adorableatlast Postat 7 juni 2008 Anmäl Dela Postat 7 juni 2008 hejsan! ska införskaffa mig en dibox som jag framför allt ska ha till att använda till basinspelning. sedan kom jag på att jag kanske vill använda den till gitarren och ev köpa guitar rig när man ska lägga dubbar eller liknande. nu undrar jag om paradrivern är bra till båda. för om bassdrivern är mkt bättre vill ja hellre använda den då det framför allt är bas jag ska spela in. eller ska jag rent av kolla på någon annan DI? tack på förhand linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 8 juni 2008 Anmäl Dela Postat 8 juni 2008 Kanske inte svarar exakt på frågan men när jag jobbade som ljudtekniker så va det en fröjd när en basist använde Bassdrivern. Lät alltid rätt och va väldigt enkelt att skruva med. Så köper du den lär du iaf inte bli besviken på bassoundet 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SvenTumba Postat 8 juni 2008 Anmäl Dela Postat 8 juni 2008 Jag har en Little Labs Redeye di-box som också är en re-amp box. Låter kanonbra! Finns hos Golden Age. Kolla den om du vill ha en box som är två i en så att säga... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 juni 2008 Anmäl Dela Postat 8 juni 2008 Vill du ha en ren DI-box utan extra jox på, så titta gärna på den svenska Line Audio Design ADIB. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lithium Postat 8 juni 2008 Anmäl Dela Postat 8 juni 2008 Vill du ha en ren DI-box utan extra jox på, så titta gärna på den svenska Line Audio Design ADIB. 😛 Tycker det är ett onödigt nervärderande ord att kalla SansAmpens tillgångar för "extra jox", men fullt förståligt då du själv säljer line audio DI-boxen! (men det där har vi ju redan en tråd om) 😛 Jag använder själv SansAmp bass driver di och det köpet har jag aldrig ångrat använder den till både bas och gitarr. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 juni 2008 Anmäl Dela Postat 8 juni 2008 (redigerat) Vill du ha en ren DI-box utan extra jox på, så titta gärna på den svenska Line Audio Design ADIB. 🙂 Tycker det är ett onödigt nervärderande ord att kalla SansAmpens tillgångar för "extra jox", men fullt förståligt då du själv säljer line audio DI-boxen! (men det där har vi ju redan en tråd om) 😛 Jag använder själv SansAmp bass driver di och det köpet har jag aldrig ångrat använder den till både bas och gitarr. 🙂 Jag tycker att det kan vara lämpligare att ha en ren DI-box och lägga all färgning vid mix, så att man inte begränsas av eventuellt olämpliga val vid inspelningstillfället. Det är därför jag skriver "extra jox" om det som enligt min mening känns onödigt. Likadant tycker jag om micpreampar som innehåller eq och allt möjligt annat. Är man erfaren och känner sin utrustning väl, så må det vara hänt eftersom man då kanske kan kompensera för brister som man känner till, som finns i senare led i kedjan - men ofta kan sådana extra funktioner ställa till mer problem än de hjälper... Det är förstås, som alltid, en smaksak - men detta är min personliga åsikt, oavsett vad jag säljer eller inte säljer... 😛 Många micpreamps och ljudkort har också högohmiga (minst 1MOhm) instrumentingångar - och då är det överflödigt med en DI-box - också något att tänka på... Redigerat 8 juni 2008 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 3 juli 2008 Anmäl Dela Postat 3 juli 2008 (redigerat) En annan fråga som borde passa i tråden..