Jump to content
Annons

Hämnas personer som utsätts för fysiskt och/eller psykiskt våld?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har många gånger förundrats över de mobbningshistorier jag läst om eller hört om på tv. Någon har utsatts för mobbning och ofta då fysiskt våld under flera år i vissa fall. Det kan vara under skoltiden (inte helt ovanligt) eller i andra sammanhang, t.o.m. på arbetsplatsen.

Jag undrar seriöst om dessa mobbningshistorier är bluff eller åtminstone tillspetsade. Kan det vara så? Bara för att sälja lösnummer av kvällstidningar t.ex.

Personligen begriper jag inte hur den mobbade kan låta förövaren gå "fri". Det finns liksom inte på världskartan, så...

Vad tror ni själva? Hämnas de i tysthet??

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!

Jag har många gånger förundrats över de mobbningshistorier jag läst om eller hört om på tv. Någon har utsatts för mobbning och ofta då fysiskt våld under flera år i vissa fall. Det kan vara under skoltiden (inte helt ovanligt) eller i andra sammanhang, t.o.m. på arbetsplatsen.

Jag undrar seriöst om dessa mobbningshistorier är bluff eller åtminstone tillspetsade. Kan det vara så? Bara för att sälja lösnummer av kvällstidningar t.ex.

Personligen begriper jag inte hur den mobbade kan låta förövaren gå "fri". Det finns liksom inte på världskartan, så...

Vad tror ni själva?

😛

:musik

Jag lovar dej att mobbing e ett helvete både för den som blir mobbad och föräldrarna..

Både min grabb och dotter vart utsatta och fick till slut flytta dottern till släktingar i annan stad där hon går ut gymnasiet i lugn å ro..

En viktig fråga, men kanske fel forum i att diskutera mobbingen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Att du ens startar en sån här tråd visar inte bara klart och tydligt att du är lyckligt ovetande om hur det är att vara mobbad, utan även en häpnadsväckande brist på respekt för dom som har utsatts för det.

Väl talat.

Kanske, om det hade varit sant.

På fråga A svarar jag Fel och på fråga B svarar jag Fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag lovar dej att mobbing e ett helvete både för den som blir mobbad och föräldrarna..

Både min grabb och dotter vart utsatta och fick till slut flytta dottern till släktingar i annan stad där hon går ut gymnasiet i lugn å ro..

En viktig fråga, men kanske fel forum i att diskutera mobbingen 😛

Jag beklagar det inträffade. Och ibland kan det vara bäst att fly än att illa fäkta, som ordspråket säger. Jag hoppas ändå att ni på något sätt retroaktivt sett till att mobbaren/mobbarna aldrig mer ska kunna/vill mobba igen.

Jag tycker att man ska diskutera vadsomhelst i Off Topic-avdelningen.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Nån som sett Beck-filmen med kvinnan som våldtas på en fest/klassträff?

Då förstår ni vad jag menar.

:rolleyes:

hip hip hora?

Nej nej. Men det kan ha varit en annan deckare än Beck också. Hon hämnas dem i tur och ordning i alla fall, sådär 40 år senare.

Det sägs att det är gudomligt att förlåta, men...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Som svar på frågan så svarar jag NEJ. Det finns förmodligen också ett ofantligt stort mörkertal av drabbade som inte ens mäktar med att minnas. Får du syn på en mobbare hjälp mänskligheten, jag lovar dig våld i det läget är helt ok. Det är min personliga ståndpunkt i den här frågan. Mångfald är bättre, ju fler kockar ju bättre soppa. Mobbing gör mig helt enkelt vansinnig, det finns ingen ursäkt överhuvud taget. Jag har inte blivit drabbad på riktigt bara ett litet blöjaktigt försök på mitt gamla jobb men dom fick fucka på sig idiotjävlarna.

A1

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du ens startar en sån här tråd visar inte bara klart och tydligt att du är lyckligt ovetande om hur det är att vara mobbad, utan även en häpnadsväckande brist på respekt för dom som har utsatts för det.

Äh, kom igen, musik är ju musik. 🙂 Och det menar jag bara på ett bra sätt, det är ju najs.

