Jump to content
Annons

Inspelning av akustisk gitarr i stereo


danielB

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att skaffa nya mikrofoner för att spela in akustisk gitarr (nylon- såväl som stålsträngad) och är litet rådvill. Jag fick ett tips för ungefär fem år sedan av en kille som spelat in (klassisk) gitarr i MS-stereo och var mycket nöjd, finns det någon som provat detta, särskilt i jämförelse med XY-stereo?

Stilen jag spelar in är antingen klassiskt eller åt jazzhållet, gitarren ska låta bra solo.

För det andra undrar jag om någon har några mikrofontips för ändamålet (max 5000kr)?

Tack på förhand!

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar oxå M/S ibland, om man vill ha en lite mer diffus stereobild. X/Y gillar jag sällan då den blir lite för riktad. Oftast kör jag dock 3 mickar, två i A/B stereo å så en extra stormembransmick i mitten riktad lite snett mot ljudhålet. De två mickarna i stereo jag använder är micromembran eller småmembran, typ CM2, KM184 mfl och mittenmicken då en varm stormembranare, gärna rör 😛

En liten billigare men dock så underbar mick att micka gitarr med är dem som du bygger själv å jag har tipsat om i tråden: "Bygg din egen kondingmick":

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46093&st=0

De är oxå störtsköna att köra i A/B stereo, just så jag oftast gör själv, helt utpannade och skurna i botten med EQ samt lägger till min SP B1 i mitten som har kvar botten. Blir ofta riktigt NICE. 😎

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta två helt olika mickar.. stormembranare, bandmikrofoner, småmembranare eller whatever.. och placera dom på helt olika ställen för att få två helt olika sound. Man får vara noga med att kolla fasen bara! 😎

Panna ut helt eller delvis efter tycke och smak.. eller lägg dom åt samma håll! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för goda råd!

Vilket suveränt tips om att bygga egna mikar, Limpan, fick nyligen blodad tand på dylikt genom att modfiera miksystem på en gammal gitarr och bygga effektpedaler, så det blir lätt nästa DIY projekt! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta två helt olika mickar.. stormembranare, bandmikrofoner, småmembranare eller whatever.. och placera dom på helt olika ställen för att få två helt olika sound. Man får vara noga med att kolla fasen bara! 🙂

Panna ut helt eller delvis efter tycke och smak.. eller lägg dom åt samma håll! ☺️

Kan intyga om gott resultat med detta tillvägagångsätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Well, jag har ställt frågan här på forumet och fått många bra svar.

Nån sa att man kan sätta en mic där halsen möter kroppen och en annan vid stallet (mer kropp-ljud) och spela in på två separata mono-spår. Sedan kan man dubba med samma mickning.

Panorera sedan så att hals-mickarna hamnar i mitten och de andra fullt panorerade höger och vänster.

Har inte använt det själv, eftersom jag inte dubbar så ofta.

Lyssna på första spåret på min myspace (www.myspace.com/mikaelnordin), gillar du ljudet kan vi snacka mer.

Jag har en ADK a51 stor njure, och ibland har jag haft en AKG med liten njure.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag brukar köra med mina 2 Audio-Technica ATM33a småmembranare, riktar en mot 12:te bandet lite i vinkel in mot kroppen, sen riktar jag den andra mot bakkroppen mellan hålet och bakkanten på guran, lite vinklad in mot kroppen, med den brukar jag bestämma hur mycket "bas" det skall låta.

Tror dom mickarna låg runt 2000:- st om jag inte minns fel. har varit väldigt nöjd med dom måste jag säga 😕

Sen EQ:ar jag bort frekvenser som jag tycker låter fult, sen en kompressor, sen lite Chorus och ev lite StereoDelay eller reverb, lite beroende på musikstilen.

MVH/Blodis

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag funderar på att skaffa nya mikrofoner för att spela in akustisk gitarr (nylon- såväl som stålsträngad) och är litet rådvill. Jag fick ett tips för ungefär fem år sedan av en kille som spelat in (klassisk) gitarr i MS-stereo och var mycket nöjd, finns det någon som provat detta, särskilt i jämförelse med XY-stereo?

Stilen jag spelar in är antingen klassiskt eller åt jazzhållet, gitarren ska låta bra solo.

För det andra undrar jag om någon har några mikrofontips för ändamålet (max 5000kr)?

Tack på förhand!

