Jump to content
Annons

Kompressor vid mastering


Jossan

Recommended Posts

Annons
När ni mastrar ett "album", lägger ni enskilda kompressorer på varje spår plus en eller flera på masterbussen eller bara på masterbussen?

Hej Jossan!

När man mixar använder man kompressorer på dom enskilda spåren.

För mig så är det nästan standard att köra:

1: Kompressor (kompressorn bör ligga först i kedjan, men det är inte ett måste)

2: Eq

När man masterar så är det nog olika hur teknikerna lägger upp det, men när jag "fusk masterar" (amatör master, då jag inte är masteringstekniker) brukar jag lägga effekterna i denna ordning:

1: Kompressor (Låter kompressorn ta max 3dB och ha en ratio på 2:1. Not: Lägger endast kompressor här om jag inte haft den på masterbussen när jag mixat.

2: Multibandskompressor

3: Limiter

Mvh

Fredrik Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod det som att du menade att alla spår (där spår innebär de olika låtarna till skivan) har egna kompressorer, men när de renderas går de också genom en kompressor på masterbussen (som då har samma inställning oavsett låt). Har jag förstått dig rätt?

Om man skulle göra detta skulle det nog isåfall vara en limiter på masterbussen med väldigt snälla inställningar, tänker jag. Sen om man gör på det här viset i mastringsstudios vet jag inte, men jag föreslår att du provar och litar på dina öron. Tycker du att du kan hitta en inställning som funkar för alla låtar och som ger en bättre helhet så kör på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod det som att du menade att alla spår (där spår innebär de olika låtarna till skivan) har egna kompressorer, men när de renderas går de också genom en kompressor på masterbussen (som då har samma inställning oavsett låt). Har jag förstått dig rätt?

Om man skulle göra detta skulle det nog isåfall vara en limiter på masterbussen med väldigt snälla inställningar, tänker jag. Sen om man gör på det här viset i mastringsstudios vet jag inte, men jag föreslår att du provar och litar på dina öron. Tycker du att du kan hitta en inställning som funkar för alla låtar och som ger en bättre helhet så kör på! 😆

Jepp, precis så menade jag! Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...