Jump to content
Annons

Skalornas namn?


zagabar

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har suttit och spelat random massor med kyrkotonarterna och jag kom på att det blev ganska intressant om man blandade dem lite. Jag undrar om de nya blandningarna har använts förr och om de har några namn. Dessa skalor är det det handlar om:

Lydisk + Mixolydisk. Alltså i C: C D E F# G A A# C

Frygisk + Dorisk. Alltså i E: E F G A B C# D E

Aeolisk + Jonisk. Alltså i A: A B C D E F# G# A (Detta är väl melodisk moll om jag inte har fel?)

Också blev det ganska kul om man gjorde om frygiska skalan till dur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

Jag har suttit och spelat random massor med kyrkotonarterna och jag kom på att det blev ganska intressant om man blandade dem lite. Jag undrar om de nya blandningarna har använts förr och om de har några namn. Dessa skalor är det det handlar om:

Lydisk + Mixolydisk. Alltså i C: C D E F# G A A# C

Frygisk + Dorisk. Alltså i E: E F G A B C# D E

Aeolisk + Jonisk. Alltså i A: A B C D E F# G# A (Detta är väl melodisk moll om jag inte har fel?)

Också blev det ganska kul om man gjorde om frygiska skalan till dur.

den första är en g-durskala som börjar på c

den andra är en d-durskala som börjar på e

den sista känns lite dalarna-aktig folkmusik.. på ngt sätt.. jag har fö. glömt bort allt som heter skalor.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

den första är en g-durskala som börjar på c

den andra är en d-durskala som börjar på e

den sista känns lite dalarna-aktig folkmusik.. på ngt sätt.. jag har fö. glömt bort allt som heter skalor.. 😉

Den sista är melodisk moll ja (ev. superlokrisk (altererad), lydisk dominantskala eller övertonsskala, med andra starttoner. Det finns även fler namn på den hehe), men jag säger inte så mycket mer än att IDF's samtliga är fel 😆

Min gissning är då att första är lydisk b7 (lydisk dominant igen) och andra frygisk #6.

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

den första är en g-durskala som börjar på c

den andra är en d-durskala som börjar på e

den sista känns lite dalarna-aktig folkmusik.. på ngt sätt.. jag har fö. glömt bort allt som heter skalor.. 😉

Den sista är melodisk moll ja (ev. superlokrisk (altererad), lydisk dominantskala eller övertonsskala, med andra starttoner. Det finns även fler namn på den hehe), men jag säger inte så mycket mer än att IDF's samtliga är fel 😆

Min gissning är då att första är lydisk b7 (lydisk dominant igen) och andra frygisk #6.

Alldeles riktigt.

Den petige tycker det ska vara Bb och inte A# i C lydisk b7 dock..

Frygisk #6 är lite ovanlig men spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalorna du nämner kommer från Melodisk moll. Lydian dominant brukar man kalla den ena och den andra du talar om brukar man kalla Dorian (b2) men Phrygian (natural 6) funkar också. Det är INTE Phrygian #6. #6 i en skala är samma ton som b7. Man säger "Natural" (på engelska) om dessa, dvs återställd sext.

Jag är lite av en nörd på området och skrev min C-uppsats på ett nära relaterat område. Under året hoppas jag att den boken jag skriver om detta och mycket annat relaterat är klar. Det finns många som håller på med elektroniskmusik och arpeggiatorer som kanske hade kunnat dra nytta av lite djupare kunskaper inom skal- och ackordkonstruktion.

Några fakta:

Det finns totalt 462 möjliga skalor med 7 toner. Av dessa är det endast 42 st. som inte har mer än två stycken intillliggande små sekunder (dvs att de är nära relaterade till dur-skalan). I nästa steg ser man att dessa 42 skalor är relaterade till varandra på ett modalt vis. Slutligen ser man då att det endast finns 6 unika "parent scales" som liknar dur-skalan. Detta är en väldigt kort och dålig genomgång men är ni intresserade så har jag en hel del info på ämnet.

En mycket spännande "parent scale" är: Harmonic Major (i C): C D E F G Ab B.

mvh

Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

La ner flera år och pluggade skalor för sedan återgå mer till pentan.

Pentatoniskt rules.

kom på att jag ville att alla ska kunna lyssna på min musik och inte bara musiker.

