Jump to content
Annons

Priser/gränser för bokförsäljning


v0peer

Recommended Posts

Hejsan!

Satt och funderade lite på en sak här om dagen. När en skiva har sålt bra och man hör att den sålt guld eller platina så vet man ju ungefär hur många exemplar det handlar om (nu vet jag inte exakt vad det är men det är väl 20 000 - 50 000 någonting). När man däremot pratar om att en bok sålt bra så har jag ingen aning om hur stort antal det rör sig om. En vanlig bok som går rätt bra, hur många ex. brukar den sälja? Finns det några priser som motsvarar guld och platina fast för böcker?

Vore roligt om någon hade svar på den frågan. Tack på förhand!

/Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

God fråga.. Jag "har haft" siffror på det där, men kommer knappt ihåg. Bokförsäljningen är (har åtminstone varit) ganska rejält lägre än skivor, och det är väl oxå mycket färre titlar som finns i handeln.

Om man släpper en diktsamling så är man rejält lyckligt lottad om den säljer ett par hundra ex i sverige, vill jag påminna mig. Prosa säljer bättre. Och det är MÅNGA titlar som inte säljer något alls; då blir det ett ex till biblioteken och resten hamnar på bokrean.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

God fråga.. Jag "har haft" siffror på det där, men kommer knappt ihåg. Bokförsäljningen är (har åtminstone varit) ganska rejält lägre än skivor, och det är väl oxå mycket färre titlar som finns i handeln.

Om man släpper en diktsamling så är man rejält lyckligt lottad om den säljer ett par hundra ex i sverige, vill jag påminna mig. Prosa säljer bättre. Och det är MÅNGA titlar som inte säljer något alls; då blir det ett ex till biblioteken och resten hamnar på bokrean.

tjing

Bengan

Tack för svaret! Ja, då var det ungefär som jag trodde då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...