Jump to content
Annons

bygga egen midi-controller


sounden

Recommended Posts

Hej!

Tänkte framöver bygga mig en egen midi-controller, är det någon annan här som gjort detta innan?

Tanken vara att bygga en midi-kontroller som liknar en SSL eq-stripp till min Duende :rolleyes:

En variant är att köpa denna färdiga controller med 16 element, lite smådyr dock 75 euro..

http://www.doepfer.de/pe.htm

Sen skall jag köpa potentiometrar och rattar o dyl så det kommer nog inte bli helt gratis :/

Inga andra idéer på byggsatser av nått slag?

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Darteis (oregistrerad)

Rent spontant.. Hitta ett gammalt soundblaster kort och löd av kretsen.. De har ju midi-port på sånna där gamla fina kort.. Sedan så om man är tillräckligt duktig kunna bygga en synth av DSP kretsen som sitter i.. SB Live! Korten har en DSP krets som klarar 1000 mips om jag kommer ihåg rätt.

Annars regga ett konto på http://www.elektronikforumet.com/

Låter som ett riktigt roligt projekt, fast det krävs en del kunskap o så. Lycka till!

Edit: µC (enchipsdatorer) kan vara något att fundera på med.. Atmel AVR kretsarna och Microchip PIC kretsarna är båda mycket kända inom DIY världen och jag är säker på att någon redan byggt ihop en MIDI-sequencer. I skolan när vi experimenterade med PIC processorerna så programerade jag en liten och riktigt oduglig synth som slutade fungera efter att jag försökte implementera en pitchmod funktion som skulle fungerat med hjälp av en pot... usch det blir alldeldes för mycket text det här..

Återigen mycket roligt projekt.

Redigerat av Darteis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...