Jump to content
Annons

Fungerande PC laptop + ljudkort lösningar?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Det verkar ju i daxläget helt omöjligt att köpa en laptop för musikbruk (efter timmar och åter timmar av surfande på olika musikforum), om man inte kör på de skräddarsydda och dyra lösningarna som ex frost (rackton) står för.

Ska det verkligen behöva vara så svårt att hitta en bärbar pc-dator för runt 10000 kr som har TI firewire chip, då detta verkar vara det enda som funkar bra till extrerna ljudkort. Eller finns möjligheten att köra ett ljudkort med expresscard, ryktas om att echo, kommer med något nytt, men när och OM är oklart.

Vidare... är det ens ett alternativ och köpa en macbook för runt 10000 kr och köra xp på den? (Vill komma åt alla mina vst pluggar, många som inte funkar med mac), använder de TI chipet etc?

Vad finns det för andra altenativ? Vilka lösningar har ni som kör bärbara med firewire? Dator + ljudkort?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Zeptos 6000 serie har texas instruments firewire kretsar, mailade själv och frågade för ett tag sen så gör det själv och kontrollera att de fortfarande har med den kretsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju rimligt. Ska ringa och prata med dem, måste dubbelkolla så deras 6000 serie verkligen har TI chip.

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W

Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, Endast Vista)

4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)

NVIDIA® Geforce 8600M GT

6 Cell batteri

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Inget operativsystem

Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE

Miljöavgift

Internal Bluetooth®

Onlinerabatt 6224 Power

200GB 7200rpm SATA Harddisk

Under 10000 kr, ganska fantastiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju rimligt. Ska ringa och prata med dem, måste dubbelkolla så deras 6000 serie verkligen har TI chip.

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W

Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, Endast Vista)

4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)

NVIDIA® Geforce 8600M GT

6 Cell batteri

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Inget operativsystem

Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE

Miljöavgift

Internal Bluetooth®

Onlinerabatt 6224 Power

200GB 7200rpm SATA Harddisk

Under 10000 kr, ganska fantastiskt

Byt till XP. Ska du ha en extern skärm? Om inte så skulle jag rekommendera att hitta en med 1680x1050 då 1440x900 är ganska trångt vid musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju rimligt. Ska ringa och prata med dem, måste dubbelkolla så deras 6000 serie verkligen har TI chip.

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W

Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300 (2,40 GHz, Endast Vista)

4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)

NVIDIA® Geforce 8600M GT

6 Cell batteri

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare

Inget operativsystem

Tangentbord Znote 6xx4W Svart SE

Miljöavgift

Internal Bluetooth®

Onlinerabatt 6224 Power

200GB 7200rpm SATA Harddisk

Under 10000 kr, ganska fantastiskt

Byt till XP. Ska du ha en extern skärm? Om inte så skulle jag rekommendera att hitta en med 1680x1050 då 1440x900 är ganska trångt vid musikskapande.

Denna dator levereras utan operativsystem, så självklart ska ja köra xp. Extern skärm har jag också.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

För en fem-sex år sedan kontaktade jag Audiomaster, om någon minns dom, om att köpa en av deras musikdatorer laddad med ett RME-kort. Dom rekommenderade mig att istället köpa Echo, av två anledningar: Dels är deras drivrutiner superba, dels är dom snabba på support. Det sistnämnda har jag dock aldrig behövt kontrollera.

Sen dess har jag kört tre olika Echokort, Layla24, Indigo I/O och nu senast Audiofire8, och jag har aldrig haft ett enda problem med dom. Och då kör jag Audiofirekortet dels med min stationära Dell, utan TI-chip, och med min bärbara HP, som så vitt jag vet också saknar TI-chip. Inga problem överhuvudtaget. Jag vågar till och med köra live med HP-lappen och Audiofire.

Nu verkar Echo av någon anledning inte vara så vanligt i Sverige, (MI7 distribuerar och tycker kanske Sverige är småpotatis), så det blir kanske svårt att hitta en hel kör som lovsjunger deras produkter. Men så länge jag inte har femsiffriga belopp som ligger och skaver så jag kan köpa top-of-the-line så kör jag vidare med Echo.

Edit: Jag kanske ska tillägga att HP:n är en Pavillion DV9380ea.

Edit 2: Ska också tillägga att förutom att drivrutinerna är rock solid så är Echo snabba med att stödja nya operativ. (Dom hade tidigt stöd för Vista och 64-bitars OS). Dessutom fortsätter dom utveckla drivrutinerna för produkter som utgått. Det kan man inte säga om många av deras konkurrenter.