(hoppas jag) Och jag vill gärna på förhand lysa om min okunskap i frågan (därav frågan...) Ovisst påstående 1:Alltså det här med DI-box vid inspelning, det används så vitt jag förstår till att jämna till signalen från instrumentet. Men den jämnar inte till den så mkt att man ändå inte vill ha en limiter/compressor vid tex basinspelning,(där jag lätt blir övertänd runt 12e band) FRÅGA 1: anser ni att ett bra alternativ skulle kunna vara en stompbox typ "mxr red comp" , eller liknande, i kedjan, och ska den vara före eller efter DI-boxen? Eller kan man rent utav säga att stompboxen är en fullvärdig DI-box i sig? Eller ska man satsa på "riktiga" limiter/compressor-enheter i rackformat... FRÅGA 2: Är färgningen på DI-jacket på en mick-preamp samma som på mick-ingången, exempelvis, vet jag om en viss pre-amp och gillar vad den gör med min stormembranare, kan jag förvänta mig ungefär samma behandling av det jag linear in? Mvh Erik Redigerat 3 juli 2008 av Anjou Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Anmäl Dela Postat 3 juli 2008 DI står för Direct Inject och en DI-box ska (i de flesta fall) inte påverka signalen på något annat sätt än att instrumentmickarna ska "se" ett rejält motstånd (hög impedans, Hi-Z) får att låta så bra som möjligt samt att eventuellt galvaniskt isolera (transformator) den elektriska signalen för att undvika jordloopar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Anmäl Dela Postat 3 juli 2008 FRÅGA 2: Är färgningen på DI-jacket på en mick-preamp samma som på mick-ingången, exempelvis, vet jag om en viss pre-amp och gillar vad den gör med min stormembranare, kan jag förvänta mig ungefär samma behandling av det jag linear in? Mvh Erik Ja, oftast. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 3 juli 2008 Anmäl Dela Postat 3 juli 2008 ...kan för lite för att svara på fråga 1... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 4 juli 2008 Anmäl Dela Postat 4 juli 2008 ...kan för lite för att svara på fråga 1... Tackar, tydligt och bra där! Nu lärde jag mig lite nytt Skepp o hoj Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 4 juli 2008 Anmäl Dela Postat 4 juli 2008 Vill du ha en ren DI-box utan extra jox på, så titta gärna på den svenska Line Audio Design ADIB. 🙂 Tycker det är ett onödigt nervärderande ord att kalla SansAmpens tillgångar för "extra jox", men fullt förståligt då du själv säljer line audio DI-boxen! (men det där har vi ju redan en tråd om) 🙂 Jag använder själv SansAmp bass driver di och det köpet har jag aldrig ångrat använder den till både bas och gitarr. 😆 Vi måste ju förstå att Claes är lite partisk eftersom han driver företag och säljer Line-Audio. Han är dock väldigt kunnig inom området men han är ju mån om att få sälja sina produkter. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jossman Postat 10 juli 2008 Anmäl Dela Postat 10 juli 2008 "Många micpreamps och ljudkort har också högohmiga (minst 1MOhm) instrumentingångar - och då är det överflödigt med en DI-box - också något att tänka på..." Hej Om jag då har en pod och ett ljudkort med 2 instrument ingångar på 1MOhm och vill spela in en signal ren och en med poden. Räcker det då med en y-kabel? Mvh Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 10 juli 2008 Anmäl Dela Postat 10 juli 2008 "Många micpreamps och ljudkort har också högohmiga (minst 1MOhm) instrumentingångar - och då är det överflödigt med en DI-box - också något att tänka på..." Hej Om jag då har en pod och ett ljudkort med 2 instrument ingångar på 1MOhm och vill spela in en signal ren och en med poden. Räcker det då med en y-kabel? Mvh Martin En kuggfråga... Du kommer då att ändra belastningen på gitarrmicarna, eftersom de ska driva två ingångar. Det blir i så fall som två parallellkopplade 1Mohm-ingångar, som resulterar i 500kohm, som kan belasta gitarrmicarna lite för mycket och därför ge ett tunnare ljud än du får om du bara kopplar till en ingång. Hade båda ingångarna däremot haft en inimpedans på 2Mohm, så hade jag inte protesterat... 