Jump to content
Annons

Elektronisk jazz


kunoapa

Recommended Posts

Jag Àr pÄ jakt efter rolig elektronisk jazzmusik i stil med Jaga Jazzist, Goran Kajfes och Nils Petter Molvaer.

Det kÀnns som om det bara Àr jag i hela vÀrlden som lyssnar pÄ sÄnt hÀr men jag vet att det finns entusiaster lite hÀr och dÀr.

Sen om det Àr nÄgon som har lite schysst drum 'n' bass att tipsa om sÄ vore det trevligt, inom det omrÄdet Àr jag helt lost.

/Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Trevligt med fler Jaga fans hĂ€r.... kolla in min avatar 🙂

Har du hört Xploding Plastix ? Xploding Plastix De har mÀngder av lÄtar man kan lyssna pÄ deras hemsida...

Edit: NÀr vi ÀndÄ snackar norrmÀn sÄ Àr Wibutee helt klart vÀrda att kolla in....

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kul! Xploding Plastix verkar vara schyssta, sÄg att man kunde köpa deras senaste alster pÄ CDON.

Har inte hunnit kolla Wibutee Àn men ska göra det. Tror att Tortoise ska vara ganska bra ocksÄ men det kanske inte Àr sÄ jazzigt, det Àr mer med gitarrer och sÄ.

Skoj att fÄ lite input, ingen i min nÀrhet har fattat storheten i den hÀr musiken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, om man gÄr lite mer in pÄ detaljer; vilka skivor ska man kolla in med banden vi snackat om?

Xploding Plastix

Wibutee

Cinematic Orchestra

NÀr det gÀller Tortoise har jag inte hört sÄ mycket men fÄtt skivan TNT rekommenderad för mig. Förresten Àr ju Wibutee svinbra, lyssnar pÄ lite lÄtar frÄn deras hemsida nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Plastix har slÀpt tvÄ album The Doncamatic Singalongs och Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents. Riktigt bra bÄda tvÄ...

Wibutee har jag faktiskt inte sĂ„ stor koll pĂ„...har mest hört enstaka lĂ„tar, men de blir nog nĂ€sta skivinköp 🙂

Av Cinematic skulle jag nog föreslÄ Everyday och Man With The Movie Camera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nĂ€r det gĂ€ller elektronisk jazz Ă€r vell KOOP det bĂ€sta som finns skulle jag tĂ€nka mig! 😛

hrmmm.. kallar du det detdĂ€r jazz? 😉

Bugge Wesseltoft(hur stavas det) Àr vÀl mannen bakom hela konceptet. Har gjort skitfina plattor med Sidsel Endresson och Àr den enda musiken i detdÀr trÀsket jag uppskattar.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
nĂ€r det gĂ€ller elektronisk jazz Ă€r vell KOOP det bĂ€sta som finns skulle jag tĂ€nka mig! 😉

hrmmm.. kallar du det detdÀr jazz?

Nej.

Koop Àr ljummen skitmusik gjord för folk som tycker Bang & Olufsen gör bra stereoapparater. Dom retar mig sÄ inihelvete - har aldrig skrivit en enda bra lÄt, utan bygger allt pÄ koncept, yta och glassiga mÄnadsmagasin.

Dom svettas inte ens nÀr dom knullar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nĂ€r det gĂ€ller elektronisk jazz Ă€r vell KOOP det bĂ€sta som finns skulle jag tĂ€nka mig! 😛

hrmmm.. kallar du det detdÀr jazz?

Nej.

Koop Àr ljummen skitmusik gjord för folk som tycker Bang & Olufsen gör bra stereoapparater. Dom retar mig sÄ inihelvete - har aldrig skrivit en enda bra lÄt, utan bygger allt pÄ koncept, yta och glassiga mÄnadsmagasin.

Dom svettas inte ens nÀr dom knullar.

😉 Nu Ă€r du i ditt esse..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nĂ€r det gĂ€ller elektronisk jazz Ă€r vell KOOP det bĂ€sta som finns skulle jag tĂ€nka mig! 😛

hrmmm.. kallar du det detdÀr jazz?

Nej.

Koop Àr ljummen skitmusik gjord för folk som tycker Bang & Olufsen gör bra stereoapparater. Dom retar mig sÄ inihelvete - har aldrig skrivit en enda bra lÄt, utan bygger allt pÄ koncept, yta och glassiga mÄnadsmagasin.

Dom svettas inte ens nÀr dom knullar.

Ha ha! 😛 BĂ€sta beskrivningen av Koop jag hört! De Ă€r precis samma menlösa, slĂ€tstrukna tysk-funk som Jazzanova, K & D och co. Vilka har fĂ„tt för sig att det de gör Ă€r jazz... nujazz, jag ryser.

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bugge Wesseltoft

Kan man fÄ tips pÄ vilka alster som Àr bra. Hörde nÄt (vet inte vad det var) men det var inte sÄ upphetsande, hoppas pÄ att det var ett av hans lÄgvattenmÀrken för annars har jag bara hört gott om honom.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dom retar mig sÄ inihelvete - har aldrig skrivit en enda bra lÄt, utan bygger allt pÄ koncept, yta och glassiga mÄnadsmagasin.

hehe vem har sagt att det Àr en dÄlig grej.

de gör juh skitsnygga grejer, grymt bra mixade ljud och en bra stÀmming, men jag vet inte rikigt du kanske vill ha vÀlproducerade lÄtar som britney spears enbart.

eller jag vet inte..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bugge Wesseltoft

Kan man fÄ tips pÄ vilka alster som Àr bra. Hörde nÄt (vet inte vad det var) men det var inte sÄ upphetsande, hoppas pÄ att det var ett av hans lÄgvattenmÀrken för annars har jag bara hört gott om honom.

