitten....ett spår åt vänster, och ett åt höger.....sen får man variera volymerna efter eget tycke....

Ofta vill i alla fall jag cutta sidospåren väldigt hårt i basen, och kanske dra på typ 4dB i diskanten id 10KHz.....typ....

2: Ett huvudspår i mitten, ganska rent kombinerat med ett annat, distat spår som man mixar tyst i bakgrunden....eller kombinerat med ett jättehårt komprimerat spår spår som man smyger upp lite i volym....

3: Ett rent huvudspår i mitten, kombinerat med ett till spår som BARA är briljansen.....kanske komprimerat lite hårdare....

well......har man bara ett gäng syncade sånginspelningar kan man laborera hur mkt som helst med panorering, dist, EQ och kompressor....

Link to comment
Dela på andra sajter

ett tips som kanske säger sig självt är ju att hålla sig borta från allt för utpanorerade spår i verserna, och fläska på med breda grejor i refrängen......! om man kör ett i mitten, två halvt utpanorerade åt var sitt håll, och sen ytterligare två helt utpanorerade, och sedan med rätt volymer och EQ inställningar så får man riktigt maffig Max Martin-känsla i refrängen....om man nu vill ha det....! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ingen har nämnt det ännu, så är ett förslag det s.k. Motown-tricket.

Man kopierar leadspåret, så att man har två - eller så gör man en riktig dubbning om man kan sjunga tillräckligt tight.

Det ena spåret komprimerar man riktigt hårt, medan det andra får vara okomprimerat eller väldigt lätt komprimerat. Båda ligger i mitten, där man vill ha sången - och så får man hitta en lagom mix mellan de två spåren, så att det låter bra. Då vinner man stöd från det hårdkomprimerade, medan det andra spåret ger en bibehållen dynamik.

Faktiskt en metod som fungerar mycket bra - och gjorde det redan under Motowns storhetstid. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och för att spåna vidare finns det ännu ett beprövat trick, som jag själv aldrig riktigt lyckats med faktiskt, men det ska ju gå, eftersom jag hört att det är välanvänt.

Man spelar in ett extraspår där man viskar hela sången......sedan får man ju EQa detta och synca jättenoggrant, och komprimera ganska hårt....och smyga upp det lite i ljudbilden tills volymen är bra....tillsammans med ett rent spår....

På detta sätt skall man kunna få ett sånt där lite "väsande" popsångljud....

Och misslyckas man som jag, så kan man ju alltid få en lite spooky viskeffekt att latja med lite här och där....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och för att spåna vidare finns det ännu ett beprövat trick, som jag själv aldrig riktigt lyckats med faktiskt, men det ska ju gå, eftersom jag hört att det är välanvänt.

Man spelar in ett extraspår där man viskar hela sången......sedan får man ju EQa detta och synca jättenoggrant, och komprimera ganska hårt....och smyga upp det lite i ljudbilden tills volymen är bra....tillsammans med ett rent spår....

På detta sätt skall man kunna få ett sånt där lite "väsande" popsångljud....

Och misslyckas man som jag, så kan man ju alltid få en lite spooky viskeffekt att latja med lite här och där....

Det där med att viska kan bli rätt fräckt faktiskt. När jag bara måste sjunga in nån sång på natten för att inte glömma idén, blir jag så illa tvungen att visk-sjunga för att inte väcka "henne" i rummet bredvid... när man sen lägger "riktig" sång ovanpå på nästa spår kan jag ibland överraskas av bra resultat. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj här är man borta en helg. Verkade inte som tråden genererade så mycket intresse. Men tack verkligen. Många intressanta tips här!!!! Tack 🙂

Måste nog skriva ut den här tråden nu.

Får passa på att testa viska sången nu eftersom jag helt tappat rösten.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...