Jump to content
Annons

Ableton i studion?

Recommended Posts

Circulate (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har haft ögonen öppna för Ableton Live ett bra tag nu. Jag har lÀst pÄ lite olika sajter pÄ nÀtet om det, folk som skrivit om det osv. Men det mesta jag fÄr höra Àr att det Àr rent ut sagt "skit!", att Ableton Live -- fungerar bÀst som ett LIVE program (alltsÄ spela musiken live). StÀmmer verkligen detta?

Det jag skulle behöva nu Àr nÄgon som Àr Erfaren anvÀndare utav Ableton Live, och som kan komma med lite mer information, och inte bra "Nej köp inte det, Àr bara till för att spela musiken live!". SjÀlv tror jag att det bara Àr rent skitsnack, personerna vet helt enkelt inte hur man anvÀnder programet!

Men Äter till frÄgan, hur fungerar Ableton att Producera musik med?

Tack!

Annons
Postat

Nu gör jag inte det som du frÄgar efter men det Àr klart att det funkar. Jag fick en Lightversion med mitt ljudkort o det fanns massor med features som jag gillade. Anledningen att jag inte fortsatte med Live var helt enkelt att jag precis hade spenderat 2 Är med att nÄgotsÄnÀr lÀra mig Cubase... och jag hade inte lust med en ny inlÀrningsfas.

Postat

Har arbetat med Live i runt 3 Är. Det funkar hur bra som helst.

NÀr det gÀller kvalitet Àr det nog ingen större skillnad mot andra program.

NÀr det gÀller anvÀndarvÀnlighet sÄ Àr det som med allt annat. det man Àr van vid tycker man Àr bÀttre en det man inte kan.

Ta och ladda ned demoversion frÄn www.ableton.com och lek, vet ja!

det finns massor med "lektioner" som visar hur du kiommer igÄng.

Circulate (oregistrerad)
Postat
Har arbetat med Live i runt 3 Är. Det funkar hur bra som helst.

NÀr det gÀller kvalitet Àr det nog ingen större skillnad mot andra program.

NÀr det gÀller anvÀndarvÀnlighet sÄ Àr det som med allt annat. det man Àr van vid tycker man Àr bÀttre en det man inte kan.

Ta och ladda ned demoversion frÄn www.ableton.com och lek, vet ja!

det finns massor med "lektioner" som visar hur du kiommer igÄng.

Jag har faktiskt redan demo versionen installerat pĂ„ datorn 😉 Har öppnat och kollat lite, har försökt att fixa sĂ„ jag kan spela in lite med min MIDI klavve men förstĂ„r inte ett smack av det. Kan inte ens fĂ„ ljud ur programet. :S

Circulate (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skulle ni kunna tÀnka er att hjÀlpa mig komma igÄng med detta?

• VĂ€lja rĂ€tt instĂ€llningar för ljudkortet
  • Latency
  • VĂ€lja rĂ€tt instĂ€llningar för MIDI klaviatur (NĂ€r jag t.ex. vill spela in Abynth 4, hur gör jag?)
  • Hur man gör en simpel Loop (med hjĂ€lp av egna samples, i Abletons egna trummaskin)
  • Hur man arbetar i dom olika vyerna (arrangement view & Session view)

Vore skitbra om ni kunde hjÀlpa mig med detta, sÄ jag kan komma igÄng nÄgorlunda och verkligen se om det Àr detta program jag vill arbeta med i framtiden.

mvh, Circulate.

EDIT; Text tillÀgg.

Redigerat av Circulate
Postat

Nu var det ett bra tag sedan jag pilla med Live.

Men skall svara sÄ gott jag kan.

PÄ din första frÄga Àr svaret helt klart.

Det funkar till bÄde studio och live.

* VÀlja rÀtt instÀllningar för ljudkortet - har du asio sÄ kör med det.

* Latency beror pÄ ditt ljudkort

* VÀlja rÀtt instÀllningar för MIDI klaviatur (NÀr jag t.ex. vill spela in Abynth 4, hur gör jag?) MIDI stÀllerdu in under prefernces.

* Hur man gör en simpel Loop (med hjÀlp av egna samples, i Abletons egna trummaskin) Du drar o slÀpper filer i den helt enkelt

* Hur man arbetar i dom olika vyerna (arrangement view & Session view) beroro lite pÄ hur du jobbar.men i arrengement ser du alla dina inspelade spÄr, Àven dÀr du "ritar" automationer.

