Jump to content
Annons

Rörval till en Röde K2!


smjb81 (oregistrerad)

Recommended Posts

smjb81 (oregistrerad)

Vilket rör ska jag satsa på till en röde K2? vilket rör är bland det bättre? Var ska jag köpa det isåfall?

Många frågor blev det och är tacksam för svar!

/smjb81

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

smjb81,

6922 är en "industri version" av ECC88 samma som 6DJ8 (på amerikanska)

Detta är en dubbeltriod som egentligen var tänkt som ett VHF rör i radio/tv sammanhang, men som också har många bra audio-egenskaper.

Det är svårt att hitta "bra" nytillverkade småsignals-trioder idag, och då speciellt ovanligare typer än dom som brukar sitta i gitarr-stärkare.

Försök att hitta ett "NOS" New Old Stock ECC88 av fabrikat Telefunken som definitivt slår det mesta med "hästlängder", eller 6DJ8 av fabrikat RCA, General Electric, Sylvania eller Raytheon är också utmärkta, och då även Siemens och Philps.

Av nytillverkade rör, som SovteK, JJ-Slovakien eller Electro Harmonics, så är det svårt att rekommendera något, eftersom det skilljer sig från gång till gång i tillverkningsserier, så det brukar vara tvunget att prova ut ett rör som inte brusar, puttrar och skarmlar allt för mycket.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara riktigt exemplariskt korrekt så är den exakta ekvivalenten till 6922 ett rör som heter E88CC och mycket riktigt är en "bättre" version av ECC88 som i sin tur som sagt motsvarar 6DJ8.

6922/E88CC har något andra egenskaper än ECC88/6DJ8 men gör också oftast ett större hål i plånboken.

Rent generellt sett så är dock som sagt NOS rör betydligt trevligare än de nytillverkade. Men priserna är i stället mindre trevliga. En del som säljer NOS rör håller rena fantasipriserna som ofta i alla fall verkar hållas uppe av "HIFI-woodofolket"...

Vilka fabrikat som är "bäst" tvistar de lärde om. Det finns olika åsikter om olika fabrikat. Och det blir inte enklare av att de olika tillverkarna ofta tillverkade rör åt varandra och märkte om dem med sin egen logga...

Värt att notera i sammanhanget kan också vara att JJ-fabriken faktiskt tillverkar en del intressanta rör, bland annat just E88CC. Men kvaliteten på JJ-röret kan jag inte svara för.

Generellt sett är, som sagt, de nytillverkade rören av varierande kvalitet. Men man skall också komma ihåg att lagren av de gamla NOS-rören blir allt mindre och det är faktiskt inte guld allt som glimmar, det finns en del rör med "fina" loggor, som far omkring, som är av sekunda kvalitet. Det har till exempel de som letar vissa mycket sällsynta reservdelsrör till Fairchild 670 fått erfara "the hard way". Har man då betalat "HIFI-woodopris" för röret så svider det...

Ska man köpa NOS-rör och verkligen vara helt på den säkra sidan så bör man ha en röranalysator så man kan mäta rören.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

jag har Mullard E88CC i mina fyra K2or, en "klar" förbättring jämfört med orginalrören (Electro Harmonix?), köpte dom "matchade" av en entusiast i england för £25.00 styck, inte så farligt tycker jag...

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det finns en hel hoper av versioner på "ECC88" röret, och då speciellt industri och militär typer.

Jag kan bara tillägga några typer, som ni kan kika på om ni är ute och jagar dyrare versioner på detta rör.

Först skall vi klargöra att det rör som Rode har angivit, d.v.s. 6922 är igentligen ett E88CC.

Det finns ett pinnhål "bättre" rör som heter E188CC och som är samma som 7308.

Militär rören i denna klass heter:

CV2492 (E88CC)

CV2493 (E88CC-1 = factory selected)

CCa (lär vara en unik version tillverkad av Siemens)

Det finns också en rysk industri version som heter 6H23 som påstås vara E88CC

Det skall tilläggas, att det är inte säkert att industri och militär rören låter bättre rent ljudmässigt, men dom har längre livslängd och dom är tysta både gällande termiskt brus och mikrofoni.

Man skall också var noga med att "lusläsa" rörhandboken gällande data och karaktärstik, då en del industri/militär rör som påstås vara ekvivalenter ute på nätet/auktioner, kan ha avvikande glöd-spänning/ström och även lägre/högre förstärknings-faktor (u/my eller amplification)

Men som jag sa tidigare, ett NOS Telefunken ECC88 (eller ännu bättre E88CC) duger perfekt för denna mikrofon. (antagligen enormt mycket bättre än Rode's "super selected" 6922)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Juat det här med att se upp för "industrirör" eller speciella "bättre" varianter är viktigt om man inte verkligen har koll på de olika typerna.

Det är faktiskt till och med så att vissa "bättre" rör som ibland annonseras ut som fantastiska för audioapplikationer till och med kan vara sämre för audiobruk. De kan till exempel vara gjorda för den tidens datorer och avsedda att stå inkopplade konstant under långa tider i applikationer som skiljer sig markant från de kretsar som man är intresserad av i en studio.

De har därför mycket bra livslängd och vissa andra goda egenskaper för att klara den applikationen - men de är inte garanterat optimala för brum, brus och mikrofoni. Och det är ju egenskaper som är minst sagt grundläggande för audiobruk - de har lång livslängd, men det är ju inte allt...

Och återigen - gamla NOS-rör är inte garanterat guld. Även om det står Telefunken på en obruten förpackning kan röret vara kass. Jag har bland annat just Telefunkenrör liggande som aldrig passerade testen i min röranalysator utan var bara att kassera. Trots obruten förpackning...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Analogfreak (oregistrerad)

Funkar Siemens E88CC med guldpinnar lika bra som ett Telefunken E88CC? Har nämligen hittat ett Siemensrör som jag får köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar Siemens E88CC med guldpinnar lika bra som ett Telefunken E88CC? Har nämligen hittat ett Siemensrör som jag får köpa.

Har inte testat Några Siemens E88CC, men för mej var det ett hyffsta välljudskliv att gå från Mullard till Telefunken (Ljudet blev "klarare utan att förlorar "värme"), man jag kan tänka mej att Siemens är ger nått liknande i jämförelse med orginalröret!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...