Jump to content
Annons

En ny låt


Andrew (oregistrerad)

Rockar?  

11 röster

  1. 1. Rockar?

    • 5 Kanoners
      0
    • 4 Yeah!
      3
    • 3 Helt ok men saknar något...
      4
    • 2 Nja tillbaka till mixningen.
      2
    • 1 Det var den sämsta mix jag hört!!!!!
      0


Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)

LÅTNAMN: Revolution(by riots)

ARTIST/GRUPP: Ampgeezer

GENRE: Nånstans mellan stoner och metal kanske?

LÅTLÄNGD: 3.37

KOMPOSITÖR: Ampgeezer

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Hela bandet

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,4 mb

STATUS: Så gott som färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.ampgeezer.com/music/revmix.mp3

Utrustning: Gibsongitarrer, Tsl 100 toppar, jam bastopp, pearltrummor, sm 58... etc

Mixat i Cubase Sx och typ mastrat i Ozone. Inspelat på en Zoom Mrs 1266 i repan.

Tja detta en nyinspelning utav en låt jag postat tidigare(har jag för mig). Fast då lirades allt in live vilket vi inte gjort nu.(Själv är jag skyldig till en gitarren och diverse körer)

Har pulat med den här till förbannelse...

Resten utav bandet tycker den låter bra så det vore ju lite intressant att höra era åsikter.

Redigerat av Andrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ahh... Den här satt som en fläskläpp. Jag är svag för sån här grottrock så det är tänkbart att jag låter brister passera...

Nä, men seriöst. En mycket bra produktion tycker jag. Ska jag hitta något att anmärka på är det sången som inte riktigt känns som en helgjuten del låten. 1) Jag tycker mig ana att den hamnar ur takt här och var. Någon annan som märker det? 2) Instrumenten har en skön rumsklang som saknas på sången.

Kanske ett lättare reverb och lite justering (om nu otakten inte bara är en frukt av min inbillning) av sångspåret skulle få hela paketet att kännas mera sammansvetsat och tajt.

Virveltrumman känns något för stark och har ett lätt burkigt ljud.

...men allt detta är smådetaljer. Revolution(by riots)..? Har det något med bandet Revolution Riot att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Tack tack, vilka värmande ord, Bonzo...!

Nja näe... Vi har inget med Revolution Riot att göra...

Hm, angående reverben på sången så finns det lite lite... Fast kanske för lite... asg

Inte lätt det där... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra. Mycket bra spelat thigt och bra genomfört. Får lite soundgardenvibbar sådär.

Trummorna passar inte riktigt ihop med gitarrerna. Det är så olika ljud. Där gitarrerna låter väldigt studio och trummorna låter väldigt live. Jag skulle jobba mer med eq på trummorna och få dem att låta lite fetare och kanske slänga på lite kompressor eller magneto t e x?

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)
Bra. Mycket bra spelat thigt och bra genomfört. Får lite soundgardenvibbar sådär.

Trummorna passar inte riktigt ihop med gitarrerna. Det är så olika ljud. Där gitarrerna låter väldigt studio och trummorna låter väldigt live. Jag skulle jobba mer med eq på trummorna och få dem att låta lite fetare och kanske slänga på lite kompressor eller magneto t e x?

Ah, intressant. Tja man får väl prova lite då... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, detta gillade jag! ..Måste leta upp mina Fu Manchu-plattor.

Tungt å bra. Jag tycker det är bättre att lämna sången lite för torr än att blötlägga den för mycket. Det är ju stoner för i h-e!

Däremot tycker jag att du kan ta i ännu mer från fötterna när du vrålar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fet bra nerv i låten.. fick en liten dave Grohl-vibb här

Men jag tycker mixen skevar lite...

Trummorna långt bak - ganska "små"

Gitarrer i mitten - breda och feta - bra torrhet och bra chugg

Basen - lite stor - ( låter som den är störst i mixen ) grumlar för sången

Sången - hade legat skitbra i mixen om basen minskades något

Det hade varit trevligt ( Obs, min smak nu..) om trummorna fick lite större plats i mixen och flyttades fram och att basen dämpades en aning runt 3- 400hz för att smälta ihop med gitarrerna och sången bättre.

Har ni kapat botten på gitarrerna med EQ något?

Det är så lite som behövs för att höja mixen ytterligare i lyssningsvärde...

..tycker jag och mina teknikskadade öron 😆

men som sagt..jag gillar nerven i låten och uttrycket..resten är ju bara en fråga om kosmetik

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)
Fet bra nerv i låten.. fick en liten dave Grohl-vibb här

Men jag tycker mixen skevar lite...

Trummorna långt bak - ganska "små"

Gitarrer i mitten - breda och feta - bra torrhet och bra chugg

Basen - lite stor - ( låter som den är störst i mixen ) grumlar för sången

Sången - hade legat skitbra i mixen om basen minskades något

Det hade varit trevligt ( Obs, min smak nu..) om trummorna fick lite större plats i mixen och flyttades fram och att basen dämpades en aning runt 3- 400hz för att smälta ihop med gitarrerna och sången bättre.

Har ni kapat botten på gitarrerna med EQ något?

Det är så lite som behövs för att höja mixen ytterligare i lyssningsvärde...

..tycker jag och mina teknikskadade öron ☺️

men som sagt..jag gillar nerven i låten och uttrycket..resten är ju bara en fråga om kosmetik

Hm, nja jag har inte kapat så mycket med eq. Mest under 30 hz. Rätt mycket lågbas alltså.

