Jump to content
Annons

Störande knäpp-ljud på audiospår i SX


Lightland

Recommended Posts

Jag har ett ganska stort problem som jag har dragits med under en längre tid nu.

När jag spelar in exempelvis sång på audiospår så uppstår små störande knäppningar, som ljudmässigt kan liknas vid något slags mätinstrument för radioaktiv strålning. Dessa ligger oftast och stör vid uppspelning av musikmaterialet, men förekommer även dessvärre på just det inspelade materialet.

Vid uppspelning/avlyssning kan det knäppa på olika ställen i låten, och då följer missljudet vanligtvis inte med i ljudfilen när jag gör en mixdown på det hela... Men då det knäpper på ett och samma ställe (eller flera ställen), så kan jag oftast räkna med att dessa störningsmoment följer med ända ut i ljudfilen på den nermixade låten.

Nu har jag dragits med problemet i snart tre år. Jag har gått från SX1 till SX3, och haft samma bekymmer till och från, utan att ha hittat en vettig slutlig lösning på det här. Därför vänder jag mig nu hit, eftersom det med stor sannolikhet finns en eller kanske flera som haft samma, eller liknande problem. Förhoppningsvis finns det kanske någon här som har en lösning?

Jag använder för närvarande Cubase SX3 och ljudkortet är ett M Audio Delta Audiophile 24/96.

Datorns processor ligger på 1,80 GHz och RAM-minnet på 1024 MB, vilket borde räcka...

Vore enormt tacksam för svar och hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du haft samma dator hela tiden? Kanske nåt hårdvaruknas?

Har själv inte haft såna här problem och jag har kört samma ljudkort och versioner av Cubase.

Är du på PC eller mac? om pc, har du optimerat för "bakgrundstjänster" i kontrollpanelen/system/avancerat/prestanda/avancerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har haft samma dator sedan september 2005. Det är ett hopbygge, så det kan ju kanske vara nånting som inte klaffar som det ska.

Jag kör på PC... Ingen aning om det är inställt, men jag kan kolla.

Tack för tipset! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har ett ganska stort problem som jag har dragits med under en längre tid nu.

När jag spelar in exempelvis sång på audiospår så uppstår små störande knäppningar, som ljudmässigt kan liknas vid något slags mätinstrument för radioaktiv strålning. Dessa ligger oftast och stör vid uppspelning av musikmaterialet, men förekommer även dessvärre på just det inspelade materialet.

Vid uppspelning/avlyssning kan det knäppa på olika ställen i låten, och då följer missljudet vanligtvis inte med i ljudfilen när jag gör en mixdown på det hela... Men då det knäpper på ett och samma ställe (eller flera ställen), så kan jag oftast räkna med att dessa störningsmoment följer med ända ut i ljudfilen på den nermixade låten.

Nu har jag dragits med problemet i snart tre år. Jag har gått från SX1 till SX3, och haft samma bekymmer till och från, utan att ha hittat en vettig slutlig lösning på det här. Därför vänder jag mig nu hit, eftersom det med stor sannolikhet finns en eller kanske flera som haft samma, eller liknande problem. Förhoppningsvis finns det kanske någon här som har en lösning?

Jag använder för närvarande Cubase SX3 och ljudkortet är ett M Audio Delta Audiophile 24/96.

Datorns processor ligger på 1,80 GHz och RAM-minnet på 1024 MB, vilket borde räcka...

Vore enormt tacksam för svar och hjälp!

har du kollat inställningarna i cubase genom device och sen device setup?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprak, knäpp och hackande i ljudet handlar i de flesta fall om felaktiga inställningar av ljudkortets drivrutiner, dels i kortets egen panel och dels i musikprogramvaran.

Det handlar i princip om att datorn och ljudkortet inte hinner kommunicera med hårddisken.

Besök musicxp.net för optimeringstips av själva OS:et.

Läs punkt 7 - "Common problems" här:

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=8692

(eller, ja, läs hela posten. bra info!) 😲

Se också till att ASIO/WDM buffert size i Delta-panelen inte är för låg.

256/384/512 är väl lagom.

I Cubase skall du:

1. Se till att du har valt asio-drivrutinen (förmodligen M-Audio Delta ASIO) under devices/device setup/VST Audiobay - ursäkta om detta är uppenbart.

2. Testa lite olika värden på expertpanelen - knappen finns på audiobay-panelen. Vad som gör vad står beskrivet i html-hjälpen (F1).

3. Orelaterat, men ändå typ obligatoriskt; under device setup/windows midi och DirectMusic - klicka i "Use System Timestamp".

Det där är väl en god början. Hoppas att jag inte bara tagit upp självklarheter.

Vi borde ha en konfigureringsmanual som sticky i Cubaseforumet. Dessa frågor kommer antagligen upp ofta.

Lightland, jag är nyfiken på i vilken utsträckning du (och andra ockå iofs) använder de info-resurser som finns till hands?

Forum är bra, men det finns en tendens att återuppfinna hjulet.

På cubase.net, i manualen och html-hjälpen finns i princip allt man behöver.

Men för många kanske språket är ett hinder? Det verkar för tekniskt och krångligt helt enkelt.

Redigerat av Matti
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...