Jump to content
Annons

Fråga om linearray och mixerbord


Anders F

Recommended Posts

Ang brus i digitalmixar så är det mina egna erfarenheter plus råd och tips från live tekniker eliten i sverige.

Bose monitorn sätter man vart man vill. de gig jag gjort med dem så har vi satt dem precis bakom pa:t så de sprider över hela scenen och då inte så mycke ut i publiken, men eftersom det igentligen är ett pa så låter de bra och inte lika tråkigt som monitorer gör när de läcker ut. Och man har inga sensorer på sig. Högtalarna är uppbyggda utav massa små element (tänk såna små ipob spelare) och då blir de ju så att ju länge bort du kommer destå fler av dessa små element spelar på dig och ju närmare så spelar färre (som träffar dig) där av blir det "svagare" ju närmare du kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ang brus i digitalmixar så är det mina egna erfarenheter plus råd och tips från live tekniker eliten i sverige.

Det är möjligt att alla digitala mixerbord på marknaden använder preamps som brusar mer än motsvarande analoga bord (även om siffror i andra inlägg i tråden motsäger), men jag vill bara poängtera att det inte brusar mer bara för att det är digitalt. Det är omöjligt att säga vilken analog preampteknik som används bara för att resten av mixern är digital.

ju länge bort du kommer destå fler av dessa små element spelar på dig och ju närmare så spelar färre (som träffar dig) där av blir det "svagare" ju närmare du kommer.

Det gör ju att nivån blir jämnare över scenen totalt. Dock är det som Humor sagt att eftersom de är så korta kommer deras fresnel-region (där de fungerar som en linjekälla) att vara kort. Vet inte med vilket avstånd elementen sitter, men det avgör ju hur högt i frekvens de kan koppla.

De försöker emulera en bandhögtalares linjekälle-egenskaper, där man exponeras för mindre del av bandet på nära håll vilket gör att den upplevda ljudnivån sjunker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang brus i digitalmixar så är det mina egna erfarenheter plus råd och tips från live tekniker eliten i sverige.

Det är möjligt att alla digitala mixerbord på marknaden använder preamps som brusar mer än motsvarande analoga bord (även om siffror i andra inlägg i tråden motsäger), men jag vill bara poängtera att det inte brusar mer bara för att det är digitalt. Det är omöjligt att säga vilken analog preampteknik som används bara för att resten av mixern är digital.

ju länge bort du kommer destå fler av dessa små element spelar på dig och ju närmare så spelar färre (som träffar dig) där av blir det "svagare" ju närmare du kommer.

Det gör ju att nivån blir jämnare över scenen totalt. Dock är det som Humor sagt att eftersom de är så korta kommer deras fresnel-region (där de fungerar som en linjekälla) att vara kort. Vet inte med vilket avstånd elementen sitter, men det avgör ju hur högt i frekvens de kan koppla.

De försöker emulera en bandhögtalares linjekälle-egenskaper, där man exponeras för mindre del av bandet på nära håll vilket gör att den upplevda ljudnivån sjunker.

Jomenvisst. Jag tvivlar inte för fem öre att boselådorna inte skulle låta bra. Det jag ifragasätter är om de är den mest optimala lösningen för en skolaula där det brukar vara alla möjliga sorters arrangemang i. Då tror jag inte på att ha Sådana Boselådor i scengolvet då det blir väldigt inflexibelt. Samt om man skulle ha dem som Sidefills... Är det verkligen det första en skola borde investera i? Känns mer angeläget om att hatillräckligt med monitorer som man placera ut beroende på tillställning.

Gällande att monitorer ska låta bra tycker jag är självklart. En bra monitorlåda ska man kunna ha som FOH-låda på mindre ställen utan att det ska låta sämra bara för att det är en monitorlåda. Sen är det enligt mig viktigt att en dedikerad monitorlåda inte behöver låta helt perfekt. Den ska kunna spela starkt och slå igenom övriga gitarrstärkare och andra monitorer så att musikern som står vid sin monitor hör det mesta ljudet som han vill ha från just sin monitor.

Sen vill jag poängtera att Line Array är en väldigt het modefluga just nu (tänker på PA:t). Inte så att det är dåligt på något sätt men Point Sourcelådor med delayhögtalare kan vara ett mycket hett alternativ. Tänk på att man måste ha många lådor som hänger i rad för att det ska bli en linjekälla värd att prata om. Och många lådor= väldigt dyrt.

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Flikar bara in och säger tack till alla som skriver, det är kul att ni håller tråden igång och det blir nyttig läsning för mig. Fortsätt gärna i samma stil, ju mer kött man har på benen till nästa möte, desto mer kommer man få ut av det 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till.

Tycker ni verkligenska försöka dämpa scenljudet som kommer ut i lokalen. Kan vara en fördel ibland om man har extremt dåligt med tid att ha lite mer direktljud för att kunna skymma sin halvdana mix lite grann. Men att ha lite scenljud hjälper oftast tycker jag.

Du som är studiomänniska; Vilken mix skulle bli bäst, den där du hela tiden hör slask från alla andra instrument i ett instruments mikrofon eller en mix där allt var cleant och städat...Lite luddigt men du fattar nog:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till.

Tycker ni verkligenska försöka dämpa scenljudet som kommer ut i lokalen. Kan vara en fördel ibland om man har extremt dåligt med tid att ha lite mer direktljud för att kunna skymma sin halvdana mix lite grann. Men att ha lite scenljud hjälper oftast tycker jag.