Det verkar ju i daxläget helt omöjligt att köpa en laptop för musikbruk (efter timmar och åter timmar av surfande på olika musikforum), om man inte kör på de skräddarsydda och dyra lösningarna som ex frost (rackton) står för.

Ska det verkligen behöva vara så svårt att hitta en bärbar pc-dator för runt 10000 kr som har TI firewire chip, då detta verkar vara det enda som funkar bra till extrerna ljudkort. Eller finns möjligheten att köra ett ljudkort med expresscard, ryktas om att echo, kommer med något nytt, men när och OM är oklart.

Vidare... är det ens ett alternativ och köpa en macbook för runt 10000 kr och köra xp på den? (Vill komma åt alla mina vst pluggar, många som inte funkar med mac), använder de TI chipet etc?

Vad finns det för andra altenativ? Vilka lösningar har ni som kör bärbara med firewire? Dator + ljudkort?

mvh Jon

Redigerat av hackapump
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hejsan!

Jag tänkte tipsa om följande burk med vilken en äkta version av Windows XP följer med (ett måste om man pysslar med musik)

HP Compaq Business Notebook 6710b - Core 2 Duo T8300 2.4 GHz - 15.4" TFT

Jag tryckte i en Gb extra RAM också och har nu 3Gb. När jag köpte den för ca 2-3 månader sedan under en kampanj från misco.se, så fick jag maskinen, en trevlig väska + ett extra batteri (som monteras under själva datorn och därmed ger mig ca 6-7 timmars batteritid) för 9150:-. Ett riktigt kanonpris tycker jag då jag jämför prestanda än idag och ser att liknande maskiner (med enbart Vista) kostar ca 13 000:-! 🙁

Tilläggas skall också att Windows Vista är kasst för bärbart, eftersom det tar såååå mycket kräm och batteriet är kört efter en timme. Min brorsa köpte nyligen en Acer med i princip samma spec som min HP-maskin. Det är en fräsch burk, men med enbart Vista körandes (utan några program eller fönster öppna), så användes 35% av processorns kapacitet. 35% utan att egentligen göra nånting!!! Löjligt! Ska man använda Vista så bör man minst ha en brutal Quad Core-processor med i alla fall 4Gb i RAM och en riktigt snabb hårddisk, vilket knappast är fallet med de laptops som finns tillgängliga idag på marknaden (till ett överkommligt pris vill säga). Vista kan "möjligen" försvaras vid köp av en riktigt kraftig desktop. 🙁

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag tänkte tipsa om följande burk med vilken en äkta version av Windows XP följer med (ett måste om man pysslar med musik)

HP Compaq Business Notebook 6710b - Core 2 Duo T8300 2.4 GHz - 15.4" TFT

Jag tryckte i en Gb extra RAM också och har nu 3Gb. När jag köpte den för ca 2-3 månader sedan under en kampanj från misco.se, så fick jag maskinen, en trevlig väska + ett extra batteri (som monteras under själva datorn och därmed ger mig ca 6-7 timmars batteritid) för 9150:-. Ett riktigt kanonpris tycker jag då jag jämför prestanda än idag och ser att liknande maskiner (med enbart Vista) kostar ca 13 000:-! 😛

Tilläggas skall också att Windows Vista är kasst för bärbart, eftersom det tar såååå mycket kräm och batteriet är kört efter en timme. Min brorsa köpte nyligen en Acer med i princip samma spec som min HP-maskin. Det är en fräsch burk, men med enbart Vista körandes (utan några program eller fönster öppna), så användes 35% av processorns kapacitet. 35% utan att egentligen göra nånting!!! Löjligt! Ska man använda Vista så bör man minst ha en brutal Quad Core-processor med i alla fall 4Gb i RAM och en riktigt snabb hårddisk, vilket knappast är fallet med de laptops som finns tillgängliga idag på marknaden (till ett överkommligt pris vill säga). Vista kan "möjligen" försvaras vid köp av en riktigt kraftig desktop. 😲

/Peter

Låter som en riktigt bra dator, kollade in den. 🙂 Men jag ser ingenting om att Windows XP följer med som operativsystem. För jag är väldigt in på att köpa en Racktone eller en Frost. Tacksam för svar. 😉

Redigerat av Rowyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag tänkte tipsa om följande burk med vilken en äkta version av Windows XP följer med (ett måste om man pysslar med musik)