Ett tipps Àr att lÀsaigenom "lessions" som medföljer.

Circulate (oregistrerad)
Postat

* VÀlja rÀtt instÀllningar för MIDI klaviatur (NÀr jag t.ex. vill spela in Abynth 4, hur gör jag?) MIDI stÀllerdu in under prefernces.

* Hur man gör en simpel Loop (med hjÀlp av egna samples, i Abletons egna trummaskin) Du drar o slÀpper filer i den helt enkelt

* Hur man arbetar i dom olika vyerna (arrangement view & Session view) beroro lite pÄ hur du jobbar.men i arrengement ser du alla dina inspelade spÄr, Àven dÀr du "ritar" automationer.

Just nÀr det gÀller ASIO för ljudkortet, sÄ vetti katten om det funkar. Jag har ett Waveterminal 192L. Tankade ner Asio4All installen, men det kommer inget ljud nÀr jag vÀljer det i t.ex. Ableton?

Postat

Just nÀr det gÀller ASIO för ljudkortet, sÄ vetti katten om det funkar. Jag har ett Waveterminal 192L. Tankade ner Asio4All installen, men det kommer inget ljud nÀr jag vÀljer det i t.ex. Ableton?

Eftersom jag Àr snÀll sÄ gjorde jag lite efterforskning:

Features

* 24-bit 96kHz AD-converter, 100 dB dynamic range

* 24-bit 192kHz DA-converter, 104 dB dynamic range

* 3x stereo +4dBu analog 1/4" (unbalanced)

* 24-bit 96 kHz S/PDIF digital output (optical)

* microphone preamp with +12V phantom power

* 1 headphone amplifier

* supported sample rates: 32, 44.1, 48, 88.2, 176.4, 192kHz

* full duplex simultaneous recording/ playback

* EWDM driver support for Windows 98SE/ME/2000/XP/Vista incl. ASIO 2.0 and GSIF

* DirectWIRE for internal recording

* support for Mac OS X 10.2 and newer

http://www.esi-audio.com/products/wt192l/

Circulate (oregistrerad)
Postat

Features

* 1 headphone amplifier

Det har jag redan lÀst om! :rolleyes: men jag har problem med mina ASIO drivrutiner, dom fungerar inte. Det kommer helt enkelt inget ljud nÀr jag vÀljer dom i musikprogramet.

Postat (redigerat)

Har du andra drivrutiner installerade?

Vilket OS kör du med?

Prov att avinstaller ALLA drivrutiner till koret, rebota och installera dom absolut senaste drivrutiner.

Annars kan du jue testa WDM drivers ossÄ.

Redigerat av ThomasJ
Postat

Features

* 1 headphone amplifier

Det har jag redan lÀst om! :rolleyes: men jag har problem med mina ASIO drivrutiner, dom fungerar inte. Det kommer helt enkelt inget ljud nÀr jag vÀljer dom i musikprogramet.

Hur gjorde du nÀr du testade om det kom ljud?

Postat

Kan ju vara sÄ att du har ljud men inte har konfigurerat in och utgÄngar och har dessa rÀtt kopplade.

Detta stÀller du in under Options-Preferences i Live.

Du fÄr dÄ upp ett fönster dÀr du vÀljer fliken audio hÀr kan du stÀlla in saker som ljuddrivrutiner, latency, samplerate etc. Men ocksÄ input och output dessa mÄste vara instÀlda sÄ att de korresponderar med dom in och utgÄngar du har till ditt ljudkort. För att höra nÄgonting mÄste du Ätminstone ha mono1 & mono2/ stereo instÀllt men ocksÄ dina högtalare eller hörlurar ikopplade i dessa outputs.

Preferences hanterar Àven annat smÄtt och gott som bland annat MIDI instÀllningar som du frÄgade om tidigare.

Om detta var för elementÀrt för dig rekommenderar jag dom inbyggda lektionerna som nÄgra nÀmnt tidigare. Finns under Help och bÀttre hjÀlp finns inte inbyggt i nÄgot program som jag har sett tidigare.

Ge det en channs och jag lovar att du kommer att spara massor med tid. DÄ dessa saker Àr mycket svÄrare att förklara pÄ ett forum av en anvÀndare.

Lycka till med Live som definitivt Àr ett seriöst program att producera musik i.

