Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om det finns nÄgot program i vilket man kan programmera gitarriff, -solon etc, och om nÄgot motsvarande finns för basgitarr. Jag har hört talas om Steinberg Virtual Guitarist och Virtual Bassist, men om jag förstÄtt det rÀtt mÄste man Àven ha Cubase SX till de tvÄ?

Jag har letat efter ett program som fungerar lite som Arobas Guitar Pro, det vill sÀga att man skriver i noter som sedan spelas upp som ljud. Jag skulle kunna anvÀnda Guitar Pro, problemet Àr bara att RSE-ljuden (realistic sound engine) Àr rÀtt vÀrdelösa. Jag anvÀnder Acoustica Beatcraft till att programmera trummor, och nÀr jag mixar ihop ljuden hör man vilken dÄlig kvalitet det Àr pÄ Guitar Pro-ljuden.

Finns det nÄgot sÄdant program, som ger bÀttre resultat?

Guitar Pro

scr-principal.gif

Annons
Postat (redigerat)
Jag undrar om det finns nÄgot program i vilket man kan programmera gitarriff, -solon etc, och om nÄgot motsvarande finns för basgitarr. Jag har hört talas om Steinberg Virtual Guitarist och Virtual Bassist, men om jag förstÄtt det rÀtt mÄste man Àven ha Cubase SX till de tvÄ?

Jag har letat efter ett program som fungerar lite som Arobas Guitar Pro, det vill sÀga att man skriver i noter som sedan spelas upp som ljud. Jag skulle kunna anvÀnda Guitar Pro, problemet Àr bara att RSE-ljuden (realistic sound engine) Àr rÀtt vÀrdelösa. Jag anvÀnder Acoustica Beatcraft till att programmera trummor, och nÀr jag mixar ihop ljuden hör man vilken dÄlig kvalitet det Àr pÄ Guitar Pro-ljuden.

För att anvÀnda Virtual Guitarist sÄ mÄste du inte ha Cubase utan det funkar bra med vilket annat sequencerprogram som helst. Ett annat program som gör gitarrljud som du kan kolla efter Àr Realstrat, sen sÄ finns det ju alltid Slayer 2 som bla finns i Fl Studio.

Redigerat av Flebbo
Postat

Det Àr nog sÄ att det Àr enormt svÄrt att skapa ett realistiskt solo/komp med midi eftersom det finns sÄ mÄnga olika spelsÀtt pÄ en gitarr. Om du har ett enormt samplingsbibliotek med alla varianter slides,bends vibrato etc etc gÄr det sÀkert med mycket pyssel men inte direkt frÄn noter. Det som kan funka Àr mer allmÀnt strummande.

Åke

Postat
För att anvÀnda Virtual Guitarist sÄ mÄste du inte ha Cubase utan det funkar bra med vilket annat sequencerprogram som helst. Ett annat program som gör gitarrljud som du kan kolla efter Àr Realstrat, sen sÄ finns det ju alltid Slayer 2 som bla finns i Fl Studio.

Okej, skulle Virtual Guitarist fungera till NCH MixPad Audio Mixer? Jag har nyligen börjat med sÄnt hÀr, och vet inte riktigt vad skillnaden Àr mellan t.ex. ett audio mixer-program och ett sequencerprogram. Jag sÄg nÄnstans att Virtual Guitarist skulle funka till Fruity Loops dock.

En frÄga om Realstrat, jag hittade hemsidan, men det verkar som att man mÄste anvÀnda ett midi-keyboard till det. Har jag fel?

Postat
Det Àr nog sÄ att det Àr enormt svÄrt att skapa ett realistiskt solo/komp med midi eftersom det finns sÄ mÄnga olika spelsÀtt pÄ en gitarr. Om du har ett enormt samplingsbibliotek med alla varianter slides,bends vibrato etc etc gÄr det sÀkert med mycket pyssel men inte direkt frÄn noter. Det som kan funka Àr mer allmÀnt strummande.

Åke

Just det klarar Guitar Pro ganska bra faktiskt, i alla fall de slides, bends, staccatos, tremolo pickings, trioler och vibratos jag testat. Men ljudkvaliteten Àr desto sÀmre och tyvÀrr orealistisk.

Postat (redigerat)

Okej, skulle Virtual Guitarist fungera till NCH MixPad Audio Mixer? Jag har nyligen börjat med sÄnt hÀr, och vet inte riktigt vad skillnaden Àr mellan t.ex. ett audio mixer-program och ett sequencerprogram. Jag sÄg nÄnstans att Virtual Guitarist skulle funka till Fruity Loops dock.

