Jump to content
Annons

Får in knaster när jag recordar


Froma

Recommended Posts

Hellu! D:

Nu kommer någon säga att en sån här topic redan finns, jag e så lat för att kolla, sen har jag kollat runt lite ändå ingen har samma problem som jag så måste bara ha hjälp!

Okey, jag har ESI juli@ ljudkort, och Studio Project B1 som mick, och till mixerbord så har jag ett soundcraft compact 4, låg budget saker.

Problemet har funnits sen några månader tillbaka, det bara kom upp en dag, sen dess har det alltid varit med

Det är små knaster, tjut ljud man hör ju mer man höjer å donar, så blir det så klart mycket mer, men om man har lågt på micken så man inte hör så mycket av mig så här man det där mysko ljudet ändå, ganska högt också. Det går att eq'a bort det, men då låter inspelningen skit istället, grymt irriterande. Jag undrar kan det vara något med min mick eller ljudkort som är fel? Isf kan någon ge mig ett tips på hyfsat billiga saker (runt 1000-3000kr) skulle uppskattas

Om någon behöver höra ljuden så kan jag fixa det, säg bara till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tack för svar!

Men har dock testat allt sånt, i stort sätt. Ingen ide på vad man kan göra heller, helt slut, har testat fixa datorn, stänga av massa program när jag ska spela in, fixa en extern hårddisk till bara musiken jag gör, men forftarande så får jag de där ljuden.

Inte kul att ha med sånt :rolleyes:

Juste, sen kommer det bara ibland också, det är till och från. helt sjukt :/

Redigerat av Froma
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aaah grymt schyst! 🙂

Får testa runt lite, hoppas det försvinner, hatar att ha med knaster i låtarna låter piss 🙁

Thanks all (:

Ba säga om ni vet nå mer förslag feel free to write! 😄

Redigerat av Froma
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tjutljud, då är det någon form av rundgång. Lyssnar du på högtalarna när du spelar in micken?

Masterbussen distar kanske?

Några pluggar som distar?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej nej, inget sånt. Det är nog något fel med nånting

Alltså det är typ ljut hack, störningar man får med, kan skicka med en ljudfil snart. Måste bara fråga om hjälp på ableton först 😆

Här är då ljudfelet, vet inte om ni kommer höra det så bra isf så höj bara volymen.

Har inte ändrat något med inspelningen, bara spelat in. Märkte dock även fast jag höjde gainen så ökade inte de där mongo ljudet, så det har ingenting att göra med det, tror jag 😛

Upptäckte att den blev i 1411 i bithastighet, haha! Ingen aning om hur man ändrar det heller (nu iaf)

Ljudfels testet

Redigerat av Froma
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

OK, så då spelar du inte in med mick samtidigt som du lyssnar på musiken i högtalare.

Och du har inga pluggar som distar vare sig på någon kanal eller masterbussen.

Och masterbussen distar inte heller? För hög utnivå till ljudkortet kan orsaka dist.

Hur lågt ställd är latencyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låter som en störning från något, skulle kunna vara:

En CRT skärm

Lysrör

På min gamla Mac störde hårddiskarna ibland på liknande sätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alltså nej, jag spelar in med micken, och har musiken i lurarna. Där kommer det inte några störningar

Men det andra, masterbusen och det, är inte så bra på allt sånt där än, heh. Har precist inköpt ableton. men kan kolla vad latencyn är på 😎

Ohh, jag har pc. Men det är nästan samma sak, men du prata om CRT skärm, jag är ju som sagt inte så bra på sånt här, men menar du då skärmen, alltså typ dataskärmen eller så. För nu när jag lutar mig fram och lyssnar på min skärm hör jag ett tjut ljud, som de som spelas in, det verkar komma då och då, hörde det nyss men så försvann det, dock hade jag på en kanal medans, men tror du det kan vara en del av störningarna?

Latencyn är, skriver som det står:P Har juli@ ljudkort om jag inte sagt det

Driver type: ASIO

Audio Device: ASIO 2.0 - ESI Juli@

Buffer size: 256 samples

Input latency: 5.80ms

Output -==-: 5.80ms

Driver error compensation 300.0ms

Overall latency 312 ms

Eller så kan jag ha

Driver type: MME/DirectX

Audio input Device: Juli@ Ch12 DX

Audio output device: Juli@ Ch12 DX

Input buffersize: 11152 samples

-==- Latency: 253 ms

Output buffersize: 9184

-==- Latency 208 ms

Overall latency: 552 ms

Sample rate på allt är det vanliga 44100

HOppas det va till någon hjälp 😊

Redigerat av Froma
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbel post, i know..

Men har gjort ett test nu, har spelat in utan att micken är igång, dvs. Gain och allt är nerdraget till 0, men får ändå in exakt samma störningar. Så nu vet jag att det inte är micken, eller mixerbordet eller så

Kan vara kablar osv.. Ska kolla upp det, men sen programvara sa min bror kunde vara med fel. Alltså att ett ljudkort inte passar med t ex. grafikkortet så blir det vad ska man säga, störningar mellan dem som man får in. Ska försöka lösa detta se om det fungerar om det gör det kommer jag skriva igen. Så utifall någon annan skulle få liknande problem ska kunna lösa det hyfsat lätt 😲

Inte för att era råd har varit dåliga, det är tack vare er jag kommit på detta.

Hoppas allt kommer fungera när jag har kollat allt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde också det var kablarna, men visar sig inte vara det. Har dragit ur de mesta kablar, de till tv'n(dataskärmen) har dragit ur från datorn och från tv'n sen har jag dragit ur internet kablen från väggen och även antenn sladden, men får fortfarande in störningar då jag inte ens har micken i kopplad så det måste vara internt, sen har de där knaster ljuden börja låta annorlunda :/

Har ingen aning om vad det kan vara heller, kan skicka ljudfil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...