HP Compaq Business Notebook 6710b - Core 2 Duo T8300 2.4 GHz - 15.4" TFT

Jag tryckte i en Gb extra RAM också och har nu 3Gb. När jag köpte den för ca 2-3 månader sedan under en kampanj från misco.se, så fick jag maskinen, en trevlig väska + ett extra batteri (som monteras under själva datorn och därmed ger mig ca 6-7 timmars batteritid) för 9150:-. Ett riktigt kanonpris tycker jag då jag jämför prestanda än idag och ser att liknande maskiner (med enbart Vista) kostar ca 13 000:-! ☺️

Tilläggas skall också att Windows Vista är kasst för bärbart, eftersom det tar såååå mycket kräm och batteriet är kört efter en timme. Min brorsa köpte nyligen en Acer med i princip samma spec som min HP-maskin. Det är en fräsch burk, men med enbart Vista körandes (utan några program eller fönster öppna), så användes 35% av processorns kapacitet. 35% utan att egentligen göra nånting!!! Löjligt! Ska man använda Vista så bör man minst ha en brutal Quad Core-processor med i alla fall 4Gb i RAM och en riktigt snabb hårddisk, vilket knappast är fallet med de laptops som finns tillgängliga idag på marknaden (till ett överkommligt pris vill säga). Vista kan "möjligen" försvaras vid köp av en riktigt kraftig desktop. 😄

/Peter

Låter som en riktigt bra dator, kollade in den. 🙂 Men jag ser ingenting om att Windows XP följer med som operativsystem. För jag är väldigt in på att köpa en Racktone eller en Frost. Tacksam för svar. 🙂

Ja den fungerar bra för mig måste jag säga. 🙂 Det jag skulle gjort om jag var du och nyfiken, är att jag hade ringt leverantören och frågat. Det kan vara så att man inte vill skylta med att XP följer med, men att det faktiskt gör det. När jag köpte min maskin så stod det med som en extra notering i specen. Racktone eller frost är ju ett bättre alternativ för musik, man slipper pilla så mycket själv kan vara säker på att saker och ting lirar. Det var en prisfråga för mig men hade jag råd så skulle jag ta en renodlad musikmaskin. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag tänkte tipsa om följande burk med vilken en äkta version av Windows XP följer med (ett måste om man pysslar med musik)

HP Compaq Business Notebook 6710b - Core 2 Duo T8300 2.4 GHz - 15.4" TFT

Jag tryckte i en Gb extra RAM också och har nu 3Gb. När jag köpte den för ca 2-3 månader sedan under en kampanj från misco.se, så fick jag maskinen, en trevlig väska + ett extra batteri (som monteras under själva datorn och därmed ger mig ca 6-7 timmars batteritid) för 9150:-. Ett riktigt kanonpris tycker jag då jag jämför prestanda än idag och ser att liknande maskiner (med enbart Vista) kostar ca 13 000:-! ☺️

Tilläggas skall också att Windows Vista är kasst för bärbart, eftersom det tar såååå mycket kräm och batteriet är kört efter en timme. Min brorsa köpte nyligen en Acer med i princip samma spec som min HP-maskin. Det är en fräsch burk, men med enbart Vista körandes (utan några program eller fönster öppna), så användes 35% av processorns kapacitet. 35% utan att egentligen göra nånting!!! Löjligt! Ska man använda Vista så bör man minst ha en brutal Quad Core-processor med i alla fall 4Gb i RAM och en riktigt snabb hårddisk, vilket knappast är fallet med de laptops som finns tillgängliga idag på marknaden (till ett överkommligt pris vill säga). Vista kan "möjligen" försvaras vid köp av en riktigt kraftig desktop. :rolleyes:

/Peter

Låter som en riktigt bra dator, kollade in den. 🙂 Men jag ser ingenting om att Windows XP följer med som operativsystem. För jag är väldigt in på att köpa en Racktone eller en Frost. Tacksam för svar. 🙂

Ja den fungerar bra för mig måste jag säga. 🙂 Det jag skulle gjort om jag var du och nyfiken, är att jag hade ringt leverantören och frågat. Det kan vara så att man inte vill skylta med att XP följer med, men att det faktiskt gör det. När jag köpte min maskin så stod det med som en extra notering i specen. Racktone eller frost är ju ett bättre alternativ för musik, man slipper pilla så mycket själv kan vara säker på att saker och ting lirar. Det var en prisfråga för mig men hade jag råd så skulle jag ta en renodlad musikmaskin. 🙂

Ah sant. Jag är själv väldigt snål med pengarna. Är så mycket man vill ha men man kan liksom inte få allt på en och samma gång så billigt är alltid bra. Men tack för tipset. 🙂 Ska kolla upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...