En frÄga om Realstrat, jag hittade hemsidan, men det verkar som att man mÄste anvÀnda ett midi-keyboard till det. Har jag fel?

Det finns ju en del sequencerprogram att vÀlja pÄ. Du har ju: Cubase,Reaper,FL Studio,Ableton Live, Sonar mfl.....

Du MÅSTE ju inte ha ett midi-keyboard men det underlĂ€ttar ju en hel del samt Ă€r roligare. Du kan ju alltid rita in noterna, tex i pianorollen i fl studio.

Redigerat av Flebbo
Postat
Det finns ju en del sequencerprogram att vÀlja pÄ. Du har ju: Cubase,Reaper,FL Studio,Ableton Live, Sonar mfl.....

Du MÅSTE ju inte ha ett midi-keyboard men det underlĂ€ttar ju en hel del samt Ă€r roligare. Du kan ju alltid rita in noterna, tex i pianorollen i fl studio.

Jag förstÄr. Jag har testat Cubase SX förut, och jag kan inte sÀga att jag förstod nÄgonting av det. FL Studio verkar minst lika krÄngligt, men Ä andra sidan verkar Slayer 2 ganska bra som jag förstÄr det. Det kanske kan vara vÀrt att testa?

Postat (redigerat)

Jag förstÄr. Jag har testat Cubase SX förut, och jag kan inte sÀga att jag förstod nÄgonting av det. FL Studio verkar minst lika krÄngligt, men Ä andra sidan verkar Slayer 2 ganska bra som jag förstÄr det. Det kanske kan vara vÀrt att testa?

Allting Àr krÄngligt innan man kan det ;-)

Det Àr bara att försöka sÄ gott det gÄr. Fl studio kan vara ett bra program att börja lÀra sig. Om du inte vill hosta upp massa pengar pÄ en gÄng sÄ har du ju alltid Reaper du kan utvÀrdera med full funktionalitet. Sen finns det en enkel gratisvariant av MU.LAB hÀr http://www.mutools.com/

Redigerat av Flebbo
Postat

Det Àr bara att försöka sÄ gott det gÄr. Fl studio kan vara ett bra program att börja lÀra sig. Om du inte vill hosta upp massa pengar pÄ en gÄng sÄ har du ju alltid Reaper du kan utvÀrdera med full funktionalitet. Sen finns det en enkel gratisvariant av MU.LAB hÀr http://www.mutools.com/

FrÄgan Àr dÄ om Virtual Guitarist fungerar till MU.LAB eller Reaper?

Postat (redigerat)

FrÄgan Àr dÄ om Virtual Guitarist fungerar till MU.LAB eller Reaper?

I Reaper sÄ vet jag definitivt att det funkar.....

Borde fungera bra i MU.LAB med men eftersom jag inte provat det dÀr sjÀlv sÄ vÄgar jag inte svÀra pÄ det.....men det borde funka.

Redigerat av Flebbo
Postat
I Reaper sÄ vet jag definitivt att det funkar.....

Borde fungera bra i MU.LAB med men eftersom jag inte provat det dÀr sjÀlv sÄ vÄgar jag inte svÀra pÄ det.....men det borde funka.

Tack, jag ska testa det sĂ„ snart jag kan 🙂

Postat

Jag förstĂ„r vĂ€l vad du frĂ„gar efter..men jag mĂ„ste Ă€ndĂ„ frĂ„ga dig 🙂 ..spelar du gitarr?

Postat
Jag förstĂ„r vĂ€l vad du frĂ„gar efter..men jag mĂ„ste Ă€ndĂ„ frĂ„ga dig 🙂 ..spelar du gitarr?

Jag spelar inte gitarr, men jag skriver mycket musik. Varför undrar du? 🙂

Postat

Guitar Pro

scr-principal.gif

jag gjorde ett Yngwie malmsteen gitarrsolo en gÄng med en vanlig sÄgtands oscillator med en jÀvla massa dist pÄ, o ingen av mina gitarrspelande kompisar mÀrkte skillnad, de finns hur mÄnga sÀtt som helst för dej att gÄ tillvÀga med det hÀr, men det bÀsta vore om du spelde in det med en riktig gitarr ifall det Àr riktig gitarr du vill ha!