Daniel

fördelen med M/S är ju att det är monokompatibelt på ett sätt som andra stereotekniker inte är.

för stålsträngade:

själv använder jag olika många mickar för olika gitarrer.. till min fender redondo brukar jag köra en småmembranig elektret mick (sony EX-288) som har ett ganska midurgröpt sound, som passar till den gitarren. när jag lirar countrymusik dvs.

när jag jobbar i den andra studion jag driver så brukar jag köra A/B på ca. 1-1,5 m avstånd med OEM-stormembranare av 87-stil .. fattas det något så brukar jag komplettera med en småmembransnjure i mitten..

ngt som är riktigt mysigt om man spelar in 12str. gitarr i ett välljudande rum är A/B mickning med rundtagande mickar. gärna rörbestyckade sådana.

med lite trixande kan man få sjukt mysiga ljud!!

när det kommer till nylongitarrer:

då brukar jag närmicka med småmembranare för att få med det typiska krispet som uppstår med nya strängar mot fingrarna.. så en mick rakt in i överdelen av hålet och en mick för att få med greppbrädeljud och kroppens resonans nånstans vid 10-14:e bandet..

för att komplettera brukar jag sätta en stormembranare på ca. 1,5-2 m avstånd för att få lite mumbojumboljud att komplettera med.

spelar man in flamenco eller klassiskt gitarrspel och har tillgång till stora välljudande lokaler med högt i tak brukar jag micka med en stormembranare(njure) på 1-2m avstånd, en likadan på ca. 3-5 m avstånd, och en rundupptagande på 5-10 m avstånd. (om man har så stort yta att jobba på.) den sista brukar få sitta ett par meter upp i luften, minst 2,5 m iaf...

akustiska överlag

ngt som man lätt glömmer bort är ju att hurr bra gitarren än låter ur din synvinkel, som gitarrspelare, låter den sannolikt annorlunda framifrån, så pröva att sätta en mick ovanför dig som fångar upp det lite mer mulliga ljudet som du har i dina öron när du spelar..

men tänk då också på att micken lätt plockar upp gitarristens stön- och smackljud..

sen finns det inga fel när man spelar in gitarr heller, så pröva på så mycket du kan!

om jag ska rekommendera någon mick att banda gitarr med så tycker jag du ska kolla på ett stereopar Line Audio CM3.. småsmåsmåmembranare som låter riktigt bra. jag använde dom hela tiden för ett par år sen, till congas, hihat, ride och just akustisk nylonsträngad gitarr.. när jag var helt fast i bossaträsket mao. 😛

lycka till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för goda och utförliga tips!

Jag börjar mogna till insikten att jag troligen behöver ett par småmembransmikrofoner. Jag försökte faktiskt köpa ett stereopar av Line audios CM3 för ett halvår sedan, men Jam i Malmö vägrade i stort sätt sälja dem till mig eftersom de är dåliga kinamickar som aldrig kommer att finnas på lager och JJLabs egna mickar är mycket bättre. Jag kanske försöker igen i en annan affär...

Man blir verkligen sjukt sugen på att sätta sig och testa efter att ha läst om alla olika sätt som ni andra brukar gå tillväga efter, verkligen kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för goda och utförliga tips!

Jag börjar mogna till insikten att jag troligen behöver ett par småmembransmikrofoner. Jag försökte faktiskt köpa ett stereopar av Line audios CM3 för ett halvår sedan, men Jam i Malmö vägrade i stort sätt sälja dem till mig eftersom de är dåliga kinamickar som aldrig kommer att finnas på lager och JJLabs egna mickar är mycket bättre. Jag kanske försöker igen i en annan affär...

Man blir verkligen sjukt sugen på att sätta sig och testa efter att ha läst om alla olika sätt som ni andra brukar gå tillväga efter, verkligen kul!

Tragiskt att behöva bli bemött på det sättet i en butik. 😎 Om de säger så, så har Jam i Malmö väldigt dålig koll på verkligheten. Det enda som är kinesiskt i CM3, är kapseln. Resten är svensktillverkat. JJLabs är Jam:s eget OEM-"märke", så det är kanske inte konstigt att de pushar för sina egna billiga Kina-micar... Kom ut till mig i Oxie (maila först), så finns CM3:orna nästan alltid i lager - och du kan även kolla på Oktava MK012, om du vill. 🙂

Hämta gärna lite ljudexempel från min testsite, om du vill. Enbart monomickat, men ändå... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...