Circulate (oregistrerad)
Postat

Vilket OS kör du med?

Prov att avinstaller ALLA drivrutiner till koret, rebota och installera dom absolut senaste drivrutiner.

Jag har drivrutinerna som Àr till för kortet (tankade ner dom senaste via deras hemsida). Sen laddade jag ner Asio4All ocksÄ, installerade det, men i drivisarna för kortet följde det med Asio 2.0? rÀcker det?

Jag kör med Windows XP Professional SP2 x32-Bit. Vad Àr "WDM"?

Circulate (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hur gjorde du nÀr du testade om det kom ljud?

Nu fattar jag inte riktigt hur du menar? 😏 Hur jag testade ..?

Om jag tror det Àr det du menar sÄ laddade jag in en musikfil som loopades hela tiden, pÄ sÄ vis slapp jag spela pÄ klaviaturen för att testa.

Ljudet fungerar nu! Men jag vill anvÀnda mig utav ASIO drivisar.

Redigerat av Circulate
Postat

Vilket OS kör du med?

Jag har drivrutinerna som Àr till för kortet (tankade ner dom senaste via deras hemsida). Sen laddade jag ner Asio4All ocksÄ, installerade det, men i drivisarna för kortet följde det med Asio 2.0? rÀcker det?

Om det fins ASIO drivers sÄ skall du defentivt inte andvÀnda ASIO4all, kanske det som strular?!

Avinstallaera alla drivsar till koret, sen kör du in allt igen. Fast denna gÄn med enbart kortets egna ASIO drivisar.

Sedan gÄrduin pÄ instÀllningarna i live och stÀllerin ASIO som drivers.

WDM Àr en drivrutin.

Circulate (oregistrerad)
Postat

Vilket OS kör du med?

Om det fins ASIO drivers sÄ skall du defentivt inte andvÀnda ASIO4all, kanske det som strular?!

Avinstallaera alla drivsar till koret, sen kör du in allt igen. Fast denna gÄn med enbart kortets egna ASIO drivisar.

WDM Àr en drivrutin.

Okej jag ska fixa detta lite senare, Ă„terkommer med hur det gick 😏

Postat

Vilket OS kör du med?

WDM Àr en drivrutin.

Okej jag ska fixa detta lite senare, Ă„terkommer med hur det gick 😏

HĂ€rligt

Snart kan vi preskibera denna trÄd:P

Circulate (oregistrerad)
Postat

Vilket OS kör du med?

WDM Àr en drivrutin.

Okej jag ska fixa detta lite senare, Ă„terkommer med hur det gick 😛

HĂ€rligt

Snart kan vi preskibera denna trÄd:P

Nej denna ska vi nita och sĂ€tta pĂ„ förstasidan med textsize 7! 😆

Circulate (oregistrerad)
Postat

Nu har jag installerat om drivrutinerna, men ASIO fungerar inte Ă€ndĂ„ (och dĂ„ kör jag endast med ASIO som medföljde ljudkortet). Men jag fĂ„r ljudet att fungera med MME/DirectX, spelar det nĂ„gon roll om jag kör med ASIO eller ej? 😆

Postat
Nu har jag installerat om drivrutinerna, men ASIO fungerar inte Ă€ndĂ„ (och dĂ„ kör jag endast med ASIO som medföljde ljudkortet). Men jag fĂ„r ljudet att fungera med MME/DirectX, spelar det nĂ„gon roll om jag kör med ASIO eller ej? 😆

ASIO Àr att föredra för att den ger vÀdigt lÄg latency.

Om kika pÄ hemsidan om det fins nÄgon tidigare eller senare druvrutin.

Men skall du bara spelaupp ljud sÄ duger det.

Latencyn mÀrker du av nÀr du spelarin via en vst eller liknande.

Circulate (oregistrerad)
Postat

ASIO Àr att föredra för att den ger vÀdigt lÄg latency.

Om kika pÄ hemsidan om det fins nÄgon tidigare eller senare druvrutin.

Men skall du bara spelaupp ljud sÄ duger det.

Latencyn mÀrker du av nÀr du spelarin via en vst eller liknande.

Jag har redan den senaste drivrutinen. Men jag tycker att det funkar bra att spela in med klaviaturen ÀndÄ, alltsÄ nÀr vi snackar om Latency.