Men ärligt talat, respekt hit och respekt dit, man måste väl få ställa ärliga frågor och funderingar utan att begå dödssynden att inte respektera nån.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag hade hoppats att denna tråden skulle leda till en debatt om varför de som mobbas inte hämnas. Åtminstone verkar det inte så. Det är ytterst sällan man hör talas om det i alla fall.

Men jag hade för stora förhoppningar. Istället är det en och annan som talar om respekt. Dummaste skit jag läst.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade hoppats att denna tråden skulle leda till en debatt om varför de som mobbas inte hämnas.

I all välmening:

Om det var ditt syfte, så har du faktiskt formulerat öppningsposten lite klumpigt; din huvudfråga där, är huruvida tidningar/media refererar mobbningsfall på ett trovärdigt och sanningsenligt sätt. Det är liksom en annan fråga.

***

Om mobbning allmänt, så tror jag vi är otroligt mycket bättre på att förebygga och hantera fall nu, än för... säg 30 år sen. Åtminstone i skolvärlden.

Jag säger inte att det allmänna läget är BRA, men att det varit sämre.

Mobbning måste finnas på dagordningen alltid alltid alltid, ty dess fula tryne dyker alltid upp. Inte minst på webben. Ett jävligt sorgligt exempel är tråden om nytt musikforum, som återfinns här i offtopicavdelningen.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Många flyter med strömmen tragiskt nog, det ser man på det här forumet också. Någon börjar med en korkad och nedvärderande kommentar och så hänger resten på bara för att de är svaga och tror att det är vad som krävs för att accepteras av gruppen. Visa lite kurage. Våga vara er själva och skit i gruppen. Alla vet ju att det endast är svaga och osäkra människor som känner behov av att mobba. Det är en skyddsmekanism för att själv inte bli "singled out and tried."

*Edit: stavfel*

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men är det mobbning, Vallhagen och Soxic?? Jag får ta och läsa det "nya musikerforumet" - vad det handlar om...

I så fall har jag själv blivit mobbad dagligdags i decennier. Antagligen är jag för dum eller för självsäker för att ens förstå att det är mobbning, detta med kommentarer. Oftast tycker jag inte att jag kan bry mig om vad folk säger, eftersom de flesta inte är värda att ägna en tanke ens.

För mig är mobbning att slå någon blodig mot ett tvättställ vareviga vecka, eller hålla nere munnen i bajset tills denne nästan kvävs. Händelser jag vet personer som utsatts för.

Ingen kan nog beskylla mig för att göra som gruppen, bara för att vara till lags. Eller hur?

Kanske ingår det inte heller då - bara för att vara "normal" eller som medlem i det stora sammanhanget/samhället/gruppen - att hämnas orättvisor. Ingen som har något att säga om det?

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är det i allra högsta grad. Kollektiv mobbing. I vilken grad kan man diskutera, men det är av mindre vikt anser jag. Sedan är vissa mer känsliga än andra. En annan sak bör man också komma ihåg - på nätet kan du vara anonym och då blir det kanske inte lika personligt, men så snart man delar med sig av något som är personligt för en, må det vara en hemsida som i det här fallet, eller kanske musik man lagt ut, då kan det ta väldigt hårt på en. Så man ska vara försiktig med vad man häver ur sig. Det var inte länge sedan en användare här som kallar sig "Demomannen" gjorde sitt bästa för att nedvärdera och förnedra mig genom att använda sig av den musik som jag lagt ut här. Han förlöjligade sig över mina låter i enda syfte att knäcka mig. Jävligt fult och klart som fan att man tar illa vid sig. Man utelämnar hela sin person i sin musik och så kommer nån jäkla fi**a och utnyttjar det i en debatt och använder det emot en på det sättet. Lätt att vara kaxig när man själv inte lagt ut något man skapat heller. Nätmobbing tror jag faktiskt på fullaste allvar kan ta hårt på en del individer. Många tänker sig inte riktigt för och tror att de chattar med nån jäkla dator. Här har forumets administratör ett stort ansvar. Det gäller att kunna se det och agera hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Bra sagt Soxic. "Demoman", men utan demos. Vad var det för nån??

