Jump to content
Annons

Trojan som riktarinsig på Mac


ThomasJ

Recommended Posts

Annons

Intressant att tips och varningar av den där typen alltid kommer från säkerhetsföretagen själva. Klart som fan dom vill sälja sina programvaror, kanske rentav dom som tillverkar virusen och trojanerna? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att tips och varningar av den där typen alltid kommer från säkerhetsföretagen själva. Klart som fan dom vill sälja sina programvaror, kanske rentav dom som tillverkar virusen och trojanerna? 😛

det bor en liten konspirationsteoretiker i dig min vän. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att tips och varningar av den där typen alltid kommer från säkerhetsföretagen själva. Klart som fan dom vill sälja sina programvaror, kanske rentav dom som tillverkar virusen och trojanerna? 😆

Som jag fattade det så är det inte företagen som varnar.

Utan det är "hackern" som lurar användaren att tro det är det, för att på så vis få tillgång till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)

Jag tror inte det kommer ta så lång tid innan folk börjar göra virus som skadar mac datorer. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det kommer ta så lång tid innan folk börjar göra virus som skadar mac datorer. 😆

Det har funnits virus som är gjorda för att angripa Mac i 20 år.

Så de som tror att man är helt skyddad mot virus för att man kör Mac kan råka ut för en del trevliga överraskningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Virus på mac känns ju ändå rättså harmlöst ->

. 😉

Satt och tjuvlyssnade på ett par synnerligen upplysta herrar på tunnelbanan för ett tag sedan som satt och diskuterade "datta", och deras olika för- och nackdelar. Efter ordväxlingen "Med Apple får du inte virus." "Joho! Du får virus och blindtarmen och hela sk*ten!" hade jag svårt att hålla mig för skratt.

Är man lite påläst tar man ju bort blindtarmen i förebyggande syfte, IFALL den skulle börja strula. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin Mac räcker upp en vänster hand!

Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin PC räcker upp en höger hand!

*räcker upp höger hand då en tidigare windows-laptop till slut knappt gick att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade MS messenger installerad på min powerbook förrut, och det var i princip likadant som ett virus.. startade upp trots att jag inte valt själv o starta det, onödiga uppdateringar som jag inte ville ha etc etc.

så om MS´s IM räknas som virus.. vänster hand upp!

om inte.. höger hand upp! min pc gav vika till slut efter några års användande.

Link to comment
Dela på andra sajter

*lyfter höger hand*

Fått virus några gånger i burken trotts antivirus.

Sen beror det ju på definitionen av "virus". Fula kakor eller rent extrema exe filer?

Men jag tror det är en skitbusiness. Skapa lite skit och vi är lösningen på dina problem. Tror knappast att det bara skulle vara blekfeta hackes som sitter och skapar virus. Den dagen MS skapar ett "maximun security" OP så skulle många antivirusföretag gå i taket för att det inte finns några virus. Skulle bli ett jävla liv "under bordet".

*lyfter INTE vänster hand*

Har aldrig varken sett eller hört ett dokumenterat virus till mac.

Apple skickar ut lite säkerhetsuppdateringar då och då. Och det sköter dom bra. Man behöver inget antivirus överhuvudtaget. Men det kanske är lugnet före stormen? Vem vet, det kanske smäller till snart nu när det börjar bli en större marknad?

Edit: Apple stavas inte appel, fan lär man sig aldrig nåt?

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Om MS skulle lyckas säkra Windows mot alla virus skulle vi såklart få betala en "virusavgift" som läggs på alla MS-licenser för att kompensera antivirusföretagen. Fast under period skulle AV-företagen först stämma alla som inte fick virus.

Mac är på frammarsch och andelen virus för operativsystemet kommer öka parallellt med antalet användare.