🙂 I stället för en y-kabel skulle jag nog för säkerhets skull köra med en aktiv DI-box, där vidarekopplingen går till Pod:ens ingång och XLR-utgången går till en micingång med fantommatning på ljudkortet (om det finns...). Finns det förresten inte möjlighet att få ut både rent och processat ljud från Pod:en, på varsin utgång...? Jag har för mig att det finns sådant på vissa - och i så fall behövs det ingenting extra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jossman Postat 10 juli 2008 Anmäl Dela Postat 10 juli 2008 "Många micpreamps och ljudkort har också högohmiga (minst 1MOhm) instrumentingångar - och då är det överflödigt med en DI-box - också något att tänka på..." Hej Om jag då har en pod och ett ljudkort med 2 instrument ingångar på 1MOhm och vill spela in en signal ren och en med poden. Räcker det då med en y-kabel? Mvh Martin En kuggfråga... Du kommer då att ändra belastningen på gitarrmicarna, eftersom de ska driva två ingångar. Det blir i så fall som två parallellkopplade 1Mohm-ingångar, som resulterar i 500kohm, som kan belasta gitarrmicarna lite för mycket och därför ge ett tunnare ljud än du får om du bara kopplar till en ingång. Hade båda ingångarna däremot haft en inimpedans på 2Mohm, så hade jag inte protesterat... 🙂 I stället för en y-kabel skulle jag nog för säkerhets skull köra med en aktiv DI-box, där vidarekopplingen går till Pod:ens ingång och XLR-utgången går till en micingång med fantommatning på ljudkortet (om det finns...). Finns det förresten inte möjlighet att få ut både rent och processat ljud från Pod:en, på varsin utgång...? Jag har för mig att det finns sådant på vissa - och i så fall behövs det ingenting extra. Tackar för ditt svar, det finns det nog på dom senare pod:arna har tyvärr en gammal sådan. Tack så mycket //Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jossman Postat 11 juli 2008 Anmäl Dela Postat 11 juli 2008 "Många micpreamps och ljudkort har också högohmiga (minst 1MOhm) instrumentingångar - och då är det överflödigt med en DI-box - också något att tänka på..." Hej Om jag då har en pod och ett ljudkort med 2 instrument ingångar på 1MOhm och vill spela in en signal ren och en med poden. Räcker det då med en y-kabel? Mvh Martin En kuggfråga... 😏 Du kommer då att ändra belastningen på gitarrmicarna, eftersom de ska driva två ingångar. Det blir i så fall som två parallellkopplade 1Mohm-ingångar, som resulterar i 500kohm, som kan belasta gitarrmicarna lite för mycket och därför ge ett tunnare ljud än du får om du bara kopplar till en ingång. Hade båda ingångarna däremot haft en inimpedans på 2Mohm, så hade jag inte protesterat... 😆 I stället för en y-kabel skulle jag nog för säkerhets skull köra med en aktiv DI-box, där vidarekopplingen går till Pod:ens ingång och XLR-utgången går till en micingång med fantommatning på ljudkortet (om det finns...). Finns det förresten inte möjlighet att få ut både rent och processat ljud från Pod:en, på varsin utgång...? Jag har för mig att det finns sådant på vissa - och i så fall behövs det ingenting extra. Hej en liten fråga till angående fantommatning (har ljudkort med fantomm.) Vad har det för inverkan? Mvh Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 juli 2008 Anmäl Dela Postat 11 juli 2008 "Många micpreamps och ljudkort har också högohmiga (minst 1MOhm) instrumentingångar - och då är det överflödigt med en DI-box - också något att tänka på..." Hej Om jag då har en pod och ett ljudkort med 2 instrument ingångar på 1MOhm och vill spela in en signal ren och en med poden. Räcker det då med en y-kabel? Mvh Martin En kuggfråga... 😏 Du kommer då att ändra belastningen på gitarrmicarna, eftersom de ska driva två ingångar. Det blir i så fall som två parallellkopplade 1Mohm-ingångar, som resulterar i 500kohm, som kan belasta gitarrmicarna lite för mycket och därför ge ett tunnare ljud än du får om du bara kopplar till en ingång. Hade båda ingångarna däremot haft en inimpedans på 2Mohm, så hade jag inte protesterat... 