Jump to content
Annons

Mbox och cubase sx?


bergis

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon som har prövat Mbox med Cubase SX..

Hur funkar de tillsammans? Hur är det med latencyn om man kör med vsti?

Funderar också på ett Audiophile usb men där finns inga mickförstärkare. Ska använda kortet på min bärbara. Vet att man får med protools men ser inget skäl att byta då jag börjar känna mig ganska hemma med SX.

Någon som har några erfarenheter av dom här korten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej bergis.

Ge inte upp, det finns säkert någon som provat på riktigt. Jag köpte nyss en MBox eftersom priset föll under min gräns. Just nu kostar det 3.995:- på Estrad. Men jag behövde också ett inspelningsprogram. Räknade ut att det var billigare än att köpa bara ett type Cubase XS. Stornöjd hittills. Hittade lite annat i lådan också, typ Live 2.1 och en liten smak av Reason (inte hela programmen).

Spårade ur på Cubasis VST 4.0 efter ett tag (billigt sätt att fatta vad ett inspelningsprogram är för något). Kom aldrig riktigt överens med det programmet. Massor av leksaker som konstiga pluggar. ProTools är verkligen något helt annat - bättre på alla sätt och jag är jättenöjd. Det känns att detta är ett professionellt program, lite knarrigt och grinigt innan man riktigt fattar hur det funkar (bildligt talat alltså), kraftfullt och snabbjobbat när man kommit på det. Kanske lite grinigt i Midi-hantering, men fullständigt urbra på ljud.

Så jag provade min MBox med ASIO rutinerna och Cubasis på en bärbar PC med Windows XP. Funkade helt OK. Men vad vet jag. Man kan välja lite olika buffertstorlekar som väl påverkar latency. Jag tror inte man kan komma ner till de riktigt låga värdena, vilket ju också hänger ihop med USB-kopplingen. Det går dock att direkt-höra inspelningen så om man mutar den i mixen så går det att mixa sig till vad man vill ha i inspelningsmixen. Finns bara 44,1 och 48 kHz som samplingsfrekvens, men jag är så gammal nu så jag hör inte över 20 kHz ändå.

MBoxen går dock inte ihop med WaveLab Lite som också fanns med i Cubasis VST, MBoxen dyker aldrig upp som inkälla för jag lyckas inte få in den i Windows mixern. Men den versionen är också både förenklad och rätt gammal och det kan ju vara jag som inte klarar det hela.

När jag kollat runt mätningar och så på nätet så verkar det ju inte vara några fel på MBoxen, snarare får den ju toppenbetyg där.

Så det är värt att prova, du kanske kan få öppet köp på några dagar eller låna någon annans burk och prova.

Trombonisten

PS: apropå inget, programvaran ProTools startar inte alls om man inte har MBoxen ansluten. Enda problemet i min värld, men inte så stort, det innebär att man alltid måste ha boxen framme när man skall jobba med ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...