Jump to content
Annons

Bränning


Hemluth

Recommended Posts

Vad skall det vara för format på en musikfil för att man ska kunna bränna den på en skiva som man kan lyssna på i en ordinär CD-spelare? JAg blir inte klok på det..

EDIT: Btw, finns det något bra gratis brännarprogram?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
brännarprogrammet konverterar till audio

när du väljer att bränna "CD Audio"

Hur många hundra mb tar det då?

Varför får inte en låt på 72mb plats på en 700mb-CD?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt RealPlayer, Media Player samt direkt i XP...

Jag rekomenderar verkligen inte program som dessa, i alla fall inte till bränning. Använd program som är gjorda att bränna med istället, typ Nero, Easy Cd Creator och liknande. Jag rekomenderar mest Nero, det är absolut bäst (och jag har testat många 😎).

Link to comment
Dela på andra sajter

Easy CD creator kan vara pest att får väck från datorn utan att haverera drivrutinerna för cdbrännaren om man inte passar sig.... Lyckades med det i Windows ME jag hade innan. Vips, inga CD enheter alls... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är de gratis?

Jag fick med Nero när jag köpte dator.

Annars tycker jag nog att det kan vara värt att "slösa bort" några hundringar på ett bränningsprogram som fungerar. 😎

Jag har aldrig testat ett bra bränningsprogram som är gratis. Tror inte det finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte ge mig ut och handla ett brännarprogram, då jag varken har tid eller råd med det just nu. JAg har kollat alla gratisprogram (fanns många av dem), men alla ger samam resultat. Måste vara något annat fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Med i stort sett alla brännare man köper följer det väl med något program?

Annars skall det funka om du har XP och senaste media player.

//nemo som gillar nero

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bränner med Nero sker helt enkelt följande:

1: Jag bränner som vanligt.

2: Jag noterar att jag kan lyssna på ljudet i datorn.

3: Jag noterar att skivan jag bränt säger sig vara på 0 av 0kb.

4: Jag ser att filen som är bränd på är på 2kb.

Ska det vara såhär?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bränner med Nero sker helt enkelt följande:

1: Jag bränner som vanligt.

2: Jag noterar att jag kan lyssna på ljudet i datorn.

3: Jag noterar att skivan jag bränt säger sig vara på 0 av 0kb.

4: Jag ser att filen som är bränd på är på 2kb.

Ska det vara såhär?

Japp. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du startar upp brännarprogrammet

Väljer Audio CD som bränningssession och sedan "NEW" eventuellt får du öppna dialogen "add files" manuellt. då ska en browser öppna sig och du får leta upp var din 72Mb fil ligger någonstans på hårddisken sen klicka OK.

efter det väljer du vilken hastighet brännaren ska köra i och sen måste du bocka för "Finalize session ( no further writing possible!)" ..eller liknande beroende på språk.

Då låser den hela CD-skivan för att kunna spelas i vanlig CD-spelare..

Anledningen till att det inte funkar om du kör "Multisession" är att den skriver flera TOC - Table of contents - på CD'n och detta kan inte en vanlig CD-spelare hantera( Audio alltså).. dessutom försvinner c:a 15mb av skivans utrymme varje gång man lägger till filer på en Multisession-CD

Här är lite länkar till brännarproggs

CD-bränning

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, du menar alltå att mina 72mb-fielr SKA vara på 2kb när de ligger på en CD?

Jag menar från min dator till en annan för att testa om det går att bränna där i stället.

Du menar förståss när du stoppat i din CD i PC'n och läser av .dat-filen? hmmm... den brukar vara på 32 bytes för en vanlig låt på 3 minuter .eller 30Mb..så det kanske stämmer med 2000 bytes

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar förståss när du stoppat i din CD i PC'n och läser av .dat-filen? hmmm... den brukar vara på 32 bytes för en vanlig låt på 3 minuter .eller 30Mb..så det kanske stämmer med 2000 bytes

Nu kanske jag är allmänt snurrig, men hur kan en 72mb-fil bli 2kb när datorn lser den ifrån CD:n?

Link to comment
Dela på andra sajter

efter det väljer du vilken hastighet brännaren ska köra i och sen måste du bocka för "Finalize session ( no further writing possible!)" ..eller liknande beroende på språk.

Alternativen jag har att bocka för tycks ndast vara "Normalize all Tracks" (vilket jag för övrigt inte har en aning om vad han menar med det) samt "No pause between tracks".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...