😆 I stället för en y-kabel skulle jag nog för säkerhets skull köra med en aktiv DI-box, där vidarekopplingen går till Pod:ens ingång och XLR-utgången går till en micingång med fantommatning på ljudkortet (om det finns...). Finns det förresten inte möjlighet att få ut både rent och processat ljud från Pod:en, på varsin utgång...? Jag har för mig att det finns sådant på vissa - och i så fall behövs det ingenting extra. Hej en liten fråga till angående fantommatning (har ljudkort med fantomm.) Vad har det för inverkan? Mvh Martin Aktiva DI-boxar måste ha ström för att fungera. De kan antingen drivas med batteri, nätadapter eller fantommatning 48V via kabeln mellan DI-boxen och preampen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jossman Postat 11 juli 2008 Anmäl Dela Postat 11 juli 2008 "Många micpreamps och ljudkort har också högohmiga (minst 1MOhm) instrumentingångar - och då är det överflödigt med en DI-box - också något att tänka på..." Hej Om jag då har en pod och ett ljudkort med 2 instrument ingångar på 1MOhm och vill spela in en signal ren och en med poden. Räcker det då med en y-kabel? Mvh Martin En kuggfråga... 😏 Du kommer då att ändra belastningen på gitarrmicarna, eftersom de ska driva två ingångar. Det blir i så fall som två parallellkopplade 1Mohm-ingångar, som resulterar i 500kohm, som kan belasta gitarrmicarna lite för mycket och därför ge ett tunnare ljud än du får om du bara kopplar till en ingång. Hade båda ingångarna däremot haft en inimpedans på 2Mohm, så hade jag inte protesterat... 😆 I stället för en y-kabel skulle jag nog för säkerhets skull köra med en aktiv DI-box, där vidarekopplingen går till Pod:ens ingång och XLR-utgången går till en micingång med fantommatning på ljudkortet (om det finns...). Finns det förresten inte möjlighet att få ut både rent och processat ljud från Pod:en, på varsin utgång...? Jag har för mig att det finns sådant på vissa - och i så fall behövs det ingenting extra. Hej en liten fråga till angående fantommatning (har ljudkort med fantomm.) Vad har det för inverkan? Mvh Martin Aktiva DI-boxar måste ha ström för att fungera. De kan antingen drivas med batteri, nätadapter eller fantommatning 48V via kabeln mellan DI-boxen och preampen. Tackar är det nått sådant jag behöver Länk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 juli 2008 Anmäl Dela Postat 11 juli 2008 (redigerat) Tackar är det nått sådant jag behöver Länk Exakt! Men det finns bättre DI-boxar än Samson. Det beror ju förstås på hur mycket du är beredd att lägga. 😏 Redigerat 11 juli 2008 av Analogfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jossman Postat 11 juli 2008 Anmäl Dela Postat 11 juli 2008 Tackar är det nått sådant jag behöver Länk Exakt! Men det finns bättre DI-boxar än Samson. Det beror ju förstås på hur mycket du är beredd att lägga. 😏 Tackar. Frågade min fru 😆 det dubbla sa hon eftersom det skulle bli en födelsedags pressent. Du får gärna rekomendera några olika jag kan titta på som har två utgångar. Vill ha en för ren signal och en till poden. Mvh Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 11 juli 2008 Anmäl Dela Postat 11 juli 2008 http://www.thomann.de/se/bss_ar133.htm "Link" skickar du till Poden och XLR-utgången skickar du till din preamp. Den där håller proffsklass och förekommer inom de flesta professionella sammanhang. Jag har en själv. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jossman Postat 11 juli 2008 Anmäl Dela Postat 11 juli 2008 http://www.thomann.de/se/bss_ar133.htm "Link" skickar du till Poden och XLR-utgången skickar du till din preamp. Den där håller proffsklass och förekommer inom de flesta professionella sammanhang. Jag har en själv. 😏 Tackar:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.