Du som är studiomänniska; Vilken mix skulle bli bäst, den där du hela tiden hör slask från alla andra instrument i ett instruments mikrofon eller en mix där allt var cleant och städat...Lite luddigt men du fattar nog:)

Det är ju det som frågan med scenen. Anledningen till att den skulle vara dämpad är nog mest för oss som är på scenen mer än för publiken, då som det är nu blir väldigt grötigt scenljud då ljudet hoppar och studsar lite överallt. Det är viktigt att även scenen skall kännas bra för musikerna att spela på, men en flexibel lösning kanske skulle vara att ha ihopfällbara absotbenter som man kan ta ut så passs mycket man vill vid behov?

I studion vill jag självklart inte ha slask mellan instrumenten och har helst en så clean ljudbild som möjligt som grund. I vissa fall vill man däremot ha mycket rum på ett instrument, men det är en annan femma 😲

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomenvisst. Men en dämpad scen för att det ska vara bekvämt för musikerna tt spela på är enligt mig (såvida man inte har någon form av akustisk förstärkare/reflektionsplatta) = mindre ljud från scen ut i publik.

Men ta för guds skull kontakt med en akustiker som är van vid att designa lokaler för icke klassisk musik. SOm sagt reverb går att lägga till men inte få bort.

Och som sades av simonlundqvist; satsa på ett bra PA. Det är som i studion, med bra lyssning underlättas allt.

Ett bra PA kan maskera att bordet man har inte håller samma klass men tvärtom funkar sällan.

Och kolla om sagt vad någon PA-firma ni litar på har för utrustning och köp samma. Såvida de inte har skitgrejer, då får ni titta på en annan firma. Allt för flexibiliteten.

Om du vet mer specifikt hur lokalen ser ut skulle man lättare kunna komma med tips samt vilken budget ni har. Men skolor är ju inte kända för att vara snabba med att sätta en budget å andra sidan:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jomenvisst. Men en dämpad scen för att det ska vara bekvämt för musikerna tt spela på är enligt mig (såvida man inte har någon form av akustisk förstärkare/reflektionsplatta) = mindre ljud från scen ut i publik.

Men ta för guds skull kontakt med en akustiker som är van vid att designa lokaler för icke klassisk musik. SOm sagt reverb går att lägga till men inte få bort.

Och som sades av simonlundqvist; satsa på ett bra PA. Det är som i studion, med bra lyssning underlättas allt.

Ett bra PA kan maskera att bordet man har inte håller samma klass men tvärtom funkar sällan.

Och kolla om sagt vad någon PA-firma ni litar på har för utrustning och köp samma. Såvida de inte har skitgrejer, då får ni titta på en annan firma. Allt för flexibiliteten.

Om du vet mer specifikt hur lokalen ser ut skulle man lättare kunna komma med tips samt vilken budget ni har. Men skolor är ju inte kända för att vara snabba med att sätta en budget å andra sidan:)

hehe...budgeten får vi inte veta förrän vi lämnat vårt förslag 😲 En akustiker är redan inblandad och har designat hela lokalen egentligen, det var just scenen som det blev mest prat om och placeringen av PA:t då vi pratade med en livetekniker. PA har vi tankar kring märket TAO (tror det hette så), är det bra grejor?

MVH

Anders

EDIT: TOA hette det nog när jag googlade på märken 😆

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jomenvisst. Men en dämpad scen för att det ska vara bekvämt för musikerna tt spela på är enligt mig (såvida man inte har någon form av akustisk förstärkare/reflektionsplatta) = mindre ljud från scen ut i publik.

Men ta för guds skull kontakt med en akustiker som är van vid att designa lokaler för icke klassisk musik. SOm sagt reverb går att lägga till men inte få bort.

Och som sades av simonlundqvist; satsa på ett bra PA. Det är som i studion, med bra lyssning underlättas allt.

Ett bra PA kan maskera att bordet man har inte håller samma klass men tvärtom funkar sällan.

Och kolla om sagt vad någon PA-firma ni litar på har för utrustning och köp samma. Såvida de inte har skitgrejer, då får ni titta på en annan firma. Allt för flexibiliteten.

Om du vet mer specifikt hur lokalen ser ut skulle man lättare kunna komma med tips samt vilken budget ni har. Men skolor är ju inte kända för att vara snabba med att sätta en budget å andra sidan:)

hehe...budgeten får vi inte veta förrän vi lämnat vårt förslag 😲 En akustiker är redan inblandad och har designat hela lokalen egentligen, det var just scenen som det blev mest prat om och placeringen av PA:t då vi pratade med en livetekniker. PA har vi tankar kring märket TAO (tror det hette så), är det bra grejor?

MVH

Anders

EDIT: TOA hette det nog när jag googlade på märken 😆

Du kan ju kolla den här tråden.

Överväg att köpa ett system av ett känt och etablerat märke dels för supporten samt att det är beprövat att det låter bra. Exempel på märken är JBL, Nexo, L'Acoustics, Meyer, D&B (inte dB tech...), EAW mfl.

Nu kan jag bara säga hur jag hade gjort det; men hällre ett PA man vet låter bra och köra på Point Source med delaytorn än att köpa ett Line Array av "okänt" märke och ha råd att köpa många lådor.

Men har man råd så är ju Line Array trevligt men gärna från et tkänt märke. Dels på grund av ovannämnda anledning samt om ni tar dit ngn annan artist så är det lättare att ett PA som blir godkänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang utljud:

Ett mono line-array känns lite overkill för en så "liten" lokal som det ändå handlar om där det fortfarande finns lite att vinna på svag panorering, givetvis beroende på hur man prioriterar. Ska man ha L/R lådor ska de ju också vara mycket välplacerade för att låta bra så får ni till en sån lösning är det ju najs. Jag skulle nog ha kört på L/R ev med kompletterande högtalare. Har ni råd med L/R line-array skulle ju det vara ännu ett plus 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...