Jump to content
Annons

En fråga angående mitt edirol ljudkort, eller högtalarsystem


crys

Recommended Posts

Jag har alltså ett edirol ua-25 ljudkort,och till har jag kopplat logitech 2.1 ljud högtalare, alltså en subbas och två små satellit till, a ni vet säkert, kommer inte ihåg namnet nu exakt, eftersomjag inte sitter hemma,´men iaf, domär alltsåkopplade till ljudkortet somsåatt det sitter en phoneplug på ljudkortet, för att jag sedan ska sätta in ljudsladden från logitech. Och typ sladden måste vara vid en speciell vridning för att det ska var riktigt surround ljud / stereo ljud(gissar jag på) och den finns vid bara en ställlning så att säga. Alltså vi säger att jag vrider lite på sladden, så blir ljudet sämre, eller rättare sagt mono-aktigt tror jag. Är det vanligt att det ska ändras så bara för att jag vrider lite på sladden vid phonepluggen???

Om ingen förstådd nu visar jag med bilder sen! LOL

hej

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

alltså, ni vet sladden från logitech högtalarpaketet är ju kopplat till ljudkortets ingång föratt få ljud, och sladden sitter alltså igenom en phoneplug som sitter på ljudkortet, och då är alltså ljudsladden vridbar, den kan ju vridas åt båda hållen, nu måste väl någon förstå? när jag då vrider på den, så ändras ljuden från stereo till mono. Och jag är inte ens säker om det bara blir monoljud, utan ljudet blir även lägre, och mer low-hi-aktigt typ, typ mindre diskant blir det i ljudet. Och sladden kan alltså bara vara på ett sätt så att säga, bara på en punkt! det vill säga, jag måste ha den vriden på bara ett sätt, resten är i monoljudet, så om jag bara nuddar den lite, så ändras ljudet från bra till sämre kvalitet. Detta är inte så jobbigt egentligen, om det nu verkligen inte ska vara så............?

Sen om jag har hörlurar kopplade istället, genom logitech, så är det inga sådana problem, man kan vrida hur som helst, utan att ljudet ändras.

Hoppas någon förstod nu......?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ingen verkar ha något svar till mig. Kanske bara är en konstig liten grej, för mig kanske? Ingen annan här inne har inte samma problem? har andra högtalare? Men jag vet säkert att dom flesta av er som skriver här använder sig av monitors till sitt ljudkort också så.......

Men det är lugnt, inget stort problem inte!

Plus att tråden är väl inte konstig som jag skrev i rubriken :rolleyes:.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också logitech och den har en stereotelemini-ingång på baksidan.

(det handlar ju inte om äkta surround här utan stereo som fördelas på 3 högtalare).

det är lite svårt att förstå vilken utgång från datorn som du har valt.

är det hörlursutgången behöver du en stereotele-stereotelemini-kabel.

men detta är ju inte det bästa

det vanligaste är att du kopplar in rcautgångarna från ljudkortet på baksidan.

detta är en vanlig kabel: 2 rca-stereotelemini.

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_yrk2015.htm

eller använder du teleutgången på baksidan:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_ypk2030.htm

ljudet ska ju inte förändras när du vrider på kabeln så något är ju fel...

vilken utgång från datorn använder du och vilken kabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också logitech och den har en stereotelemini-ingång på baksidan.

(det handlar ju inte om äkta surround här utan stereo som fördelas på 3 högtalare).

det är lite svårt att förstå vilken utgång från datorn som du har valt.

är det hörlursutgången behöver du en stereotele-stereotelemini-kabel.

men detta är ju inte det bästa

det vanligaste är att du kopplar in rcautgångarna från ljudkortet på baksidan.

detta är en vanlig kabel: 2 rca-stereotelemini.

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_yrk2015.htm

eller använder du teleutgången på baksidan:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_ypk2030.htm

ljudet ska ju inte förändras när du vrider på kabeln så något är ju fel...

vilken utgång från datorn använder du och vilken kabel?

Alltså du har troligen någon annan logitech än vad jag har, någon med mer in och ut-gångar. Jag har som sagt ett 2.1 system, alltså 3 högtalare som du säger då, en bas, och dom små diskant eller va d e...., Den heter Logitech X 230 ser jag nu, om du vill kolla vilken produkt jag menar. Och den har inga ingångar, sladden sitter från ena högtalaren som man kopplar till sitt ljudkort, och den kan man bara stoppa in på phones på framsidan av mitt ljudkort(edirol ua-25)

alltså det går inte med någon 2 rca kabel som första bilden visar, utan det är en audio sladd som på den andra bilden du visar, fast då självklart inte lös utan sitter från högtalaren och sen den lilla spetsen har den. Och för att då koppla den till judkortet har jag en phonesplug för att sätta in ljudsladden i den från logitech- förstår du 🙂 ?

Och Ja, när jag vrider lite på den så blir ljudet direkt sämre kvalitet, sladdens sida måste typ alltid vara inställd på "kl 2" ungefär om du nu kan se hur jag menar för att det ska vara riktigt stereo ljud. jag behöver ju inte nudda sladden nu hehe, men ibland kan jag råka stötta till den lite, och det är ju jobbigt då.

Jo jag vet, något stämmer inte riktigt med detta. Vad menar du, vilken utgång från datorn? kabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

troligtvis är det då glapp i det du kallar phonesplug

alltså en adapter om jag fattat rätt

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_1843_adapter.htm

det är ju den sladd som du sätter in i ljudkortet som är högtalarens ingång...

högtalare måste ha en ingång annars blir det ju inget ljud 🥰

Tjena!

Jag jag tror också det är något sånt, fast glapp var, menar du? I ingången eller i pluggen?

Pluggen vet jag inte vad det kan vara fel på, den ser rätt ok ut vad jag har för mig, men jag vet däremot, att dagen när jag skulle koppla in pluggen i ljudkortet så glappa Ingången i ljudkortet, alltså direkt så rörde den sig lite oastadigt upp och så. Nu menar jag bara lite såklart, men man märker det, det var inte så att hela ljudkortet va söndrigt 🙁.....

Fast detta låter inte bra, jag är nog skyldig ersättning för detta egentligen, synd att garanti tiden har gått ut nu, tror jag....lol

hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...