Messenger är väl snarast att betrakta som gränsfalls-malware. Typ som Flash Player och iTunes uppdateringsprompter 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

fast om man kör mac så inkluderas iTunes-uppdateringen i programuppdateraren. om man har ställt in så att datorn frågar varje gång det är dags för en uppdatering, så ligger ibland iTunes med där. men det är ju bara för att apple släpper nya produkter som är kompatibla med iTunes.. olika iPodar, iPhone, Apple TV etc etc.

o på PC kan man väl kryssa i rutan "påminn mig inte igen" eller vad den heter.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Liten uppföljare hittades på macword: http://forum.macworld.se/index.php?showtop...mp;#entry764008

post-26181-1207235197.png

post-26181-1207235204.png

Säger väl endel?

Föresten kika på detta: http://macworld.idg.se/2.1038/1.154220

Även om det är lätt att få intrycket att Mac OS X nu är lika osäkert som Windows bör det emellertid påpekas att det fortfarande inte finns några vilda virus till Mac OS X och att det fortfarande bara finns en enda grupp hackare som skapar trojaner och skrämselprogram till plattformen.
Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin Mac räcker upp en vänster hand!

Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin PC räcker upp en höger hand!

*räcker upp höger hand då en tidigare windows-laptop till slut knappt gick att använda.

Jag har tyvärr bare en vänsterhand, annars skulle du ha fått en hel bukett.

Jag har själv och högst personligen t ex isolerat virus som höll på att knäcka ledningsfunktionen på ett större företag och som jag spårade till att ha kommit in via en medarbetare på ekonomiavdelningen som plockade med sig en diskett från högskolan. Och det är som sagt bara ett exempel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om MS skulle lyckas säkra Windows mot alla virus skulle vi såklart få betala en "virusavgift" som läggs på alla MS-licenser för att kompensera antivirusföretagen. Fast under period skulle AV-företagen först stämma alla som inte fick virus.

🙂

Skrämmande nog ligger det lite grand i det, men inte riktigt på det sättet...

Jag fick i dag (ok, i går då - klockan är över 12...) reda på att Micro$oft begär licensavgift för varje enskild drivrutin som delas ut till slutanvändare, när drivrutinen har godkänts för Vista. Fullkomligt vrickat enligt min mening, eftersom det ju inte är Micro$oft som har gjort jobbet med att ta fram drivrutinen, utan företaget som tillverkar produkten - men sådana petitesser bekymrar tydligen inte Bill, utan han ska ha betalt för jobb som någon annan har gjort - för varje enskild kopia av drivrutinen! Inte undra på att många företag förhalar att ta fram drivers för Vista... 😄 Med sådan policy är det nästan bud på att undvika Micro$oft helt och hållet - och Apple känns på något sätt genast mer intressant - t o m för mig, som inte gillar Mac...

Mac är på frammarsch och andelen virus för operativsystemet kommer öka parallellt med antalet användare.

Absolut! En liten plattform ger ingen vidare spridning av de virus som knåpas ihop - och därför har Mac inte varit intressant på länge, men med ökande användarantal, så blir det genast mycket roligare för somliga att pilla ihop program som förstör för alla intet ont anande Mac-förare som tror att Mac aldrig kan få virus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om MS skulle lyckas säkra Windows mot alla virus skulle vi såklart få betala en "virusavgift" som läggs på alla MS-licenser för att kompensera antivirusföretagen. Fast under period skulle AV-företagen först stämma alla som inte fick virus.

🙂

Skrämmande nog ligger det lite grand i det, men inte riktigt på det sättet...

Jag fick i dag (ok, i går då - klockan är över 12...) reda på att Micro$oft begär licensavgift för varje enskild drivrutin som delas ut till slutanvändare, när drivrutinen har godkänts för Vista. Fullkomligt vrickat enligt min mening, eftersom det ju inte är Micro$oft som har gjort jobbet med att ta fram drivrutinen, utan företaget som tillverkar produkten - men sådana petitesser bekymrar tydligen inte Bill, utan han ska ha betalt för jobb som någon annan har gjort - för varje enskild kopia av drivrutinen! Inte undra på att många företag förhalar att ta fram drivers för Vista... 😄 Med sådan policy är det nästan bud på att undvika Micro$oft helt och hållet - och Apple känns på något sätt genast mer intressant - t o m för mig, som inte gillar Mac...

Mac är på frammarsch och andelen virus för operativsystemet kommer öka parallellt med antalet användare.

