Jump to content
Annons

DW PDP


nicklasnorling (oregistrerad)

Recommended Posts

nicklasnorling (oregistrerad)

Hejsan!

Jag ska förhoppningsvis köpa ett trumset i höst. Frågan är vad för märke osv. Jag har tidigare tittat på mapex och yamaha men har nu hittat dws billigare variant PDP. Tycker dom verkar bra. http://www.thomann.de/se/dw_pdp_bx_studio_chilli_fade.htm . Har någon spelat på dem och kan tipsa om hur de är? Jag vet att DW gör bäst grejer men de kanske inte lägger lika mycket kärlek på PDPserierna.

Tänke köpa till ett annat cymbalstativ till så oroa er inte över att jag tänker lira med golvpuka och ride på samma stativ. det är inte skönt, usch.

vad man kan säga om mig och mitt trummande är att jag velat ha ett trumset sen jag var 6 år men det har inte gått i min boendesituatuion. jag är 18 år nu och förhoppningsvis ska vi bygga en friggebod i anslutning till huset så jag kan bo och trumma där. jag har kunnat spela i skolan nån timme i veckan i ca 1,5år. jag är bra för att vara typ nybörjare men det beror på att jag alltid tränat på att hålla takten och spelat med i låtarna (airdrumming typ) sen jag var 6 år. så jag vill ha ett riktigt bra set som låter grymt nu.

jag spelar helts och främst progressiv reggae/rock och punk, blues, rock, indiepop och massa annat.

tack på förhand!

har haft en liknande tråd och skulle ta bort den, om nån vet hur man gör eller om du är forumansvarig eller så kan du gärna ta bort tråden som heter Köpa trummor i höst , yamaha eller mapex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trummslagaren i bandet då det begav sig köpte sig ett nu lite dyrare Dw sett, fast med en annan virvel. Lät ju väldigt bra till mångt och mycket. Framförallt punk och rock. Tung kagge.

lite kuriosa är ju att han sålde det för nu en tid sedan till trummisen i asta kask som blev så imponerad då han spelade på det på en spelning. Kanske inte hjälpte dig så mycket nu när det inte är samma serie. Men man kan ju gissa sig till att kvaliten på något sätt borde genomsyra även den där lite billigare varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

nicklasnorling (oregistrerad)
Trummslagaren i bandet då det begav sig köpte sig ett nu lite dyrare Dw sett, fast med en annan virvel. Lät ju väldigt bra till mångt och mycket. Framförallt punk och rock. Tung kagge.

lite kuriosa är ju att han sålde det för nu en tid sedan till trummisen i asta kask som blev så imponerad då han spelade på det på en spelning. Kanske inte hjälpte dig så mycket nu när det inte är samma serie. Men man kan ju gissa sig till att kvaliten på något sätt borde genomsyra även den där lite billigare varianten.

haha coolt! nä men jag tror också att det bör vara så att PDP setten låter bra också eftersom de dyra är extremt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det viktiga med trumset är inte att dom låter bra, för det gör alla märkens dyrare set, och de flesta billigare också. Däremot:

Dock - Billigare trumset är inte riktigt lika flexibla i ljudet utan har ett sätt det låter på och ett stämningsläge där det låter okej. Resonansen är inte lika bra, och övertonerna inte lika snygga. Man betalar de där extra lapparna för ett lite varmare och djupare sound.

MEN det jag tänkte komma till: Det viktigaste med olika slags trumset är hur dom håller och hur kvaliteten står sig efter några år. Speciellt när det gäller alla små och stora metalldelar. Därför kan man inte säga "dom dyra låter bra, därför ska du köpa det". Säg hellre "dom dyra har extremt bra kvalitet i alla metalldelar och mekaniker, och dessutom låter dom bra. Därför ska du köpa det".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det viktiga med trumset är inte att dom låter bra, för det gör alla märkens dyrare set, och de flesta billigare också. Däremot:

Dock - Billigare trumset är inte riktigt lika flexibla i ljudet utan har ett sätt det låter på och ett stämningsläge där det låter okej. Resonansen är inte lika bra, och övertonerna inte lika snygga. Man betalar de där extra lapparna för ett lite varmare och djupare sound.

MEN det jag tänkte komma till: Det viktigaste med olika slags trumset är hur dom håller och hur kvaliteten står sig efter några år. Speciellt när det gäller alla små och stora metalldelar. Därför kan man inte säga "dom dyra låter bra, därför ska du köpa det". Säg hellre "dom dyra har extremt bra kvalitet i alla metalldelar och mekaniker, och dessutom låter dom bra. Därför ska du köpa det".

Å andra sidan har jag spelat på väldans gamla Pearl Export där inget gått sönder och som med rätt skinn och stämning låtit riktigt bra.

Ang DW PDP är det en underserie till DW och jag tycker att dessa låter helt ok. Men är du redo att slanta upp en del cash för att få ett schysst kit - varför inte

köpa ett riktigt bra kit begagnat? Då får du ett (förhoppningsvis) grymt kit låååååååååååångt under vad det egentligen skulle kostat dig om du köpte det nytt i affär idag. Som tex. när jag köpte mitt senaste trumset: Ett Yamaha Beech Custom (22" kagge, 10", 12", 14", 15" pukor) för 5500:- Just den serien av Beech Custom tillverkas inte längre men när det var nytt kring år 2000-2001 låg det på 18-20 k i affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...