Dock bra att lära sig så man ha mer förståelse för harmoniläran.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Din inställning påminner om dem på 1200-talet som var emot homofoni och senare även polyfoni. Det handlar mycket om varför man gör musik och till vem man vänder sig. Vi har kommit dit vi är idag pga att en massa framstående musiker och kompositörer INTE har varit konservativa och enbart följt gamla konventioner. Med det sagt måste jag understryka att det absolut inte är något fel på varken dur-skalan eller diverse pentatoniska skalor (finns 330 stycken). Det finns fortfarande mycket bra musik kvar att skriva i C-dur.
Link to comment
Dela på andra sajter

La ner flera år och pluggade skalor för sedan återgå mer till pentan.

Pentatoniskt rules.

kom på att jag ville att alla ska kunna lyssna på min musik och inte bara musiker.

Dock bra att lära sig så man ha mer förståelse för harmoniläran.

samma här. :rolleyes:

från att ha kunnat mycket och spelat mycket till att spela mycket och kunna lite. men jag sysslar ju med annat, så det tar ut sig i det långa loppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Din inställning påminner om dem på 1200-talet som var emot homofoni och senare även polyfoni. Det handlar mycket om varför man gör musik och till vem man vänder sig. Vi har kommit dit vi är idag pga att en massa framstående musiker och kompositörer INTE har varit konservativa och enbart följt gamla konventioner. Med det sagt måste jag understryka att det absolut inte är något fel på varken dur-skalan eller diverse pentatoniska skalor (finns 330 stycken). Det finns fortfarande mycket bra musik kvar att skriva i C-dur.

Vad menar du med 330 pentatoniska skalor?

Att de kan börja på C D E G eller A och sen transponera fram och tillbaka (en liten sekund fram C# D# E# G# A# ytterligare en D E F#osv....)?

Det är i grunden fortfarande bara 5st .

Och som du skriver det finns mycket kvar att göra i detta område och det är det jag gått tillbaka till.

Och konservativ? ja du, det har inte kommit till några nya skalor de senaste 100 åren.

Jag gillar Jazz och spelat det i många år men fan va kul det är med rock´n roll. Benda skiten ur gitarren trycka på en massa roliga pedaler spela högt som fan det är grejen för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med hjälp av elementär kombinatorik kommer man fram till att det finns 330 unika 5-tonsskalor att finna i vårt 12-tonssystem. När du skriver att de i grunden bara är fem stycken så tror jag att du syftar till de fem permutationerna (eller modes/kyrkotonarter eller vad du nu vill kalla det) som varje pentatonisk skala innehåller. Dessa 330 pentatoniskaskalor har förstås även fem permutationer var vilket innebär att för att få fram antalet unika pentatoniskaskalor måste vi dividera 330 med 5 och då får vi fram att det totalt finns 66st unika skalor med endast fem toner i. Var och en av dessa 66 har ett unikt intervallföråd och var och en av dem har fem modes. Transpositionerna du talar om är helt ointressant ur ett kombinatoriskt perspektiv då de i grunden är samma skala eftersom intervallen är identiska.

Jag är själv gitarrist och pentaskalan var den första jag lärde mig men vad jag inte visste då var att den blott är en av 66 möjliga skalor med fem toner i. När man i början av 1600-talet började använda 12-tonssystemet fullt ut så fanns alla 462 heptatoniskaskalor förstås. Att man sedan inte använde dem är en helt annan sak. Det har inte tillkommit några nya skalor och det kan först tillkomma om man ändrar vårt tonsystem. Vad jag tror du syftar till är användningen av skalor och isf anser jag att du har fel. Melodic minor är ingen ny skala men användningsområdet för skalan (ex: Locrian natural 2) har utvecklats mycket sedan Bach levde.

Är det för mycket matematik? Hör inte matematik hemma i musiken? Många tycker inte det men ser man till några av de största innovatörerna vi har haft så är det klart och tydligt att det inte är nonsens - Coltrane, Bach, Bartok, Debussy, Schönberg osv. listan kan göras väldigt lång. Jag är väldigt intresserad av detta men jag är väldigt medveten om att inte alla tycker som jag och så ska det vara. Våra vägar till att skapa musik är olika och tack för det.

