Jump to content
Annons

Midiklaviatur med "äkta" pianokänsla?


nurfen

Recommended Posts

Jag behöver ett riktigt bra klaviatur till studion hemma, mestadels för att använda till Ivory, men även vissa syntar. Rattar och faders undviker jag helst, men jag förstår om det inte finns klaviaturer utan dem. Mina krav är följande:

1.) Tangenter som är "fullvägda", vad det nu innebär. Jag vill inte ha den där plastiga känslan.

2.) Pedal för sustain och dämpning.

Maxpris vill jag gärna sätta till runt 5000 kr, men kan acceptera om det MÅSTE gå över... 😉

Några tips?

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena, jag köpte en Fatar Studio 900 Masterkeyboard och är väl rätt nöjd med den. 88 vägda tangenter och i princip inga knappar o grejor. Köpte det beggat för 3K.

Fatar Studio 900

Bättre bild fast inte exakt samma modell

Jag är helnöjd förutom att strömkabeln och pitch-hjulet glappar. 😄 Visserligen använder jag typ aldrig hjulen och strömkabeln funkar oftast utan problem men det är störande. Tangenterna är också lite för tunga/tröga för min smak, t.o.m lite tyngre än vårt piano. 😄 Iofs pettitesser för det är ändå skönt att spela på när man sitter o komponerar och det är mycket bättre än ett vanligt plastklaviatur utan vägda tangenter som jag hade innan.

Mitt tips är att gå till butik och testa olika klaviatur och känna efter vilket som känns bra innan du köper något.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett fatar-SL880 som jag nog ska sälja till sommaren. Riktigt skönt, det ända jag testade då, för lääänge sen, som verkligen kändes som ett riktigt piano.

För min del blir det en roland RD-700GX med dess otroliga klaviatur.. har man kännt på den så är man fast:P tangenter i matt trä istället för plast och deras grade hammer action bla bla bla.. skiter i ljuden helt vill bara ha klavven:P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack för alla tips!

Det blev till slut ett M-Audio Axiom 61, som fungerar jättebra både för mig och riktiga pianister som testat det. Köpte dessutom en sustainpedal från Fatar som fungerar ypperligt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

aaa vad synd...

jag har en M-Audio Keystation Pro 88... den är verkligen trogen ett piano...

jag använder den aldrig. jag trodde jag skulle lära mig att spela piano, men gjorde aldrig det...

mmm... too late. Finns det någon som vill ha den? den är så gott som ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...