Absolut! En liten plattform ger ingen vidare spridning av de virus som knåpas ihop - och därför har Mac inte varit intressant på länge, men med ökande användarantal, så blir det genast mycket roligare för somliga att pilla ihop program som förstör för alla intet ont anande Mac-förare som tror att Mac aldrig kan få virus...

jag skulle faktiskt vilja höra din åsikt när du har använt dig av OSX och blivit införstådd med hur det jobbar.. som vi alla vet är du en trogen PC-användare och jag tror inte för fem öre att du ens suttit ner med en mac en sekund...

rätta mig gärna om jag har fel.. men jag är faktiskt lite trött på hur du yttrar dig i de trådar som påpekar OSX:s fördelar, eller vad man nu ska säga....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om MS skulle lyckas säkra Windows mot alla virus skulle vi såklart få betala en "virusavgift" som läggs på alla MS-licenser för att kompensera antivirusföretagen. Fast under period skulle AV-företagen först stämma alla som inte fick virus.

🙂

Skrämmande nog ligger det lite grand i det, men inte riktigt på det sättet...

Jag fick i dag (ok, i går då - klockan är över 12...) reda på att Micro$oft begär licensavgift för varje enskild drivrutin som delas ut till slutanvändare, när drivrutinen har godkänts för Vista. Fullkomligt vrickat enligt min mening, eftersom det ju inte är Micro$oft som har gjort jobbet med att ta fram drivrutinen, utan företaget som tillverkar produkten - men sådana petitesser bekymrar tydligen inte Bill, utan han ska ha betalt för jobb som någon annan har gjort - för varje enskild kopia av drivrutinen! Inte undra på att många företag förhalar att ta fram drivers för Vista... 😄 Med sådan policy är det nästan bud på att undvika Micro$oft helt och hållet - och Apple känns på något sätt genast mer intressant - t o m för mig, som inte gillar Mac...

Mac är på frammarsch och andelen virus för operativsystemet kommer öka parallellt med antalet användare.

Absolut! En liten plattform ger ingen vidare spridning av de virus som knåpas ihop - och därför har Mac inte varit intressant på länge, men med ökande användarantal, så blir det genast mycket roligare för somliga att pilla ihop program som förstör för alla intet ont anande Mac-förare som tror att Mac aldrig kan få virus...

jag skulle faktiskt vilja höra din åsikt när du har använt dig av OSX och blivit införstådd med hur det jobbar.. som vi alla vet är du en trogen PC-användare och jag tror inte för fem öre att du ens suttit ner med en mac en sekund...

rätta mig gärna om jag har fel.. men jag är faktiskt lite trött på hur du yttrar dig i de trådar som påpekar OSX:s fördelar, eller vad man nu ska säga....

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin Mac räcker upp en vänster hand!

Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin PC räcker upp en höger hand!

*räcker upp höger hand då en tidigare windows-laptop till slut knappt gick att använda.

Jag har tyvärr bare en vänsterhand, annars skulle du ha fått en hel bukett.

Jag har själv och högst personligen t ex isolerat virus som höll på att knäcka ledningsfunktionen på ett större företag och som jag spårade till att ha kommit in via en medarbetare på ekonomiavdelningen som plockade med sig en diskett från högskolan. Och det är som sagt bara ett exempel...

Diskett? På en Mac? Virus? Nu måste du tala om kritaperioden nästan för att jag ska tro dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om MS skulle lyckas säkra Windows mot alla virus skulle vi såklart få betala en "virusavgift" som läggs på alla MS-licenser för att kompensera antivirusföretagen. Fast under period skulle AV-företagen först stämma alla som inte fick virus.

😆

Skrämmande nog ligger det lite grand i det, men inte riktigt på det sättet...