I en radiointervju så sade John Coltrane så här ang. matematiska experiment:

"... to help me acclamatize my ears". Fundera på det då det ligger väldigt mycket i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

säger bara lycka till med er musik och hoppas skalor och matte kommer till användning. (menar det)

Är absolut ingen motståndare till musik utveckling.

Men jag trivs bäst i kyrkotonarter ( som 99% av världen)

Edit: förlåt menar 99% av den västerländska musiken.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom senaste hundra åren har vi i västerländsk musik gått närmare och närmare mot microtonalitet och en hel del av oss använder numera en 24-tonsystem eller partch 43 tons skala. Så det har tillkommit rätt många nya skalor, ackord och annat dom senaste hundra åren. 🙂

Som om jag inte visste att det här skulle komma 😄

Man kan skriva vad som helst men det finns alltid bättre vetande.

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en låt så man får höra. :rolleyes:

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att Desecrated tog upp det här med nya och alternativa vis att dela upp oktaven (och större intervall) i mindre bitar. Att säga att "en hel del av oss" håller på med detta är förstås en otroligt grov överdrift.

Som vi har sett så finns det sådana som inte tycker matematik och siffror är intressant och det är helt ok. Jag ställer mig till den skaran som inte tycker det är så intressant med nya tonsystem då jag tycker det finns på tok för mycket kvar att upptäcka i vårt "vanliga" 12-tonssystem. Jag är inte intresserad av olika tempereringar osv. Personligen tycker jag i dagsläget att det är en dead end mest pga all den musiken jag har hört i olika tempereringar av nya skalsystem har varit väldigt svag. Jag är en harmoniskt orienterad person och jag är ledsen men ackord och progressioner i skalor med 15, 24 osv. toner har jag aldrig hört fungera så bra. Jag har förstås säkert fel och jag vill därför gärna att någon laddar upp lite schyst musik med något eller några av de flera olika system som har utvecklats.

I vår egen folkmusik förkommer en hel del microtonalitet. Lyssna på valfri platta med Ulrika Bodén/Ranarim så kommer ni höra hur hon bl.a ligger mellan dur- och molltersen. Jag skulle dock vara väldigt försiktig med att kalla detta för tonalt system eller liknande. Det är snarare en färgning. Indierna spelar väldigt mycket microtonalt MEN de utgår från långt simplare skalor.

Är ni intresserad av matematik och musik kan jag rek. Joseph Schillinger - The Schillinger System of Musical Composition. Jag har studerat detta sedan jag var 15 eller något och även om en hel del är ganska tungt och svårfångat så finns det en hel del intressant tankar och koncept. Boken om rytmik är otroligt bra och den har hjälpt mig att spela motrytmer så som 5 över 4, 3 över 5 osv. utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som om jag inte visste att det här skulle komma 😄

Man kan skriva vad som helst men det finns alltid bättre vetande.

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en låt så man får höra. :rolleyes:

Här har du en dokumentär i 6 delar som förklarar det; http://www.youtube.com/watch?v=4cKnTj2cyNQ

Det är bra att Desecrated tog upp det här med nya och alternativa vis att dela upp oktaven (och större intervall) i mindre bitar. Att säga att "en hel del av oss" håller på med detta är förstås en otroligt grov överdrift.

Personligen tycker jag i dagsläget att det är en dead end mest pga all den musiken jag har hört i olika tempereringar av nya skalsystem har varit väldigt svag. Jag är en harmoniskt orienterad person och jag är ledsen men ackord och progressioner i skalor med 15, 24 osv. toner har jag aldrig hört fungera så bra. Jag har förstås säkert fel och jag vill därför gärna att någon laddar upp lite schyst musik med något eller några av de flera olika system som har utvecklats.

I vår egen folkmusik förkommer en hel del microtonalitet. Lyssna på valfri platta med Ulrika Bodén/Ranarim så kommer ni höra hur hon bl.a ligger mellan dur- och molltersen. Jag skulle dock vara väldigt försiktig med att kalla detta för tonalt system eller liknande. Det är snarare en färgning. Indierna spelar väldigt mycket microtonalt MEN de utgår från långt simplare skalor.

Ursäkta, jag syftade såklart på dom som sysslar med konstmusik och filmmusik. En väldigt stor del av dom sysslar med microtonalitet av någon form ibland.

