herrmask Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Har precis spelat in ett gäng vokalspår till mitt projektarbete, som kommer att bli en 4-spårs CD-R med politisk hiphop. Problemet är att jag inte hade tillgång till puffskydd till micken då inspelningen skedde. Hur kan jag i efterhand minimera puffeffekterna som uppkommit vid många P- och B-ljud? Tacksam för hjälp... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 En av de trådar som handlar om samma sak: https://www.studio.se/index.php?showtopic=40190 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Jag skulle nog säga att det är riktit svårt. Du får testa dig fram. Testa automatisera volymen, ganska pilligt men det kanske blir bra. Annars kompressor och EQ kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Ta om rapandet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Har precis spelat in ett gäng vokalspår till mitt projektarbete, som kommer att bli en 4-spårs CD-R med politisk hiphop. Problemet är att jag inte hade tillgång till puffskydd till micken då inspelningen skedde. Hur kan jag i efterhand minimera puffeffekterna som uppkommit vid många P- och B-ljud? Tacksam för hjälp... Skär med mycket brant högpass runt 70-80 hz, kan ligga lägre eller högre också, bara pröva sig fram. Det kommer ju fortfarande låta lite mysko, men bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Att använda vanlig (enkelbands-)kompressor trycker bara bort rösten när puffarna kommer och kan dessutom mosa sönder starka transienter trots att det inte puffar. Om du inte kan ta om tagningen skulle jag först ta ett högpassfilter och skära bort så mycket låga frekvenser som går. Se upp så du inte går för högt och rösten förtunnas. Ta en skarp EQ med många band och dippa hårt/smalt på de frekvenser där puffarna är som störst. Sedan plockar jag fram multibandskompressor, ett band för 0-100Hz och ett band för 100Hz och uppåt. Det är bara det första bandet jag komprimerar i multibandskompressorn, det andra lämnar jag orört. Lyssna på en bra fras utan puff-ljud och sätt threshold precis ovanför (så att spåret lämnas orört när du inte puffar). Sedan sätter du snabbaste möjliga attack och en stenhård ratio så pressas hela basregistret ihop när det kommer en stark puff. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herrmask Postat 16 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 16 mars 2008 Stort tack för hjälpen till alla:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Filmtoken Postat 13 april 2008 Dela Postat 13 april 2008 Om man är superlat som jag kan man klippa över allt sånt på ett separat spår och sätta ett högpasseqfilter på det spåret (A) förvånansvärt effektivt; no muss no fuss och så slipper man leta exakta inställningar eftersom bara de "otrevliga" ljudklippen påverkas 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lithium Postat 13 april 2008 Dela Postat 13 april 2008 Reampa med puff-skydd 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TwistMe Postat 13 april 2008 Dela Postat 13 april 2008 Reampa med puff-skydd 🙂 Lulz! Nej men om ni inte kan spela om så testa köra en multibandskompressor på de lägre registret. Bättre än att skära bort helt och hållet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.