Jag fick i dag (ok, i går då - klockan är över 12...) reda på att Micro$oft begär licensavgift för varje enskild drivrutin som delas ut till slutanvändare, när drivrutinen har godkänts för Vista. Fullkomligt vrickat enligt min mening, eftersom det ju inte är Micro$oft som har gjort jobbet med att ta fram drivrutinen, utan företaget som tillverkar produkten - men sådana petitesser bekymrar tydligen inte Bill, utan han ska ha betalt för jobb som någon annan har gjort - för varje enskild kopia av drivrutinen! Inte undra på att många företag förhalar att ta fram drivers för Vista... 😠 Med sådan policy är det nästan bud på att undvika Micro$oft helt och hållet - och Apple känns på något sätt genast mer intressant - t o m för mig, som inte gillar Mac...

Mac är på frammarsch och andelen virus för operativsystemet kommer öka parallellt med antalet användare.

Absolut! En liten plattform ger ingen vidare spridning av de virus som knåpas ihop - och därför har Mac inte varit intressant på länge, men med ökande användarantal, så blir det genast mycket roligare för somliga att pilla ihop program som förstör för alla intet ont anande Mac-förare som tror att Mac aldrig kan få virus...

jag skulle faktiskt vilja höra din åsikt när du har använt dig av OSX och blivit införstådd med hur det jobbar.. som vi alla vet är du en trogen PC-användare och jag tror inte för fem öre att du ens suttit ner med en mac en sekund...

rätta mig gärna om jag har fel.. men jag är faktiskt lite trött på hur du yttrar dig i de trådar som påpekar OSX:s fördelar, eller vad man nu ska säga....

?

det hör förmodligen inte till ämnet, men Claes lyckas alltid flika in i alla mactrådar med att han "aldrig har haft problem med sina PC:ar"... och jag tycker personligen att det inte tillför något när samma argument används i var och varannan tråd som handlar om Mac-maskiner..

nevermind, men jag tycker så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin Mac räcker upp en vänster hand!

Den som själv har eller känner någon som råkat ut för ett virus på sin PC räcker upp en höger hand!

*räcker upp höger hand då en tidigare windows-laptop till slut knappt gick att använda.

Jag har tyvärr bare en vänsterhand, annars skulle du ha fått en hel bukett.

Jag har själv och högst personligen t ex isolerat virus som höll på att knäcka ledningsfunktionen på ett större företag och som jag spårade till att ha kommit in via en medarbetare på ekonomiavdelningen som plockade med sig en diskett från högskolan. Och det är som sagt bara ett exempel...

Diskett? På en Mac? Virus? Nu måste du tala om kritaperioden nästan för att jag ska tro dig.

pre -94... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Om MS skulle lyckas säkra Windows mot alla virus skulle vi såklart få betala en "virusavgift" som läggs på alla MS-licenser för att kompensera antivirusföretagen. Fast under period skulle AV-företagen först stämma alla som inte fick virus.

😆

Skrämmande nog ligger det lite grand i det, men inte riktigt på det sättet...

Jag fick i dag (ok, i går då - klockan är över 12...) reda på att Micro$oft begär licensavgift för varje enskild drivrutin som delas ut till slutanvändare, när drivrutinen har godkänts för Vista. Fullkomligt vrickat enligt min mening, eftersom det ju inte är Micro$oft som har gjort jobbet med att ta fram drivrutinen, utan företaget som tillverkar produkten - men sådana petitesser bekymrar tydligen inte Bill, utan han ska ha betalt för jobb som någon annan har gjort - för varje enskild kopia av drivrutinen! Inte undra på att många företag förhalar att ta fram drivers för Vista... 😆 Med sådan policy är det nästan bud på att undvika Micro$oft helt och hållet - och Apple känns på något sätt genast mer intressant - t o m för mig, som inte gillar Mac...

Mac är på frammarsch och andelen virus för operativsystemet kommer öka parallellt med antalet användare.

Absolut! En liten plattform ger ingen vidare spridning av de virus som knåpas ihop - och därför har Mac inte varit intressant på länge, men med ökande användarantal, så blir det genast mycket roligare för somliga att pilla ihop program som förstör för alla intet ont anande Mac-förare som tror att Mac aldrig kan få virus...

jag skulle faktiskt vilja höra din åsikt när du har använt dig av OSX och blivit införstådd med hur det jobbar.. som vi alla vet är du en trogen PC-användare och jag tror inte för fem öre att du ens suttit ner med en mac en sekund...

rätta mig gärna om jag har fel.. men jag är faktiskt lite trött på hur du yttrar dig i de trådar som påpekar OSX:s fördelar, eller vad man nu ska säga....

