Jump to content
Annons

Ljudinställningar [Nybörjare]


Dreamtones

Recommended Posts

Hej

Jag har precis laddat hem en Trial version av Sonar 7.

Har problem med att ställa in ljudinställningarna 24-bit och 44.800 Hz.

När jag har valt dom alternativen och trycker på OK så kommer en ruta upp med följande meddelande:

"The default audio format is not compatible with one or more sound cards. It has been reset to 44100 Hz (16-bit), as suggested by the driver."

Kom inte å säg att ljudkortet inte stödjer sådana basic saker, eftersom jag hade kunnat rendera mina filer till 32-bit i ett annat program om jag velat men blev tvungen att köra med 24 för att kunna använda dom i andra program. 16 är för lite!

Ljudkortet heter SoundMAX.

Hur löser man detta problem?

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en sak att datorn i sig kan laborera med samplingsformat och annat fram och tillbaka internt. Men det är inte samma sak som att ljudkortets omvandlare klarar det. Förmodligen stödjer inte ditt ljudkorts AD-omvandlare INSPELNING med högre bitdjup än 16 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är en sak att datorn i sig kan laborera med samplingsformat och annat fram och tillbaka internt. Men det är inte samma sak som att ljudkortets omvandlare klarar det. Förmodligen stödjer inte ditt ljudkorts AD-omvandlare INSPELNING med högre bitdjup än 16 bitar.

Vet inte om jag fattar...

Du menar att jag fortfarande kan lyssna och mixa i 24-bit ?

I så fall: var ställer jag in sådana inställningar?

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej å välkommen till the wonderful world of sonar:)

Jag känner igen ditt felmeddelande, på min förra HP-laptop (nx7010) satt ett soundmaxljudkort. Jag tror det stöder 48kHz/24 bit, men inte 44.1kHz / 24bit (men jag kan minnas fel).

Problemet ligger hur som helst hos ljudkortet (dess drivrutiner) och inte hos Sonar:). Kolla specarna för ljudkortet!

Tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har problem med att ställa in ljudinställningarna 24-bit och 44.800 Hz.

Hmm.

Just 44.800Hz är en extremt ostandard inställning. Jag kan inte komma på någon användning för just den inställningen. De vanliga inställningarna är väl 44.100Hz eller 48.000 Hz. Kan detta vara förklaringen?

SoundMax vet jag inte vad det är för ljudkort. Det kan mycket väl vara så att det högst stödjer 16 bitar. Vilket inte alls behöver vara dåligt -- vanliga CD har 16 bitar och låter utmärkt. Lyssning via högtalare kräver inte mer utom om man har extremt bra utrustning

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej å välkommen till the wonderful world of sonar:)

Jag känner igen ditt felmeddelande, på min förra HP-laptop (nx7010) satt ett soundmaxljudkort. Jag tror det stöder 48kHz/24 bit, men inte 44.1kHz / 24bit (men jag kan minnas fel).

Problemet ligger hur som helst hos ljudkortet (dess drivrutiner) och inte hos Sonar:). Kolla specarna för ljudkortet!

Tjing

Bengan

Tack ! 🙂

Du menar drivrutinerna va? Tack för tips, jobbar för fullt på detta. Återkommer om det löste problemet.

Har problem med att ställa in ljudinställningarna 24-bit och 44.800 Hz.

Hmm.

Just 44.800Hz är en extremt ostandard inställning. Jag kan inte komma på någon användning för just den inställningen. De vanliga inställningarna är väl 44.100Hz eller 48.000 Hz. Kan detta vara förklaringen?

SoundMax vet jag inte vad det är för ljudkort. Det kan mycket väl vara så att det högst stödjer 16 bitar. Vilket inte alls behöver vara dåligt -- vanliga CD har 16 bitar och låter utmärkt. Lyssning via högtalare kräver inte mer utom om man har extremt bra utrustning

Gunnar

Haha, jag menade förstås 48.000 Hz. Har redigerat om nu.

Nja, ioma jag kan ha högre inställningar i andra program så är jag osäker om din hypotes stämmer.

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kunde aldrig tro att det skulle vara så låg standard på ljudkorten då jag köpte datorn -05. Lustigt att andra program aldrig har sagt ifrån med sådana inställningar, bara i Sonar. Eller tänker jag konstigt nu? Och jag fick inte riktigt svar på frågan om allt det här bara gällde inspelning, faktum är att jag egentligen bara behöver mixa och mastra i 24-bit och inget annat - iaf för en liten tid framöver. Så i så fall är det ingen större katastrof.

Men jag har iaf för mig att det ska finnas ett annat ljudkort i datorn också: Realtek. Dock så går det inte att installera, men jag formaterar om datorn och testar igen.

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde aldrig tro att det skulle vara så låg standard på ljudkorten då jag köpte datorn -05. Lustigt att andra program aldrig har sagt ifrån med sådana inställningar, bara i Sonar. Eller tänker jag konstigt nu?

Har för mig det ska finnas ett annat ljudkort i datorn också: Realtek. Dock så går det inte att installera, men jag formaterar om datorn och testar igen.

Du tänker helt rätt och jag kan inte svara alls varför det börjar skita sig nu, är du helt säker på att du kört de andra programmen i äkta 24 samt 32bit?

Hatar att säga detta men realtek är också ett inbyggt ljudkort som finns i moderkort, dock väldigt ovanligt att båda 2 finns på ett och samma, brukar alltid vara ena eller det andra.

Om jag hade varit dig så hade jag knappast trott på mina ord, men ge dig ut på en söksväng på deras sidor och google för att kika själv, Realtek och Soundmax är inga renodlade ljudkort utan är bara chips på moderkortet som "spelar den rollen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog formatera om hur många gånger som helst. Dem inbyggda korten är 16 bitars...

Hur kollar man upp det så man får det bekräftat? Jag har kollat i inställningar, kvitton, google, ja överallt men inte ett enda ord om hur mkt bitrate eller khz den har...

Link to comment
Dela på andra sajter

först måste du ta reda på exakt vilket soundmax-"kort" du har.....finns kanske i biosen eller nån annanstans i windows...!?

för om du googlar på soundmax och går in på deras sida så finns det ganska utförliga specar på deras produkter....men då måste du ju veta exakt vilken produkt du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...