Jump to content
Annons

Ableton i studion?


Circulate (oregistrerad)

Recommended Posts

Du mixar ned det du har gjort och sparar som en 24-bitars wav fil sen är det bara att mastra på i Wavelab eller annat program.

Vad det gäller kompatibilitet är jag inte säker men det borde fungera över iaf från fyran tilll sjuan. Då det gäller VST och grejjer ser ju inte det likadant ut men det går alltid att rendera ut alla spår som enskilda stammar och ta in i det andra programmet.

Live har ett mycket starkt rykte historiskt sett som Live sequenser men att det inte skulle gå att producera musik med professionell kvalitet i Live idag är bara nys.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min brorsa kör med Ableton alltid - och då har han ändå Pro Tools till hands (med det kräver kanske mer resurser?). Nu är det så att han har version 7, medan jag har 4:an. Jag frågar hur han gör med mastring - vadå mastring, undrade han, han för bara över Ableton Live 7 till Audacity och gör wav eller mp3-filer där. Han håller inte på med någon kompression eller reverb efteråt s.a.s., utan tar det direkt vid varje inspelat spår. Detta föranleder några frågor:

Kan man föra över Ableton Live 4 eller 7 till Wavelab (Lite) för mastring?

Varför hör man aldrig talas om Ableton 5 och 6?

Om jag har 4:an och han har 7:an, kan vi skicka abletonspår till varann - kompatibilitet?

VARFÖR tycker en del att Ableton är till för liveframträdanden i första hand?

😛

//:debatt

Som divineco säger, exportera till wav och mastra den sen i wavelab (t ex). Fast man kan ju lägga mastringseffekterna direkt i ableton också, om man vill.

Man hör talas om ableton 5 och 6, men de allra flesta kör förstås med senaste, dvs 7. 4 har jag inte sett någon använda på evigheter...

Att öppna en fil sparad i 4 i 7 borde funka. Omvänt däremot - inte en chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte hur man kan klaga på Live? Nu har jag använt det i bra många år och aldrig tittat tillbaka på Cubase där jag började. Kan ju inte finnas någon som på allvar menar att det låter annorlunda/sämre än andra program. Dessutom är det väldigt lätt att sätta sig in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
petermidnight (oregistrerad)
Har mer eller mindre gått över från Cubase 4 till Live. Live är så mycket snabbare att skapa musik i, snabbare å enklare att spåna, testa idéer, å snabbt få ner grunder å så. Dessutom har live, tvärtemot vad man kanske tror, betydligt bättre och flexiblare routingmöjligheter än cubase. Nuförtiden använder jag enbart cubase till slutmixning (i vissa fall, blir faktiskt oftast live där oxå...), sångmix+klipp samt i de fall vi spelar in och mixar multikanal (vilket går i live oxå, men är smidigare i cubase).

Min brorsa kör med Ableton alltid - och då har han ändå Pro Tools till hands (med det kräver kanske mer resurser?). Nu är det så att han har version 7, medan jag har 4:an. Jag frågar hur han gör med mastring - vadå mastring, undrade han, han för bara över Ableton Live 7 till Audacity och gör wav eller mp3-filer där. Han håller inte på med någon kompression eller reverb efteråt s.a.s., utan tar det direkt vid varje inspelat spår. Detta föranleder några frågor:

Kan man föra över Ableton Live 4 eller 7 till Wavelab (Lite) för mastring?

Varför hör man aldrig talas om Ableton 5 och 6?

Om jag har 4:an och han har 7:an, kan vi skicka abletonspår till varann - kompatibilitet?

VARFÖR tycker en del att Ableton är till för liveframträdanden i första hand?

😉

//:debatt

jobbar med live varje dag och då i första hand som uppspelning. visst live funkar helt utmärkt för inspelning mixning och en hel del annat i för processen. men som allt annat så är det hur och vad du skall spela in som är det avgörande i programvalet. skall du göra mixar med tempo ändringar och loppar och lägga på sång då är det live du skall ha. skalll du spela in en massa kanaler med instument och sång och redigera i det kanske du skall välja nått annat själ kör jag i qbase samt protools med dom riktigt stora inspelningarna. du kan köra live i dessa program som en plugg om du vill. vill du spela upp eller ha en backtrack så funkar live hur bra som helst. jag har version 6 live och är nöjd med den. mitt råd är att om du inte skall spela in för mycket köp le versionen av live.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...

Det funkar hur bra som helst för mig, enkelt att mappa te min pcr800, och går skit bra att jobba med.

Finns även väldigt många färdiga "mappar".

