Jump to content
Annons

Mjukvarukompressor som är lika bra som focusrite liquid mix


Elephanttea

Recommended Posts

Annons
finns det någon kompressor, mjukvara, som är lika bra som focusrite liquid mix ?

och om det inte gör det... vilken är den bästa kompressor man kan få i mjukvaruform?

Mvh,

Enver.

www.myspace.com/elephanttea

Jag gillar Universal Audios pluggar till UAD-1 kortet. 1176, LA-2A, LA-3A och Fairchild 670 är kompressorpluggar som jag gillar och kör. Å andra sidan behöver du ju dedikerad hårdvara för att köra dem, så det kanske inte var ett rättvist svar...

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns hur många som helst.

Den bästa kompressorn beror helt på omständigheterna. Mixar du, mastrar du, ska den kontrollera nivåer, ska den pumpa, ska den ge karaktär, ska den vara transparent?

På senare tid har jag återupptäckt UAD Fairchild. Den ger omedelbart resultat och tydlig färgning. Vid rätt tillfälle är den allt jag kan önska mig.

Samtidigt blir jag mer och mer impad av den inbygda kompressorn i Logic 8. De nya lägena (VCA, FET & Opto) är riktigt bra! Känns nästan som tre kompressorer i en. Det kommer man långt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
har också hört bra saker om Logic Pros kompressorer... jag mixar/mastrar.

är det någon mer som har erfarenhet av Logics kompressorer?

Logics kompressor har blivit grymt mycket bättre med Logic 8.

Mina favoriter är Urei LA2/3 emuleringen (class AU) och såklart VCA, FET och opto.

Jag tycker de har lyckats bra med att härma hur de olika typerna jobbar, man känner igen sig.

Men det är ju ingen kompressor som färgar nämnvärt, lite gris kan man få om man väljer soft/hard på output distortion och har 0ms i attacken på vissa modes.

Vintage warmer är ju annars en klassiker, riktigt bra tycker jag. Den kan låta och fungera som en dålig version av Gates STAlimiter. Som även finns som reissue: http://www.retroinstruments.com/descr.html

SSL listenmic tycker jag är underbar, men den låter ju inte vad man brukar kalla för "bra"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvekan:

http://www.acusticaudio.net/

Känner mig nästan dum som avslöjar min "hemlighet". Helt fantastiska

EQar och reverb där också. För att inte tala om den samplade Polychorus-enheten.

Är inte denna ganska så känd nu förtiden?

Har aldrig sett den nämnas här.

Jaja.. den låter otroligt bra iallafall. Synd bara att man måste köpa ny dator för att

kunna använda den fullt ut. Är ju så nedrans processor hungrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...