Det är för att du inte har vant dina öron, det tar nästan ett helt år innan du kan uppfatta harmoni i kvartstoner.

Vi blandar också fritt med dur och moll i svensk folkmusik, om man delar upp en melodi i A,B,C,D del så kan del A och D vara i dur och del B,C vara i moll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som om jag inte visste att det här skulle komma 😉

Man kan skriva vad som helst men det finns alltid bättre vetande.

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en låt så man får höra. 😄

Här har du en dokumentär i 6 delar som förklarar det; http://www.youtube.com/watch?v=4cKnTj2cyNQ

tror han har tänkt lite för mycket den gubben. Men det låter ju dissonant och det är ju alltid coolt men bra kommer det nog aldrig att låta.

Att man måste vänja sina öron för sånt eller utanför västerlänskt musik var typ på första lektionen på musikutbildningen man fick lära sig det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som om jag inte visste att det här skulle komma 😉

Man kan skriva vad som helst men det finns alltid bättre vetande.

Lycka till med 43 tonsskalan. Ladda upp en låt så man får höra. 😄

Här har du en dokumentär i 6 delar som förklarar det; http://www.youtube.com/watch?v=4cKnTj2cyNQ

tror han har tänkt lite för mycket den gubben. Men det låter ju dissonant och det är ju alltid coolt men bra kommer det nog aldrig att låta.

Att man måste vänja sina öron för sånt eller utanför västerlänskt musik var typ på första lektionen på musikutbildningen man fick lära sig det.

Försök träna dom lite till, det finns en harmoni i dissonansen.

För mig i alla fall, så är det aldrig fel att tänka. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har extemt svårt för harmonik som byggs på skalor utanför tolvtonssystemet. Tror det krävs en jävla massa inlyssning för att man ska börja uppskatta detdär. Däremot finns det en rad andra poänger med alternativa stämningar som kan ge många nya uttryck. Den matematiska ordningen/organisationen är t ex något som jag tror alla uppskattar även om det sker på ett undermedvetet plan.

Även om man kan tycka att elektroakustiker är ett gäng jävligt torra och märkliga människor som dessutom verkar totalt känslokalla med sitt beräknade och strukturerade sätt att komponera måste jag säga att utan den falangen i musikhistorien hade inte dagens musik (inom alla genres i stort sett) låtit som den gör nu. Alla studiorävar borde ha en plansch med Karl-Heinz Stockhousen på väggen och tacka honom varje morgon för det mesta dom kan och vet.

oj, nu blev det lite OT.. 😄

edit: felfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har extemt svårt för harmonik som byggs på skalor utanför tolvtonssystemet. Tror det krävs en jävla massa inlyssning för att man ska börja uppskatta detdär. Däremot finns det en rad andra poänger med alternativa stämningar som kan ge många nya uttryck. Den matematiska ordningen/organisationen är t ex något som jag tror alla uppskattar även om det sker på ett undermedvetet plan.

Även om man kan tycka att elektroakustiker är ett gäng jävligt torra och märkliga människor som dessutom verkar totalt känslokalla med sitt beräknade och strukturerade sätt att komponera måste jag säga att utan den falangen i musikhistorien hade inte dagens musik (inom alla genres i stort sett) låtit som den gör nu. Alla studiorävar borde ha en plansch med Karl-Heinz Stockhousen på väggen och tacka honom varje morgon för det mesta dom kan och vet.

oj, nu blev det lite OT.. 🙂

edit: felfel

Bodde typ granne med honom när jag var liten i Köln. Stockhausen med A, bitte!

Men det finns iof många man måste tacka isf.

Eller menar du Karl- Heinz Rummenigge? nää 😮

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har extemt svårt för harmonik som byggs på skalor utanför tolvtonssystemet. Tror det krävs en jävla massa inlyssning för att man ska börja uppskatta detdär. Däremot finns det en rad andra poänger med alternativa stämningar som kan ge många nya uttryck. Den matematiska ordningen/organisationen är t ex något som jag tror alla uppskattar även om det sker på ett undermedvetet plan.

