Jump to content
Annons

Insatsgänga? vad i hela friden


hydra

Recommended Posts

Har stora problem att hitta nån återförsäljare som kan tänkas ha nåt så underbart som en "Threaded insert screw".

Det är möjligt att det heter antingen rampamuff, insatsgänga, gänginsats eller dyligt.

Det är i alla fall ett mysterium för mig och jag undrar om ni kära forummedlemmar har sett något liknande?

Ska ha det till att förstärka gängningen mellan kropp och hals på gitarren.

Här är en fin tråd för mer info: http://www.unofficialwarmoth.com/index.php?topic=163.0.

Tack på förhand för svar.

P.S. Vanliga järnhandlare inklusive claes ohlsson har inte en susning om vad jag snackar om.. men dem här beslagen måste ju vara världens vanligaste grej i byggsammanhang.. jag blir så lack..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns något som heter HeliCoil, det är en sorts lösgänga men sto-par i istf den gamla gängan, kan det vara något sådant du letar efter. återförsäljare är Colly Components AB i Kista. 08-703 01 00 Det står det iallafall på min sats som är inhandlad på Ahlsell.

Edit: såg att det heter ensat 309 insatsgänga för trä och plast. prova en båthandlare

Redigerat av DaTube
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Antag att man har ett mikrofonstativ i golvmodell och vill använda puffskydd till det. Då finns det käcka anordningar man kan skruva fast på det, en slags jättesmal (1 cm) "bräda" i metall med längden cirka 20 cm, med tre hål i. Mittenhålet används till att skruva fast "brädan" med. I vardera av de andra hålen använder du först en skruv som du skruvar i underifrån. Skruven i änden närmast dig skruvar du ovanifrån fast puffskyddet på och skruven i andra änden av "brädan" skruvar du fast mikrofonen på.

OM nu inte puffskyddet (eller mikrofonen) passar direkt måttmässigt för att skruvas fast, dvs. om det är för stort, så använder man en insatsgänga och skruvar den på skruven först. Därefter skruvar man fast mikrofonen eller puffskyddet, vilket det nu gäller som ine passar måttmässigt.

Åtminstone på Musikbörsen kallar de dessa för insatsgängor. De säljs där.

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag exalterad. Letade på musikbörsens hemsida och hittar inget liknande. Du råkar inte ha en länk? Jag gick också in på min lokala musikbörs och frågade efter dem och mannen bakom disken såg ut som ett frågetecken med två ögon (bokstavligen, jag tror det var nåt vajsing med ryggen hans den dagen).

Helicoils är typ megaspända fjädrar och det verkar som man använder dem till metall mest. Skulle inte lita på att borra ner dem i 12mm lönn riktigt :/

Ensat däremot is the shit. Dem ser väldigt lika ut dem jag letar efter. Ganska små gängor utvändigt men kan ju funka om man gängtappar först. När det gäller återförsäljare så blev det svårare. Var inne på Ahlsells och dem såg också ut som frågetecken. Alla verkar ha problem med ryggen i den här stan.

Hittade ett amerikansk företag som gör såna här. Men då måste man beställa 26 lådor som minsta order + frakt + tull. (bara 600 kr iofs men rätt mycket för 4 st beslag)

Yardley Products

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Mister Trådskapare!

Det var först NU som jag klickade på länken och kunde se vad du länkat till: Warmoth unofficial och threaded insert screw. Och javisst, det är precis ungefär så de ser ut som jag pratade om till mina mikstativ.

Pratade med Roine och Långedronten om det på Musikbörsen för många år sedan (när de låg på Haga Kyrkogata och inte på Odinsgatan - Göteborg). Det var långedronten själv som tog fram prylarna spontant jag behövde. Han kallade dem insatsgängor.

Det där är ju prylar som ligger i diverselådor bakom diskarna oftast i dylika musikaffärer och inget som märks av på webbsidorna.

Men att alla är ovetande om vad du talar om tycker jag verkar askonstigt! Beskriv det precis såsom jag beskrev det, i enkla ordalag utan att använda begrepp som krånglar till det. Ta exemplet med mikstativ, eller applicera exemplet på din gitarr. Det är ju samma princip...

Vad jag förstår ska du borra och brôta.

Lycka till!

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det kanske något i stil med dessa, som används i michållare för att de ska passa till micstativet...?

cat.jpg

De finns garanterat hos alla musikaffärer och kostar nästan ingenting. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde Mattssons som hade Ensat gängor men fick till svar att de var slut på lager (eller orkade hon inte ta hand om småordrar?). Får gå ner igen och förklara för musikaffären. Ska till vår storstad i helgen så där borde oddsen vara ofantligt mycket större.

Claes: Ja exakt det är såna där fast med något mer robusta gängor utvändigt.. Dem ska ner i Lönn-trä liksom. Hårt men sprött. Annars blir det till att beställa från US of A... det blir väl en 200 spänn för 10 st men jag börjar bli desperat 😄

Tack för all hjälp allihop! Jag rapporterar tillbaks hur det går. Om den här modden funkar ska sustainen på guran vara något i hästväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det hjälper dig, men jag har en kartong med M6 muttar med utvändig (skär)gänga (Och tillhörande insexskruvar) liggande i sommarstugan (inskaffade med hjälp av den lokala järnhandeln, när jag byggde några guror i slutet av 80-talet). Jag lärde mej använda dom för att man kunde dra fast halsen mycket tajare än med "vanliga" träskruvar alá Fender, vilket betyder att man kan göra en bättre set-up av halsen..

Men det är 100mil dit och jag har inget ärende dit förren tidigast i sommar... 😄

Hittar du inget och orkar att vänta så fixar vi ett sett då!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...