Suttit med Mac har jag gjort - men inte på länge, eftersom jag inte trivdes i Mac-miljön. Vet inte vilka OS det har varit (definitivt inte OSX i alla fall... 😉 ) eftersom det inte har givit mersmak att använda dem när jag har gjort det. Förstå hur OS:et jobbar? Jag är ingen programmerare och kommer därför aldrig att förstå hur något operativ jobbar annat än i väldigt grova drag - varken på PC eller Mac. Det är dessutom helt ointressant så länge datorn kan utföra de uppgifter som jag vill att den ska kunna göra åt mig.

Det förekommer värre och dessutom helt omotiverade kommentarer från Mac-förare i väldigt många trådar som handlar om PC, så jag förstår inte riktigt vad du reagerar så häftigt på... Jag tycker att det är naivt att utgå från att det inte kan komma effektiva virus på Mac bara för att det hittills inte har gjort det, så det är oroande att så många Mac-förare är så inkörda i de tankebanorna. När en plattform växer, så blir den självklart mer och mer intressant som mål för virusmakare, som ser som sin stora uppgift i livet, att sprida skit som gör att de får uppmärksamhet. Jag tycker att det är mer realistiskt att utgå från att det säkert kommer effektiva virus även till Mac efter hand, just för att plattformen växer. Det är knappast en slump att det finns massor av virus till PC, när marknaden består av över 90% Windows-maskiner. Hade det varit tvärtom så att det hade funnits 90% Mac i stället, så hade det inte varit lönt att göra virus till PC, eftersom det hade fått för lite uppmärksamhet. Är det svårare att göra virus till Mac, så är det en större utmaning som kan göra att det blir en rush bland virusmakarna...

Detta med virus handlar ofta om sunt förnuft och allmän försiktighet. Om en användare klickar på något olämpligt och sedan svarar ja på alla frågor för att se vad det är för något kul som ska dyka upp. Risken för sådant är nog lika stor oavsett plattform, eftersom de flesta användare är ganska slarviga med sådant.

Jag har aldrig stängt dörren helt till Mac, utan ser det trots allt som en möjlig tillflyktsort OM det så småningom blir för krångligt att köra musiken på PC för att M$ hittar på för mycket skräp som ställer till problem... Jag gillar inte Mac, men är alltså ändå inte främmande för att byta om det blir nödvändigt, eftersom datorn ju bara är ett verktyg och inte någon helig Graal som ska sättas på piedestal och tillbes. Fungerar inte ett fabrikat av verktyget bra, så byter man till ett annat, helt enkelt. Somliga verkar däremot få något religiöst fanatiskt i blicken när man är kritisk mot "deras" datormärke på minsta lilla sätt... 😠😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
et. Jag tycker att det är mer realistiskt att utgå från att det säkert kommer effektiva virus även till Mac efter hand, just för att plattformen växer.

Jag vet inte riktigt men antar att det är väl så att det fins mer virus till pc av den enkla anledningen att fler "hemmabrukare" kör med just pc.

Du skriver att du inte är någon programmerare, själv har jag pysslat endel med sånt.

Jag trivs bättre med mac för att:

  • Bekvämare
  • Stabilare
  • Lättare att med olika serverspråk (tex php, mysql)
  • Logic
  • Design
     
    Sen om det fins virus eller ej vet jag inte helt, men ännu har datorn inte ballatur helt o hållet som händer titt som tätt på pc.
    Om det nu är en Trojan det handlar om så är det jue helt klart lättare att se/förhindra intrång på en mac än vad det är på en pc, eftersom du/vi har större möjlighet att se/kontrollera i osx.

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör aldrig antivirus, eller mjukvarubrandvägg på någon av mina egna maskiner - oavsett om det är en pc eller mac. Däremot håller jag reda på vad jag installerar, vilka webbsidor jag besöker o.s.v. Misstänker jag fuffens så scannar jag manuellt med gratisprogram / nätbaserade scanners. Resulatet är alltid detsamma, inga virus eller riktiga spyware i burken.

