Jump to content
Annons

Ångest över dina verk? Svårt att gå vidare.


illerrre

Recommended Posts

Har ni någon gång i er "karriär" haft ångest över era verk?

Jag har rappat i endast 2 månader, men skrivit texter i ungefär 14 månader. Jag älskar verkligen detta och när jag skrivit klart en text så känns det verkligen som jag har lyckats med någonting. När jag reccat klart en låt får jag samma känsla, men sedan lägger jag upp den och får kritik och självklart är inte allt perfekt. Delivery och "switch up your style" är väl det jag brukar få höra och då främst "switch up your style". Visst, härligt att få konstruktiv kritik.

Här borde jag egentligen gå vidare och skriva en ny låt där jag jobbar på det jag fått kritik på, men istället försöker jag förgäves förbättra det jag redan har gjort för att jag vill att varje låt jag gör ska vara perfekt. Varför? Vet inte. Kanske tycker jag det känns lönlöst att ha fått den känslan av success då jag skrivit klart en låt när jag sedan ändå ska kasta bort den för att den hade bristningar. Och saken är den att det gå bara att förbättra till en viss del eftersom mycket ligger ju i hur man har skrivit texten till beatet. Så ska jag få det perfekt måste jag egentligen skriva om hela skiten och det har jag ju ingen lust att göra.

Vet inte om jag har någon frågeställning här ens, ville bara skriva av mig lite. Får sån jävla ångest och har svårt att gå vidare och glömma det gamla jag har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har också påträffat det problemet. Det har nog alla. Det är bara att förtsätta, så blir man bättre och bättre. Men det är klart, man kanske tyckte sin förra låt var jättebra (något som andra inte tyckte). Då är det ju inte så lätt. Man vill ju att alla ska gilla låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag att det är mycket bättre att gå vidare och utvecklas med nytt material, för att sedan gå tillbaka till dom gamla låtarna och förbättra, eller producera om dom, när man har kunskapen att göra dom bättre.

Så mitt råd är: Gå vidare och titta inte bakåt mer än du måste...

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är viktigt att få kritik/feedback från flera olika håll innan jag tar till mig. Får man spontant samma/likvärdig respons av flera oberoende källor, så kanske det ligger något i det.

Tycker även att det är viktigt att DU själv ska hålla med om den kritik du får INNAN du börjar försöka åtgärda. Det är jävligt svårt att förbättra något man själv tycker är Topp.

Sonefors tips är super, lägg låten åt sidan en tid, när du sedan återkommer med färska öron och kanske nya erfarenheter/referenser/influenser, så kanske det klickar direkt.

Jag kan komma på grejjer jag skulle vilja göra om, i tre år gamla låtar....så ibland är distans till materialet man jobbar med ganska nödvändigt.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
DieHard (oregistrerad)
Har ni någon gång i er "karriär" haft ångest över era verk?

Jag har rappat i endast 2 månader, men skrivit texter i ungefär 14 månader. Jag älskar verkligen detta och när jag skrivit klart en text så känns det verkligen som jag har lyckats med någonting. När jag reccat klart en låt får jag samma känsla, men sedan lägger jag upp den och får kritik och självklart är inte allt perfekt. Delivery och "switch up your style" är väl det jag brukar få höra och då främst "switch up your style". Visst, härligt att få konstruktiv kritik.

Här borde jag egentligen gå vidare och skriva en ny låt där jag jobbar på det jag fått kritik på, men istället försöker jag förgäves förbättra det jag redan har gjort för att jag vill att varje låt jag gör ska vara perfekt. Varför? Vet inte. Kanske tycker jag det känns lönlöst att ha fått den känslan av success då jag skrivit klart en låt när jag sedan ändå ska kasta bort den för att den hade bristningar. Och saken är den att det gå bara att förbättra till en viss del eftersom mycket ligger ju i hur man har skrivit texten till beatet. Så ska jag få det perfekt måste jag egentligen skriva om hela skiten och det har jag ju ingen lust att göra.

Vet inte om jag har någon frågeställning här ens, ville bara skriva av mig lite. Får sån jävla ångest och har svårt att gå vidare och glömma det gamla jag har gjort.

