Jump to content
Annons

Allmäna regler/tips för vart man ska placera ljuden


MicMP

Recommended Posts

Hejsan, jag är ny på det här med musikproduktion. Kör Reason rewirat med Cubase och producerar House/Electro och Trance.

Tänkte fråga om det finns några allmäna regler eller tips för vart (i ljudrummet, höger-väster / brett-tight) man ska placera sina olika ljud.

T.ex. vart bör jag lägga mina högfrekventa hi-hats och vart bör jag lägga min kick samt bas?

Jag har fått för mig att man bör lägga låga frekvenser tight och höga frekvenser lite bredare... stämmer detta?

Har även uppnått bättre resultat om jag placerat olika kanaler och instrument svagt till vänster, respektive höger... finns det något mer man bör känna till?

Tacksam för alla tips 🙂

Redigerat av MicMP
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är kanske skadad av att ha både spelat och mixat live, men jag tycker att man ska panorera ungefär på det sätt som man ser ett band som står på scen - med vissa modifieringar, beroende på hur många olika instrument som finns med...

Bas, baskagge och virvelkagge bör hållas i mitten, medan hi-haten gärna kan vara försiktigt panorerad på ena hållet. Cymbaler och pukar också lite utpanorerade - men var försiktig, eftersom det låter helknäppt om man panorerar för mycket. Det är ju ett trumset som står på ett ställe och är totalt typ 2 meter brett - och då blir det konstigt om det plötsligt blir motsvarande 20 meter mellan högsta och lägsta pukan på grund av överdriven panorering... 🙂

Har du två kompinstrument som spelar ackord, kan de gärna panoreras ut lite kraftigare, så att de kan svara varandra med dragning åt varsitt håll. Speciella effektlud kan med fördel panoreras ut ganska hårt, eftersom det får dem att märkas mer, än om de ligger i den allmänna smeten i mitten. Solon lägger man nog helst mer in mot mitten, men inte precis mitt i, eftersom det lätt blir för mycket som hamnar där i slutänden... Mixa inte med lurar, eftersom man brukar bli onödigt försiktig med panoreringar då.

Om man ska vara riktigt ärlig, så är den enda riktiga regeln som gäller, att det inte finns några regler. Du ska göra som du tycker låter bra. Finns det speciella oskrivna regler i den genre du gör musik i, så upptäcker du nog det ganska snabbt när du lyssnar på andras produktioner. Det kan vara nyttigt att planka ett par låtar i rätt genre, eftersom det kan bli lättare att förstå uppbyggnaden och sedan göra rätt (eller bryta mot reglerna om man vill) i sina egna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

inga regler...!! ibland låter det jättebra med en sak, men heeeeelt fel en annan gång....

en vanligt förekommande sak är dock att man låter basrika ljud, såsom kick/bas, ligga i mitten, som sagt.

jag gillar BRED stereobild, så jag mixar trummor nästan som om man satt mitt i trumsetet....vill vara helt omgiven av ljud när jag lyssnar.....men som sagt, no rules.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla. Tänk inte sådär. Gör det som du tycker låter bra helt enkelt, var kreativ. Förmodligen kommer du upptäcka att det mesta av det du tycker låter bra också är det som andra gör, men om du får upptäcka det själv är det mycket mer givande än att bli matad med information om "vad som är rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är lätt att man fegar lite i början för att man tycker det låter skumt när man bara lyssnar på den där hihaten man just panorerade ut. Annars håller jag till viss del med ovanstående. Ska man tala om generella riktlinjer ökar som du säger utpanoreringen ofta med frekvensen. En idé kan vara att försöka balansera detta så att du inte råkar lägga alla högfrekventa ljud i samma högtalare. Men som andra redan påpekat: Testa och gör på det sättet som du själv tycker låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att man bör lägga låga frekvenser tight och höga frekvenser lite bredare... stämmer detta?

på ett ungefär

idag är friheten större speciellt om du sysslar med elektronisk musik där du kan göra lite som du vill

risken finns visserligen att en del kommer uppleva det som konstigt att man avviker från normen hur det brukar va

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att man bör lägga låga frekvenser tight och höga frekvenser lite bredare... stämmer detta?

på ett ungefär

idag är friheten större speciellt om du sysslar med elektronisk musik där du kan göra lite som du vill

risken finns annars att en del kommer uppleva det som konstigt att man avviker från normen hur det brukar va

Men det är ju dötrist om alla bara följer samma norm hela tiden! När slutade musik handla om att vara kreativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kanonsvar 😎

Självklart ska man aldrig sluta vara kreativ eller sluta med att experimentera med olika inställningar, det är det jag lägger absolut mest tid på just nu. Tror att learn-by-doing är det bästa sättet att lära sig vad som låter bra och hur saker och ting funkar i mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att man bör lägga låga frekvenser tight och höga frekvenser lite bredare... stämmer detta?

på ett ungefär

idag är friheten större speciellt om du sysslar med elektronisk musik där du kan göra lite som du vill

risken finns annars att en del kommer uppleva det som konstigt att man avviker från normen hur det brukar va

Men det är ju dötrist om alla bara följer samma norm hela tiden! När slutade musik handla om att vara kreativ?

jag förstår att du missuppfattat sista meningen - dumt att skriva "annars" när ingen kan höra hur jag betonar det jag skriver

borde kanske hellre skrivit "risken finns iofs att en del kommer uppleva det som konstigt att man avviker från normen hur det brukar va"

men jag skriver också "du kan göra lite som du vill" idag

så ja, jag håller helt med dig att om alla följer en norm blir det trist

det är iofs inte samma sak som att en del beprövade ideer oftast funkar "bäst" - men det brukar man efter ett tag själv komma på efter att ha testat runt lite

vild kreativitet blir inte alltid bra, men det blir sällan trist iaf 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...