Åk till nĂ„n vĂ€lsorterad skivaffĂ€r och kolla. Minns inga titlar alls, men det mesta han gör Ă€r bra. Fast allting Ă€r ju givetvis inte electronica (han reder ju ut dedĂ€r med RIKTIGA instrument och har Ă€kta jazzkompisar som spelar bra osv)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trevligt med fler Jaga fans hĂ€r.... kolla in min avatar 😉

Har du hört Xploding Plastix ? Xploding Plastix De har mÀngder av lÄtar man kan lyssna pÄ deras hemsida...

Edit: NÀr vi ÀndÄ snackar norrmÀn sÄ Àr Wibutee helt klart vÀrda att kolla in....

NĂ€r man vĂ€l fĂ„r för sig att kolla in nĂ„got sĂ„ funkar inte sidan 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trevligt med fler Jaga fans hĂ€r.... kolla in min avatar 😄

Har du hört Xploding Plastix ?  Xploding Plastix  De har mÀngder av lÄtar man kan lyssna pÄ deras hemsida...

Edit: NÀr vi ÀndÄ snackar norrmÀn sÄ Àr Wibutee helt klart vÀrda att kolla in....

NĂ€r man vĂ€l fĂ„r för sig att kolla in nĂ„got sĂ„ funkar inte sidan 😆

Skumt... funkar för mig. Har du flash installerat?

Det Ă€r klart vĂ€rt att kolla in. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bugge Wesseltoft

Kan man fÄ tips pÄ vilka alster som Àr bra. Hörde nÄt (vet inte vad det var) men det var inte sÄ upphetsande, hoppas pÄ att det var ett av hans lÄgvattenmÀrken för annars har jag bara hört gott om honom.

Den i mitt tycke klart bÀsta skivan han har gjort Àr Moving frÄn 2001. Den Àr nÄgot mer house-betonad, medan hans senaste Àr mer experimentiell och har tydliga 80-talskopplingar. Plattan Sharing som kom innan dessa bÄda Àr annars inte dum för den som Àr inne pÄ hans experimentella spÄr. DÀr spelar för övrigt Nils-Petter Molvaer i ett alldeles underbart stycke (trumpet för den oinvigde).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man gillar svÀngig elektronisk bossa sÄ fÄr man inte missa Nicola Conte! Riktigt skön snubbe om ni frÄgar mig. Skivan "Bugge Wesseltoft - New conceptions of jazz (live)" Àr riktigt jÀkla bra. Mycket stÀmningsfull!

Sen vill jag passa pÄ att tipsa om den hÀr skivan:

Jazzflora - Scandinavian aspects of jazz

Med bl.a. Oddjob och Xploding Plastix...

edit: Glömde tipsa om lite schysst drum&bass...

LTJ Bukem - Skön atmosfÀrisk d&b

Roni Size - Lite mer Ă„t jazz/hip-hop

Optical - HÄrt och mörkt

Goldie - Hmm... Skum snubbe. Dock Ă€r han vĂ€l nĂ„got av en kung inom d&b sĂ„ det Ă€r nog bĂ€st att Ă„tminstone ha hört lite grann av honom 😉

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
kupjark (oregistrerad)

Tja!

LÀste forumet för en liten tid sedan och kom i kontakt med Xploding plastix bl a vilka var riktigt bra!

Undrar om det Àr nÄgon som vet mer musik och Àven tips om "Beady belle" liknade sampling/electro/ jazz.

Tycker de gör lysande musik.

Kolla om ni Àr sugna :http://www.beadybelle.com/

Har fÄtt tips om wibutee, men vart kan man höra hur det lÄter?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nĂ€r det gĂ€ller elektronisk jazz Ă€r vell KOOP det bĂ€sta som finns skulle jag tĂ€nka mig! 🙂

hrmmm.. kallar du det detdÀr jazz?

Nej.

Koop Àr ljummen skitmusik gjord för folk som tycker Bang & Olufsen gör bra stereoapparater. Dom retar mig sÄ inihelvete - har aldrig skrivit en enda bra lÄt, utan bygger allt pÄ koncept, yta och glassiga mÄnadsmagasin....

HÀr kan jag Inte hÄlla med!!!

Det finns ett definitivt ett gĂ€ng sköna lĂ„tar med dom, och remixerna Ă€r inte dĂ„liga heller. Kan inte förstĂ„ din Ă„sikt 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Första inlÀgget! Hej, Hej Allihopa!

Aphex Twin Àr vÀl kanske inte riktigt den svÀngen.. Han har gjort lite diverse men mest jÀvligt stukad drill n bass (ehm..)

Om du vill ha elektronisk jazz, skulle jag vilja tipsa om Jet Jaguar, som gör vÀldigt jazzig elektronika med lite breakbeat touch. JÀtte bra.

En annan rekomendation Àr Flanger, som visserligen kan vara lite smÄ knivig att fÄ tag pÄ. men skivbolaget han ligger pÄ har en hemsida Ninja Tune, alternativt atom heart dÀr finns för övrigt en hel del annat gött.

Hare!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...