Jump to content
Annons

Finns det någon"Gizmo" som begränsar volymen till hörlurar?


mbn65

Recommended Posts

Bakgrund:

Mina lurar är anslutna till en liten billig mixer som levererar mer krut än vad som behövs, ibland har jag en kanal för högt ställd och då trycker hörlurarna ut mina trumhinnor genom näsborrarna, Jag börjar misstänka att det inte är så bra på lång sikt.

Så till min fråga:

Finns det någon hörlursförstärkare alt. ”burk” att koppla emellan som gör det möjligt att begränsa/klippa utsignalen till hörlurarna som inte kostar skjortan.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Bakgrund:

Mina lurar är anslutna till en liten billig mixer som levererar mer krut än vad som behövs, ibland har jag en kanal för högt ställd och då trycker hörlurarna ut mina trumhinnor genom näsborrarna, Jag börjar misstänka att det inte är så bra på lång sikt.

Så till min fråga:

Finns det någon hörlursförstärkare alt. ”burk” att koppla emellan som gör det möjligt att begränsa/klippa utsignalen till hörlurarna som inte kostar skjortan.

/Magnus

Vrid ned hörlursvolymen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakgrund:

Mina lurar är anslutna till en liten billig mixer som levererar mer krut än vad som behövs, ibland har jag en kanal för högt ställd och då trycker hörlurarna ut mina trumhinnor genom näsborrarna, Jag börjar misstänka att det inte är så bra på lång sikt.

Så till min fråga:

Finns det någon hörlursförstärkare alt. ”burk” att koppla emellan som gör det möjligt att begränsa/klippa utsignalen till hörlurarna som inte kostar skjortan.

/Magnus

Vrid ned hörlursvolymen?

Det är tyvärr ingen lösning då volymkontrollen inte begränsar utsignalen. Det går bra att driva utsignalen till max med en stark insignal även om volymen är nerskruvad.

Det behöver vara något som övervakar och begränsar/klipper utsignalen till önskad maxbegränsning.

Redigerat av mbn65
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det blir billigare att köpa en ny "billig mixer" vars hörlursutgång har en fungerande volymratt.

Volymratten funkar nog som den skall, det nog snarare jag som formulerar mig otydligt, ett sista försök.

De flesta förstärkare, även hörlursförstärkare i billiga mixrar består av en förförstärkare och en effektförstärkare, mellan dessa sitter volymratten. Effektförstärkaren ”jobbar alltid för fullt och förstärker det som kommer från volymratten.

Ex. (fiktiva värden, endast som illustration)

Volymratten är inställd på 50% och ger en ”förstärkning” på 0,5

Vid en insignal på 10 blir då utsignalen 10x0.5=5

Skulle jag få en insignal på 20 blir då utsignalen 20x0.5=10, mina trumhinnor har då packat väskorna och lämnat kroppen genom närmsta kroppsöppning, i mitt fall blir det genom näsborrarna då ögonhålorna är blockerade av just ögonen.

Min fråga är om det finns någon hörlursförstärkare el. extern pryl som kan övervaka utsignalen och begränsa den vid behov.

😉

Redigerat av mbn65
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det blir billigare att köpa en ny "billig mixer" vars hörlursutgång har en fungerande volymratt.

Volymratten funkar nog som den skall, det nog snarare jag som formulerar mig otydligt, ett sista försök.

De flesta förstärkare, även hörlursförstärkare i billiga mixrar består av en förförstärkare och en effektförstärkare, mellan dessa sitter volymratten. Effektförstärkaren ”jobbar alltid för fullt och förstärker det som kommer från volymratten.

Ex. (fiktiva värden, endast som illustration)

Volymratten är inställd på 50% och ger en ”förstärkning” på 0,5

Vid en insignal på 10 blir då utsignalen 10x0.5=5

Skulle jag få en insignal på 20 blir då utsignalen 20x0.5=10, mina trumhinnor har då packat väskorna och lämnat kroppen genom närmsta kroppsöppning, i mitt fall blir det genom näsborrarna då ögonhålorna är blockerade av just ögonen.

Min fråga är om det finns någon hörlursförstärkare el. extern pryl som kan övervaka utsignalen och begränsa den vid behov.

😉

Menar du när du växlar mellan olika låtar då att de har olika volym och att du vill ha ett maxvärde på ingångssignalen till mixern? Eller att musiken du mixar är så pass dynamisk?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du när du växlar mellan olika låtar då att de har olika volym och att du vill ha ett maxvärde på ingångssignalen till mixern? Eller att musiken du mixar är så pass dynamisk?

//Anders

Nä, det är när jag klantar mig och t.e.x ölstinn o go kopplar in iPod'en för att spela tillsammans med gamla favoriter utan att checka volymen först...

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du när du växlar mellan olika låtar då att de har olika volym och att du vill ha ett maxvärde på ingångssignalen till mixern? Eller att musiken du mixar är så pass dynamisk?

//Anders

Nä, det är när jag klantar mig och t.e.x ölstinn o go kopplar in iPod'en för att spela tillsammans med gamla favoriter utan att checka volymen först...

Checka volymen först då. Så svårt kan det väl inte vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att det är en limiter som du är ute efter. Om det finns sådana för hörlursbruk vet jag dock inte.

Precis! Eller om det finns någon hörlursförstärkare med inbyggd sådan.

Det är inget jag har sett, utan du måste troligen ta ut ljudet från lineutgångar på mixern, koppla till en kompressor/limiter - och sedan vidare till en hörlursförstärkare. En historia på ett par tusenlappar, jämfört med att lära sig skruva ner volymen innan man börjar spela upp något - fritt val... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Världen billigaste brickwall-limiter då. skaffa ett par 1N4148 kilsedioder och seriekoppla dom.. Löd fast dom parallelt över högtalarelmäntsanslutningen.. På så vi kommer alla spänningar över 1,4 Volt att kortslutas... Funkar jag lovar.. Fast blir det för högt får du elak distorition i stället.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...