Jump to content
Annons

Preview i Cubase!


crys

Recommended Posts

Hej

Ja jag vet att det redan fanns tvÄ trÄdar om detta tidigare, men dom Àr gammla plus att dom som svara inte fattade frÄgan riktigt och nÄgon kunde förklara, detta tycks vara ett vanligt problem för vissa i cubase.

SÄ vi sÀger nÀr man ska lÀgga en effekt i en audiofil man spelat in eller bara lagt in, hur ska man göra sÄ att preview grejen funkar sÄ man kan lyssna pÄ det direkt utan att spara det sÄ det laddas fram och tillbaka, och bara kunna lyssna pÄ det utanför effekt rutan?? Det Àr ju det knappen Àr till för, eller hur. Sen har jag i sÄ fall ett annat mindre program, goldwave, som gör funktionen direkt och enkelt. Men detta Àr störande.

Goldwave Àr bra föresten för inspelning, mxning och redigering kan jag tillÀgga, bara att det inte har alla dom lite mer funktionerna som cubase har.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
...dom som svara inte fattade frÄgan riktigt och nÄgon kunde förklara, detta tycks vara ett vanligt problem för vissa i cubase.

Hmm, inte för att verka otrevlig eller sÄ, men jag ser en tendens till att det kan bli sÄ hÀr ocksÄ, för jag förstÄr i alla fall inte riktigt frÄgan...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Cubase fixar att spela upp effekter i realtid utan att du behöver "brÀnna in" effekterna i filen.

Det Àr det fina i krÄksÄngen.

Du kan lÀgga pÄ effekter pÄ tvÄ olika sÀtt.

Som insert eller som send.

"Preview grejen" Àr den Àr standard sÀttet att jobba i Cubase, dvs effekter i realtid.

Vad Àr det för effekter du vill anvÀnda?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej

Ja jag vet att det redan fanns tvÄ trÄdar om detta tidigare, men dom Àr gammla plus att dom som svara inte fattade frÄgan riktigt och nÄgon kunde förklara, detta tycks vara ett vanligt problem för vissa i cubase.

SÄ vi sÀger nÀr man ska lÀgga en effekt i en audiofil man spelat in eller bara lagt in, hur ska man göra sÄ att preview grejen funkar sÄ man kan lyssna pÄ det direkt utan att spara det sÄ det laddas fram och tillbaka, och bara kunna lyssna pÄ det utanför effekt rutan?? Det Àr ju det knappen Àr till för, eller hur. Sen har jag i sÄ fall ett annat mindre program, goldwave, som gör funktionen direkt och enkelt. Men detta Àr störande.

Goldwave Àr bra föresten för inspelning, mxning och redigering kan jag tillÀgga, bara att det inte har alla dom lite mer funktionerna som cubase har.

Om jag förstÄr frÄgan rÀtt handlar det om nÀr man processar ljudfilen, t ex pitch shift?

Har iofs inget svar pÄ frÄgan, för jag har aldrig varit med om att det inte funkar nÀr man trycker pÄ preview-knappen..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet vad send Àr för nÄgot, har Àn sÄ lÀnge bara prövat att lÀgga effekter för synthen genom dom effekterna i send, men dom Àr vÀl inte samma, det var ju nÄgra andra mindre ffekter...?, som dom genom procces effeckter. Sitter inte hemma nu, sÄ jag fÄr kolla det lite nÀrmare sen och sÀga

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Cubase fixar att spela upp effekter i realtid utan att du behöver "brÀnna in" effekterna i filen.

Det Àr det fina i krÄksÄngen.

Du kan lÀgga pÄ effekter pÄ tvÄ olika sÀtt.

Som insert eller som send.

"Preview grejen" Àr den Àr standard sÀttet att jobba i Cubase, dvs effekter i realtid.

Vad Àr det för effekter du vill anvÀnda?

Jo, men det finns Àven det tredje alternativet genom menyn: Audio -> Plug-ins, och Àven "Process" som inte finns med pÄ insert och sends. Det visste du redan förmodar jag?

SÄ nu har jag prövat igen och nu funkar preview grejen IGEN, för jag kom ihÄg, jag had ekunnat pröva den utan problem för mÄnga veckor sen, och sen nu innan funka det inte, men nu funka det alltsÄ igen för mig.

och ja det Ă€r klart jag visste att cubase ska klara det drloop 🙂. Nu mĂ„ste jag bara veta varför det inte funka förra veckan, men jag kanske inte mĂ„ste ta reda pĂ„ det.............

Tack ÀndÄ folks

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet vad send Àr för nÄgot, har Àn sÄ lÀnge bara prövat att lÀgga effekter för synthen genom dom effekterna i send, men dom Àr vÀl inte samma, det var ju nÄgra andra mindre ffekter...?, som dom genom procces effeckter. Sitter inte hemma nu, sÄ jag fÄr kolla det lite nÀrmare sen och sÀga

HÀr skrev jag lite fel, att lÀgga effekter kan man göra pÄ 3 sÀtt, genom menyn, insert, och sends, jag tÀnkte pÄ nÄgot anant hÀr, nÀr man t ex spelar midi och vill göra effekter i real, dÄ var det andra helt konstiga effekter pÄ inserts..........

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...