Ska prova att skära lite kring 3-400 på basen så får vi se vad som händer.

Hur gör man trummorna större?

Har iförsig panorerat ut overheadmickarna max...

Är lite nybörjare på det här... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna större? Att tipsa om att åka till en byggvaruhandel o köpa virke förstår jag går bort ur en teknisk synvinkel... 😕 '

Jag menar att du ökar utvolymen på dom så dom kommer längre fram i mixen.. iofs måste du då kompensera med dom andra instrumenten och kanske använda mer EQ, kompressor, panorera mer... men om du har mixen i färdig form är det ju bara att börja experimentera.

Ett litet tips jag kan ge om du nu börjar ratta:

Trummor, gitarrer och bas ( delvis även sång ) delar många fundamentala frekvenser som till slut gör att mixen kantrar.

Låt säga, i frekvenserna mellan 20 -> 250hz finns alla dessa instrument representerade.. börjar det gå upp ett ljus? har du då 2 gitarrer blir deras frekvens dubblerad + trummor + bas + botten på sången.

Nu är det här bara delvis sant, för när du använder en mikrofon kan du kompensera bort bas redan vid inspelningstillfället och chansen att lyckas med mixen blir oändligt mycket större.

Nu ska jag inte proklamera att du/ni börjar analysera varje tagning, men testa att kolla ljudet i en frekvensanalysator vilken kommer avslöja exakt hur ljudet ser ut och efter det avgöra vilka frekvenser ni kan bearbeta..antingen genom att ändra mikrofonplacering...eller använda EQ för att ändra soundet..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker först och främst låten ska upp ett par bpm. Allt känns lite segt nu, och dessutom finns det en tendens till att alla sackar hela tiden. Detta är ju hård och aggressiv musik, och då ska man nästan hellre ligga före i tajmingen än efter..

Annars är det ju inte så pjåkigt. Mixen kan man nog diskutera länge, men som en demo för att ragga spelningar så duger det ju gott.

edit: För mycket dist på gitarrerna. Blir ju nästan mindre tryck när man distar för mycket tycker jag.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: För mycket dist på gitarrerna. Blir ju nästan mindre tryck när man distar för mycket tycker jag.

Ja, det mostvarar väl för mycket kompression när kontrasterna i dynamiken slätas ut..

.. Förresten..det missade jag helt o hållet... 😕

kanske är för man har vant sig vid den typen av sound?

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: För mycket dist på gitarrerna. Blir ju nästan mindre tryck när man distar för mycket tycker jag.

Ja, det mostvarar väl för mycket kompression när kontrasterna i dynamiken slätas ut..

.. Förresten..det missade jag helt o hållet... 😄

kanske är för man har vant sig vid den typen av sound?

Jo dels det, men dels försvinner ju det arga.. Distar man för mycket så tycker jag det börjar låta för snällt på nåt vis rent ljudmässigt. Råheten som finns i det halvdistade försvinner helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)
Trummorna större? Att tipsa om att åka till en byggvaruhandel o köpa virke förstår jag går bort ur en teknisk synvinkel... 😕 '

Jag menar att du ökar utvolymen på dom så dom kommer längre fram i mixen.. iofs måste du då kompensera med dom andra instrumenten och kanske använda mer EQ, kompressor, panorera mer... men om du har mixen i färdig form är det ju bara att börja experimentera.

Ett litet tips jag kan ge om du nu börjar ratta:

Trummor, gitarrer och bas ( delvis även sång ) delar många fundamentala frekvenser som till slut gör att mixen kantrar.

Låt säga, i frekvenserna mellan 20 -> 250hz finns alla dessa instrument representerade.. börjar det gå upp ett ljus? har du då 2 gitarrer blir deras frekvens dubblerad + trummor + bas + botten på sången.

Nu är det här bara delvis sant, för när du använder en mikrofon kan du kompensera bort bas redan vid inspelningstillfället och chansen att lyckas med mixen blir oändligt mycket större.

Nu ska jag inte proklamera att du/ni börjar analysera varje tagning, men testa att kolla ljudet i en frekvensanalysator vilken kommer avslöja exakt hur ljudet ser ut och efter det avgöra vilka frekvenser ni kan bearbeta..antingen genom att ändra mikrofonplacering...eller använda EQ för att ändra soundet..

Demoniqus: Asg... Ok då förstår jag vad du menar med trummorna... Trodde du hade nåt magiskt recept eller nåt. 😄

Asså jo jag fattar ungefär vad du menar med att instrumenten delar frekvenser och att man borde in och gräva där. Det är väl mer tidsaspekten som hägrar. Men till nästa demo har jag nog lärt mig mer om hur jag ska gå tillväga... Och slipper göra om samma misstag som man gjorde denna gång... 😛

Själv är jag grymt nöjd med det här resultatet när man jämför med demon från i våras... Trodde nog inte att jag kunde få det att låta så här bra... 😕 Men bättre kan det ju bli...

Vaccum... Jo den går faktiskt lite för långsamt. Vi märkte det när vi la sången... Blir liksom lite segt om man jämför med den gamla livetagningen... Jo det är rätt tokdistat faktiskt. Det var ju inte för inte man slängde ut en tråd om timestretching... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

..Magiska recept ja... 😆 det är ju det man vill att det ska finnas ibland..

Synd att jag inte hört första låten.. men det spelar mindre roll egentligen.. är du nöjd själv kan det ju bara bli bättre..

Ska bli intressant att höra fortsättningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...