Jump to content
Annons

Hjälp mig att ta bort fördröjning vid inspelning


magnuswallen (oregistrerad)

Recommended Posts

magnuswallen (oregistrerad)

Hej!

Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Mitt inbyggda ljudkort är "Sigma tel high definition Audio" som är standard på min DELL.

Snälla hjälp mig så jag kan börja spela in utan att det bli fördröjning när jag ska spela in sång till mitt gitarrkomp etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej!

Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Mitt inbyggda ljudkort är "Sigma tel high definition Audio" som är standard på min DELL.

Snälla hjälp mig så jag kan börja spela in utan att det bli fördröjning när jag ska spela in sång till mitt gitarrkomp etc...

Alltså de inbyggda ljudkorten i datorer är inget att ha när det gäller göra musik. Om du är seriös med musiken så köp dig ett kort som är gjort för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Nae, du kan kanske få det lite bättre med ASIO4all - men helt bra blir det inte utan ett ljudkort med äkta ASIO-drivrutiner.

Du kan få ett helt okej ljudkort för tusenlappen, en ganska given investering för en dator som ska användas till att skapa musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ett externt kort är vad du verkar behöva. Firewirekort är att föredra framför USB-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

magnuswallen (oregistrerad)
Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Nae, du kan kanske få det lite bättre med ASIO4all - men helt bra blir det inte utan ett ljudkort med äkta ASIO-drivrutiner.

Du kan få ett helt okej ljudkort för tusenlappen, en ganska given investering för en dator som ska användas till att skapa musik.

Tack så hjärtligt för ditt svar. Jag har suttit och testat med ASIO4all och det fungerar inte så bra. Kanske en aning bättre men inte tillfredsställande.

Jag har ju en laptop som jag använder som jag tänkte fixa ett ljudkort till i så fall. Ett externt ljudkort skulle vara bra.

En fråga är bara om jag kommer helt ifrån fördröjningen med ett nytt externt USB-ljudkort eller beror det på hur snabb dator man har?

Jag har en Dell 1,6 GHz med 512 i ram???

Har du några tips på bra billiga ljudkort att köpa för att bli av med problemet.

Jag brukar spela in gitarrkomp först, sedan sång. Men sången hänger inte med liksom....

Link to comment
Dela på andra sajter

magnuswallen (oregistrerad)
Hej!

Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Mitt inbyggda ljudkort är "Sigma tel high definition Audio" som är standard på min DELL.

Snälla hjälp mig så jag kan börja spela in utan att det bli fördröjning när jag ska spela in sång till mitt gitarrkomp etc...

Alltså de inbyggda ljudkorten i datorer är inget att ha när det gäller göra musik. Om du är seriös med musiken så köp dig ett kort som är gjort för det.

Har du något tips på externa kort som är billiga som tar bort latencyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

magnuswallen (oregistrerad)
Hej!

Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Mitt inbyggda ljudkort är "Sigma tel high definition Audio" som är standard på min DELL.

Snälla hjälp mig så jag kan börja spela in utan att det bli fördröjning när jag ska spela in sång till mitt gitarrkomp etc...

Redigerat av magnuswallen
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej!

Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Mitt inbyggda ljudkort är "Sigma tel high definition Audio" som är standard på min DELL.

Snälla hjälp mig så jag kan börja spela in utan att det bli fördröjning när jag ska spela in sång till mitt gitarrkomp etc...

Alltså de inbyggda ljudkorten i datorer är inget att ha när det gäller göra musik. Om du är seriös med musiken så köp dig ett kort som är gjort för det.

Har du något tips på externa kort som är billiga som tar bort latencyn?

Alla bra ljudkort har låg latens så det behöver du inte oroa dig för. Men om du har firewire på din dator så satsa som sagt var hellre på ett sånt externt kort än usb eftersom det fungerar bättre. Men om du bara har usb så är det inte mycket att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

magnuswallen (oregistrerad)
Hej!

Hur fungerar asio4all? Jag har hört att man skall kunna ta bort latencyn vid inspelning?

Mitt inbyggda ljudkort är "Sigma tel high definition Audio" som är standard på min DELL.

Snälla hjälp mig så jag kan börja spela in utan att det bli fördröjning när jag ska spela in sång till mitt gitarrkomp etc...

Alltså de inbyggda ljudkorten i datorer är inget att ha när det gäller göra musik. Om du är seriös med musiken så köp dig ett kort som är gjort för det.

Har du något tips på externa kort som är billiga som tar bort latencyn?

Alla bra ljudkort har låg latens så det behöver du inte oroa dig för. Men om du har firewire på din dator så satsa som sagt var hellre på ett sånt externt kort än usb eftersom det fungerar bättre. Men om du bara har usb så är det inte mycket att välja på.

Har du tips på några billiga bra externa ljudkort på marknaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Felet om sången är fördröjd är ju att ljudkortet är lite segt, hade samma fråga i huvudet när jag använde ett kort från -97 (varför jag nu gjorde det?). Men ditt är ju inbyggt. På lite mordärna burkar brukar det inte bli fördröjning när man spelar in (min polare har en laptop från -01, och det blir ingen fördröjning).

Så jag tipsar dig, köp en ny dator.

Men det kan också vara fel på programmet, testa med Audacity.

Det är ett gratis redigeringsprogram som fungerar felfritt (för mig i alla fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Kan inte så mycket ännu om dtorer o s v men jag har samma problem med fördröjjning när jag lägger in sång o s v på min gamla laptop. Nu har jag beställt ett externt ljudkort för endast ca 300 kr från beringer. Med usb och olika ut o ingångar o lite till. Dom lavar att det ska vara minimal fördröjning och att det ska passa bra till tex Audiocity. Kommer väl imorgon på posten så man får väl se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...