Jump to content
Annons

Mikrofoner för konsthuvudinspelning


curium

Recommended Posts

Annons

jag skulle nog använda en mick (två självklart) med så ren/rak frekvensåtergivning som möjligt..

typ line audio CM3, eller shure KM44 (?! - kommer inte ihåg vad den heter just nu..) eller behringers ECM8000, som är en mätmikrofon..

Link to comment
Dela på andra sajter

..frågan är lite ofullständig! Tänker du bygga ett konsthuvud själv eller tänker du köpa ett "färdigt"??

För det sistnämda så brukar mickar ingå, nästan alltid är det rundtagande småmembranskapslar, Neumann, Schoeps och THE Audio har färdiga modeller, ganska dyra dock..

Bygger man själv så bör man nog välja mikrofoner av så bra kvalitet som möjligt!

Om man söker på wikipedia finns det en del info att börja nysta i..

Binaural Recording

Dummy Head Recording

Binaural.com är oxå en bra resurs..

Några länkar..

Bygga själv (och använda den egna skallen som "dummy"..

Bygga själv; Superhuvet "Yorik"

..det finns säker mer att hitta... 🥰

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

..frågan är lite ofullständig! Tänker du bygga ett konsthuvud själv eller tänker du köpa ett "färdigt"??

För det sistnämda så brukar mickar ingå, nästan alltid är det rundtagande småmembranskapslar, Neumann, Schoeps och THE Audio har färdiga modeller, ganska dyra dock..

Bygger man själv så bör man nog välja mikrofoner av så bra kvalitet som möjligt!

Om man söker på wikipedia finns det en del info att börja nysta i..

Binaural Recording

Dummy Head Recording

Binaural.com är oxå en bra resurs..

Några länkar..

Bygga själv (och använda den egna skallen som "dummy"..

Bygga själv; Superhuvet "Yorik"

..det finns säker mer att hitta... 🥰

/ptr

Det framgick inte kanske. Jag funderar på att försöka bygga en egen budgetvariant genom att köpa ett huvud och sedan köpa mickar för sig. Tänker inte "montera in dem" i hörselgången på huvudet eftersom att jag vill ha bäst ljud med vanliga hörlurar.

Men då vet jag på ett ungefär vad för mickar jag ska leta efter. Har du några tips på några billigare sådana mickar? Min budget är väldigt begränsad så det behöver inte vara några hifi-grejer precis. Bara det blir en bit på vägen är jag nöjd, är det skoj och jag vill fortsätta med det kan jag ju köpa bättre saker då istället :rolleyes:

Tack för länkarna, ska kolla in dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga själv; Superhuvet "Yorik"

Kolla på denna länken först då..

Det framgick inte kanske. Jag funderar på att försöka bygga en egen budgetvariant genom att köpa ett huvud och sedan köpa mickar för sig. Tänker inte "montera in dem" i hörselgången på huvudet eftersom att jag vill ha bäst ljud med vanliga hörlurar.

Men då vet jag på ett ungefär vad för mickar jag ska leta efter. Har du några tips på några billigare sådana mickar? Min budget är väldigt begränsad så det behöver inte vara några hifi-grejer precis. Bara det blir en bit på vägen är jag nöjd, är det skoj och jag vill fortsätta med det kan jag ju köpa bättre saker då istället 😏

För budgetexperiment hittar du en bra kapsel här (Svalander) .. men då måste du bygga förstärkare själv... I princip kan du använda vilken budget-rundtagande mick som helst (Behringers ECM8000 är säkert användbar)...

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga själv; Superhuvet "Yorik"

Kolla på denna länken först då..

Det framgick inte kanske. Jag funderar på att försöka bygga en egen budgetvariant genom att köpa ett huvud och sedan köpa mickar för sig. Tänker inte "montera in dem" i hörselgången på huvudet eftersom att jag vill ha bäst ljud med vanliga hörlurar.

Men då vet jag på ett ungefär vad för mickar jag ska leta efter. Har du några tips på några billigare sådana mickar? Min budget är väldigt begränsad så det behöver inte vara några hifi-grejer precis. Bara det blir en bit på vägen är jag nöjd, är det skoj och jag vill fortsätta med det kan jag ju köpa bättre saker då istället 😳

För budgetexperiment hittar du en bra kapsel här (Svalander) .. men då måste du bygga förstärkare själv... I princip kan du använda vilken budget-rundtagande mick som helst (Behringers ECM8000 är säkert användbar)...

/ptr

Tusen tack för dina tips! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...