Visst vill alla(????) att en låt ska vara så perfekt som man bara kan få den. Men man ska inte känna någon ångest över ens verk och få värk 😛 Det är ju så att det tar sin tid att bli bra. Visst har väl vi alla gjort låtar i början som vi tyckt var skitbra men när man nu lyssnar på de så rodnar man t o m för sig själv för att de suger 🙂😆 men saken är att man gjorde så gott man kunde just då och det är ju ett tecken på att man har utvecklats. Men visst kan det finnas vissa delar i en gammal låt som inte var så dålig helt igenom och som man senare kan göra om och bli riktigt bra. Instämmer att titta inte bakåt (just nu) utan fortsätt framåt. Så småningom kan du titta tillbaka och se vad du har åstadkommit, hur du har utvecklats. Jag lovar du kommer bli överraskad och se hur mycket du har utvecklats fast du kanske inte trodde att du hade utvecklats så mycket. Det kan vara svårt få perspektiv över sig själv i nuet och då hjälper det bra att se bakåt vad man har åstadkommit till nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är få som är nöjda med den förstas inspelningen de göra av en låt.

alla gånger man var i studio i yngre dagar och spelade in och mixade på en dag. redan efter några veckor kom man ju på hur man skulle gjort istället och när man sedan släppte skivan så var man ganska missnöjd med låtarna.

Så spela först in en demo av låten och lyssna själv ordentligt och ta råd av andra hur du ska arra, mixa osv. så ska du se att slutresultatet blir en bättre låt när du gör en ny slutgiltig version.

istället för att se den första versionen som en slutgiltig perfekt låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne detta.

Det kluriga med låtskriveri, tycker jag, är alla psykiska spärrar man sätter upp för sig själv. Det gäller ju allting i livet men jag tycker särskilt med all form av kreativt arbete eftersom skapande i sig kan vara en otäck process - man ger sig ut i det okända med självkänslan på spel och det är i princip bara att hålla tummarna att det går vägen 😉. Jag är en duktig "semi-professionell" låtskrivare och har fått all bekräftelse jag kan få på att jag är skapt för att hålla på med detta men ändå mår jag så fruktansvärt dåligt när jag tillexempel kör fast i en text och inte kommer vidare, då rasar allt... Desto bättre mår man då det väl lossnar dock, eller kommer något helt annat användbart istället, som trådskaparen nämner, det känns som man har lyckats med någonting man tycker är viktigt (i mitt fall, det viktigaste jag har) och då mår man ju oerhört bra 😉.

Jag tycker man ska lyssna på och ta till sig kritik men aldrig låta den vara avgörande, och ännu viktigare är att välja vem man ska lyssna på - någon på ett internetforum man inte känner tycker inte jag är någon vidare referens eftersom (enligt egen uppfattning och erfarenhet) människan är skapt till att vara skeptisk till alla låtar man inte hört förut, och kan man inte locka in lyssnaren med någon smarrig hook rätt tidigt i låten är det helt kört.

Sen tycker jag inte heller att man ska enbart lyssna på andra musiker / låtskrivares åsikter, tvärtom, bekanta med (i min uppfattning) bra smak brukar oftast komma med den mest intressanta kritiken eftersom dom hör låten på ett sätt som vanliga människor hör musik, och dom flesta är ju vanliga människor (dvs inte musiker/låtskrivare i det här fallet) och man vill ju att så många som möjligt ska kunna ta till sig ens låtar.

Sen måste man lära sig att ibland inte lyssna på perfektionisten i en. Alla dina låtar kan omöjligt vara helt suveräna, men skriver du 50 låtar blir garanterat ett par stycken riktigt, riktigt bra. Skriver du 50 till har du ytterligare ett par riktiga rackare. I DAW'ens tidsålder är det ju dessutom lätt att gå tillbaka och hämta delar man kanske tyckte om men som inte funkade i just den låten. Det viktiga är att skriva mycket och ofta för det är överlägset bästa sättet att utvecklas.

I perioder då jag känner att jag inte "kan" skriva brukar jag fokusera på att läsa och lära mig mer om musikteori. Det i sig kan trigga en hel del inspiration, samt att man får massa nya verktyg att ta till då man kör fast. Ett bra tips 🙂

Nä ska inte tråka ut er mer.... Men det här kan jag "prata" om hur mycket som helst.

mvh peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...