Även om man kan tycka att elektroakustiker är ett gäng jävligt torra och märkliga människor som dessutom verkar totalt känslokalla med sitt beräknade och strukturerade sätt att komponera måste jag säga att utan den falangen i musikhistorien hade inte dagens musik (inom alla genres i stort sett) låtit som den gör nu. Alla studiorävar borde ha en plansch med Karl-Heinz Stockhousen på väggen och tacka honom varje morgon för det mesta dom kan och vet.

oj, nu blev det lite OT.. 🙂

edit: felfel

Bodde typ granne med honom när jag var liten i Köln. Stockhausen med A, bitte!

Men det finns iof många man måste tacka isf.

Eller menar du Karl- Heinz Rummenigge? nää 😆

Hoppsan. Tyska är inte min starkaste sida. Jag blir dock bättre med några bärs i kroppen 🙂

Klart det är många som utvecklat musiken vi håller på med idag... Men Rummenigge är nog ingen av dom 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... I ett antal inlägg har det sagts att det krävs lång träning (flera år?) för att uppskatta kvartstonsskalor och mikrotonalitet. Ja, jag vet då rakt inte vad det må vara för fel på mig, för jag upplever musik byggd kring och av detta som oerhört tilltalande.

Jag tycker mig ana att man med de typerna av harmoni kan nyansera stämningar mycket tydligare än med våra vanliga tempererade tolv toner. Partch upptäckte jag i mina tidiga tonår, och det var kärlek på en gång. (Mina föräldrar undrade faktiskt oroligt varför jag inte lyssnade på vanlig rockmusik, som mina kompisar. Något jag iofs gjorde. LOL)

...but I digress. Visst tror jag man kan "lära" sig att uppskatta mikrotonalitet, men i grund och botten tror jag det helt enkelt handlar om smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

...but I digress. Visst tror jag man kan "lära" sig att uppskatta mikrotonalitet, men i grund och botten tror jag det helt enkelt handlar om smak.

Smaklöst kanske är ett bättre ord i mina öron. 😉

PS Det var nog många föräldrar som undrade vad det var för underligt ungarna lyssnade på när Metallica, Judas, Iron Maiden och fram för allt Venom (herregud ) va på modet.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst är det så att man måste vänja sina öron vid nya skalor. Det är ändå inte på långa vägar så att det inte finns mycket kvar att utforska i vårt 12-tonssystem. Att träna sina öron att höra b9 på Ma7 ackord eller Ma7 på ett mi7 är bara några enkla exempel på något som är ganska svårt.

Jag tycker verkligen att det är kul att vi har så många olika åsikter. En ganska obetydlig tråd har plötsligt blivit spännande. Jag hoppas att kunna återvända när jag har kommit längre på min bok och få lite input och mothugg. Det kommer att behövas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst är det så att man måste vänja sina öron vid nya skalor. Det är ändå inte på långa vägar så att det inte finns mycket kvar att utforska i vårt 12-tonssystem. Att träna sina öron att höra b9 på Ma7 ackord eller Ma7 på ett mi7 är bara några enkla exempel på något som är ganska svårt.

Jag tycker verkligen att det är kul att vi har så många olika åsikter. En ganska obetydlig tråd har plötsligt blivit spännande. Jag hoppas att kunna återvända när jag har kommit längre på min bok och få lite input och mothugg. Det kommer att behövas!

Coolt. Vad ska den heta?

Du verkar ju ha koll på bitarna. Gör du också sån musik som man kan få höra?

Är absolut ingen motståndare till detta. Jobbar med musik och skulle jag exprimentera för mycket skulle jag va arbetslös. 😲

Expremiterar heller med genre än konstiga tonarter kanske mest för tidsbristen.

Men lyssnar jätte gärna på nåt alster du skapat.

Ps: Att jag bara använder Pentatoniskt är väl inte riktigt sant, ville bara förtydliga är det enkla är svårt nog!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst är det så att man måste vänja sina öron vid nya skalor. Det är ändå inte på långa vägar så att det inte finns mycket kvar att utforska i vårt 12-tonssystem. Att träna sina öron att höra b9 på Ma7 ackord eller Ma7 på ett mi7 är bara några enkla exempel på något som är ganska svårt.

Ahh, jag tror ett missförstånd uppstod. Visst - jag håller med dig om att det krävs träning för att identifiera harmonier i en skala, helt klart.

Vad jag menade var att det inte behövs någon träning för att uppskatta alternativa harmonier.

Lessen för missförståndet, och hoppas jag är lite tydligare nu.

/peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...