Tr3sLunas Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 Jag ska lägga på tamburin på några låtar just för att få det här lilla extra i refrängerna. Min fråga är nu hur man mickar upp den. Var i förhållande till tamburinen ska man ha micken? Tacksam för svar
Celina Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 Jag ska lägga på tamburin på några låtar just för att få det härlilla extra i refrängerna. Min fråga är nu hur man mickar upp den. Var i förhållande till tamburinen ska man ha micken? Tacksam för svar testa dig fram och labba lite för att uppny det resultat som låter bäst för mixen och rummet du spelar in i ...
pompe Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 en kondensatorick ca en halvmeter ifrån brukar ge lagom balans mellan slagverk och rum, men som sagt ovan, testa vad som passar micken och rummet!
VacUm Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 Var inte rädd för att prova en dynamisk mik på tamburin. Kan vara snyggt med lite trögare transienter med just tamburin.
IDF Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 håller med vacuUm.. dynamisk är grejjen.. eller snarare två. en på en halvmeter och en på nästan 2 meter..
pompe Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 håller med vacuUm.. dynamisk är grejjen.. eller snarare två. en på en halvmeter och en på nästan 2 meter.. intressant 🙂 vad är det för mickar som gäller då? 58or?
Elof (oregistrerad) Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 håller med vacuUm.. dynamisk är grejjen.. eller snarare två. en på en halvmeter och en på nästan 2 meter.. intressant vad är det för mickar som gäller då? 58or? Brukar spela in tamburin med dynamiska "skitmickar". Långt bort 1,5-2 meter. Dist på det. Om rummet har mycket snabba reflektioner kan det bli lite småfult dock. Då är det bättre att köra en mick ca en halvmeter bort och en längre bort som man komprimerar/distar skiten ur. Om man vill ha mer bright popsound så är en rundtagande konding ett bra alternativ för att fånga både rum och mer detaljerad attack. Sen så måste man ju såklart ha en tamburin som passar i sammanhanget.
Desecrated Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 (redigerat) Jag närmickar tamburin, oftast så spelar man in på ett ställe där ljudet är lite halvbra, och då är det lättare att närmicka med en dynamisk mikrofon, eller om möjlighet finns till ett stereopar så kan man sätta en närmare och lite (20 cm) bort. En annan sak man kan göra om man har för mycket reverbsljud är att lägga tamburinen på en matta och spela på den med trumpinnar. Redigerat 14 april 2008 av Desecrated
Lilleman Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 Det är väldigt sällan jag lägger tamburin live i studion... Jag ett antal samplingar både egna och andras... Det är en frisk utmaning att lägga tamburin fritt, speciellt om du kör något qvantiserat... Vacum har helt rätt i sin åsikt om mickar, i min värld... 🙂
the610 Postat 17 april 2008 Postat 17 april 2008 ja, se till att investera i en "riktig" tamburin, alltför många kör med dom där färgglada, billiga jävlarna 🙂 det knepiga tycker jag är att få bra balans mellan "slagen" och "skaken", men det problemet tar en fin kompressor hand om. jag spelade in tamburin en gång med en ful liten clipsmygga på bröstet och en småmembranare (njure) en meter ifrån mig riktad upp i taket, det lät mycket fint men jag fick se till att inte andas genom näsan för att undvika koncentrationsflåsljudet in i myggan.
PSG Postat 17 april 2008 Postat 17 april 2008 hey! min kompis thomas säger att bandmikrofoner är bäst för den formen av slagverk, eftersom de hanterar skarpa transienter bättre..! (han är slagverkare)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.