Generellt sett råder det lite hysteri när det gäller pc och virus. De som tillverkar antivirus-program har gått över till att även inkludera ad-/spyware. Plötsligt blir tracking cookies "farliga filer" som datorn aktivt varnar för och program som bundlas med harmlösa reklamprogram blir elaka spyware. Målet är både att skrämma de användare som kör demo-versioner till att tro att de 120 filerna med potentiella säkerhetsrisker faktiskt är virus. Men också att man efter köp av programmet ska känna att "oj, vad bra det är på att rensa bort dåliga filer".

Så för att fortsätta handuppräckningen:

Räck upp vänster fot om ni känner någon med en pc som drabbats av virus!

Räck upp höger fot om ni känner någon som även blivit av med filer!

Jag känner jättemånga som har drabbats / tror sig ha drabbats av virus. Men faktiskt ingen som blivit av med några filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThomasJ: Det absolut enklaste alternativet för att jobba med PHP och MySQL är Xampp - Kolla upp det. Den smidigaste versionen finns enbart för pc men det finns även en lite större version för mac. Den lilla pc-versionen kan man köra direkt från en usb-pinne, helt utan installation. Servern startar på några sekunder och är en fullt fungerande Apache-server. Jag använder det alltid när jag jobbar med webb för att kunna köra sidorna lokalt och slippa ladda upp dem mot en webbserver.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Räck upp vänster fot om ni känner någon med en pc som drabbats av virus!

Räck upp höger fot om ni känner någon som även blivit av med filer!

Jag känner jättemånga som har drabbats / tror sig ha drabbats av virus. Men faktiskt ingen som blivit av med några filer.

När Mackies my.mackie.com var hackad fick jag in en trojan som virusskyddet effektivt tog hand om.

Så jag blev väl inte drabbad... eller?

Jag blev av med en fil, trojanen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner jättemånga som har drabbats / tror sig ha drabbats av virus. Men faktiskt ingen som blivit av med några filer.

Nej, blivitav med filer har jag nog råkautför ett antal gånget tackvare att det blivi tvunget att göra omintsallation av os.

Men detta har dock aldrig hänt sedan jag bytte till mac (ännu).

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här artikeln innehåller en del osanningar om pc/windows. Exempelvis såna påståenden som att säkerhetsuppdateringar sköts via en webb-browser och att de som kör en pirat-version inte får tillgång till säkerhetsuppdateringar. Säkerhetsuppdateringarna körs som default automatiskt via Microsofts egen lilla uppdateringklient som funkar ungefär som den till Mac. Kör man en Windows-version som inte klarat Windows Genuine Advantage så blir man inte utan säkerhetsuppdateringar (det som brukar kallas för critical updates), däremot får man inte nya versioner av medföljande program, exempelvis Internet Explorer och Windows Media Player. Det finns mer att läsa om ämnet här - http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Genuine_Advantage

Jämför man med internetforum och spambots så kan man se ett direkt samband mellan storlek på forum-mjukvara och hur många spambots som attackerar det - oavsett säkerhet. Jag har kört vidöppna forum på nätet som aldrig spammats tack vare att forumet baseras på liten och okänd mjukvara. Samtidigt som jag kört välkända forum med Captcha och email-registrering som spammats sönder inom loppet av några veckor. Det är alltid mer attraktivt att attackera en större plattform.

Personligen tror jag att virus kommer att dyka upp till Mac i takt med (om) plattformen växer. Däremot kommer problemet aldrig att bli lika stort som det varit i Windows. Man får komma ihåg att Windows var den största plattformen under tiden när internet växte sig riktigt stort. Säkerhetsluckor och risker som man inte kunde förutspå då har man kunnat täta och rätta till idag. Windows dras också med problemet att gamla och osäkra plattformar fortfarande används. Tittar man på marknadsandelar så uppskattar man att ungefär en procent av världens nät-anslutna datorer kör Win98/ME än idag. Som jämförelse finns det bara strax över en halv procent linuxanvändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...