Postat

Jag spelar inte gitarr, men jag skriver mycket musik. Varför undrar du? 😄

Vet inte sjÀlv..ha ha. JodÄ, undrade bara vad du hade för utgÄngspunkt sÄ blir det lÀttare för folk att svara dig. Du verkade inte vara polare med keyboard sÄ..

Postat
lyssna bara pÄ den hÀr lÄten jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=QR02lk3KUlw

en kompis va sÀker pÄ att det var en riktig gitarr inspelning! men det Àr ju bara en synth med massa dist

Det lÄter inte som en riktig gitarr!

Om du Àr duktig pÄ nÄt annat instrument sÄ kan du vÀl byta tjÀnster med en gitarrist (eller slÄ er ihop till ett produktionsteam)?

Och kan du inte spela keyboard heller sĂ„ kanske du skall fundera pĂ„ att byta hobby 🙂 ??

Postat
lyssna bara pÄ den hÀr lÄten jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=QR02lk3KUlw

en kompis va sÀker pÄ att det var en riktig gitarr inspelning! men det Àr ju bara en synth med massa dist

Det lÄter inte som en riktig gitarr!

Om du Àr duktig pÄ nÄt annat instrument sÄ kan du vÀl byta tjÀnster med en gitarrist (eller slÄ er ihop till ett produktionsteam)?

Och kan du inte spela keyboard heller sĂ„ kanske du skall fundera pĂ„ att byta hobby 😆 ??

man behöver inte kunna spela keyboard för att göra musik!

Postat

HÄller med. Finns inget enkelt samband mellan instrumentala fÀrdigheter och förmÄga att göra musik/skriva ned musik.

De flesta kompositörer Àr inga virtuoser och omvÀnt fÄr mÄnga bra musiker hjÀrnslÀpp om dom ska skriva ned nÄt pÄ noter/göra egen musik.

Kanske lÄngsökt dock att inte alls kunna spela nÄgot instrument och ÀndÄ klara sig obehindrat som musikskapare

Postat

Om vi dÄ ÄtergÄr till frÄgan som skapade denna diskussion, kan jag spela nÄt instrument? Ja, jag Àr frÀmst sÄngare men ocksÄ trummis, dock har jag aldrig lyckats lÀra mig spela gitarr. Jag kan improvisera pÄ piano, men det gÄr oftast inte sÀrskilt bra. Kan jag skriva musik? Visst, jag har precis börjat och har hittills komponerat ihop 4-5 lÄtar i ett lite alternativt death metal-stuk. Noter har jag lÀtt för, eftersom jag lÀst noter pÄ nÀstintill daglig basis i grundskolan.

Som nÄgon frÄgade tidigare, varför jag inte lÄnar in en gitarrist. Jag har (som jag kanske nÀmnde tidigare?) ett tvÄmannaprojekt tillsammans med en kille som spelar bÄde bas och gitarr, och han Àr mycket duktig pÄ vardera. Problemet jag har Àr dock inspelningsutrustningen - jag har varken ett ljudkort som man kan koppla in gitarren till, och inte heller har jag en alltför snabb dator. Och föga förvÄnande har jag inte heller tillgÄng till nÄgon studio eller nÄgon med sÄdan utrustning. DÀrmed stÀllde jag min ursprungliga frÄga.

I dagslÀget komponerar vi vÄr musik och ska försöka slÀppa den med sÄ bra kvalitet som möjligt pÄ internet, och dÀrefter nÀr en del material Àr slÀppt ska vi leta fler bandmedlemmar och försöka fÄ ihop ett "riktigt" band. DÀrför ser vi till att den musik vi skriver Àr av sÄdan art att vi kommer klara av att framföra lÄtarna vid ett liveframtrÀdande.

Postat

Han bÀde sjunger och spelar trummor, bÄda Àr vÀl instrument?

Postat

Jo bÄda Àr instrument MEN det Àr vÀl inte HONOM vi pratar om nu?

Postat
Well, testa det mannen. Du kanske inte Àr ute efter att det ska lÄta autentisk gitarr och dÄ kanske du jobbar bÀst med virtual guitarist eller nÄt.

Jag har nu testat Reaper med Slayer 2, och det Àr fantastiskt roligt eftersom jag fÄtt sÄ pass bra resultat. Det Àr precis vad jag letade efter!

Jo bÄda Àr instrument MEN det Àr vÀl inte HONOM vi pratar om nu?

Well... Det Àr ju min trÄd, inte sant?

Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) sÄ kan man ALDRIG förstÄ tjusningen!

Om man inte kan spela nÄgot instrument över huvudtaget sÄ blir man inte lÄnglivad som kompositör!!

Om Du eller Ni inte förstÄr det sÄ Àr det era problem!

Jag behÀrskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behÀrskar instrument har problem (frÄgestÀllaren i denna trÄd vill ju ha ett program som skall spela Ät honom)...

Synd om er đŸ„°

Jag kan tycka att det Àr mycket trevligt att Äka sportbil, Àven fast jag inte har körkort. Jag mÄ kanske inte förstÄ hur roligt det Àr att köra, men det kan ju lik förbannat vara kul att Äka med.

Dessutom vill jag inte att programmet ska "spela Ät mig", jag vill att programmet ska spela upp den musik jag har skrivit. Mycket svÄrare Àn sÄ Àr det inte. Dessutom, tror du verkligen att alla kompositörer behÀrskar alla instrument? Tror du att till exempel Beethoven kunde spela samtliga instrument han haft med i sina verk? Han mÄ ha varit en duktig kompositör, men jag tvivlar starkt pÄ att han kunde spela alla instrumenten sjÀlv. Han visste dock hur han skulle skriva musiken för att fÄ fram det bÀsta av alla instrumenten.

Postat

😉

veckans urspĂ„rade trĂ„d đŸ„°đŸ˜„

Pestbarn, posta ett inlÀgg under sammarbeten

hÀr finns minst 3 som kan plinka gura !

Postat (redigerat)

Och jag förstÄr inte, om killen undrar efter bas och gitarr program, spelar det vÀl ingen roll om han sÄ Àr blind o döv...antingen ger man honom ett tipps eller sÄ skiter man i det..

Kom frĂ€n krogen nu ...lĂ€s nedan 🙂 Bethoven var ju döv i slutet

Redigerat av jossman
Postat
Nej men nÄt!!

Jag Àr ledsen MEN jag inte förstÄ varför man "hÄller" pÄ med musik om man inte kan spela musik??????

Vem har sagt att jag inte kan spela musik? Jag har ju sagt att jag spelar trummor, och det kan jag lova Àr ett riktigt instrument. Och varför ska jag byta hobby för att du sÀger det Ät mig? Jag tycker om att göra musik, jag tycker om att spela trummor och jag tycker om att sjunga, det borde vÀl ÀndÄ rÀcka? Dessutom förstÄr jag inte varför du fortsÀtter skriva offtopic-inlÀgg nÀr jag klart och tydligt sagt att jag hittat det jag letade efter. Du fÄr gÀrna skapa en egen trÄd som handlar om det Àmne du tog upp, men det var inte det den hÀr trÄden var till för.

Jag har hittat det jag letade efter, sÄ det rÀcker nu.

Postat (redigerat)

NÄja, jag hade i alla fall tÀnkt att dela med mig av det jag lyckats genomföra med dessa saker jag fÄtt tips om i trÄden (Reaper och Slayer 2). LÄten Àr rÀtt kort, och har ingen text Ànnu, men jag sjÀlv tycker att den lÄter riktigt bra med tanke pÄ hur lÄten skapades (frÄn Guitar Pro, via Acoustica Beatcraft för trummorna vidare till Reaper).

HÀr Àr den i alla fall (lÄten ska fÄ ett vettigare namn nÀr texten Àr fÀrdig): Dead Bunny - Chill

Redigerat av Pestbarn
Postat
NÄja, jag hade i alla fall tÀnkt att dela med mig av det jag lyckats genomföra med dessa saker jag fÄtt tips om i trÄden (Reaper och Slayer 2). LÄten Àr rÀtt kort, och har ingen text Ànnu, men jag sjÀlv tycker att den lÄter riktigt bra med tanke pÄ hur lÄten skapades (frÄn Guitar Pro, via Acoustica Beatcraft för trummorna vidare till Reaper).

HÀr Àr den i alla fall (lÄten ska fÄ ett vettigare namn nÀr texten Àr fÀrdig): Dead Bunny - Chill

OK Nu har jag blivit pÄhoppad för mina Äsikter den senaste tiden.. men. men..

Tycker basen lÄter som en bas, hihaten Àr alldeles för "trummaskinsstel", gitarren lÄter absolut inte som nÄgon "riktig" gitarr och du ville vÀl att instrumenten skulle lÄta realistiska eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.