Jump to content
Annons

Måla en Etherwave Theremin


Tophe

Recommended Posts

Jag fick mitt Moog Etherwave Theremin kit idag och ska just till att börja slipa på lådan.

Men om den ska målas svart så måste detta göras med en färg som inte leder ström. Det får alltså inte vara pigment baserat på kol (carbon, graphite). Det kommer ladda antennerna och instrumenet kommer inte fungera.

Har ni något tips på någon matt svart färg som inte har strömledande pigment?

Gärna en spraylackfärg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Circulate (oregistrerad)
Jag fick mitt Moog Etherwave Theremin kit idag och ska just till att börja slipa på lådan.

Men om den ska målas svart så måste detta göras med en färg som inte leder ström. Det får alltså inte vara pigment baserat på kol (carbon, graphite). Det kommer ladda antennerna och instrumenet kommer inte fungera.

Har ni något tips på någon matt svart färg som inte har strömledande pigment?

Gärna en spraylackfärg.

Ett tips är att endast lackera själva trälådan!

800px-Etherwave_Theremin_Kit.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick mitt Moog Etherwave Theremin kit idag och ska just till att börja slipa på lådan.

Men om den ska målas svart så måste detta göras med en färg som inte leder ström. Det får alltså inte vara pigment baserat på kol (carbon, graphite). Det kommer ladda antennerna och instrumenet kommer inte fungera.

Har ni något tips på någon matt svart färg som inte har strömledande pigment?

Gärna en spraylackfärg.

Ett tips är att endast lackera själva trälådan!

800px-Etherwave_Theremin_Kit.jpg

Tack.. Ja, självklart ska jag bara måla trålådan.

Men om trälådan målas med färg som kan vara elektriskt laddad så kommer det störa antennerna.

Jag tror nog att jag kommer använda någon mörk bets/lasyr och sedan lacka med en matt lack ovanpå det.

Bilden du la till var riktigt stilig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigment som inte leder ström..

Järnoxid eller andra kolbaserade pigment används mer och mer sällan i färgprodukter idag - det är oftare syntetiskt producerade pigment i färgerna.

Men trots det - och även om du målar den i järnoxidsvart har jag väldigt svårt att tänka mig att den lilla andel pigment i förhållande till basen i färgen skulle leda tilräckligt ström för att störa thereminen. Jämför det med att lägga en kolskiss ovanpå när du spelar på den.

Kan inte tänka mig något annat än att basen i färgen är tillräckligt för att totalt sabba ledningsförmågan i färgen.

Men kul att du byggde ihop en etherware! Vad kostade paketet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigment som inte leder ström..

Järnoxid eller andra kolbaserade pigment används mer och mer sällan i färgprodukter idag - det är oftare syntetiskt producerade pigment i färgerna.

Men trots det - och även om du målar den i järnoxidsvart har jag väldigt svårt att tänka mig att den lilla andel pigment i förhållande till basen i färgen skulle leda tilräckligt ström för att störa thereminen. Jämför det med att lägga en kolskiss ovanpå när du spelar på den.

Kan inte tänka mig något annat än att basen i färgen är tillräckligt för att totalt sabba ledningsförmågan i färgen.

Men kul att du byggde ihop en etherware! Vad kostade paketet?

Bra svar!

Jag har inte byggt ihop den än 🙂 Måste fixa lådan först.

Kitet kostade 3400 från Thomann. Jag har hittat ett för ca 1700:- i USA + ganska dyr frakt. Men om den åker fast i tullen så blir det nästan lika dyrt iallafall.

Så jag tyckte det kändes bäst att beställa från Thomann. Lättare med retur och sånt också.

Den kom väldigt snabbt, de packade den i tisdags och jag hade den idag Torsdag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...