Jump to content
Annons

Redigering av tal

Nortum

Recommended Posts

Jag vill så snart sista terminens gymnasiestudier lugnat ner sig sätta igång med inläsning och har en del funderingar inför ljudredigeringen som detta innebär. Värt att poängtera är att all inspelning kommer ske i Cubase SX3 i 24-bit upplösning.

1a: Jag har sedan länge haft vanan att normalisera audiospår, men fick nyligen höra att detta kan försämra ljudet (vilket skulle ha med avrundningsfel att göra). Kan någon som verkligen vet bekräfta eller dementera detta?

1b: Om detta nu stämmer - är risken densamma om man höjer nivån antingen via spårets volymjustering eller "gainreglaget" uppe till höger (i den nedfällbara panelen) för en enskild ljudsekvensens. Är detta förresten verkligen ett "gainreglage?" Jag har tyvärr inte programmet på datorn jag sitter vid och kan därför inte undersöka den exakta terminologin. Bear with me!

2: Vad är en lämplig högsta utnivå för talinspelningar (eller inspelningar i största allmänhet)? -0,5dB? -0,3dB?

3: Är "bounce selection" helt riskfritt utifrån ovan nämnda perspektiv? Kan där uppstå "översättningsfel".

4: Vad är lämplig kompressorratio för tal om man fortfarande vill kunna betrakta det som relativt okomprimerat? Eftersom talet inte har konkurrens någon annanstans ifrån (musik eller dyl) så finns inget "hävdelsebehov", men däremot vill jag gärna tjäna några extra dB om möjligt!

Tacksam för svar och följdfrågor!

mvh Arvid "Lillebror" Kongstad

Annons

Hej

Jag ska inte guida dig, för det är jag för dålig, däremot vill jag lägga in en talbokstitel som du kan använda som avskräckande exempel. "Himlen är en plats på jorden" av Åke Edwardson, intalad av Samuel Fröhler. Problemet med den är starka variationer i ljudstyrka och en tidvis bullrande bas som gjorde att jag faktiskt slutade lyssna. Köp, analysera, undvik =)

1a: Normaliseringsfrågan har debatterats hett på olika audioforum. Min åsikt: Låter det ok, *är* det ok. Gör inga destruktiva redigeringar av källmaterialet (=arbeta på en kopia) så är du trygg.

1b: Jag kör SX3, men kommer inte ihåg layouten/funktionerna just nu. Jag brukar normalisera via ett menyval, är allt jag kan säga om SX. MEN: Jag rekommenderar att du redigerar i en dedikerad ljudredigerare. Om du inte vill/har råd med Wavelab eller Sound Forge, finns det flera gratisprogram tillgängliga.

2: I Sound Forge, som jag använder, rekommenderas -10 dB RMS som standardnormalisering för tal. Högsta utnivå - det är en masteringfråga. Jag skulle rekommendera dig att hålla topparna på max -1 dB vid redigering för att vara på den säkra sidan. Det är lite oklart vilken nivå du ska jobba på. Är det kommersiella ljudboksproduktioner, skall det antagligen mastras professionellt också.

3: Se 1b. Cubase är ett professionellt redskap för inspelning. Det går att debattera, men jag tror inte att man behöver oroa sig för att programmet "förstör" ljud generellt.

4: Ah, här har jag inga handfasta råd. Det handlar om att studera material som man tycker funkar/låter bra, hitta artiklar på nätet och testa sig fram till bra resultat.

Emusic.com har en prenumerationstjänst för ljudböcker som kan vara värd att kolla på om du vill ha referensmaterial. Vissa pluginkompressorer har säkert också standardsettings för tal.

Och så googlade jag Audio +speech +treatment och hittade en sida med artiklar som verkar intressanta:

http://www.hindawi.com/journals/asmp/volume-2007/

Men den viktigaste komponenten vid talinspelning är nog ändå mikrofonen (och talaren såklart).

Du behöver nog veta en hel del om talets anatomi för att kunna åstadkomma bra inspelningar. Lessen, men dina studier är inte över bara för att skolan är slut! 😮

Men nu predikar jag saker du kanske inte ens behövde höra.

Hoppas du har någon nytta av mina funderingar. Lycka till!

Edited by Matti

Ett överväldigande svar, tusen tack för dessa funderingar!

- jag summerar ur eget perspektiv:

1a. Jag har hittills tänkt göra första säkerhetskopian efter den grundläggande redigeringen - ska ägna tanke åt hur tidigt detta borde bli.

1b. Det kan alltså vara en god idé att byta program när inspelningsfasen är över? Jag är inställd på Cubase av ren vana, och blir därför givetvis nyfiken när här nu dyker upp ännu en dimension. Kan du föreslå något kostnadsfritt programalternativ som lämpar sig för ändamålet?

Jag ska djupdyka i sidan du länkade!

Tackar även för "skräckexemplet".

Arbetet att trimma och bevara rösten har redan börjat, och jag är vansinnigt sugen på att komma igång!

Arvid "Lillebror" Kongstad