Jump to content
Annons

Gitarren låter fel


orre14

Recommended Posts

hej, jag behöver hjälp med min gittar. det blir ett klickande ljud när jag spelar. jag har ny sladd för jag trodde det var problemet, men det fungerade inte. väldigt irriterande när man spelar. om någon kan så snälla hjälp mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

är det ett tyst, ljust klickande?

Det klickandet kallas jitter om jag minns rätt, då är det något fel med klockfrekvensen du spelar in på, eller du kanske har på för lite latency än vad din dator klarar av?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, jag behöver hjälp med min gittar. det blir ett klickande ljud när jag spelar. jag har ny sladd för jag trodde det var problemet, men det fungerade inte. väldigt irriterande när man spelar. om någon kan så snälla hjälp mig.

Det är inte klockingen? Om du har kopplat en pre-amp via adat och bara har en optiskt sladd så behöver du köra ljudkortet som slave. Vet inte alls om det är detta, men då får du klickande ljud vid audioinspelningen.

//Anders

Pompe hann visst före där med samma tanke:)

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

hej, jag behöver hjälp med min gittar. det blir ett klickande ljud när jag spelar. jag har ny sladd för jag trodde det var problemet, men det fungerade inte. väldigt irriterande när man spelar. om någon kan så snälla hjälp mig.

Det är inte klockingen? Om du har kopplat en pre-amp via adat och bara har en optiskt sladd så behöver du köra ljudkortet som slave. Vet inte alls om det är detta, men då får du klickande ljud vid audioinspelningen.

//Anders

Pompe hann visst före där med samma tanke:)

floats like a butterfly, stings like bee 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pompe - floats!? =flyter!? fjärilar är inte de bästa simmarna.. 😉

kolla så att det inte är mikrofonpolerna som ligger för nära strängen och när du slår an strängen så går den mot polen.. för att justera det behöver du en liten mejsel bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är nybörjare på gittar så berätta lite enklare. ka det vara förstärkaren eller är det något med elgitarren. hur fixar man mikrofonpolerrna, vet inte vad det är.

om du kollar på mikrofonerna så sitter de förmodligen fastskruvade, under skruvarna sitter ibland fjädrar och ibland skumplast. den dämpningen är till för att trycka upp mikrofonen. skruvarna används för att justera höjden på mikrofonerna! om du skruvar ner micken en milimeter eller två kan knäppandet sluta..

mikrofonpolerna är magnetpolerna som sitter innuti mikrofonen. man ser dem lättast genom att titta på micken. där sitter det sex stycken skruvar (på en singlecoil, på en humbucker sitter de i två rader!)

Link to comment
Dela på andra sajter

var sitter mikrofonerna?

har du en elgitarr så sitter de på kroppen under strängarna

har du en akustisk gitarr med mik, sitter den innuti kroppen

har du en gitarr utan mik, så är det lite svårare att hitta dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så att det "klickar" när du typ tar i och släpper gitarrens strängar/mekanik? tänk typ elektriskt "tick"-ljud...

kan isf vara nått skumt jordfel, hade en gitarr som lät så en gång

Link to comment
Dela på andra sajter

pompe - floats!? =flyter!? fjärilar är inte de bästa simmarna.. 😆

kolla så att det inte är mikrofonpolerna som ligger för nära strängen och när du slår an strängen så går den mot polen.. för att justera det behöver du en liten mejsel bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

pompe - floats!? =flyter!? fjärilar är inte de bästa simmarna.. 😄

kolla så att det inte är mikrofonpolerna som ligger för nära strängen och när du slår an strängen så går den mot polen.. för att justera det behöver du en liten mejsel bara..

"I don't always know what I'm talking about but I know I'm right."

sa han också

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan vara jordfel, det klickar när man tar på strängarna eller på mekaniken. hur fixar man det i såna fall.

Ja du, kan vara en lödning som släppt eller så är gitarren dåligt jordad bara, köp jordtejp 😳

...och kolla att lödningarna är OK... Det försvann på min gitarr efter jag hade bytt pottar, så antagligen var de nån dålig lödning på mina förra pottar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...