Jump to content
Annons

Val av laptop och hårddisk


Tobias J

Recommended Posts

Pga fuktskada i badrummet vart jag tvungen att kränga i väg min sprillans nya Zepto. Nu ska det snart handlas ny lap men Zepto har inte lika bra erbjudanden nu. Nu letar jag en ny. Skit så svårt det är att hitta bärbar med 7200rpm hårddisk. Och hur funkar det med Raid ??????? Nån som har några förslag

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läste lite om raid.......... hajar så där. Min undran är väl mest om det är bättre eller sämre för musikproduktion eller om man ska leta efter en burk med 7200rpm hårddisk istället ? Och så var det det här med Vista oxå........

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag blir snurrig av alla benämningar SATA RAID S-ATA SATA 2 osv. Letar ny Lap men att hitta nån med 7200 rpm Hårddisk är knepigt. Vilken Hårddisk ska jag sikta på? Måste jag ha en på 7200 rpm? Sysslar med en hel del samplingar och då behövs en på 7200 rpm eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir snurrig av alla benämningar SATA RAID S-ATA SATA 2 osv. Letar ny Lap men att hitta nån med 7200 rpm Hårddisk är knepigt. Vilken Hårddisk ska jag sikta på? Måste jag ha en på 7200 rpm? Sysslar med en hel del samplingar och då behövs en på 7200 rpm eller ?
Nä, du klarar dig fint med en långsammare. 5600rpm brukar väl vara standard i laptops om jag inte minns fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det bara att köpa en 2,5" SATA med 7200 varv och stoppa in. Hitatchi har ett par som går för strax över tusenlappen.

Vill helst slippa en extern. Jag har läst på flera ställen att om du har en kraftfull sampler tex Emulator x2 så lär du ha 7200 rpm på disken. Jag klarar mig alltså med en på 5400 rpm. sen var det alla benämningar. Sata Sata 2 bla bla bla. Vilken är bäst ? Vilken bör jag undvika ?

Tack för alla snabba svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sen var det alla benämningar. Sata Sata 2 bla bla bla. Vilken är bäst ? Vilken bör jag undvika ?

Det spelar egentligen ingen roll. Den dator du väljer är anpassad till den hårddisktyp/gränsnitt.

SATA2 är ju nyast och har teoretiskt högst överföringshastighet. De flesta (alla?) hårddiskar du köper separat idag är SATA2.

Vill helst slippa en extern.

kungenavparis menade nog att du ska köpa en intern o byta ut den mot den långsammare disken. Vilket säkert kostar en del om du inte kan fixa sådant själv.

Annars så påstår folk att externa moderna diskar med USB2 eller FireWire är lika snabba i praktiken som interna i samma modell. Dvs att USB2 gränsnittet inte längre är någon flaskhals.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Söker främst en Laptop. Tråkligt att byta Disk i en sån om ens möjligt.

Som kungenavparis skrev så kan man ganska enkelt byta hårddisk i de allra flesta laptops. Annars räcker 5400rpm:are ett bra tag, och borde väl dessutom vara strömsnålare än 7200rpm:are(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Dell (tillval för 7 200 i laps)

Hårddiskens hastighet, mätt i varv per minut (v/min). En hårddisk med 7 200 v/min kan läsa och skriva upp till 12 % snabbare än en hårddisk med 5 400 v/min och hämta program upp till 14 % snabbare än en hårddisk på 5 400 v/min.

Hårddiskprestanda är baserad på PCMark 2005 hårddisktest som utfördes av Dell Labs i januari 2006 på Inspiron 9300 konfigurerad med följande: Windows XP Pro SP2, Pentium M-processor 2,0 GHz, 512 MB DDR2-minne och 60, 80 och 100 GB hårddiskar med 5 400 v/min eller 7 200 v/min. Faktisk prestanda kan variera beroende på konfiguration, användning och tillverkningsskillnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Enligt Dell (tillval för 7 200 i laps)

Hårddiskens hastighet, mätt i varv per minut (v/min). En hårddisk med 7 200 v/min kan läsa och skriva upp till 12 % snabbare än en hårddisk med 5 400 v/min och hämta program upp till 14 % snabbare än en hårddisk på 5 400 v/min.

Hårddiskprestanda är baserad på PCMark 2005 hårddisktest som utfördes av Dell Labs i januari 2006 på Inspiron 9300 konfigurerad med följande: Windows XP Pro SP2, Pentium M-processor 2,0 GHz, 512 MB DDR2-minne och 60, 80 och 100 GB hårddiskar med 5 400 v/min eller 7 200 v/min. Faktisk prestanda kan variera beroende på konfiguration, användning och tillverkningsskillnader.

Jo, man får absolut ut mer prestanda ur en snabb disk, det tror jag inte det är något snack om. Däremot tror jag som sagt att en 5400rpm:are räcker långt. I min laptop sitter en sån disk, och på den har jag simultant spelat in 12 kanaler (48k/32bits), samt spelat ut 8 kanaler och lagt en hel del pluggar (hade 64 samples buffer size). Det var inga problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...