Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har tröttnat på session drummer och just köpt ezdrummer. Mitt problem är att VST inte verkar att fungera. Jag får helt enkelt inte upp ez drummer vare sig i syntracket eller någon annan stans. När jag kör VST programmet för att hitta ezdrummer så hittar den alla ljud men inte själva trummaskinen.

Finns det någon klok som kan ge mig lite ledtrådar i vilken ände jag ska börja. Har kontaktat toontrack support utan resultat.

Kolin

Annons
Postat
  kolin sa:
Har kontaktat toontrack support utan resultat.

Kolin

vadå?

har du inte fått tag i dom eller har dom inte kunnat lösa problemet?

Postat (redigerat)
  kolin sa:
Finns det någon klok som kan ge mig lite ledtrådar i vilken ände jag ska börja.

Hej!

Sonar funkar allmänt bra med VST, så det "borde" inte vara något problem där. Session Drummer 2 är ju t.ex. en VSTi.

Foolproof-koll: När du installerade EZD, såg du till att den installerade vsti-n (själva dll-filen) i "rätt" katalog? Om inte, så ser jag två alternativ; antingen så installerar du om "rätt", eller så lägger du till en katalog till i Sonars sökvägar till VST-er.

Vilket Sonar kör du? Version 6 eller senare måste det ju va, med tanke på SD2?

Det ska sägas att jag inte har EZ drummer själv, så jag har ingen direktjämförelse att göra:)

mvh

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Postat
  Vallhagen sa:
  kolin sa:
Finns det någon klok som kan ge mig lite ledtrådar i vilken ände jag ska börja.

Hej!

Sonar funkar allmänt bra med VST, så det "borde" inte vara något problem där. Session Drummer 2 är ju t.ex. en VSTi.

Foolproof-koll: När du installerade EZD, såg du till att den installerade vsti-n (själva dll-filen) i "rätt" katalog? Om inte, så ser jag två alternativ; antingen så installerar du om "rätt", eller så lägger du till en katalog till i Sonars sökvägar till VST-er.

Vilket Sonar kör du? Version 6 eller senare måste det ju va, med tanke på SD2?

Det ska sägas att jag inte har EZ drummer själv, så jag har ingen direktjämförelse att göra:)

mvh

Bengan

Tjena Bengan! Du kanske redan har löst problemet åt mig. Jag hittar ingen VST fil över huvud taget. Den borde väl finnas i samma katalog någonstans? Jag ska börja leta efter den eller kanske installera om ezdrummer.

PS Med tanke på ditt namn för det mig en tanke tillbaka till 80 talet och en viss gosskör?!? Var inte den lille ljuse gitarristen i Hazy bättre 😆 . ko lin DS

Postat
  kolin sa:
Var inte den lille ljuse gitarristen i Hazy bättre 😛 . ko lin DS

Jamenförfan, Hazy var ett tag sen 😆, Du får väl kötta ut det på myspace! ... Gosskörens äldsta demo finns sen nåt decennium att avnjuta på Bosse Sounds hemsida, www.b-sound.com , reka och njut 😆

Om du installerat Sonar utan egna aktiva katalogval så ska alla vst-pluggar ligga under c:\program\cakewalk\VSTplugins [\ev. underkatalog]

tjing fan!

/Bengan

Postat

Bengan, vad gäller Sonar 6 o 7 behöver väl inte vsti-ernas dll:er ligga där? Finns ju en scan-funktion under Global och under Tools/Cakewalk plugin-manager och därifrån skall de hittas oavsett katalogplats. Dessutom kan man ställa in på scan vid varje "start-up" av Sonar. Har funkat utmärkt alldeles till nyssens då jag installerade Groove Agent 3 som i VST-version crashar Sonar men som funkar utmärkt som DXi. Då får jag dock inte midi-out. Kan leva med det ytterligare ett tag men hoppas svar i något av Steinbergs eller Sonars forum.

Postat
  equality sa:
Bengan, vad gäller Sonar 6 o 7 behöver väl inte vsti-ernas dll:er ligga där? Finns ju en scan-funktion under Global och under Tools/Cakewalk plugin-manager och därifrån skall de hittas oavsett katalogplats. Dessutom kan man ställa in på scan vid varje "start-up" av Sonar. Har funkat utmärkt alldeles till nyssens då jag installerade Groove Agent 3 som i VST-version crashar Sonar men som funkar utmärkt som DXi. Då får jag dock inte midi-out. Kan leva med det ytterligare ett tag men hoppas svar i något av Steinbergs eller Sonars forum.