😉

"Agera hårt". Det är det som intreserar mig oerhört! Vad hände sedan?

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligheten är inte som i "ondskan", musik. Eller den där svenska deckaren du snackade om.

Jag har aldrig varit allvarligt mobbad, (en smula under högstadiet pga svarta kläder osv, men det är en viss skillnad mot att vara mobbad för att man är allmänt ful eller blyg eller vadsomhelst. För det första är det ett valt "utanförskap", för det andra har man oftast med-goter, med-punkare eller vad det nu kan vara), men jag kan ändå tänka mej följande orsaker att inte vilja hämnas:

1. Man är inte Jan Guillou

2. Oddsen/rädsla för repressalier. Om hela klassen är emot en, inte fan ger man sej på nån ens one on one om man vet att det innebär att 10 pers kommer att spola en i duschen och våldta en med galgar efter nästa gympalektion.

3. Depression/knäckt självförtroende/skiter i allt, vill bara bort/hem/dö osv osv.

4. Man vill lägga skiten bakom sej, antingen för att man är en större människa än att man vill bli som dom man hatar, eller för att man skäms.

"Demomannen" är en användare här på forumet som har bidragit till att sänka nivån i pirattrådarna. Bra poäng där, soxic. Tror att alla (utom möjligen olsberg, som jag aldrig sett höja rösten mot någon) kan behöva fundera på om det verkligen är så himla fett att hålla på och vara svindryga och roliga på andras bekostnad.

(Samtidigt tycker jag att det är himla roligt att läsa nattvaktarens inlägg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte följa upp mitt första inlägg här: att diskutera mobbning är självklart okej. Allting ska diskuteras, det tror jag fullt och fast på.

Men vad som fick mig att verkligen reagera var ditt ordval. Är alla mobbningshistorier bluff? Det är för mig ett hån och ett slag i ansiktet på alla som vet vilket helvete det faktiskt kan vara. Som Vallhagen sade, så hade du kunnat formulera dig på ett helt annnat sätt.

Men nu ser jag att du ändrat titeln, och då är jag nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Micke H! Jag tar på mig det. Det var väl undermedvetet ett sätt att skapa en typisk löpsedelsrubrik eller TV-debattsrubrik som man numera ser i t.ex. det där "Debatt"-programmet med Stina Dabrowski. Jag har sett en del på hennes program senaste tiden, jag som inte ens brukar se på tv överhuvudtaget. Helt fel. Tråden hade ju lästs ändå.

Frågan kvarstår också. Hämnas inte mobbningsoffer?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan kvarstår också. Hämnas inte mobbningsoffer?

Det gör dom säkert, se Columbine t ex. Men jag tror inte de flesta som är utsatta förmobbing befinner sig i en position att de kan eller vill hämnas. De är säkert ofta så pass mentalt nedbrutna, osäkra och svaga att det inte finns i deras värld. Hur menar du förresten, rent fysiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att alla (utom möjligen olsberg, som jag aldrig sett höja rösten mot någon) kan behöva fundera på om det verkligen är så himla fett att hålla på och vara svindryga och roliga på andras bekostnad.

(Samtidigt tycker jag att det är himla roligt att läsa nattvaktarens inlägg)

konstigt dubbeltyckande

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan kvarstår också. Hämnas inte mobbningsoffer?

beror väl på

en del är starka en del är inte så starka

kanske inte är så enkelt som hämnd utan att man i vissa fall måste försöka slå tillbaka för att komma undan plågoris

helt enkelt att visa att man inte ger sig på en ostraffat

det där med hämnd låter mer som att man ger igen längre fram

tror inte det är så vanligt

man lägger det bakom sig istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollektiv mobbing.

finns det någon annan?

Klar det finns annan? Hört talas om hustrumisshandel som inte bara är något fysiskt utan något väldigt påfrestande för psyket?

men det är inte mobbing

du kanske ska slå upp vad ordet mobbing kommer av - mob

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vad ett ord kommer från behöver dock inte spela någon roll när det gäller dagens betydelse av ordet.

Om man blir retad, knuffad eller spottad på av en annan person - öga mot öga s.a.s., vad heter det då om inte mobbning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...