Jag använder inte så mycket loops utan gör det mesta på egen hand, händer väl någon gång ibland att man slänger in någon loop med lite hh eller en riff.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Tja,ni kanske märkt att jag gjort en del trådar innan i forumet men kan säga att dessa problem är lösta 😄

Nu är det så att jag har gjort en inspelning och vill spara det i tex mp3 format. Hittar det ingenstans i programmet,.Det enda som finns är save live set as...men det finns inga alternativ att väla bland,om ni fattar.

Det kan väl inte bero på att jag har en lightversion av programmet,live lite 6?

Jag vill ha den som en färdig låt,om ni förstår

Redigerat av musikfantast
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Tja.., har kommit en bit på vägen med ableton men fastnade. Skulle vara jättebra om någon kunde förklara vad som menas med dessa stycken i manualen lite kortfattat. Jag vill liksom få ett grepp om hela sammanhanget.

Från Devices&mixer i manualen till ableton version 8

"Consider an audio clip playing in an audio track. The audio signal from the clip reaches

the leftmost device in the chain. This device processes (changes) the signal and feeds the

result into the next device, and so on. In the full version of Live, the number of devices per

track is theoretically unlimited. In practice, the computer’s processor speed does impose a

limit on the number of devices you can use at the same time, a topic that deserves separate

discussion. Note that the signal connections between audio devices are always stereo, but

the software’s inputs and outputs can be congured to be mono in the Audio Preferences."

sen...

"The mixer has controls for volume, pan position and sends, which adjust the contribution

each track makes to the input of any return tracks. Return tracks only host effects, and not

clips. Via their sends, all tracks can feed a part of their signal into a return track and share

its effects.

The mixer also includes a crossfader, which can create smooth transitions between clips

playing on different tracks. Live’s crossfader works like a typical DJ mixer crossfader, except

that it allows crossfading not only two but any number of tracks including the returns"

Hoppas nån kunnig orkar svara

Link to comment
Dela på andra sajter

Första stycket handlar om hur effekter kan läggas efter varandra på et spår och att ljudet passerar vidare från den första till nästa osv. tills allt går ut till master. Antalet effekter är obegränsatt. Ganska basic, däremot kan man göra nästade kedjor av devices. Kallas Rack. Där man i princip kan skapa vad som helst.

Se mer här

Rack

Mer Rack

Andra stycket handlar om returbussar där du också kan lägga effekter i obegränsat antal men inga ljudspår. Iden är att man kan skicka ljud från vilket antal av ljudspår som helst till denna effektbuss. Dvs du kan lägga tex ett Reverb 100% wet på returbussen för att sedan välja att skicka olika mängder av tex. gitarr, trummor, sång etc. till samma reverb. Ljudet sumeras då i returen och skickas sedan vidare till tex. och oftast mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Det måste väl fungera bra att producera musik i eftersom att skrillex och deadmau5 använder det 😄 (tror jag...)

Finns riktigt bra artister/producenter som proddar i Ableton Live, men det är ju allmänt känt att det kanske snarare är en sequencer som är ämnad för EDM än för traditionella inspelningar (även om det funkar jättebra med routingar etc. imo). Lyssna t.ex. på Mat Zo eller hans D&B-alias MRSA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns riktigt bra artister/producenter som proddar i Ableton Live, men det är ju allmänt känt att det kanske snarare är en sequencer som är ämnad för EDM än för traditionella inspelningar (även om det funkar jättebra med routingar etc. imo). Lyssna t.ex. på Mat Zo eller hans D&B-alias MRSA.

Håller med dig delvis men varför skulle inte Live fungera vid traditionella inspelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig delvis men varför skulle inte Live fungera vid traditionella inspelningar?

En del hävdar detta, ingenting jag har någon direkt ståndpunkt i då jag inte sysslar så mycket med det. Tror säkert Live kan passa bra till det också dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

En gammal tråd... men eftersom den är nitad och de flesta svar i tråden är ganska luddiga, no offense, 🙂 så skriver jag några rader.

Ableton Live fungerar alldeles utmärkt att producera musik med även i mer seriösa sammanhang. Den grundläggande ljudmotorn och signalkedjan är i stort sett densamma som i andra, ur vissa aspekter tyngre sequenserprogram, såsom Cubase, Pro Tools och Logic, och principen är densamma för alla. En ljudkälla spelas upp med den kvalitet som den är inspelad med eller inställd på i sequensern. Denna ljudkälla passerar först genom en insert där till exempel en kompressor kan placeras. Därefter passerar den genom en kanalstripp där equalisering och panorering kan ställas in och en eller flera tappningar kan göras till sendeffekter. Därefter summeras ljudkällan med alla de andra ljudkällorna från respektive kanal samt sendeffekterna i en stereobuss. Slutligen läggs de inserteffekter som man har lagt på stereobussen på, och den sammanlagda volymen sätts.