Hoppla... Du har läst på bättre än mig, och jag kör bara på av gammal vana. Jag trodde man var tvungen att sätta VST-katalogen(-erna) manuellt, om man ville ändra eller lägga till.

Däremot så måste ju även det du pratar om väljas aktivt av användaren. Så installerar man nånsorts default-installation av Sonar och ett instrument lägger sig "fel", så kommer inte Sonar hitta det.

Gott att lära sig nåt nytt, tack:)

tjing

Bengan

Postat

Tack för alla tipps. Jag upptäckte att dll filerna inte hade instalerats från skivan så jag kopierade in dom direkt i katalogen och efter en timmes trixande kunde jag avnjuta nya tuffa trummor. Jag har fåt många tips om att köra sonar 3 istället för 6 eftersom sexan inte är helt stabilt. Jag har själv märkt att den hänger sig ofta. Är det andra som har liknande problem?

Och Bengan, japp har kollat Bosse Sound och lyssnat. Men vi i Hazy har inte lagt ut någe än men det kommer. Jag slipar på några nya Hazy alster och försöker övertala Thony och Leffan att komma ner till mig för att spela in dom. Men du vet vi har ju blivit gamla nu.

Konny

Postat

Jag har problem med 6:an innan jag laddar ner uppdateringarna, problemet är att jag får felmeddelanden. Men det hänger sig mycket sällan. Har du laddat ner uppdateringarna?

Postat

Nej förvisso det har jag inte gjort. Problemet är att det hänger sig på olika sätt, typ buggar. Troligen är det tjall med kompabiliteten med datorn tror jag. Min tes är att datorernas utveckling inte riktigt synkar med programutvecklarna. Men vad vet jag? Jag är bara en enkel människa långt bortom de som verkligen begriper tekniken riktigt bra. Men faktum är att jag har kört hårt på Sonar 3 med mycket process och massor dubbelklickningar, felklickningar etc utan ett enda häng.

Postat

Hear those hints, konny:)

Sonar 6 är väl så stabilt så inte ska du behöva backa till v. 3. Men jag vill påminna mig att en av buggfixarna till 6an var viktig. Ladda hem! Min version är 6.2.1, det är nog den senaste.

Sen kan du fnula lite med optimeringar och dylikt, jag kommer knappt ihåg exakt, men en del har hänt mellan 3an och 6an. Du kan behöva kolla buffersize o latency o dyl. Och optimera ditt windows.

...och för bövelen, se till att få till de däer låtarna... Det vore ball. Jag har inte "nyinspelat" nåt lennysmaterial, lirar in nytt i stället:)

Postat

Nej fasen inte backa till trean! 6:an var stabil hos mig med EZ-drummer inga problem. Har nu sjuan som gick galant fram till...SERVICE PACK 3!!! Groove agent hittades inte som VSTi och scanfunktionen dessa var utgråad. Tog halva dan att ladda och spara projekt. Avinstallerade SP 3 och med 2:an igen började man känna igen burken. Groove Agent funkar så snällt också.

Postat
  Daniel H sa:
Hm, kanske man inte ska installera SP3 då, har laddat ner det, men har inte riktigt vågat installera det.

Jag har Producer 7, och för mig funkar det lika bra med SP3 som med SP2. Jag kan iofs. egentligen inte säga att någonting har blivit bättre heller, så om det går stabilt med SP2 kan det kanske vara lika bra att låta bli. If it ain't broken, dont fix it, eller hur det nu var;)

Postat

Min dator fungerade bättre med 6.0 än med fixarna före 6.2.1 - jag tror det går att gå direkt från 6.0 till 6.2.1. De problem jag haft med Sonar har annars mest handlat om att hårdvaran inte orkat hela vägen eller att andra program velat lägga sig i. Jag rekommenderar ren installation av XP SP1, om du inte behöver USB2 förstås - det var den enda märkbara fördelen med SP2 på min dator, + att hålla datorn ren från onödiga program ( särskilt autostartande ) & att defragmentera ofta.

Per

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.