Jump to content
Annons

Hemluth

Recommended Posts

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Inte så konstigt då du bläddrar så indexerar t ex XP alla filerna i mappen så att det ska gå fortare att söka efter filerna och då ökar ju diskaktiviteten, men varför ska man blädddra under tiden man spelar upp det verkar ju inte vara nån mening med det ur mitt sätt att se på saken men du kanske har nån idé med det.

Schkåll

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskmätaren har fått för sig at gå i taket stup i kvarten, vad är det den egentligen indikerar? Jag har märkt att den blir skyhögg utav att man visuellt bläddrar i ett projekt samtidigt som man spelar upp.

Tja

Antar att du har för mycket diska... bor du ensam? 😆

(Hahaha rolig...)

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så konstigt då du bläddrar så indexerar t ex XP alla filerna i mappen så att det ska gå fortare att söka efter filerna och då ökar ju diskaktiviteten, men varför ska man blädddra under tiden man spelar upp det verkar ju inte vara nån mening med det ur mitt sätt att se på saken men du kanske har nån idé med det.

Schkåll

Vad gör jag för att han inte ska leta i indexar då? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklick på C-disken och välj Egenskaper, så hittar du en ruta längst ner, som du tar bort bocken från.

Du kommer förmodligen att bli vansinnig på hur slött det går om du sätter igång sökning efter en borttappad fil efter det - men som väl är, behövs det inte så ofta... ☺️

Själv har jag det inte avaktiverat... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Det spelar ingen roll hur du än gör, vad jag undrade över är varför man ska bläddra i mappar medans man spelar upp något, det säger sig självt att du då påtvingar en diskaktivitet som givetvis gör att du ser att mätaren går upp då disken helt plötsligt måste visa filerna samtidigt som den ska buffra de filer som utgör materialet för uppspelning vilket inte verkar meningsfullt, disken har ju trots allt bara en läs-arm som då ska hoppa runt i en vild dans över skivan för att hitta alla filerna (det blir dessutom bara värre ju stökigare disken är), varför inte bara pausa spelandet så länge var min tanke eller skaffa en disk till och jobba från den med ditt material.

Hej tomtegubbar schkål i glaset ungefär!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så att du inte har fått in en massa "spyware" i datorn. Sånt kommer hela tiden när man är ute på nätet. Det får ju ofta disken att gå i gång och börja jobba.

Ladda ner "AdAware" gratis via tex www.download.com och rensa datorn på skit.

Ibland behöver även registret rensas på skräp och då finns det bra program som kan hjälpa till, t ex "system mechanic".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har den gjort på min dator i alla fall.

Jag kör Ad-Aware SE personal från Lavasoft.

Du måste bocka för den filen som den har hittat, sätt ett kryss i rutan bredvid.

Om du klickar på "NEXT" säger den att filerna kommer att tas bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att min dator helt enkelt inte klarar att spela upp en sånhär enorm fil?

Vad har du för dator då?

Diskar?

Hastighet på diskarna?

Och vad är det du försöker spela upp? Hur många audiospår?

Edit: För att också svara på din ursrungliga fråga: diskmätaren mäter hur många procent av din "disc throughput" som används, alltså andel av maximal skrivning och läsning till disk. Detta är inte så enkelt som att titta på diskspecificationen (som brukar säga UDMA = 33 Mb/sek) utan beror på faktorer såsom rotationshastighet på disk, drivrutiner, OS, CPU med mera.

/M

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...