Skillnaden här mellan Ableton Live och de övriga är egentligen bara användargränssnittet för den här signalkedjan. Men för att prata om det måste man nämna att Ableton Live i första hand är tänkt för ickelinjär inspelning. En situation där du spelar upp något och fritt kan kasta om dess sammansättning under tiden du spelar upp, och även spela in något i realtid med musiken som sedan spelas upp utan att behöva stoppa och spola tillbaka först.

Sequensers som Cubase är istället och i huvudsak fokuserade på linjär inspelning. Man spelar in hela låten från början till slut, och/eller lägger till spår efter spår. Den grafiska representationen av det här är en tidslinje, medan det i Ableton Live är en matris där det inspelade kan kastas om hursomhelst och endast spelas och/eller loopas i den individuella längd man angett. Dock så kan man i ett annat fönster av Ableton Live göra en linjär inspelning utifrån samma koncept som andra sequensers.

I en sequenser som Cubase är upplägget väldigt enkelt och rakt på. Man jobbar snabbt och har en bra överblick på vad som händer i en linjär inspelning. I Ableton Live är däremot inte upplägget för den här typen av linjär inspelning varken intuitivt eller lättjobbat. Programmet startar inte ens med ett fönster för linjär inspelning, utan det göms bakom en vid första anblicken kryptiskt mönstrad knapp uppe i högra hörnet. Vidare så har Ableton Live en ganska rudimentär mixer som, trots att den har de flesta av de funktioner som övriga sequensers har, är lite mer grovhuggen att arbeta med.

Tittar man på vad som finns utanför den grundläggande ljudmotorn och signalkedjan, så blir skillnaderna genast större. Ableton Live är inte lika smidigt och kraftfullt att arbeta med automation med vid linjär inspelning och mix. Automation är snudd på ryggraden i traditionell linjär mix. Att enkelt kunna ställa volymåkningar, crossfades och detaljerat kunna redigare vad som händer vid uppspelningen av materialet, ofta ner på väldigt små detaljer. Om du ska spela in ett band med full sättning, körer och stråk, så är ett program som Cubase eller Pro Tools både enklare och mer kraftfullt att jobba med. Man ska dock vara medveten om att samma sak ändå går att göra i Abletone Live och att slutresultatet kommer att låta i stort sett likadant, förutsatt att signalkedjan har lagts upp på samma sätt.

De finns de som hävdar att summeringen av de enskilda spåren låter bättre i vissa sequenserprogram och sämre i andra, men personligen anser jag att dessa människor antingen tror sig ha fladdermusöron, eller faktiskt har det. Jag har det inte. Och tack och lov för det, jag hade sett skitrolig ut.

Ableton Live har i sin tur ett väldigt kraftfull gränssnitt för att arbeta just live och påverka materialet i takt medan det skapas och spelas upp. Det har ett jävligt skönt och beroendeframkallande upplägg som är perfekt att skriva patternbaserad musik med, och även spela in och testa olika arrangemang av av mer linjär karaktär. Cubase har funktioner för liknande saker, men inte lika intuitiva och kraftfulla som i Live.

Jag brukar använda Cubase till projekt där jag spelar in akustisk/elektrisk musik, rena livetagningar till hela låtar. Ableton Live använder jag till projekt av mer elektronisk karaktär, i mitt fall housemusik. Slutmixar gör jag i båda programmen.

Bodhi out 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Ableton i ca 2 år. Nuförtiden blir det mest logic dock. Jag tycker Ableton är ett väldigt bra program även i studion och jag har gjort allt ifrån jazz till dunka dunk.

Det jag gillar med Ableton till skillnad ifrån logic är att det tar väldigt kort tid att komma igång med en idé. Sen är midi editeringen sanslöst bra jämfört med Logic. Men för mixning och mastering väljer jag logic alla dagar i veckan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

En gammal tråd... men eftersom den är nitad och de flesta svar i tråden är ganska luddiga, no offense, 🙂 så skriver jag några rader.