Allt Ă€r nog fixat nu .. tror jag. Nu ska jag bara lĂ€ra mig programet! just nu kĂ€nns det omöjligt! 😛 Ser liksom, sĂ„ komplicerat ut!

Postat

jag hade samma fel förut och slet mitt hÄr till jag öppnade ljudkortets console och sÄg att dom digitala utgÄngarna va muteade.. hehe. fick Àven ett strul nÀr jag installerade mbox drivrutinerna för att kunna anvÀnda laptopen i skolan, tror det vart nÄn krock sÄ jag stÀngde av dom sen funkade mitt andra ljudkort, kanske kan vara nÄgot att testa?

Circulate (oregistrerad)
Postat

Yeah yeah, fĂ„r se om jag ens orkar fixa ASIO grejorna. FĂ„r be om hjĂ€lp av polare 😄

Tack allihopa för eran hjĂ€lp! Återkommer om det Ă€r mer frĂ„gor ^^

• 2 mĂ„nader senare...
Postat
Hej,

Jag har haft ögonen öppna för Ableton Live ett bra tag nu. Jag har lÀst pÄ lite olika sajter pÄ nÀtet om det, folk som skrivit om det osv. Men det mesta jag fÄr höra Àr att det Àr rent ut sagt "skit!", att Ableton Live -- fungerar bÀst som ett LIVE program (alltsÄ spela musiken live). StÀmmer verkligen detta?

Det jag skulle behöva nu Àr nÄgon som Àr Erfaren anvÀndare utav Ableton Live, och som kan komma med lite mer information, och inte bra "Nej köp inte det, Àr bara till för att spela musiken live!". SjÀlv tror jag att det bara Àr rent skitsnack, personerna vet helt enkelt inte hur man anvÀnder programet!

Men Äter till frÄgan, hur fungerar Ableton att Producera musik med?

Tack!

Jag har bara lovord till Ableton Live. 10 krascher pÄ 2 1/2 Är.. det Àr rocksteady alltsÄ (iaf pÄ mac).

Har kört det sen 2005 och det Àr bra statistik.

• 2 mĂ„nader senare...
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Har mer eller mindre gÄtt över frÄn Cubase 4 till Live. Live Àr sÄ mycket snabbare att skapa musik i, snabbare Ä enklare att spÄna, testa idéer, Ä snabbt fÄ ner grunder Ä sÄ. Dessutom har live, tvÀrtemot vad man kanske tror, betydligt bÀttre och flexiblare routingmöjligheter Àn cubase. Nuförtiden anvÀnder jag enbart cubase till slutmixning (i vissa fall, blir faktiskt oftast live dÀr oxÄ...), sÄngmix+klipp samt i de fall vi spelar in och mixar multikanal (vilket gÄr i live oxÄ, men Àr smidigare i cubase).

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)
Har mer eller mindre gÄtt över frÄn Cubase 4 till Live. Live Àr sÄ mycket snabbare att skapa musik i, snabbare Ä enklare att spÄna, testa idéer, Ä snabbt fÄ ner grunder Ä sÄ. Dessutom har live, tvÀrtemot vad man kanske tror, betydligt bÀttre och flexiblare routingmöjligheter Àn cubase. Nuförtiden anvÀnder jag enbart cubase till slutmixning (i vissa fall, blir faktiskt oftast live dÀr oxÄ...), sÄngmix+klipp samt i de fall vi spelar in och mixar multikanal (vilket gÄr i live oxÄ, men Àr smidigare i cubase).

Min brorsa kör med Ableton alltid - och dÄ har han ÀndÄ Pro Tools till hands (med det krÀver kanske mer resurser?). Nu Àr det sÄ att han har version 7, medan jag har 4:an. Jag frÄgar hur han gör med mastring - vadÄ mastring, undrade han, han för bara över Ableton Live 7 till Audacity och gör wav eller mp3-filer dÀr. Han hÄller inte pÄ med nÄgon kompression eller reverb efterÄt s.a.s., utan tar det direkt vid varje inspelat spÄr. Detta föranleder nÄgra frÄgor:

Kan man föra över Ableton Live 4 eller 7 till Wavelab (Lite) för mastring?

Varför hör man aldrig talas om Ableton 5 och 6?

Om jag har 4:an och han har 7:an, kan vi skicka abletonspÄr till varann - kompatibilitet?

VARFÖR tycker en del att Ableton Ă€r till för liveframtrĂ€danden i första hand?

😛

//:debatt

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.