Jump to content
Annons

Studio Revelj


Recommended Posts

080509 Studiobygge!

NÀr den vÀrsta stormen av mÄlning och renovering av det nya huset lagt sig har jag först nu börjat fÄ form pÄ min studio. Efter att funderat ett tag pÄ hur man gör en studio som Àr skrÀddarsydd för mina behov har jag nu byggt följande:

Eftersom jag till 97 % av tiden arbetar ensam Àr det smidigare att ha allt i samma rum, hade planer pÄ att anvÀnda ett nÀrliggande förrÄd som sÄngrum men det blir nog bÀttre att ha allt samlat pÄ ett stÀlle. Jag har haft en ambition om att fÄ en vÀl ljudisolerad studio som inte kostar multum men som ÀndÄ fyller sin funktion och som Àr trevlig att vistas i.

Rummet Ă€r ca 3,5 x 3,5 meter och jag började med att lĂ€gga in en helteckningsmatta för 2200 kr. Den Ă€r ”lĂ„nghĂ„rig” sĂ„ ljudet studsar lite mindre. DĂ€refter klĂ€ddes vĂ€ggarna med 45 mm isolering, 14 kr kvadrat. I hörnen av rummet har jag anvĂ€nt mitt gamla sĂ„ngbĂ„s för att fĂ„ bort de 90 gradiga hörnen.

1.jpg

DÀrefter byggde jag en ram i taket ca 20 cm ut frÄn vÀggen dÀr tyget runt vÀggarna och taktyget fÀstes i. Sedan satte jag isolering i taket som hÄlls uppe av snöre som dragits mellan utstickande skruvar. Det sköna med att senare klÀ in hela rummet i tyg Àr att man slipper bry sig om det estetiska i grovbygget.

2.jpg

Medans jag fick astma och allergiframkallande hostattacker av allt dam frĂ„n isoleringen höll min syster pĂ„ med att sy ihop det tyg som skulle sitta i tak och pĂ„ vĂ€ggar. Vi började med att sĂ€tta upp ”taket”, lakansvĂ€v ihop sytt till en stor del. Genom att anvĂ€nda hĂ€ftpistol och vika upp tyget pĂ„ baksidan av ramen syns inga hĂ€ftstift i taket. DĂ€refter sattes vĂ€ggtyget upp, dĂ€r hĂ€ftade vi ocksĂ„ pĂ„ baksidan av ramen. Det betydde att jag fick gĂ„ pĂ„ insidan av tyget och hosta till döds av dammet medans syrran stod pĂ„ utsidan och sĂ„g till att det blev rakt.

3.jpg

Det bruna tyget pÄ vÀggen kostade bara 10 kr metern vilket gjorde att det blev ett sjÀlvklart val. LakansvÀven kostade 25 kr metern. Totalkostnaden blev ungefÀr 3500 kr för en studio som nÀr man gÄr in i upplever att man har blivit döv. LjuddÀmpningen Àr total!

4.jpg

Speciellt nöjd Àr jag med taket, det blev bra mycket bÀttre Àn vad jag trodde, hade först tÀnkt strunta i att göra nÄgot Ät det men kom fram till att det Àr bÀttre att göra det medans man ÀndÄ Àr igÄng. Med hjÀlp av syrran tog det hela ca 2,5 dag att genomföra vilket jag absolut inte kommer att Ängra! Ni kan nu se fram emot mÄnga sköna inspelningar frÄn Studio Revelj!

/ Fredrik Mikaelsson

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
om jag fattat det rÀtt sÄ kommer du inte spela in nÄt akustiskt mer Àn sÄng Ä kanske lite ak gura?

dÄ kommer det nog funka fint

kanske lite för döddÀmpat?

StÀmmer mycket bra!

de tillfÀllen jag spelat in dub eller backbeat har jag dödsdÀmpat alla ytor vid inspelning av instrument som krÀver akustik!

mÄnga klassiska inspelningar inom genre Àr inspelade likadant!

edit: ahh.. förresten! skoj och fint. 😉

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om jag fattat det rÀtt sÄ kommer du inte spela in nÄt akustiskt mer Àn sÄng Ä kanske lite ak gura?

dÄ kommer det nog funka fint

kanske lite för döddÀmpat?

StÀmmer mycket bra!

de tillfÀllen jag spelat in dub eller backbeat har jag dödsdÀmpat alla ytor vid inspelning av instrument som krÀver akustik!

mÄnga klassiska inspelningar inom genre Àr inspelade likadant!

edit: ahh.. förresten! skoj och fint. 😆

Jo man vill ju ha det rÀtt stumt sÄ man kan lÀgga feta delay nÀr man pysslar med reggae :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öhh.. MĂ„ste vara noll studs i detta rum.. Fast jag funderar lite över basakustiken.. Är den inte lite bumlig runt ca 80 160 320Hz och sĂ„??? Verkar lite litet och basen lĂ€r inte fastna i ullen? 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öhh.. MĂ„ste vara noll studs i detta rum.. Fast jag funderar lite över basakustiken.. Är den inte lite bumlig runt ca 80 160 320Hz och sĂ„??? Verkar lite litet och basen lĂ€r inte fastna i ullen? 😏

NÀ det Àr klart, men utifrÄn de förutsÀttningar rummet erbjuder Àr jag vÀldans nöjd. Sen har jag en liten soffa i rummet som slukar en del bas.

Just nu hÄller jag mest pÄ att lyssna in mig i rummet, sÄ att man blir medveten om hur andras musik lÄter dÀr inne.

/ Fred

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...