Ableton Live fungerar alldeles utmärkt att producera musik med även i mer seriösa sammanhang. Den grundläggande ljudmotorn och signalkedjan är i stort sett densamma som i andra, ur vissa aspekter tyngre sequenserprogram, såsom Cubase, Pro Tools och Logic, och principen är densamma för alla. En ljudkälla spelas upp med den kvalitet som den är inspelad med eller inställd på i sequensern. Denna ljudkälla passerar först genom en insert där till exempel en kompressor kan placeras. Därefter passerar den genom en kanalstripp där equalisering och panorering kan ställas in och en eller flera tappningar kan göras till sendeffekter. Därefter summeras ljudkällan med alla de andra ljudkällorna från respektive kanal samt sendeffekterna i en stereobuss. Slutligen läggs de inserteffekter som man har lagt på stereobussen på, och den sammanlagda volymen sätts.

Skillnaden här mellan Ableton Live och de övriga är egentligen bara användargränssnittet för den här signalkedjan. Men för att prata om det måste man nämna att Ableton Live i första hand är tänkt för ickelinjär inspelning. En situation där du spelar upp något och fritt kan kasta om dess sammansättning under tiden du spelar upp, och även spela in något i realtid med musiken som sedan spelas upp utan att behöva stoppa och spola tillbaka först.

Sequensers som Cubase är istället och i huvudsak fokuserade på linjär inspelning. Man spelar in hela låten från början till slut, och/eller lägger till spår efter spår. Den grafiska representationen av det här är en tidslinje, medan det i Ableton Live är en matris där det inspelade kan kastas om hursomhelst och endast spelas och/eller loopas i den individuella längd man angett. Dock så kan man i ett annat fönster av Ableton Live göra en linjär inspelning utifrån samma koncept som andra sequensers.

I en sequenser som Cubase är upplägget väldigt enkelt och rakt på. Man jobbar snabbt och har en bra överblick på vad som händer i en linjär inspelning. I Ableton Live är däremot inte upplägget för den här typen av linjär inspelning varken intuitivt eller lättjobbat. Programmet startar inte ens med ett fönster för linjär inspelning, utan det göms bakom en vid första anblicken kryptiskt mönstrad knapp uppe i högra hörnet. Vidare så har Ableton Live en ganska rudimentär mixer som, trots att den har de flesta av de funktioner som övriga sequensers har, är lite mer grovhuggen att arbeta med.

Tittar man på vad som finns utanför den grundläggande ljudmotorn och signalkedjan, så blir skillnaderna genast större. Ableton Live är inte lika smidigt och kraftfullt att arbeta med automation med vid linjär inspelning och mix. Automation är snudd på ryggraden i traditionell linjär mix. Att enkelt kunna ställa volymåkningar, crossfades och detaljerat kunna redigare vad som händer vid uppspelningen av materialet, ofta ner på väldigt små detaljer. Om du ska spela in ett band med full sättning, körer och stråk, så är ett program som Cubase eller Pro Tools både enklare och mer kraftfullt att jobba med. Man ska dock vara medveten om att samma sak ändå går att göra i Abletone Live och att slutresultatet kommer att låta i stort sett likadant, förutsatt att signalkedjan har lagts upp på samma sätt.

De finns de som hävdar att summeringen av de enskilda spåren låter bättre i vissa sequenserprogram och sämre i andra, men personligen anser jag att dessa människor antingen tror sig ha fladdermusöron, eller faktiskt har det. Jag har det inte. Och tack och lov för det, jag hade sett skitrolig ut.

Ableton Live har i sin tur ett väldigt kraftfull gränssnitt för att arbeta just live och påverka materialet i takt medan det skapas och spelas upp. Det har ett jävligt skönt och beroendeframkallande upplägg som är perfekt att skriva patternbaserad musik med, och även spela in och testa olika arrangemang av av mer linjär karaktär. Cubase har funktioner för liknande saker, men inte lika intuitiva och kraftfulla som i Live.

Jag brukar använda Cubase till projekt där jag spelar in akustisk/elektrisk musik, rena livetagningar till hela låtar. Ableton Live använder jag till projekt av mer elektronisk karaktär, i mitt fall housemusik. Slutmixar gör jag i båda programmen.

Bodhi out 🙂

Hur menar du att automationen inte är lika kraftfull som andra DAWs? tycker inte att det är någon skillnad förutom att man bara kan dra raka streck.

Och angående session view och arrangement view, jag använder session view och lägger upp clips och grejer tills jag känner att jag har allt jag behöver för att börja arrangera, sen byter jag till arrangement view och då är det likadant som t.ex. Logic. Att arrangera hela låten i session view känns krångligt och jag tror inte många jobbar så.

Och att mixern är grovhuggen? Man kan dra upp den (ta tag i linjen ovanför send/returnknobsen) så blir den mer komplett med nivåerna och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...