Jump to content
Annons

Förvaring av trummor


neriks

Recommended Posts

Hej,

Jag är tvungen att ställa undan mina (akustiska) trummor under en längre tid p.g.a av ombyggnation i studion. Hur förvarar jag dem bäst? Ska jag låta skinnen sitta på eller är det bättre att montera bort skinnen från stommarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. ta av skinnen på trummorna..

2. ta gamla lakanoch vira in trummorna i.

3. ta skruvarna och lägg i plastpåsar eller lådor.

4. stacka trummorna i varandra och lägg i en skrubb av ngt slag. gärna där det är jämn temperatur.

fan va schysst med step-by-step beskrivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du behöver inte alls ta bort skinnen, men det är ingen nackdel om du stämmer ner dem lite även om du egentligen inte behöver det heller. Men det skadar ju inte att göra det för säkerhets skull. Är trummorna av dålig kvalitet så kan du göra detta annars så är det bara att göra som du vill med den saken.

Vad som är mycket viktigare är att trummorna får stå i en hyfsat torr miljö. Allför stor luftfuktighet och för stor variation på luftfuktigheten är inte alls bra för något instrument av trä. Är luftfuktigheten bara något sånär likt en vanlig bostadsmiljö så är det inget problem alls. Den normala skiftningen är helt okay. Samma sak när det gäller temperaturen: En väldigt kall eller väldigt varm lokal är helt okay. Det som inte är bra är om temperaturen skiftar kraftigt. I princip kan du alltså ha trummorna i minusgrader i flera månader så länge temperaturen bara är jämn.

Detta är alltså själva principen.

Ett annat tips är hur du ska placera trummorna. Antingen låter det stå uppställt i spelbart skick med pukorna på sina pukhållare osv. eller så ställer du de plant på golvet vilandes på sina sargar. Det sistnämnda är att föredra eftersom risken för att stommarna blir skeva minskas avsevärt då. Du kan även stapla trummorna ovanpåvarandra om du inte har alldeles för många trummor på varandra. Att ställa t.ex. 3 hängpukor ovanför en golvpuka är inget problem. Täck gärna över trummorna om det kommer att damma mycket, men täck då inte helt supertätt utan se till att trummorna får andas. I annat fall kapslar du in fukt och det är inte bra. Trä måste alltid få andas och ha en viss luftcirkulation kring sig. Samma princip som i ett hus alltså.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetack för era svar. Jag är amatör när det gäller trummor så era svar uppskattas verkligen 🙂

Trummorna kommer med största sannolikhet att förvaras i ett angränsande rum till min lilla studio. Rummet håller normal inomhustemperatur och utsätts varesig för direkt sol eller någon skiftade luftfuktighet. Jag har inte plats att ha trummorna uppställda i spelbart skick under tiden jag bygger om så jag antar att jag i så fall ställer dem på golvet (vilandes på sina sargar) och sedan staplar dem på varanda precis som Ludgo-Pelle rekommenderar. Det verkar smidigast! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...